Sokszor meglepődve tapasztalom, hogy a hosszú évek alatt berögződött mozdulatokat egyes horgászok milyen nehezen tudják átalakítani, mennyi bonyodalommal jár egy új termék használatának elsajátítása. Ezt a jelenséget legjobban talán az orsók terén lehet észrevenni. A nyeletőfékes orsók használatáról nem egyszerű átállni az elsőfékes orsókra. Pedig a Shimano Power Aero 10000-es orsó tavalyi megjelenésével erre többen is vállalkoztak, több-kevesebb sikerrel. A kudarcok oka véleményem szerint egyetlen tényezőre vezethető vissza, mégpedig az orsó szerkezeti adottságainak félreértésére és helytelen használatára. A különböző kiállításokon, a Haldorádó horgászportál fórumain a hozzám intézett kérdésekből világosan kiderül, hogy sokan nincsenek tisztában a Power Aero orsó rendeltetésszerű használatával. Remélem, ezzel az írással fellebbentem a fátylat erről az orsóról, valamint megfelelő segítséget tudok nyújtani a nyeletőfékes és elsőfékes orsók használatához.
Először is nézzük át, hogy mi a különbség a használat során a nyeletőfékes és a normál, elsőfékes orsók között.
Nyeletőfékes orsók
- A bojlis horgászatok során a horgászok 90 %-a csak a nyeletőfékes orsókat használja.
- A horgászatok előtt beállított fárasztási fékrendszeren a kapások után nem kell állítani.
- Kapás után a hajtókar tekerésével a nyeletőfék átvált fárasztási fékre, a hal terheléséhez szükséges kontaktus azonnal létrejön.
- Az orsó használata rendkívül egyszerű, gyorsan elsajátítható.
- A bedobással történő horgászatok során elegendő, ha kisebb nyeletőfékes orsókat használunk. A nagyobb távolságokra, behordásos horgászatok esetén viszont mindenképen szükség van a nagyobb méretű nyeletőfékes orsókra.
Elsőfékes, normál orsó
- Mivel ezeken az orsókon nem található nyeletőfék, a fékcsillag segítségével kell annyira kilazítani az orsó fékjét, hogy kapáskor a hal akadálytalanul vihesse a zsinórt.
- A nyeletőfékes orsók után egy kicsit nehéz megszokni az elsőfékes, normál orsókat, de pár nap alatt közeli barátságba lehet velük kerülni.
- Amíg nem voltak a nyeletőfékes orsók, nem volt probléma az elsőfékes orsók használata a bojlis horgászatoknál. Miért lenne akkor probléma a Power Aero 10000-el?
A Power Aero 10000-es, elsőfékes orsó jellemzése
Nézzük át először a Power Aero orsó gyakorlati használatát, mely a legtöbb problémát jelenti az orsóval még csak ismerkedő horgászoknak. Saját tapasztalataimat figyelembe véve szeretném jellemezni az orsót. Mivel ezzel az orsóval 2004-ben sokat horgásztam, úgy érzem, megtapasztaltam minden előnyét és hátrányát, kint a terepen, akciók közben.
Első és egyben legfontosabb a Power Aero-val kapcsolatosan, hogy szerintem a Shimano egy kicsit hibázott abban, hogy a Baitrunner szót szerepelteti az orsó dobján. Ezzel a szóval kapcsolatosan sokunknak szinte automatikusan beugrik a nyeletőfékes orsó. Viszont a Power Aero-nak, véleményem szerint semmi köze nincs a nyeletőfékes orsókhoz. Teljesen más rendszerrel rendelkezik, mint pl. a Big Baitrunner vagy akár a Long Cast.
Nézzük is át, hogy mire alapozom ezt a véleményemet
- A Power Aero-n két tárcsa segítségével lehet beállítani a féket. A nagyobb tárcsa segítségével a fékerőn állíthatunk, míg ebben a nagyobb tárcsában elhelyezkedő kisebb tárcsával a fékút hosszát szabályozhatjuk.
- A kicsi tárcsa segítségével a következőképpen szabályozhatjuk a fékút hosszát. Ha az óramutató járásával ellenkező irányba tekerjük a belső, kisebb tárcsát, akkor megnövelhetjük a fékút hosszát. Akár négy-öt körbetekerést is elvégezhetünk az elsőfékkel, mire teljesen beszorított állapotba kerül a fékrendszer.
- Ha az óramutató járásával megegyező irányba tekerjük a belső tárcsát, akkor lerövidíthetjük a fékutat. Olyan helyzetet is létrehozhatunk ezáltal, hogy az elsőfék akár egy ¼-nyi fordulatával is teljesen beszoríthatjuk a féket.
- Elég nehéz megszokni a Power Aero-t a nyeletőfékes orsók után, mivel a hajtókar tekerésével semmiféle változás nem lép fel, nem vált át a fékrendszer fárasztási állapotra. Viszont aki egyszer elsajátítja a használatát, nem hiszem, hogy váltani akar nyeletőfékes orsókra.
