A Haldorádó rendszeres olvasói számára már nem ismeretlen ez az orsó, hiszen Döme Gábor több alkalommal is bemutatta horgászat közben. Írásaiban, filmjeiben természetesen a halaknak és a horgászatnak jut a főszerep, eközben nincs mód a technikai részletek beható tanulmányozására. A vízparti bemutatást szeretném most kiegészíteni innen a műhelyből, ahol megismerkedhetünk az orsó főbb műszaki jellemzőivel és belső szerkezetével is.
Méret: | 55 |
Tömeg: | 512 g |
Áttétel: | 1 : 4,8 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | első fék + dobba épített nyeletőfék |
Csapágyak: | 4 + 1 |
Dobperem átmérője: | 62 mm |
Dob magassága | 30 mm |
Zsinórkapacitás: | 450 m / 0,30 mm (mély dob) |
250 m / 0,25 mm (sekély dob) | |
Zsinórbehúzás sebessége: | 93 cm / hajtókarfordulat |
Ház anyaga: | grafit/műanyag kompozit |
Dobok anyaga: | alumínium |
Tartozék: | pótdob |
Ár: | 18 990 Ft |
A gyártó honlapja: | http://www.spro.nl |
Aki még nem látta a valóságban, az a kép alapján könnyen úgy képzelheti, hogy az Aeronium egy szokványos pergető orsó, és ezzel nem is jár messze az igazságtól. Külső megjelenését és szerkezeti jellemzőit tekintve valóban lehetne akár pergető orsó is. Csak a tömege és dobjának mérete árulkodik a táblázatban, hogy pergetőnek túl „nagyra nőtt” gépezetről van szó. Ugyanakkor fel van ruházva szinte minden olyan tulajdonsággal, amiért egy jó pergető orsót szeretünk, ezenfelül tud egy-két olyan trükköt is, amivel a feederező és pontyozó horgászoknak igyekszik a kedvében járni.
A nagy méret nem véletlen, sőt mondhatni „szakmai ártalom”. Az orsó dobja a távdobás érdekében akkora, amekkora. A 75 mm hosszú hajtókar és a komoly terhelésre méretezett hajtómű pedig azt szolgálja, hogy ne csak bedobni legyen könnyű a cuccot 100 méterre, hanem kitekerni se legyen szenvedés.
Egy távdobó orsónál azonban csak az első lépés a dob mérete, valójában a zsinórprofilon áll vagy bukik minden. Az eredményes távdobás alapfeltétele, hogy a zsinór egyenletes, szabályos menetekben helyezkedjen el a dobon. Ehhez olyan dobemelő szerkezetre van szükség, amely a bejárt út minden pontján azonos sebességgel viszi a spulnit előre és hátra. Az utóbbi évek új pergető orsóinál láthattuk, hogy a vezető cégek kisebb méretben már kulisszás mechanikával is megoldották ezt a feladatot, ám a távdobó orsók magas dobjának hibátlan feltöltésére továbbra is a csigás rendszerű dobemelés bizonyul a legalkalmasabbnak.
Az elmúlt évtizedben nagyon elterjedt az orsók zsinórvezető görgőjének golyóscsapágyazása, és ezzel párhuzamosan a javítóműhelyekben is megszaporodtak a hangosan surrogó vagy éppen beállt görgővel visszavitt orsók. Sajnos tudomásul kell venni, hogy ezek az apró, érzékeny golyóscsapágyak nem vizes környezetre vannak kitalálva, és különösen rosszul tűrik a hordalékos vagy sok oldott anyagot tartalmazó vizeket. Számtalan tapasztalat igazolja, hogy a szőke Tisza üledéke és az alföldi, szikes tavak sós vize akár néhány hónap alatt is képes kinyírni ezeket a mákszemnyi golyókat tartalmazó, parányi csapágyakat. Lassanként mintha a gyártók is rájönnének arra, hogy érdemes elkerülni ezt a hibalehetőséget, és a „strapás” orsóknál visszatérnek a jól bevált, karbantartásra kevésbé igényes siklócsapágyas megoldáshoz.
