Pontyhorgászat bojlival az alapoktól SBS módra 1. rész

A nagy népszerűségnek örvendő tavaszi horgászkiállításokon az SBS standra látogató horgászok leggyakrabban a következő kérdéseket tették fel nekem: Hogyan válasszam ki azt a horgászfelszerelést, ami alkalmas partról történő távoli horgászatra? Hogyan etessek partról, amikor távolra horgászom? Mely csalikat ajánlom az SBS termékpalettájáról? Mivel nagyon sokan fogalmazták meg ugyanezeket a dilemmákat, most kétrészes cikk és videó formájában, egy horgászat keretében szeretném megválaszolni ezeket a kérdéseket.

Bemutatom, hogy általánosságban mire figyeljünk oda távdobó felszerelésünk kiválasztásánál, hogyan alakítsuk ki etetésünket, hogyan csalizzunk. A horgászat helyszínéül a festői környezetben elhelyezkedő Harsányi Horgásztavat választottam. Méltán híres halállománya, és a „távoli dobásokkal lehet jó halat fogni” híre miatt esett választásom erre a vízre.

Látkép a Harsányi Horgásztó partjáról

A partról történő távoli horgászatokhoz a felszerelésünket alapos gondossággal válasszuk ki! A távoli dobások minél pontosabb és eredményesebb kivitelezéséhez készségünknek összhangban kell lennie. Hiába van jó távdobó botunk, ha az orsónk nem alkalmas távdobásra. Hiába van jó távdobó tulajdonságokkal rendelkező orsónk, ha arra nem megfelelő zsinórt tekercselünk. Ebben az írásban nem fogok teljes részletességgel belemerülni a botok, orsók világába, csupán a legfontosabb szempontokat említem meg, melyeket figyelembe kell vennünk leendő felszerelésünk kiválasztásánál.

Távoli dobások kivitelezéséhez összehangolt felszerelésre van szükség

Kezdjük a bottal! Itt máris kompromisszumot kell kötnünk, hiszen a távdobáshoz gerinces bot szükséges, míg a fárasztáshoz lágy. Most akkor mi legyen? Ezen a botkészítő cégek is sokat dolgoznak, több-kevesebb eredménnyel. Az ideális távdobó bot dobáskor gerinces, fárasztáskor lágy. A felső kategóriás botok között találhatunk már ilyeneket, sajnos igen komoly árfekvésben. Általánosságban elmondhatjuk, hogy a 3,25 illetve a 3,5 lbs tesztgörbéjű botok alkalmasak távdobásra. Növeli a távolságot a jó minőségű, nagyméretű gyűrűzés. A 3,90-es hosszúságú botokat ajánlják a gyártók távdobásra, de én 3,60-as botokat használok, mert a 170 cm-es magasságomhoz nekem ez áll kézre. Botválasztásnál az a legjobb, ha minél több gyártó minél több típusú botját kézbe vesszük. Rögtön érezzük, hogy az a bot a kezünk meghosszabbítása-e, vagy „csak egy bot” a kezünkben. Botválasztáskor nagyon jó lehetőség a horgásztalálkozók, horgászversenyek meglátogatása. Ilyen rendezvényeken rengeteg információt beszerezhetünk a különböző típusú botokat használó horgászoktól, illetve a gazda hozzájárulásával akár élesben ki is próbálhatjuk azokat.

Távdobó orsók kapásra várva

Az orsóknál én két kritériumot tartok szem előtt: biztonságos, letapadástól mentes fékrendszere és nyújtott, nagyméretű dobja legyen. Az áttételt azért nem említem, mert e két kritériummal rendelkező orsók már kb. egy méter zsinórt csévélnek fel a tekerőkar egyszeri átfordításával. A távdobó orsók jellegzetessége a dob kialakításában van. A hosszú, esetleg kúpos, lekerekített peremű dobnak köszönhetően könnyen, ellenállás nélkül pereg le róla a zsinór. A nyeletőfékes orsók használata kényelmes, de a hagyományos fékrendszerű orsók is alkalmasak a bojlis pontyhorgászatra.

Vajon ő is a kapásra vár?

A piacon rengeteg zsinórt találhatunk, melyeket kifejezetten távdobásra fejlesztettek. Mindenki saját ízlése és pénztárcája szerint választhat. Fontos azonban, hogy távdobásos horgászat esetén a zsinór mérete általában 0,25 - 0,28 mm. Ennél vastagabb zsinór használata már jelentősen csökkenti dobástávunkat, az ennél kisebb zsinórméret viszont már szerelékünket kritikusan legyengíti. Ne felejtsük el, hogy a távdobás miatt gerinces botokkal horgászunk, így fárasztáskor nagy feladat hárul az orsónk fékjére, illetve a főzsinórra. Éjszakai horgászatok alkalmával nagy segítséget jelent az élénk színű főzsinórok használata. Fárasztáskor a fejlámpánk fényénél is jól láthatjuk, hogy merre tart a megakasztott hal.

Az élénk színű főzsinór használata megkönnyíti az éjszakai fárasztást

A főzsinórra kössünk dobó előtét zsinórt. Ennek célja, hogy a dobáskor jelentkező hatalmas terhelést levegye a főzsinórról. Erre a célra használhatunk fonott, illetve monofil zsinórt is. Én a monofil zsinór használatát javaslom. A horgunkról menekülni próbáló pontyokban komoly sérüléseket tud okozni a fonott dobó előtét zsinór. Ezenkívül a megfeszülő fonott zsinór a víz alatti gallyba belevág és beleszorul, míg a monofil zsinór gyakran csak csúszik rajta. Fontos szempont az is, hogy a kellően vastag monofil zsinór - a fonottal ellentétben - a kagylók támadásának is jobban ellenáll.

A fonott dobó előtét zsinór mellőzésével sokat tehetünk a halak védelméért, de óvjuk a megszákolt, kifogott halakat is. Mindenki lehetőségéhez mérten a legjobb minőségű pontymatracot szerezze be! Egy vékony szivacslap és egy sebfertőtlenítő nem fog megvédeni egy 10 kg feletti pontyot a belső sérülésektől. Komoly felelősségünk van abban, hogy a kapitális hal megfogásának élményét gyermekeink is átélhessék. A megfogástól kezdve a visszaengedés pillanatáig a legnagyobb gondossággal óvjuk a kifogott halakat!

Fényképezéskor a halat tartsuk közel a matrachoz, hogy ha megugrik, akkor se érhesse baj

Megvan a felszerelésünk, indulhatunk horgászni. Akik most ismerkednek a bojlis pontyhorgászattal, azok tapasztalatszerzés céljából jó halállománnyal rendelkező, intenzíven telepített vizet válasszanak. A Harsányi Horgásztó nagyon jó tesztpálya, fantasztikus a halállománya. Számos 15 kg feletti ponty lakja, melynek megfogása odafigyeléssel akár egy kezdő horgász számára is reális cél lehet.

A túrára elkísért Nagy Lajos barátom, aki nem rendelkezik bojlis pontyhorgász tapasztalatokkal. Ő feederbotokkal kergeti bajuszos barátainkat - igen jó eredménnyel -, azonban mindig kíváncsian faggatott a bojlis pontyhorgászatról, így örömmel mondott igent meghívásomra. Ez az írás és a videó azoknak szól, akik most ismerkednek a pontyhorgászat e műfajával, ezért barátom jelenléte nagyban hozzájárul ahhoz, hogy valóban azokat a témákat érintsük, amelyek segítségükre lehet azoknak, akik most indulnak el a bojlizás útján. Bátor ígéretet tettem barátomnak, hogy kap tőlem egy kölcsön felszerelést, mellyel meg fogja dönteni eddigi, több mint 13 kg-os rekordját. Azt azonban én sem gondoltam, hogy egy horgászat alatt kétszer is…

Egyéni rekord döntése először…
… és másodszor: az új rekord 19,80 kg

Horgászatunkat péntek déltől vasárnap délig terveztük, így 48 óra állt a rendelkezésünkre, hogy sok-sok és nagyobbnál nagyobb halakat fogjunk. A Harsányi Horgásztóról az a hír járja, hogy távoli dobásokkal lehet eredményesen horgászni. Ez abból adódhat, hogy a tavat körbe lehet horgászni, azonban középen húzódik egy sáv, amit a tó egyetlen oldaláról sem lehet megdobni. Mivel ez itt zavartalan rész, a halak előszeretettel tartózkodnak itt, innen járnak élelemszerző útjukra.

A tó szabályzata szerint van lehetőség bóják elhelyezésére, illetve bojlival és pellettel történő alapozó etetés kialakítására. A horgászállásunk előtti rész feltérképezésekor találtunk egy kb. 20 m széles nádtorzsás sávot, aminek parthoz közelebb eső széle kb. 90 m-re volt. Barátomnak kb. 85 m-re raktunk egy bóját, hiszen ő feeder botokkal is horgászik. Az én bójám a nádtorzsás rész túlsó oldalára került, mintegy 110 m-re. Horgászataink eredményességét meghatározza helyválasztásunk. Soha ne sajnáljuk a helykeresésre szánt időt, keressük meg azokat a helyeket, ahol a pontyok vándorolnak, táplálkoznak! