A SPRO márka néhány évvel ezelőtti magyarországi megjelenésekor, a Syntra orsók jelen voltak a cég bemutatkozó kollekciójában. Jóllehet ma már kifutóban lévő típusról van szó, azért még mindig előfordulhat belőlük pár darab, egyik-másik üzlet polcain. A Syntrák az elmúlt években szép számmal fogytak a boltokból, ezért sokakat érdekelhet, vajon hogy állta a sarat a Spro Syntra HS 3500, amely az olvasói szavazatok alapján kivívta magának a szereplés jogát a használt orsókról szóló sorozatunkban.
Méret: | 35 |
Méret sor: | 35, 45, 55 |
Súly: | 330 g |
Áttétel | 6,2:1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | hátsó fék |
Csapágyak | 5+1 |
Zsinórkapacitás: | 210 m / 0,25 mm |
1 hajtókar fordulat során feltekert zsinórmennyiség: | 88 cm |
Ház anyaga: | műanyag |
Dob anyaga: | műanyag, fém peremmel |
Tartozék: | 2 match pótdob |
A gyártó honlapja: | |
A Haldorádó webáruházból vásárolt orsót küllemre szép, ápolt állapotban kaptam meg gazdájától, aki az elmúlt két évben elsősorban feederboton használta. Ennek ellenére nyoma sem volt rajta vagy benne etetőanyag maradványoknak, ami azért nem lett volna felróható ilyen használat mellett.
A Syntra esztétikailag jól eltalált szériája a SPRO-nak. Műanyag háza az átlagos használat követelményeinek megfelelően erős, szívós. A kiegyensúlyozott hajtókar kb. 10 fordulatot tett meg a lendületes tekerés után szabadon futva.
Az első kedvező benyomást azonban hamar megkontrázta a hajtóműből kiszűrődő morgó, karcos hang. Az is feltűnt, hogy a hajtókar tengelyirányú holtjátéka szokatlanul nagy, bár ez önmagában nem lehetett rendellenes hang előidézője.
A dobot leemelve, és a rotort rögzítő anyacsavarra pillantva már valószínűnek látszott, hogy avatatlan kézzel nyúltak az orsóhoz. Megfelelő méretű csavarkulcs híján alighanem egy kombinált fogóval próbálták lecsavarni az anyát, és nyilván nem sikerült elsőre a mutatvány.
Az alkatrészek mosása után elborzadva láttam, hogy a csigatengely sem úszta meg épségben a beavatkozást. Bánk Bán bordala jutott eszembe hirtelen: „...ront, vagy javít, de nem henyél”. Úgy néz ki, mintha a fogazott részt valami kemény szerszámmal, jól megnyomorgatták volna. Hasonló nyomokat okozhat, ha az orsó fedelét nem csavarozzák vissza rendesen, vagy összerakáskor kifelejtik a golyóscsapágyat. Ilyenkor a fogaskerék és a csiga összerághatja egymást, ha nem kapunk észbe még időben.
A hajtókar szokatlanul nagy holtjátékára is sikerült magyarázatot találni. A tányérkerék tengelyén, a csapágy alatt rendszerint egy, vagy több vékony alátét található. Ezekkel állítják be a hajtómű egymáshoz kapcsolódó fogaskerekeinek megfelelő pozícióját, vagyis azt, hogy a fogak holtjáték, és szorulás nélkül, éppen a kellő mélységben kapaszkodjanak egymásba. Ezek az alátétek keveredtek el, és kerültek át máshová a bütykölés eredményeképpen.
De próbáljunk végre elvonatkoztatni az ismeretlen barkácsoló szakszerűnek nem nevezhető dolgaitól, és lássuk magát az orsót!
Összességében egy korrektnek mondható szerkezettel állunk szemben. A csapágyazása, illesztései elfogadhatóak, és a hézagoló alátétek helyretétele után a hajtókar tengelyirányú kotyogása is megszűnt.
A dobtengelyen lévő egyenes vájatú csúszka az egyszerűbb kivitelű orsók dobemelő mechanizmusára jellemző. Alkotóelemeinek előállítása olcsó, megbízhatóan működik, de a szép zsinórfektetés nem erőssége ennek a megoldásnak.
Alátétzsinóros kiegyenlítéssel sokat kozmetikázhatunk a jelenségen, és monofil zsinórok használata mellett nem fog különösebb gondot okozni ez a kis szépséghiba.
Sajnos a matchdobot nem kaptam meg az orsó mellé a tesztre, ezért csak a mély dob feltöltését tudom bemutatni. A matchdobon - annak kisebb zsinórkapacitása miatt - egyáltalán nem lenne szembetűnő a kétpúpú zsinórprofil.
A visszaforgásgátló rendeltetésszerűen működik, semmi kívánnivalót nem hagy maga után.
A felkapókar kialakítása, és működése is megfelel az elvárásnak. A nyomórugós átváltást, és a nagy méretű, csapágyazott zsinórvezető görgőt is kipipálhatjuk a listán.
A fórum egyes bejegyzéseinek nyomán bizonyos előítélettel közelítettem meg a féket, de végül kellemes csalódás ért. A Syntra fékje kifejezetten kedvében jár a vékony zsinóros horgászmódszerek kedvelőinek, ahogy ez egy matchorsótól el is várható. Szabályozási tartománya a 0,5 és 2 kg fékhatás között 1,25 fordulat. Ha az alacsonyabb, 0,5 kg alatti fékerő sávot is figyelembe vesszük - amire 10-12-es előkét használva szükség is lehet - akkor még ennél is szélesebb beállítási lehetőséggel számolhatunk. Letapadásról szó sincs, jöhet akár a potyka is!
Összegzés
A végső következtetés levonásakor ketté kell választanunk a szerkezet megítélését, és a laikus barkácsolással kapcsolatos megállapításokat.
Maga az orsó egy tisztességes, középkategóriás darab, amelyben nincs különösebb kivetnivaló. Nem kell ahhoz különösebben hozzáértőnek lenni, hogy valaki megállapítsa: valójában meg se kottyant volna neki a két évi használat, azonban annál maradandóbb nyomokat hagyott rajta a meggondolatlan szerelgetés.
Ezért a műszaki téren járatlan, de barkácsoló kedvű horgásztársaimnak azt ajánlom, hogy semmiképpen ne a legkedvesebb orsójukon kezdjék a karbantartást, hanem először egy kisebb értékű, leselejtezés előtti kurblival tegyék meg az első, ismerkedő lépéseket!