A Power Aero 10000-es orsó használata kapáskor és fárasztáskor
- Úgy állítsuk be az elsőféket a kis tárcsa segítségével, hogy a teljesen kilazított állapottól a beszorításig az elsőfék csak ötöt kattanjon. Ez alig lesz több mint ¼ fordulat.
- Bevágáskor fogjuk meg az orsó dobját, és ezzel a mozdulattal egy időben a bal kéz mutató ujjával kettő kattanásnyit szorítsunk az elsőféken.
- Ennek a mozdulatnak köszönhetően az orsó fékrendszere olyan állapotba kerül, hogy a bottal és az orsóval tökéletesen lehet kontrollálni a megakasztott hal bármilyen akcióját. Nem lesz túl laza, és nem lesz erősen beszorított a fék.
- Azon felül, hogy a Power Aero rendkívül szépen rakja a zsinórt (12-t fordul körbe a felkapókar egyetlen dobemelés alatt - ez más orsóknál átlagosan 5-6), de számomra az igazi előnye a rövid fékút beállíthatóságában van. Kapás után a kilazított fékről a fárasztási fékrendszerre nem 8-10 elsőfék körbetekeréssel jutok el, hanem mindössze egy ¼-es fordulattal. Így sokkal előbb megfelelő kontaktusba kerülök a hallal, a kapás után biztonsággal megkezdhetem a fárasztást.
Power Aero 10000-es elsőfékes orsó felépítése, műszaki jellemzése
Nézzünk egy kicsit bele az orsóba a képek segítségével, vajon minek is köszönheti az orsó ezt a furcsa, de rendkívül praktikus felépítését, kiváló működését. Ebben nagy segítségemre volt Benyhe János orsószakértő, ki darabokra szedte a Power Aero-t, és feltárta előttem annak minden előnyét és hátrányát.
Vélemények az orsókról és használatukról
A bojlis horgászatoknál használt orsókkal kapcsolatosan kissé megoszlik a hazai horgásztársadalom véleménye. A kíváncsiságtól vezérelve kikértem pár ismertebb horgásznak a véleményét.
Bujáki Géza
Géza már évek óta a Daiwa Infinity 5000-es nyeletőfékes orsóval horgászik. Erre az orsóra 34 mm-es monofil zsinórból 400 méter is felfér. Problémája még nem volt, valószínű, hogy hű marad a nyeletőfékes orsókhoz. Gézának fontos, hogy a kapás után ne kelljen állítani a féken, a hajtókar tekerésével azonnal kontaktusba kerüljön a hallal. Viszont van egy érdekes, s talán egyedi fárasztási stílusa. Mintegy két éve, szinte “kiiktatta” a fárasztási fékrendszert az orsóból, s a visszaforgásgátló kikapcsolásával a hajtókart használja fék helyett a fárasztások során. A hal kirohanásainál a hajtókar hátrafelé tekerésével engedi a zsinórt a menekülő hal után. Szákolás közben a jobb keze mutatóujjával lefogja a felkapókart, s így szabaddá válik a bal keze, kényelmesen megszákolhatja a kifárasztott halat.
Lőrincz László (Pécs Team)
Laci elkötelezett híve a nyeletőfék nélküli, elsőfékes orsóknak. A jól működő, megbízható, elsőfék rendszerű orsót a kevesebb hibalehetőség és az egyszerűség miatt kedveli igazán. A 90-es évektől horgászik kizárólag csak ilyen jellegű orsókkal, s az utóbbi időkben lett a kedvence a Daiwa Emblen X 5500T. Véleménye szerint nem jelenthet problémát a nyeletőfék nélküli orsóra történő átállás, pár nap alatt meg lehet szokni.
Kracsál Ferenc (Haldorádó Team)
Feri kettő orsót használ előszeretettel, s ezek mind nyeletőfék rendszerűek. A Daiwa Infinity és a Shimano Long Cast a két kedvenc. Régebben a Shimano Baitrunner 6010-es orsóval horgászott, soha semmiféle problémája nem adódott a horgászatok során. Amióta viszont egyes tavakon akár 3-400 méterre is behúzza a szerelékét, váltott a nagyobb orsókra. A nyeletőfékes orsókat részesíti előnyben, a hosszú évek során már nagyon megszokta őket. A legmélyebb álmából felriadva is tudja, hogy bevágás előtt tekerni kell egyet a hajtókaron. Ez a bizonyos fokú kényelem, biztonságérzet, nagyon fontos neki a horgászatai során. Viszont Feri a bevágás után mindig lazít a féken, és a jobb keze mutatóujját az orsó dobjára helyezve tartja a kontaktust a megakasztott hallal. Így a halak legváratlanabb, legmeglepőbb trükkjeire is azonnal reagálhat.