A Haldorádó látogatói néhány héttel ezelőtt tapasztalhatták, hogy - sokak örömére - felkerült a webáruház kínálatába az Okuma orsók családja is. A kedvező ára, és jó híre miatt már korábban is nagy érdeklődés övezte a fórumokon az Okumát. Ezért igyekeztünk a teszttel, hogy mihamarabb bemutathassuk, vajon az esztétikus külső milyen szerkezetet takar.
Méret: | 20 |
Méret sor: | 20, 30 ,40, 50, 60 |
Súly: | 300 g (mért) |
Áttétel: | 6,2:1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Csapágyak: | 9+1 |
Zsinórkapacitás: | 100 m / 0,20 mm |
1 hajtókar fordulat során | |
feltekert zsinórmennyiség: | 81 cm (a nagyobbik dobbal!) |
Ház anyaga: | műanyag |
Dob anyaga | alumínium |
Tartozék: | fém pótdob, textil tasak |
Ár: | 16.300 |
A gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: | |
A számomra korábban ismeretlen orsó az első nézegetés alkalmával kedvező összbenyomást keltett. A műanyag váz szilárd, szívós, nehezen deformálható.
A hajtókar gyorskioldós lebillentésének kivitele precíz, holtjátékmentes. Összességében ugyanez mondható el az egész orsó minden forgó-mozgó alkatrészéről. Mindene úgy áll, ahogy kell, semmi kotyogás, lógás, holtjáték nem tapasztalható rajta. A dobtengely, a rotor, és a hajtókar illesztései, csapágyazása egyaránt kifogástalanok. Az orsó járása ugyan eléggé lomhának tűnt, de később ennek okára is fény derült.
A pótdobnak nem csak a kivitele tér el az eredetitől, hanem a mérete is jócskán elmarad mögötte. Míg az eredeti dob peremének átmérője 42 mm, addig a pótdobé mindössze 38 mm. Igazság szerint a névleges 20-as méretnek a kisebbik dob felel meg, a nagyobbik inkább a 30-ashoz közelít (viszonyításképpen a Shimano Super Aero 3000 dobja 42,5 mm átmérőjű). A feltöltött dob kontúrja enyhén hullámos, ami az excenteres dobemelő mechanikával függ össze. A kis zsinórkapacitás miatt szerencsére elhanyagolható mértékű ez a hiba, és valószínűleg fonott zsinór használata esetén sem okoz problémát.
A fék egyszerűen felülmúlhatatlan! A nagyméretű lamellák jóvoltából 5 kg (!) a maximális fékhatás, ami tiszteletet parancsoló teljesítmény egy ilyen kis orsótól. A szabályozási tartomány 3 és ¼ fordulat, ami szintén a legjobbak közé tartozik. A precíz kivitelnek, és az olajos filckorong betéteknek köszönhetően a fék a teljes tartományban simán, letapadásmentesen működik. Említést érdemel még a dob kettős golyóscsapágyazása, és a féket a víz bejutásától védő gumitömítés is.
Frappáns szerkezeti megoldás, hogy az első és hátsó fékes szériák háza azonos kialakítású. Az első fékes modellnél egy vezető hüvely foglalja el a hátsó fék blokkjának helyét. Ennek köszönhetően a dobtengely nem ér véget a dobemelő csúszkánál, hanem végigfut a házon, és ebben a hüvelyben támaszkodik meg. Ez egy stabilabb, terhelhetőbb szerkezetet eredményez, a szokásos konstrukciókhoz viszonyítva.
Az egyik leginkább elterjedt dobemelési megoldás a képen látható excenteres-csúszkás rendszer. Egyszerű, megbízható működése, és olcsósága miatt az alsó-közép kategóriás orsókban gyakorlatilag nem is találkozunk másfajta szerkezettel. Mivel minden alkatrésze előállítható öntéssel is, jóval olcsóbb, mint a végtelen csigás („worm shaft”) mechanizmusok.
A zsinórfektetési kép az excenteres felépítéssel ugyan nem a legtökéletesebb, de a konstrukció fogyatékosságait különféle kompenzációs megoldásokkal (mint pl. a csúszka „S” alakú vájata) elfogadható szintre tudják csökkenteni, ami a horgászmódszerek többségéhez tökéletesen megfelel.
A csapágyakat összeszámolva, 3 (hajtómű) + 2 (dob) + 2 (görgő), összesen 7 darab jön ki végeredményként, plusz a görgős visszaforgásgátló. Valószínűleg a hajtókar fogantyúja alatt rejtőzhet még további 2 darab, amivel megvan a névlegesen megadott 9+1, de a fixre szerelt fogantyút nem bolygattam meg (mert szinte lehetetlen szétszedni) az ellenőrzés kedvéért.
Az excenter bütykös fogaskerék alá még elkelt volna egy golyóscsapágy, de neki már csak sikló jutott.
A hajtóműben található zsír barnás színű, besűrűsödésre hajlamos volt. Ezt - új orsó lévén - elég furcsának találtam, annál is inkább, mivel a többi három tesztelt Okuma típus esetében egyáltalán nem volt probléma a kenőanyag minőségével. Mindenesetre megörültem, mert ezzel megtalálni véltem a lomha futás eredetét. De a zsír cseréje sem hozott említésre méltó eredményt.
Az aprólékos szemrevételezés végül magyarázatot adott a szerkezet lusta viselkedésére is. A hajtókar tengelyét rögzítő csavar feje kicsit féloldalasra sikerült, ami éppen elegendő volt ahhoz, hogy hozzáérjen a záró fedél belsejéhez. Ez olyan, mintha félig behúzott kézifékkel vezetnénk az autót: elmegy, megyeget, de valahogy mégsem az igazi. A csavar csálé fejét szabályosra köszörülve már helyreállt az elvárhatóan könnyű futás. Milyen sok múlhat egy ilyen apró bakin is!
Összegzés
A Okuma Epix EFS 20 jó példa arra, hogyan lehet egy átlagos konstrukciójú szerkezetből a maximumot kihozni. A precízen illesztett, kotyogásmentes mechanika, és a kifogástalan fék bármely márkával állja az összehasonlítást. A kisebb, egyedi kivitelezési problémától eltekintve egy olyan orsóval ismerkedhettünk meg, ami a kedvező árfekvése, és teljesítménye révén sikeres pályafutásra számíthat.