Nyeletőfékkel, vagy a nélkül?

Nyeletőfékkel, vagy a nélkül?

Sokszor meglepődve tapasztalom, hogy a hosszú évek alatt berögződött mozdulatokat egyes horgászok milyen nehezen tudják átalakítani, mennyi bonyodalommal jár egy új termék használatának elsajátítása. Ezt a jelenséget legjobban talán az orsók terén lehet észrevenni. A nyeletőfékes orsók használatáról nem egyszerű átállni az elsőfékes orsókra. Pedig a Shimano Power Aero 10000-es orsó tavalyi megjelenésével erre többen is vállalkoztak, több-kevesebb sikerrel. A kudarcok oka véleményem szerint egyetlen tényezőre vezethető vissza, mégpedig az orsó szerkezeti adottságainak félreértésére és helytelen használatára. A különböző kiállításokon, a Haldorádó horgászportál fórumain a hozzám intézett kérdésekből világosan kiderül, hogy sokan nincsenek tisztában a Power Aero orsó rendeltetésszerű használatával. Remélem, ezzel az írással fellebbentem a fátylat erről az orsóról, valamint megfelelő segítséget tudok nyújtani a nyeletőfékes és elsőfékes orsók használatához.

Először is nézzük át, hogy mi a különbség a használat során a nyeletőfékes és a normál, elsőfékes orsók között.

Az utóbbi időkben megoszlanak a vélemények a nyeletőfékes orsók jelentőségéről, szerepéről


Nyeletőfékes orsók

- A bojlis horgászatok során a horgászok 90 %-a csak a nyeletőfékes orsókat használja.
- A horgászatok előtt beállított fárasztási fékrendszeren a kapások után nem kell állítani.
- Kapás után a hajtókar tekerésével a nyeletőfék átvált fárasztási fékre, a hal terheléséhez szükséges kontaktus azonnal létrejön.
- Az orsó használata rendkívül egyszerű, gyorsan elsajátítható.
- A bedobással történő horgászatok során elegendő, ha kisebb nyeletőfékes orsókat használunk. A nagyobb távolságokra, behordásos horgászatok esetén viszont mindenképen szükség van a nagyobb méretű nyeletőfékes orsókra.

Azokon a vizeken, ahol engedélyezik a behordást, s nagyobb távolságokra is szeretnénk horgászni, feltétlenül olyan orsót válasszunk, melynek dobjára 30-as monofil zsinórból legalább 5-600 méter felfér
A partról történő bedobások során elegendő, ha kisebb nyeletőfékes orsókat használunk
A Shimano Baitrunner Aero orsón egyedülálló módon a fárasztási és a nyeletési fékrendszer állíthatósága az orsó alján, egymás mellett található


Elsőfékes, normál orsó

- Mivel ezeken az orsókon nem található nyeletőfék, a fékcsillag segítségével kell annyira kilazítani az orsó fékjét, hogy kapáskor a hal akadálytalanul vihesse a zsinórt.
- A nyeletőfékes orsók után egy kicsit nehéz megszokni az elsőfékes, normál orsókat, de pár nap alatt közeli barátságba lehet velük kerülni.
- Amíg nem voltak a nyeletőfékes orsók, nem volt probléma az elsőfékes orsók használata a bojlis horgászatoknál. Miért lenne akkor probléma a Power Aero 10000-el?

A nyeletőfékes és a nem nyeletős orsók is tökéletesen alkalmasak a ponty horgászatára. Mindössze megszokás kérdése az egész
A Spro Hardliner 6400-as orsónak a dobjára 33-as monofil zsinórból 220 méter csévélhető fel. Ez az orsó egy köztes megoldást képvisel a behordásos és bedobásos horgászatok között


A Power Aero 10000-es, elsőfékes orsó jellemzése

Nézzük át először a Power Aero orsó gyakorlati használatát, mely a legtöbb problémát jelenti az orsóval még csak ismerkedő horgászoknak. Saját tapasztalataimat figyelembe véve szeretném jellemezni az orsót. Mivel ezzel az orsóval 2004-ben sokat horgásztam, úgy érzem, megtapasztaltam minden előnyét és hátrányát, kint a terepen, akciók közben.

A horgászatok során nem kell félni az elsőfékes orsóktól, egy kis gyakorlással könnyedén elsajátítható a fék beállítása kapáskor és fárasztáskor

Első és egyben legfontosabb a Power Aero-val kapcsolatosan, hogy szerintem a Shimano egy kicsit hibázott abban, hogy a Baitrunner szót szerepelteti az orsó dobján. Ezzel a szóval kapcsolatosan sokunknak szinte automatikusan beugrik a nyeletőfékes orsó. Viszont a Power Aero-nak, véleményem szerint semmi köze nincs a nyeletőfékes orsókhoz. Teljesen más rendszerrel rendelkezik, mint pl. a Big Baitrunner vagy akár a Long Cast.


