Spro Freeliner LCS 5000 gyorsteszt

Spro Freeliner LCS 5000 gyorsteszt

A SPRO cég a világért sem akar erőszakkal átszoktatni senkit a dobba épített nyeletőfékre. Továbbra is szerepelnek a hagyományos, hátul kapcsolható nyeletős orsók is a 2010-es katalógusban, meghagyva ezzel a választási lehetőséget a vásárlók számára. Aki még nem döntötte el, hogy elölről vagy hátulról szereti, esetleg csak ismerkedni kíván a szerkezettel, az lapozzon tovább a részletekért!

A Freeliner hagyományos, hátul elhelyezett nyeletőfékkel van felszerelve

Méret:55
Tömeg:573 g
Áttétel:1 : 4,8
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék + hátsó nyeletőfék
Csapágyak:4 + 1
Dobperem átmérője:63 mm
Dob magassága30 mm
Zsinórkapacitás:450 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás sebessége:93 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafit / műanyag kompozit
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:műanyag pótdob
Ár:16990 Ft
A gyártó honlapja:https://www.spro.nl

A gyorsteszt sorozatunkban nemrég bemutatott (és az SSH februári számában is szereplő) Aeronium és a most sorra kerülő Freeliner gyakorlatilag ikertestvérek, még ha nem is egypetéjűek. Lényegében csak a hátul elhelyezett nyeletőfék különbözteti meg a Freelinert az Aeroniumtól, azt leszámítva, hogy utóbbi ezüstmetál, előbbi pedig matt fekete színű (ez a leosztás, mondjuk, kicsit furcsa lenne egy emberi ikerpárnál :-)). Ezzel tulajdonképpen pontot is tehetnék a bemutatás végére, de a főszerkesztő nyilván nem nézné jó szemmel, ha itt véget érne a cikk ;-)

Következzék tehát a szokásos képsorozat, amelyben néhány fotó erejéig végigfutunk az Aeronium révén már ismerős részeken is, és kicsit hosszabban szemlélődünk a szerkezet eltérő vonásain.

A hajtókar hosszú, és erős. A fogantyú tengelyéhez nem juthat be homok és etetőanyag-morzsák, mert kis műanyag kupak zárja le a lyukat
Ismerősek a kis szőrcsíkok is a rotorvillák belső oldalán. Ezek akadályozzák meg, hogy véletlenül a dob alá, a tengelyre tekeredhessen a zsinór
Nyomórugós váltómű dolgozik a felkapókar csuklójánál
Bronz siklócsapágy üzemel a görgő alatt. Ezt alaposan kiveséztük az Aeronium tesztben és annak fórumán. Lényeg, hogy jobban terhelhető és kevésbé hajlamos a meghibásodásra a golyóscsapágyas konstrukcióknál, viszont cserébe kicsit lustábban forog
Fém és műanyag dob párosítással kapható a Freeliner
A pótdob is azonos kapacitású, és nem kevésbé szépen áll rajta a zsinór
A dob pontosan akkora utat jár be a föl-le mozgása során, mint amilyen hosszú a végtelenített csiga rovátkolt része. Ennek eredménye nem lehet más, mint egy ilyen parádés zsinórprofil
Bronz fogaskerék-meghajtás szolgálja ki dobemelést végző csigatengelyt
A dobemelő rendszer további részletei
A közepes áttételű hajtómű a masszív fogaskerekeknek és a nagy golyóscsapágyak köszönhetően kemény próbatételekkel is megbirkózik
A tűgörgős visszaforgásgátló a főtengely két csapágya között húzza meg magát. Mivel zárt csapágy választja el a hajtóműtől, nem áll fenn annak veszélye, hogy az átszivárgó zsírtól leragadjanak a görgők, és késve fogjon a visszaforgásgátló
A nyeletőfék ciripelője nem holmi könnyen letörős lemez nyelvecske, hanem a fedélre szerelt, precíz kivitelű rugós köröm (alsó kis bigyó). A nyeletőfék kioldó szerkezetének egy része szintén a fedél felőli oldalra került át (felső nagy bigyó), megkönnyítve ezzel a szerelhetőséget
A másik oldal egy kicsit közelebbről, a hajtómű kiszerelése után
Ebből a nézetből jobban látható a nyeletőfék kioldásáért és zárásáért felelős, vaskos acél retesz, ami a fogazott tárcsával együttműködve látja el feladatát
A nyeletőfék váltásakor nem érzünk agresszív csattanást, mert a tányérkerékre épített rugós csillapító szerkezet eredményesen szelídíti meg a fém alkatrészek hirtelen ütközését
Ezt ugyan elvileg soha nem kell szétszedni, de most a bemutatás kedvéért lepattintottam a zégergyűrűt…
… hogy közelebbről is szemügyre vehessük a tompításért felelős finom spirálrugót
Az U alakú zárólemezek tartják a nyeleltőféket a házban
A hosszú rugóút a nyeletőfék finom szabályozhatóságát biztosítja. Ide bőven elég ez a pár vékony lamella, hiszen nem ezzel fárasztunk
A filcbetétes fék tökéletesen működik. A nagy felületű lamelláknak köszönhetően gyakorlatilag állóra fékezhető. Szép simán, rángatás nélkül adagolja a zsinórt még szoros fékbeállítás mellett is. És hogy ez esőben se történjen másként, arról egy gumitömítés gondoskodik

Összegzés

A Freeliner egy szürke, megbízható beosztott, nem a bögyös-faros titkárnő kategória. Nem lehet vele nagyot villantani a stégszomszédnak, és polcra helyezett fétistárgyként sem a legvonzóbb. „Csak” dobni, tekerni és halat fárasztani alkalmas a SPRO szürke eminenciása, de akinek ennyi elég, az nem jár vele rosszul!

Természetesen most sem maradunk adósok a műhelytitkokat feltáró videóval:

Benyhe János
Videó: Takács Péter

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.