Tesztelés alatt – By Döme TEAM FEEDER Long Cast 4500

Tesztelés alatt – By Döme TEAM FEEDER Long Cast 4500

„Tesztelés alatt” című sorozatom következő részében, mi más is vehetne részt, mint egy igazi távdobó nagyágyú? A Long Cast széria sokak kedvence lett, hiszen egyre többen horgásznak nagy távolságba. A 100 méter feletti dobások meg sem kottyannak ezeknek az orsóknak! Csigatengelyes dobemelő rendszer? Gyorsfék? Gubancgátló keret? Rotorfék? Mindez egyetlen orsóban!

A Long Cast 4500 nem tartozik a kisméretű típusok közé, egy rendkívül erős, masszív és strapabíró szerkezet, első kézbevételkor azonban mégsem érezhető nehéznek. A távdobó orsók nagy része esetlen monstrum, ez a vörös modell mégis szemet gyönyörködtető! Szerintem nagyon jól néz ki mind a formavilágát, mind színeit tekintve. Belső szerkezete teljesen más, mint az előző részekben bemutatott orsóké. Itt már egy precíz, csigatengelyes dobemelés dolgozik, és számos hasznos műszaki megoldással látták el a tekerőt. A modell több mint 100 alkatrészből áll, felépítése bonyolultabb, ezért karbantartását, szerelését csak hozzáértőknek ajánlom! Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy egy új orsó megbontása a garancia elvesztésével jár! Az orsó legfontosabb paraméterei a következők:

  • Méret: 45
  • Csapágy: 5 + 1
  • Áttétel: 4,6 : 1
  • Tömeg: kb. 533 g
  • Orsóház anyag: grafit-hybrid
  • Fékrendszer: első fék (gyorsfék)
  • Dob anyaga: alumínium
  • Zsinórfektető rendszer: csigatengelyes
  • Zsinórtároló kapacitás: 0,20 mm / 250 m
 

Az orsó, mérete ellenére nagyon esztétikus, és ami még fontosabb, igazi távdobó nagyágyú!
Nagy dob nagy féklamellákkal! A fékcsillag tekeréskor jellegzetes hangot ad, és fém alkatrészek gondoskodnak arról, hogy ez örökéletű legyen!

A gyorsfék felépítése néhány dologban eltér a „hosszabb utas” megoldásoktól. A fékcsillag tömör, nincs benne rugó, ezáltal a fék villámgyorsan reagál minden mozdulatra, elég egy fél fordulat, és már zárható vagy nyitható a rendszer. A féklamellák sem hétköznapiak, speciális anyagból készültek, jóval keményebbek a filckorongoknál, és a jó minőségű kenőanyag sem hiányzik róluk. A fékcsillagba pedig egy gumigyűrűt építettek, ami pontosan illeszkedik, így megakadályozza, hogy szennyeződés kerüljön a szerkezetbe. Mindez azt bizonyítja, hogy az orsót igen komoly igénybevételre tervezték!

A felkapókar környéke az előző típusokhoz hasonló. Fém perselyek vannak mindkét oldalon, és egy kiváló minőségű csapágy biztosítja a zsinórvezető görgő precíz működését
A rugó olyan erős, hogy le kellett fognom a fotózásnál, nehogy kipattanjon a helyéről! Egy ilyen nagyméretű és vastag felkapókarhoz nélkülözhetetlen az erős szerkezet!
A dob levétele után jól látszik a gubancgátló keret minden része

Mindamellett, hogy nagyon esztétikus alkatrész, a keretnek fontos funkciója van. Megakadályozza, hogy a zsinór a dob alá tekeredjen. Nagyon bosszantó tud lenni, ha ez előfordul, de ennél az orsónál a probléma kizárva! Néhány típusnál a zsinór dob alá tekeredését egy kefeszerű csík akadályozza meg, de az sistergő hangot ad, ami zavaró lehet. A Long Cast esetében a gubancgátló keret mindkét oldalán gumigyűrű található, ez pontosan illeszkedik a rotor mélyedéseibe, ezáltal csendesen mozog fel és le.

A hajtókar óriási, fogantyúja kézbe simul. Pillanatok alatt kitekerhető vele a végszerelék
A rotorfék egyszerű, de nagyszerű megoldás

A rotor belsejében jól látható a visszaváltásért felelős alkatrész. Ez a felkapókar kinyitása után a kemény, gumiszerű peremnek feszül, amit az orsóház első részéhez erősítettek. Olyan szorosan rögzíti a felkapókart ez a megoldás, hogy az semmi esetre sem csapódhat vissza, még a legerőteljesebb dobásnál sem! Nagyon hasznos és ötletes!

Az orsóház jobb oldalán már látszik, hogy itt bizony csigás dobemelő rendszer dolgozik
A fedél levétele után előbukkan a hatalmas tányérkerék és a precízen összerakott csigás dobemelő rendszer
Az orsóház vastag és strapabíró anyagból készült, ami nélkülözhetetlen egy ilyen erős szerkezetnél
A csigás dobemelő rendszer felépítése jóval összetettebb, több alkatrészből áll

Ez aztán nem semmi! Talán a tányérkerék mérete, ami egyből feltűnik. Hatalmas! Egy hagyományos orsóba ennél jóval kisebbet építenek. A visszaforgásgátló előtt található csapágykeret itt már fémből van, ami nem véletlen, hiszem egy roppant erős orsóról van szó! A tányérkerék bal oldalán egy acél golyóscsapágy dolgozik, jobboldalt egy jól bezsírozott, vastag falú siklócsapágy felel a szerkezet sima futásáért. Az alkatrészek illesztése olyan pontos, hogy a hajtókar holtjátéka nulla! A tányérkeréknél lévő csapágy átmérője 17 mm, ami szintén nem szokványos. A legtöbb orsóban ez 14 mm. A csigatengely csapágyazása ebben az ár/érték arányban bizony nem gyakori. Jóval drágább tekerőkben is gyakrabban alkalmaznak poliamid perselyeket, ám a Long Cast modellekbe ezek helyett kisméretű csapágyakat építettek, növelve ezzel az orsó értékét és élettartamát. A fekete fogaskerék mellett jól látható a két csapágy, ilyen kis méretben is készülnek. A vastag dobtengelyt két csavar rögzíti a dobemelő szerkezethez, ez nagyon fontos egy ekkora modellnél, fő a biztonság! A két vezetőszár között helyezkedik el a dobtengelyt rögzítő szerkezet, és ennek belsejében található az a kis alkatrész, ami a csigatengely réseiben halad végig. Jól látható egy rézszínű persely, amibe ez a kis pöcök illeszkedik, ez szintén az orsó előnyeihez sorolható!

A csigás dobemelő rendszer egyenletesebben rakja a damilt, ezáltal tökéletes a zsinórkép. Már csak a megfelelő botra kell feltenni az orsót, és nem lesz elérhetetlen távolság!

A Long Cast orsók olyan csúcskategóriás modellek, melyek a nagy távolságba történő horgászat minden igényét kielégítik. A csigatengelyes dobemelő rendszer, a gyorsfék, a gubancgátló keret és a rotorfék is olyan része az orsónak, amely nem található meg akármelyik modellben! A 45-ös méret a 3,90-es feederbotokhoz ideális, az 55-ös a 4,20-as pálcák tökéletes társa. Mindkét méret nyeletőfékes változatban is kapható, így mindenki ki tudja választani a neki megfelelőt. A Long Cast 4500 nem okozott csalódást a tesztelés alatt, kíváncsian várom, mire képes élesben!

Írta és fényképezte: Járfás Dávid

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.