Nézzük is át, hogy mire alapozom ezt a véleményemet

- A Power Aero-n két tárcsa segítségével lehet beállítani a féket. A nagyobb tárcsa segítségével a fékerőn állíthatunk, míg ebben a nagyobb tárcsában elhelyezkedő kisebb tárcsával a fékút hosszát szabályozhatjuk.
- A kicsi tárcsa segítségével a következőképpen szabályozhatjuk a fékút hosszát. Ha az óramutató járásával ellenkező irányba tekerjük a belső, kisebb tárcsát, akkor megnövelhetjük a fékút hosszát. Akár négy-öt körbetekerést is elvégezhetünk az elsőfékkel, mire teljesen beszorított állapotba kerül a fékrendszer.
- Ha az óramutató járásával megegyező irányba tekerjük a belső tárcsát, akkor lerövidíthetjük a fékutat. Olyan helyzetet is létrehozhatunk ezáltal, hogy az elsőfék akár egy ¼-nyi fordulatával is teljesen beszoríthatjuk a féket.
- Elég nehéz megszokni a Power Aero-t a nyeletőfékes orsók után, mivel a hajtókar tekerésével semmiféle változás nem lép fel, nem vált át a fékrendszer fárasztási állapotra. Viszont aki egyszer elsajátítja a használatát, nem hiszem, hogy váltani akar nyeletőfékes orsókra.

A Power Aero 10000-es orsó fékrendszerének képzeletbeli lelkét képezi a fékcsillagban található kicsi tárcsa. Ezzel a fékút hosszát szabályozhatjuk


A Power Aero 10000-es orsó használata kapáskor és fárasztáskor

- Úgy állítsuk be az elsőféket a kis tárcsa segítségével, hogy a teljesen kilazított állapottól a beszorításig az elsőfék csak ötöt kattanjon. Ez alig lesz több mint ¼ fordulat.
- Bevágáskor fogjuk meg az orsó dobját, és ezzel a mozdulattal egy időben a bal kéz mutató ujjával kettő kattanásnyit szorítsunk az elsőféken.
- Ennek a mozdulatnak köszönhetően az orsó fékrendszere olyan állapotba kerül, hogy a bottal és az orsóval tökéletesen lehet kontrollálni a megakasztott hal bármilyen akcióját. Nem lesz túl laza, és nem lesz erősen beszorított a fék.
- Azon felül, hogy a Power Aero rendkívül szépen rakja a zsinórt (12-t fordul körbe a felkapókar egyetlen dobemelés alatt - ez más orsóknál átlagosan 5-6), de számomra az igazi előnye a rövid fékút beállíthatóságában van. Kapás után a kilazított fékről a fárasztási fékrendszerre nem 8-10 elsőfék körbetekeréssel jutok el, hanem mindössze egy ¼-es fordulattal. Így sokkal előbb megfelelő kontaktusba kerülök a hallal, a kapás után biztonsággal megkezdhetem a fárasztást.

A lassú dobemelésű rendszernek köszönhetően rendkívül szépen és egyenletesen rakja fel a dobra a zsinórt a Power Aero
Pótdob nélkül egy orsó nem sokat ér


Power Aero 10000-es elsőfékes orsó felépítése, műszaki jellemzése

Nézzünk egy kicsit bele az orsóba a képek segítségével, vajon minek is köszönheti az orsó ezt a furcsa, de rendkívül praktikus felépítését, kiváló működését. Ebben nagy segítségemre volt Benyhe János orsószakértő, ki darabokra szedte a Power Aero-t, és feltárta előttem annak minden előnyét és hátrányát.

A szokatlan megoldású fékrendszer lényegében a fékcsillagba van beágyazva. A kép jobb alsó sarkában található, nagy menetemelkedésű csavar a szerkezet lényege, ez teszi lehetővé a gyors “beélesítést”, az ¼ fordulatos fékbeszorítást
A hatalmas méretű lamellák sokat elárulnak a fék erejéről. A százforintos pénzérme a méreteket hűen tükrözi. A kép bal szélén látható gumitömítés biztosítja az orsó védettségét mostoha időjárási körülmények közepette történő horgászatok során is. Még szakadó esőben sem juthat víz a fékrendszer belsejébe
A hibátlan zsinórprofil kulcsa a “worm shaft”-nak nevezett dobemelő tengely. A Power Aero megoldásának különlegessége, hogy az önmagába visszatérő, végtelenített hornyolás a tengely két vége felől indulva eltérő menetemelkedésű. Ezáltal a dob különböző sebességgel mozog előre és hátra, hozzájárulva ezzel a kifogástalan zsinórfektetéshez
A meghajtó tányérkerék “Balack Almite” nevű, kerámia jellegű bevonattal van ellátva, amelynek sima és kopásálló felülete a hajtómű gördülékeny futását és tartóságát szavatolja
A “worm shaft” rendszer mellett a lassított dobemelés, ami ezt az orsót tökéletessé teszi. A dobemelő tengely nem közvetlenül, hanem egy lassító áttétel (a fehér fogas kerék) beiktatásával kapja a meghajtást a bronz csigáról
A bronz csigán elől-hátul és a hajtókar felöli oldalán is golyóscsapágy található. Talán megérdemelte volna a Power Aero orsó, hogy a hajtókar tengelyének jobb oldalára is helyezzenek egy golyóscsapágyat, és ne műanyag persellyel helyettesítsék azt. Bár a bojlis horgászatok során egy orsót sohasem kell annyit tekerni, mint egy pergető orsót, nem származhat ebből probléma


Vélemények az orsókról és használatukról

A bojlis horgászatoknál használt orsókkal kapcsolatosan kissé megoszlik a hazai horgásztársadalom véleménye. A kíváncsiságtól vezérelve kikértem pár ismertebb horgásznak a véleményét.


Bujáki Géza

Géza már évek óta a Daiwa Infinity 5000-es nyeletőfékes orsóval horgászik. Erre az orsóra 34 mm-es monofil zsinórból 400 méter is felfér. Problémája még nem volt, valószínű, hogy hű marad a nyeletőfékes orsókhoz. Gézának fontos, hogy a kapás után ne kelljen állítani a féken, a hajtókar tekerésével azonnal kontaktusba kerüljön a hallal. Viszont van egy érdekes, s talán egyedi fárasztási stílusa. Mintegy két éve, szinte “kiiktatta” a fárasztási fékrendszert az orsóból, s a visszaforgásgátló kikapcsolásával a hajtókart használja fék helyett a fárasztások során. A hal kirohanásainál a hajtókar hátrafelé tekerésével engedi a zsinórt a menekülő hal után. Szákolás közben a jobb keze mutatóujjával lefogja a felkapókart, s így szabaddá válik a bal keze, kényelmesen megszákolhatja a kifárasztott halat.

Bujáki Géza az amur legvadabb kirohanásait is tökéletesen tudja kontrolálni az orsó visszafelé történő tekerésével
Pacsó Pali horgászatai során előnyben részesíti a nyeletőfékes orsókat


Lőrincz László (Pécs Team)

Laci elkötelezett híve a nyeletőfék nélküli, elsőfékes orsóknak. A jól működő, megbízható, elsőfék rendszerű orsót a kevesebb hibalehetőség és az egyszerűség miatt kedveli igazán. A 90-es évektől horgászik kizárólag csak ilyen jellegű orsókkal, s az utóbbi időkben lett a kedvence a Daiwa Emblen X 5500T. Véleménye szerint nem jelenthet problémát a nyeletőfék nélküli orsóra történő átállás, pár nap alatt meg lehet szokni.

A Pécs Team oszlopos tagja, Szirényi Csaba szinte kizárólag csak elsőfékes, nyeletőfék nélküli orsókkal horgászik
Lőrincz Laci is csak elsőfékes, nyeletőfékkel nem rendelkező orsókkal indul a horgásztúráira
Laci kedvenc orsója, a Daiwa Emblen X 5500T


Kracsál Ferenc (Haldorádó Team)

Feri kettő orsót használ előszeretettel, s ezek mind nyeletőfék rendszerűek. A Daiwa Infinity és a Shimano Long Cast a két kedvenc. Régebben a Shimano Baitrunner 6010-es orsóval horgászott, soha semmiféle problémája nem adódott a horgászatok során. Amióta viszont egyes tavakon akár 3-400 méterre is behúzza a szerelékét, váltott a nagyobb orsókra. A nyeletőfékes orsókat részesíti előnyben, a hosszú évek során már nagyon megszokta őket. A legmélyebb álmából felriadva is tudja, hogy bevágás előtt tekerni kell egyet a hajtókaron. Ez a bizonyos fokú kényelem, biztonságérzet, nagyon fontos neki a horgászatai során. Viszont Feri a bevágás után mindig lazít a féken, és a jobb keze mutatóujját az orsó dobjára helyezve tartja a kontaktust a megakasztott hallal. Így a halak legváratlanabb, legmeglepőbb trükkjeire is azonnal reagálhat.

Kracsál Feri lazára állított fékkel fáraszt, az ujjaival a dobot fogva korrigálja a halak váratlan akcióit
Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.