Legjobban a pontyhorgászatot élvezi, kicsalt már a napfényre jó néhány tizenöt kilóstól is erősebb tiszai nyurgát. Szeret amurozni, süllőzni, harcsázni. A legnagyobb kifogott amurja több mint 25 kilós volt! A kapitális halakkal viaskodó Ivan nemcsak a horgászsikereiről ismert Nagybecskerek széles körzetében, erősebb szélben a vérbeli horgászok csak az ő keze által készített csónakkal merészkednek ki a Tisza hullámaira. Ismerkedjünk meg vele!
Amikor december 18-án, 16 órakor telefonon felcsörgettem Subotin Ivant, már a nedves decemberi alkony uralta a tájat. A borostás arcú, ezermester horgászt ezúttal is a természetben találtam, csónakjával éppen a Tisza vizét szelte, útban hétvégi házához. Az ezen az estén kifogott három darab süllő pont elegendő volt vacsorára a négytagú családjának.
Subotin Ivan, a nagybecskereki horgász, aki hétéves kora óta járja a Tiszát, régi kedves ismerősöm, annak idején édesapámmal is gyakran horgászott, később velem is megosztott egynéhány gyönyörű horgászkalandot. Jóleső érzés volt újra találkozni vele, és ismételten hallani, ahogyan mondogatja:
„- Az az ember, aki egyszer megérzi - pláne, ha fiatal -, a folyó és a természet barátságát, a leggazdagabb ember a világon, mert csak a folyón, a vadonban lehet igazán megismerni a múlhatatlan szépet.”
Ivannak örökös vágya volt, hogy az életét az ezerarcú tiszai vadonban töltse, de mintha elírták volna az időpontokat a sors könyvében, csak két évvel ezelőtt, nyugdíjba vonulásakor sikerült igazán valóra váltania álmát. Igaz, azelőtt is hetente háromszor-négyszer lejárt a vízre, de most végre addig maradhat a természetben, ameddig csak akar.
A Tisza jó ismerője most töltötte be a hatvanadik életévét. Híre bejárta a vajdasági rónaságot. 2,40 méteres Silstar, Germina és Cormoran botjait megbecsüli. Még mindig szeretettel dédelgeti a 35 éves EXCELL peremorsóit. Legtöbbször 0,45-0,60 mm-es damilt tekercsel rájuk, jól feltérképezett és gondozott horgászhelyein türelmesen kivárja a folyó hatalmas halait, hogy megküzdjön velük.
Legjobban a pontyhorgászatot élvezi, kicsalt már a napfényre jó néhány tizenöt kilóstól is erősebb tiszai nyurgát. Szeret amurozni, süllőzni, harcsázni. A legnagyobb kifogott amurja több mint 25 kilós volt. Kiemelt már 34 kilós szürkeharcsát is, de a folyó óriásai közül sok hatalmas úr nem hagyta magát legyőzni.
A kapitális halakkal viaskodó Ivan nemcsak a horgászsikereiről ismert. Nagybecskerek széles körzetében a vérbeli horgászok csak az ő keze által készített csónakkal merészkednek Tisza erősebb szél által felkorbácsolt hullámaira. Igazából ez volt az egyik oka annak, ami miatt felkerestem Ivant: áruljon el néhány titkot a Haldorádó látogatóinak is a saját kezűleg gyártott úszó alkalmatosságokról, azaz a szélben is biztonságos tiszai csónakokról.
