2005-ben ismét új nevet kell megjegyeznünk a Shimano orsók között. A botok sorából ismert Exage nevet öröklő orsó az Alivio / Catana / Nexave / Exage sorozat felső lépcsőfokát foglalja el a Shimano gyártmányainak széles skáláján. Harcifékes megoldása révén a megszűnt Sahara orsók helyét töltheti be a most ismertetésre kerülő új modell.
Méretsor: | 1000, 2500, 4000 |
Súly: | 370 g |
Áttétel: | 1 : 5,1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | hátsófék + harcifék |
Csapágyak | 3+1 |
Zsinórkapacitás: | 180 m / 0,30 mm |
Ház anyaga: | műanyag (XT-7) |
Dob anyaga: | alumínium |
Tartozék: | 1 db fém pótdob |
Ár: | 16800 Ft |
A gyártó honlapja: |
Próbálom szokni az új Shimano dizájnt. A színvilág alaposan eltávolodott a 90-es évek klasszikus modelljeitől, csak a vonalvezetésből maradt meg néhány jellemző motívum. A nosztalgiát félretéve, végül a maga módján szemrevaló darab ez is. De a felszíni csillogás megítélése egyéni ízlés kérdése, ehelyett foglalkozzunk inkább a „belsőségekkel”.
Szerencsére a ház anyagminősége a régi. Műanyag, de a jobb fajtából való, szívós, kemény. A csavarok jól tartanak benne, a sokadik szét- és összeszerelés után is. Nem utolsó szempont, hogy ez az anyag leejtve sem egykönnyen törik, ami azért néha megesik a fémházas orsókkal.
A „mindenhová golyóscsapágyat” trenddel szembemenve, a zsinórvezető görgőt csupán siklócsapággyal szerelték fel. Megnyugtatásként elárulom, hogy a régi Aero szériákban sem volt itt golyóscsapágy, mégis mindmáig zavartalanul szolgálnak.
Az átváltó mechanika mostanára a végsőkig letisztult, leegyszerűsödött a Shimano orsókban. Mindenféle emeltyűt, kallantyút kiküszöbölve, mára csupán egy Z alakú rúd maradt, ami a felkapókar átváltását végzi.
Korábban éles választóvonalat jelentett a zsinórcsévélés minőségében a dobemelő rendszer működési elve. A tökéletes zsinórprofilt a csigás dobemelésű orsók privilégiumának tartottuk, amivel az excenter kerekes megoldások nem tudták felvenni a versenyt. A Shimano által most bevezetett új szisztéma megszünteti ezt az éles választóvonalat, hiszen a köznapi orsóinak zsinórfektetése is felér a drágább típusokéval.
Az Alivio tesztje alkalmával bemutatott, újszerű mechanizmust felesleges lenne teljes mélységében ismét részletezni. Előnyeiről csak annyit, hogy nem csupán szépen, egyenletesen tölti fel a dobot, hanem egyúttal kiküszöböli egyes korábbi rendszerek kacifántos, és meghibásodásra érzékenyebb megoldásait.
Bár nem elsődleges szempont egy orsó megítélésénél, de mindenképpen említést érdemel a hajtómű futásának könnyűsége. Az Exage kifejezetten a szaladós szerkezetek közé tartozik, ami elsősorban a lebegő tengelyes konstrukciónak tudható be. Egy lendületből húsz fordulaton túl is elpörög, sőt elengedett hajtókarral billegtetve forgásban is lehet tartani. Ez nem csak azért jó, mert vásárláskor a boltban ezt a legkönnyebb érzékelni, ez adja el a portékát az átlagpecásnak. Az „érzős” horgászmódszereknél (pergetés, tapogatás) a kapás érzékeléséhez is hozzásegít egy jó járású orsó.
A lebegő tengely nemrég még a vezető modellek kiváltsága volt. De az orsóknál is valahogy úgy áll a helyzet, mint a kocsiknál: a korábbi évek luxusa lassacskán leszivárog az átlagos modellekbe is. Eközben persze a felső kategóriában újabb nyálcsorgató extrák jelennek meg, de ez már más kérdés.
A rotor kotyogása nem számottevő, a hajtókar illesztése pedig kifejezetten precíz, holtjátékmentes. A hajtóműben a legfontosabb helyekre, vagyis a csigatengelyre, és a tányérkerék tengelyének mindkét végére golyóscsapágy került. Kis furcsaság, hogy a háromból két csapágy becsülettel meg volt buggyantva, miközben a harmadiknak éppen csak megmutatták a zsírt.
A fokozatmentes visszaforgásgátlóról sok újat nem lehet mondani. Megszoktuk, megkedveltük, örülünk neki. A felhasználói kényelem mellett azonban a műszerészek is szeretik, hiszen moduláris kialakítása miatt nagyon egyszerűen szerelhető. Szétszedni gyakorlatilag soha nem kell, és ha néha 1-2 csepp olajat kap, túléli az orsót.
A fék jellemzésénél a „sorba kapcsolt” normál és a harcifék jellemzőit külön-külön érdemes értékelni.
A hagyományos fék erejét 0,5-től 3 kg-ig állíthatjuk be. A teljes tartományban simán, megbízhatóan dolgozik, szabályozási úthossza mintegy fél fordulat. Ez valamivel szűkebb ugyan a szokásosnál, de végső soron elegendő, hiszen a beállítás finomítására ott a harcifék.
Sokan kedvelik a harcifékes orsókat, mert a fárasztás közepette több lehetőséget nyújtanak a fékerő tudatos szabályozására. A kemény akasztáshoz tövig behúzott kart a hal kiemeléséhez készülődve egyetlen mozdulattal kiengedhetjük, felkészülve ezzel az erőre kapó zsákmány-jelölt utolsó rohamára, majd egy újabb mozdulattal visszatérhetünk az alapbeállításra. Az Exage harciféke 1 kg-nyi játékteret nyújt ezekhez a gyors beavatkozásokhoz.
Vásárlás alkalmával érdemes meggyőződni róla, hogy a harcifék alapbeállítása rendben van-e, mert már találkoztam olyan új orsóval, amelyiknél hatástalan maradt a harci kallantyú tekergetése. Lazítsuk ki mindkét féket, majd a harcifék fokozatos szorítása közben a dobot forgatva ellenőrizzük, hogy növekszik-e a fékerő.
Összegzés
Az Exage ebben a méretben igazi „mindenevő”. Első orsónak is ajánlható, ha valaki hosszabb távra tervez, de nem akarja különösebben specializálni a felszerelését. Mérete, és robusztus kialakítása alapján megfelel a hagyományos, fenekező horgászathoz, de érzékeny féke alkalmassá teszi a finom módszerek kipróbálására is, emellett könnyű futása, és korrekt zsinórfektetése révén a pergetéshez is meghozhatja gazdája kedvét.