Okuma Epix ERS 50 gyorsteszt

Okuma Epix ERS 50 gyorsteszt

Az Okuma gyártmányok újabb darabjának bemutatásával a nehezebb fenekező, vagy úszós módszerek követőinek igyekszünk a kedvében járni. Az erőteljes, de mégis kecses, tetszetős formájú orsó az Okumákra jellemző precizitással tűnik ki, amivel a márka - a csupán néhány évre visszatekintő magyarországi jelenléte alatt - elismertséget vívott ki magának.

Okuma Epix hátsófékes változatban

Okuma Epix ERS 50

Méret:

50

Méret sor:

20, 30 ,40, 50, 60

Súly:

460 g (mért)

Áttétel:

6,2:1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

hátsó fék

Csapágyak

7+1

Zsinórkapacitás:

180 m / 0,35 mm

1 hajtókar fordulat során

feltekert zsinórmennyiség:

109 cm

Ház anyaga:

műanyag

Dob anyaga

alumínium

Tartozék:

fém pótdob, textil tasak

Ár:

17.200 Ft

A gyártó honlapja:

Robbantott ábra:

Az orsót gusztálva valóban az az első benyomásunk, hogy megnyugtatóan egyben van, semmi kotyogása nincs. Forgása lendületes, könnyű, és zavaró hangoktól mentes. Az ERS típusjel "S" betűje a magas áttételre utal, ami ilyen nagy méret mellett kissé szokatlan ugyan, de nem teszi nehézkessé az orsó hajtását. A felkapókar működése, a hajtókar gyors lehajtása, a visszaforgásgátló ki-bekapcsolása, és a dobcsere egyaránt a kellemes összhatást erősíti az ismerkedés során.

A bordákkal merevített műanyag ház erős és könnyű
A nagy kapacitású dob sajnos a zsinórfektetési hibákat is kihozza
A két dob magjának kúpossága ellenkező irányú; az egyik előre keskenyedik, míg a másik szélesedik

Ilyen nagy méret mellett már szembetűnő az excenteres dobemelő mechanika fogyatékossága, ami a zsinórkontúr egyenetlenségében nyilvánul meg. A vastag rétegben feltekercselt zsinóron a dob feltöltési hibája is halmozódik. A gyakorlatban sokat lehet enyhíteni ezen a jelenségen, ha az orsót szaküzletben töltetjük fel zsinórral, vagy felcsévélés közben kézi alátöltéssel hozzuk egyenesbe a zsinórprofilt. Egy átlagos dobás alkalmával a dobon lévő zsinór teljes mennyiségének csupán harmada-negyede hagyja el a spulnit. Így visszatekeréskor csak ennek a kisebb hányadnak a felrakási hibája fog megjelenni, ami már nem számottevő.

Érdemes néhány gondolat erejéig elidőzni a dob magjának kúposságán is. Az üres dobokat összehasonlítva megfigyelhetjük, hogy a jobb oldali dob a megszokott, előre kúposodó kiképzésű, míg a másik hátrafelé keskenyedő alakú. Mi ennek a magyarázata?

A hagyományos távdobó dobokat abból a megfontolásból készítik előre keskenyedőre, hogy minél akadálytalanabb legyen róluk a zsinór lefutása. Ez az elgondolás még a monofil zsinórok egyeduralma idejére tekint vissza. Csakhogy míg a damil - az anyag rugalmasságánál fogva - feszesen áll a dobon, és a fényes, síkos felület jóvoltából minimális súrlódással, zavartalanul pereg le, addig a fonott zsinórok dobási tulajdonságai egészen mások. Ezen zsinórok rugalmatlansága, és érdes felülete következtében tehát a dob kialakítása terén is eltérő szempontok kerültek előtérbe. A fonott zsinór nem kellő feszességgel feltekert hurkait a hagyományos, előre keskenyedő dobról szinte törvényszerűen, idő előtt lesodorja a lendület, és máris kész a gubanc. Az ellenkező irányba kúposodó dob ezzel szemben némi "immunitást" jelent a hasonló balesetekkel szemben, ugyanis a laza menetek lesodródását az előre szélesedő kiképzés megakadályozza.

