Horgászkalandok a törpe pontyok hazájában

Cimborámmal, K. Tiborral már régóta terveztünk egy közös horgászatot. Hosszas egyeztetés során, végül sikerült megállapodnunk, egy mindkettőnk számára elfogadható időpontban, s így már semmilyen akadály nem állhatott a horgászat útjába. Tibor egy olyan tóra kalauzolt el, amelyben csak úgy hemzsegtek az apró kb. 20-25 cm átlagméretű pontyok. Újabb kihívás volt ez számomra, hiszen ahol van kicsi, ott kell lenni nagynak is! Hamarosan kiderül, hogy sikerült-e szelektálni az apraját, és kifogni a hőn áhított nagyját...

A horgászat előzetes elgondolása

Az érintett tó a finomszerelékes horgászok paradicsoma, hiszen a méreten aluli kölyökpontyok az érzékeny szerelékekkel számolatlanul foghatóak. Én azonban inkább a nagyobb példányokat vettem üldözőbe, de azért a finomszerelékes horgászatot képviselő eszközök is előkerültek.

Egy bő fél napos, kora reggeltől késő estig tartó horgászatban egyeztünk meg. A rendelkezésünkre álló szűk időt igyekeztünk a lehető legtartalmasabban kihasználni.

Úgy gondoltam, hogy a reggeli órákban matchbottal partközelben próbálom lépre csalni a kis pontyokat, a másik kézséggel, pedig a parttól távoli - kukoricából és bojliból - álló etetést fogom meghorgászni. Természetesen még a déli hőség beköszönte előtt terveztem a finomszerelékes peca végét. A rekkenő hőségben inkább a passzív horgászaté lesz a főszerep, hiszen a stég mögött húzódó kényelmes és hűvös faházban mégiscsak elviselhetőbb a klíma - gondoltam magamban.

Az etetés

A horgászat folyamán a szokottnál jóval több etetőanyagot használtunk fel, mert az aprócska, éhes pontyok mindent felfaltak. A mélységmérés után a partszéli nádfal elé kb. 2 kg-nyi kukoricát szórtam szét. Természetesen Tibor sem adta ennél alább, de Ő a főtt kukoricához bőségesen kevert áztatott búzát is.

A főtt búza és kukorica keverékét imádták a pontyok

A kialakított partszéli etetéseinket matchbotokkal kezdtük el vallatni. Nálam azért a 8 mm-es spiccbotom is bevetésre került. A fenekezős kézségekkel ketten egy etetett helyet horgásztunk meg, amely a parttól kb. 60 m-re helyezkedett el.

A nagyhalas etetőanyagunk fontos részét képezte a bojli

Szerencsénkre lehetőségünk nyílt az etetőanyag csónakkal történő behordására, ez azért nagyban növelte a fogási esélyeinket.

A parttól távolra az etetőanyagot csónakkal vittük be
Ha a halak kapókedve indokolja egy horgászat alkalmával többször is célszerű etetni

A horgászat

Ahogyan azt már jó előre elterveztem a délelőtt folyamán a part közeli etetésen match és későbbiekben spiccbottal horgásztam, de emellett a bojlis, fenekezős botom is bevetésre került.

A 8 m-es spiccbot csak ritkán pihent az ágason
Íme egy rendkívül megbízható nyeletőfékes orsó a Shimanotól

A hajszálelőkére egy szem bojli került. Tibor is hasonló megosztásban kezdte a horgászatot. Minden a szerint történt, ahogyan azt megjósoltuk. A mohó apróságok szinte azonnal rávetették magukat a finom falatokra, így szépen ütemesen aprítottuk a kicsinyke pontyokat. Az úszós kézségekkel nem sikerült ugyan méretes halat fognunk, de az érzékeny pálcákkal a 20-25 cm-es vadul küzdő pontyok fárasztása óriási élményt jelentett.

A méreten aluli kölyökpontyokból bőven kijutott Tibornak...
...és nekem is

A durvább, fenekezős botokhoz sokkal ritkábban kellett nyúlni, de a bojlira elcsábuló pikkelyesek átlagsúlya jóval nagyobb volt, mint a finomszerelékekkel fogott társaiké.

Tibor épen egy halat fáraszt

A délelőtt folyamán, azért méretes pontyot is sikerült fognunk. Sőt! Még egy szemet gyönyörködtető amur is tiszteletét tette nálunk.

Nem a méretes pontyok jellemezték a horgászatot, de azért egyet mégiscsak sikerült elcsípnünk
Ez az amur is a délelőtti órákban éhezett meg

Mindkettőjük a házi készítésű bojlira csábult el. Mikor a stégen már elviselhetetlenné vált a hőség, a finomszerelékes eszközöket összepakoltuk, és ezután már a bojlis horgászaté lett a főszerep. A botokat szépen sorjában elhelyeztük a tartókon, és figyeltünk, pontosabban füleltünk. A hátunk mögött lévő formás kis faházikó maximálisan biztosította a kényelmünket. Úgy tűnt, hogy a rekkenő hőség tejesen elvette az amúgy reggel intenzíven táplálkozó halak étvágyát, mert a délután folyamán kétszer kellett csupán a botokhoz rohannom. Az első délutáni ponty, ami megzavarta a nyugalmamat 29 cm-es volt, de a második még a 25 cm-t sem érte el. Késő délután Tiboron már a fáradság jelei mutatkoztak, én pedig nem akartam a vendégszeretetével visszaélni, így a tervezettnél valamivel előbb fejeztük be a horgászatot. Persze azért még kitartottam volna, hiszen a tapasztalataim szerint az este nyolc utáni időszak remek fogási esélyekkel kecsegtet. De azért így sincs okom a panaszra, hiszen egy remek élményekben gazdag horgásznapot tudhattam magam mögött.