A SPRO újabb modelljeivel szembefordulni látszik az utóbbi évtized „csapágyszámháborús” trendjével, ugyanakkor a legfontosabb pontokon szemlátomást nem hajlandó megalkuvásra. A szakértők régóta hangoztatják, hogy egy valamirevaló orsóba négy golyóscsapágy kell, és azoknak a hajtóműben van a helyük. Így valósulhat meg hosszú távon is a fogaskerekek pontos illeszkedése, a rotor és a hajtókar kotyogásmentessége és a szerkezet könnyű futása. Ha ez teljesül, akkor innentől a többi csapágy már csak a meggy a tortán, meg papucs orrán pamutbojt.
A feederes horgászatnál nem szokás ugyan magára hagyni a bevetett botokat, ám a távolra bevetett, finom végszerelékre gyanútlanul kapó hal egy szempillantás alatt képes elvinni a botot akár a lábunk mellől is. Ezért egy feederező orsón is jól jöhet a nyeletőfék funkció, ha éppen a másik bottal vagyunk elfoglalva. Az Aeronium fékcsillagjába beépített kettős fékrendszer kiváltja a hagyományos, bonyolult felépítésű nyeletőféket, és fárasztás közben is gyors beavatkozásokra ad lehetőséget. Bár végtelenül egyszerű szerkezetről van szó, sokak számára ismeretlen lehet ez a megoldás, ezért mélyedjünk el egy kicsit a gyorsfék beállításának és használatának rejtelmeiben!
A középső gombban elhelyezkedő kis menetemelkedésű anya a dobtengely végén lévő menetre csatlakozik. Ez a gomb játssza a hagyományos fékcsillag szerepét, tehát a dob rögzítését és a fékerő alapbeállítását. Ha egyszer beállítottuk a féket zsinórunk erősségének megfelelően, akkor a középső gombhoz már nem kell többé hozzányúlnunk a horgászat folyamán.
A külső szabályozó kar nem fordítható teljesen körbe. Csak szűk 3/4 fordulatnyi játéktere van, de még ezt a kis tartományt sem fogjuk egészen kihasználni. Egy negyed tekeréssel gyakorlatilag teljesen kiengedhetjük a féket, ezzel szabadon futóra állítva a dobot. Zsinórvivős kapás esetén ezt a negyed fordulatot kell egy mozdulattal visszahúzni, és máris élesre állítottuk a féket.
A két kezelőszerv kombinálásával több variációs lehetőségünk van fárasztás közben, mint a hagyományos nyeletőfékkel, tehát a gyorsfékes megoldást egyfajta harcifékként is felfoghatjuk. Ha a fék alapbeállítást a gyorskar jobb szélső állásában végeztük el, akkor bevágás előtt nincs más dolgunk, mint hogy „koppra” visszahúzzuk külső tekerőt, ezzel azonnal visszatalálunk az alapbeállításhoz. Hagyhatunk azonban tartalékot is a rendszerben, így fárasztáskor a teljes fékerő-tartomány rendelkezésünkre áll a nullától a „satu” fékig. Gyakorlott kézzel jól érzékelhető, hogy hol tartunk a szorítással, hiszen közben a dobon van a kezünk, de a karakteres hangú racsni is segít a beállításban, ha számoljuk a kattanásokat.
Összegzés
Az Aeronium egyszerű megoldásai ellenére (vagy talán éppen azért) sokoldalúan kihasználható orsó, melynek jó tulajdonságait a hagyományos és korszerű fenekező módszerek minden ágában jól kamatoztathatjuk. Teherbíró, golyóscsapágyazott hajtóműve, példás zsinórfeltöltési képe, erős, megbízható féke és nem utolsósorban barátságos ára révén bizonyára sok horgász tetszését el fogja nyerni a Spro 2010-es újdonsága.
Benyhe János
Videó: Takács Péter