A dob kopásálló bevonatú peremmel van felszerelve

A dob peremén, és a görgőn látható aranyszínű réteget - tévesen - titán bevonatként szokták emlegetni. A titán, mint fém, elsősorban a könnyűségével, és nem a kopásállóságával emelkedik ki, ráadásul - a fémek többségéhez hasonlóan - ezüstszürke színű. Az aranyszínű védőréteg anyaga valójában titán-nitrid, amit egyes forgácsolószerszámok felületi védőrétegeként is alkalmaznak, a keménységük, és kopásállóságuk fokozására, így az orsóknak is csak javára válhat.

A nyomórugós felkapókar és a dupla csapággyal ellátott zsinórvezető görgő minden igényt kielégít
A fék blokkja a fedél csavarjainak kiszedése után egyben levehető
A fék zárt házban, portól és víztől tökéletesen védett helyen van

Egy ilyen kaliberű orsóhoz már tekintélyes fékerő is dukál. A fékhatás növelésére a betétek anyagát változtatták meg. Olajos filc helyett kenés nélküli klingerit lamellákat tettek bele, mivel ennek az anyagnak nagyobb a súrlódási együtthatója. A fék erejével nincs is gond, a maximális 4,5 kg jól illik az orsó méretéhez, és a beállítási tartomány 1,75 fordulata is kellően széles a finom szabályozáshoz. Kis szépséghiba azonban, hogy a fékerő némileg ingadozó, kb. 15 % periodikus hullámzás van benne fordulatonként. Itt mutatkozik meg a régi jó, béketűrő filc anyag előnye: összenyomhatóságánál fogva kiegyenlíti az alkatrészek kisebb pontatlanságait. Ezzel szemben a rugalmatlan klingerit sokkal érzékenyebb a fékbetét vastagságának eltéréseire, vagy az acél alátétek nem tökéletesen sík kivitelére.

Ilyen gondok esetén egy kis utólagos zsírozás sokat javít a helyzeten. A fékerő mintegy 20 %-nyi csökkenése árán az ingadozás gyakorlatilag észrevehetetlenné vált. Ha valaki házilag szeretné elvégezni ezt a kis tuningolást, akkor jó ha tudja, hogy a szétszedéshez először a fék gombjára felragasztott, bordázott gumigyűrűt kell levenni. Egy hegyes pálcika segítségével alányúlhatunk, és szép óvatosan lehámozhatjuk az alatta lévő, mindkét oldalán öntapadós ragasztószalagról. Ha elég ügyesek vagyunk, akkor a ragasztó csíkot megmenthetjük a visszaragasztáshoz is. Innen már értelemszerűen megy a dolog: az omega-rugót kipattintva lecsavarható a gomb, és szabaddá válik a szerkezet.

Felirat figyelmeztet a balmenetes anyára
A fedél leemelése után még nem sok látszik a szerkezetből
A fogaskeréken excentrikusan elhelyezkedő bütyök a hullámos vájatú csúszka révén mozgatja a dobot előre-hátra, ahogy az Okumáknál ezt már megszokhattuk
A hajtómű minőségi, zárt csapágyakkal van felszerelve

A meghajtó rendszer a célnak megfelelő, jól csapágyazott, holtjátékmentesre kihézagolt, és kellő mennyiségű zsírban fut. A tűgörgős visszaforgásgátló is jól ellátja a feladatát. A csapágyak megadott számával azonban vitába kell szállnom, hiszen a képen látható 3 darab, a zsinórvezető görgő alatti kettővel együtt, összesen csak öt, és nem hét. Esetleg a hajtókar fogantyúja alatt lehet még 2 darab, amivel meglenne a névlegesen megadott 7+1, de a fixre szerelt fogantyút nem bolygattam meg (mert szinte lehetetlen szétszedni) az ellenőrzés kedvéért. A lényegen ez nem változtat, hiszen a fontos helyeken jó minőségű golyóscsapágy van.

A visszaforgásgátló, még egyben, …
… majd félig szétbontva,…
…végül darabokra szedve

Összegzés

Mostani tesztünk tárgya egy igazi "igásló" az orsók között. A zsinórfektetés kevésbé tökéletes képe az excenteres felépítésű orsók törvényszerű, közös sajátossága, amellyel - hagyományos damil használata esetén - zavartalanul együtt lehet élni. A fék kisebb hibája is könnyen korrigálható. Így az Okuma Epix ERS 50 jó választás, ha valaki átlagos igénybevételre, fenekező horgászatra szeretne valami tartós, szép darabot, és nem szándékozik fonott zsinórral nagyokat dobni.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.