„- A Pannon síkságot sűrűn járják az erős szelek - emlékeztetett Ivan -, a vízi járműbe ütköző hullámok az úszótest szétzúzódását okozhatják, ezért a csónak szerkezetének elkészítésekor nagyon fontos ügyelni a megfelelő merevségre. Én tölgyfából készítem a konstrukciót, hiszen a tölgyfa emberemlékezet óta kielégítette a csónakkészítés követelményeit, megfelelően merev, erős és tartós. A csónaknak meg kell adni a formáját is, éspedig úgy, hogy úszása közben ne vonja maga után a víztömeget, és hogy könnyedén, következmények nélkül szelje a hullámokat. Amikor feltámad a déli szél, a hullámok magassága az itteni Tiszán elérheti a másfél métert is. Emiatt a tiszai csónakok ideális hossza 6-7 méter, a csónakközépen mérendő legnagyobb szélességnek pedig 2 méternek kell lennie. S ez nem minden. A csónak áramvonalas alakjának hasonlónak kell lennie a delfinéhez, mert a vízen az ilyen alakú csónaktest biztosítja a minimális ellenállást, és a hullámverés okozta legkisebb károsodást, így a legbiztonságosabb csónakázást is.”
„- A tiszai horgászatra legmegfelelőbb csónakok az úgynevezett „sekély V” alakúak, mivel legjobban ezek lebegnek a vízfelületen és ezeknek legkisebb a vízkiszorítása. Az általam készített csónaktest szélessége a tatnál 1,80 méterre szűkül, ami miatt csökken a csónak legszélesebb központi részére a vízen való mozgás közben ható terhelés, és ha szem előtt tartjuk az oldalszűkítést is, elérjük azt, hogy a csónakunk nem húzza maga után a haladása során kiszorított víztömeget. Az ily módon megépített csónak kisebb hajtóerőt igényel, és tökéletesen viselkedik a Tisza hullámain.”
„- Még csak annyit fűznék hozzá, hogy a téli a fagyok és a jég miatt, a csónakok károsodásának elkerülése miatt szárazra kerülnek. Ilyenkor távolítsuk el a fenekére és az oldalára tapadt algákat, tisztítsuk meg az iszaptól, sártól. Ha fülkés a csónakunk, ne feledjük glicerines zsírral felfrissíteni, átkenni az ablaküveg körüli gumirészeket. Ezzel meghosszabbítjuk az élettartamát, mert rugalmassá varázsoljuk a gumit, jobban fog az üveghez tapadni és nem fogja átereszteni a vizet. A csónakmotort is szereljük le, ellenőrizzük az olajszintet és a hajtómű mozgó részeit. Ha bárhol a csónakon sérülést észlelünk, tanácsos kivárni a kedvezőbb időjárást, és akkor elvégezni a szükséges javításokat.”
Ivan jóvoltából a bánáti Tisza-szakasz kirándulói és a kezdő horgászok részére is elhangzott egy-két jó tanács. Ezen a területen nem árt óvatosnak lenni, mivel a nyári szelek is viharosak, ősszel viszont az erős, úgynevezett kosava fúj, gyakran a déli széllel is megerősítve. Rendszerint a Fruška gora délnyugati irányából érkezik felénk a rossz idő. Ha a vízen ér bennünket a vihar és nem tudunk partra szállni, ha csak lehet, ajánlatos a part mentén jó erősen kikötni a csónakot és a fülkébe húzódva kivárni, míg az ítéletidő kiadja a haragját. Azoknak a kirándulóknak, akik több napot szeretnének a Tisza-parton tölteni, azt tanácsolom, hogy a nyugati oldalon emeljék fel a sátraikat, ahonnan tulajdonképpen leggyakrabban várható a rossz idő, mert ezen az oldalon a Tisza árvízvédelmi töltése és a sűrű ártéri erdő a széltől védettebbé teszi a vízpartot.
A nyugdíjával járó végkielégítési összegen Subotin Ivan anyagot vásárolt és 11 hordóra épített egy 5,5 m x 3 m-es házikót. Így a Tisza hullámain konyhát, WC-ét, hálófülkét, sőt horgászteraszt is biztosított magának. Hű barátja, a kék-fehér színű, delfinvonalú csónakja követi mindenüvé, és Ivan immár hosszú heteken át barátkozhat a Tiszával, az ezerarcú tiszai vadonnal, hisz végre beteljesült fiatalkori vágya.