A téli szezon lassan pergő napjait a 2006-os katalógusok böngészésével múlató horgászok szemfülesebbje felfigyelhetett arra, hogy a Shimano húzónevei mellett új betűjelzések tűntek fel. A világcég fejlesztőgárdája a vezető gyártmányai sokadik átigazításával veszi ostrom alá a vásárlók ingerküszöbét, a Haldorádó házi tesztelője pedig megadóan nyúl csavarhúzója után…
Méretsor | 1000, 2500, 4000, 5000, 6000 |
Súly: | 265 g |
Áttétel: | 1 : 5 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes |
Fékrendszer: | első fék |
Csapágyak: | 7+1 |
Zsinórkapacitás: | 160 m / 0,25 mm |
Behúzás sebessége: | hajtókar-fordulatonként 70 cm |
Ház: | hibrid alumínium / XT-7 |
Pótob: | 1 fém |
Tartozék: | neoprén tasak, dob alátétek, olajozó |
Ár: | 56.000 Ft |
A gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: |
Mintha csak tegnap lett volna, amikor a Twin Power 4000F modelljét, és az őt éppen felváltó új 4000FA-t bemutattuk itt a Haldorádó oldalain, és máris kezdhetjük elölről az egészet.
A korábbi típusokat bemutató teszt megkönnyíti a dolgunkat, ezért az ismétléseket elkerülve elsősorban az új modell korábbiaktól való eltérésére igyekszünk ráirányítani a figyelmet. Az összbenyomást tekintve nincs lényeges változás az FA szériához képest, de szembetűnő, hogy a visszaforgásgátló váltó kallantyúja az orsó hátsó részéről alulra vándorolt, követve ezzel a hátsó fékes Shimanoknál megszokott elrendezést.
Kedvező változás, hogy a felkapókar kialakítása teljesen akadálymentessé vált. Az íves huzal áramvonalasan vastagodva olvad bele a görgő foglalatába, még kevesebb esélyt hagyva a bosszantó zsinórfelakadásokra.
További előrelépés az FA típushoz képest, hogy a görgő szabad forgását biztosító golyóscsapágy zárt kivitelű, így kevésbé érzékeny a szennyeződések iránt.
A Shimano orsók fékeiről eléggé egyhangú értékelések szoktak születni. Az alapoktól a csúcsgépekig egyenletesen, megbízhatóan működnek, és mostani tesztünkben sincs ez másképpen. A 3,5 fordulat szélességű szabályozási tartomány tág teret ad a finom beállításra, a 4,5 kg-ig növelhető fékerő pedig kihasználja az orsó méretéhez illő fonott zsinórok 7-10 kg-os teherbírását.
Itt meg kell jegyeznünk, hogy a Shimano 2500FA gyártmányainak egytárcsás féke kb. feleekkora fékerőt produkál, ami ezen orsók használhatóságát a finom pergetésre korlátozza. A Twin Power 2500FB fékereje lehetővé teszi, hogy könnyű, de mégis erős felszerelést használva a nagy halakat is elparancsoljuk az akadók mellől. Ezt a tekintélyes terhelhetőséget az orsó egyéb elemei sem korlátozzák. A rotor szilárdsága lépést tart a fékkel, csak egészen minimálisan deformálódik. A görgő távolról sem tud beleérni a dobba, még a legkeményebb erőltetéskor sem. Ugyanezt nem lehetett elmondani a Twin Power F modellekről, ennek ellenére számtalan, fél mázsa feletti harcsáról tudnának mesélni ezek az orsók, a Pó folyó pergető mestereinek jóvoltából.
A hajtókart kiszerelve láthatjuk első jelét annak, hogy a fejlesztések mellett itt-ott bizony kissé „felvizezték” a Twin Power FB-t. A korábbi évjáratoknál még holtjáték nélküli, csavarmenetes megoldással kapcsolódott a hajtókar a tányérkerék acél(!) tengelyéhez, ezzel szemben az FB-nél az alsóbb kategóriás Shimanókról ismert, négyszög profilú, átdugós csatlakozást alkalmazták. Persze funkcionálisan nincs ezzel különösebb baj, de a szellősen illesztett tengely holtjátéka ebben a kategóriában már igazán nem elegáns. Egy ilyen árfekvésű orsónál illetlenség ennyire spórolni az extrákon.
A figyelmes szemlélő észreveheti, hogy a hajtókar felől nézve semmi nem töri meg a burkolat sima vonalait, ugyanis a fedél csavarjai átkerültek a túlsó oldalra. Ez persze nem csak esztétikai kérdés, hanem egyúttal azt is jelenti, hogy a rögzítő csavarok nem a műanyag alaplapba, hanem az alumínium fedélbe kapaszkodnak.
A fedelet leemelve a kibontott hajtómű további újdonságokkal szolgál. A dobemelésnél egy hirtelen hátraarccal kihagyták az FA-nál korszakalkotó vívmányként beharangozott lassító áttételt, és visszatértek a közvetlen meghajtásra. Ennek okát innen a pálya széléről nézve csak találgatni lehet. A zsinórprofil mindenesetre így is kifogástalan, és talán a hajtómű is csendesebb futású lett azáltal, hogy kimaradt belőle a lassító fogaskerék-pár.
A meghajtó tányérkerék egy darabból öntött, ahogy ezt már a hajtókar részletezésénél is megállapítottuk. Lapos kiképzése nem hagy helyet a csiga hátsó golyóscsapágyazásának, így ezen a ponton az FB vásárlóknak még a 4000-es méretnél is be kell érniük egy poliamid persellyel (5000-től felfelé már elől-hátul golyóscsapágy van).
Hogy dicséret is illesse a csapágyazást, meg kell említenünk a védett ARB golyóscsapágyakat. Ezek előnye részint abban nyilvánul meg, hogy a nyitott csapágyaknál kevésbé érzékenyek a szennyeződésre, de a szerviz tapasztalatok egy másik hibalehetőségre is rámutatnak. A korábbi típus esetében nyári melegben a nyitott nyaki csapágyból átkúszó zsír bejuthat a görgős visszaforgásgátlóba. Ez a mi éghajlatunk alatt télvíz idején a görgők letapadását eredményezheti, ami bizonytalan működést, szalajtást idéz elő. Ezt a kellemetlen jelenséget az új, zárt csapágyak várhatóan ki fogják küszöbölni.
Már a korábbi Shimano gyártmányoknál is találkozhattunk a praktikus csészefékkel, ami dobás közben kiküszöböli a felkapókar véletlen átcsapódását. Az FB-t megelőző szériáknál a csészefék szerepét egy gumigyűrű játszotta, aminek a felkapókar váltó rúdja nyitott állapotban nekitámaszkodott. Mivel a pontos működés itt századmillimétereken múlik, előfordult az, hogy egyik-másik új orsónál a hajtókarral való átváltás eleinte kellemetlenül nehézkes volt. Másrészt annak a veszélye is fennállt, hogy a gumi kopása, öregedése következtében - vagy esetleg csak attól, hogy zsír érte a gumigyűrűt - a csészefék idővel veszített a hatékonyságából. Ezeket a problémákat az új konstrukció gyökeresen kiküszöböli. A gumikarika szerepét egy műagyagból készült fékező gyűrű vette át, ami az orsó nyakánál kialakított horonyban foglal helyet. A két fékpofát egy rugó tartja össze, ami az állandó súrlódási erőt, ezáltal a konzisztens működést biztosítja. A felkapókar nyitott helyzetében a piros nyíllal jelzett átváltó rúd belép a fékező gyűrű fogai közé, így akadályozza meg a csésze elfordulását, és a felkapókar akaratlan átcsapódását.
Összegzés
Az új Twin Power 2500FB a várakozásoknak megfelelően egy remek futású, precíz, erős kis szerkezet. A fejlesztések révén egyrészt még megbízhatóbbá vált, és kényelmesebb lett a használata, másrészt a csiga hátsó golyóscsapágyazásának elhagyása, és a patikamérlegen adagolt extrák nem feltétlenül állnak arányban a tagadhatatlanul borsos árával.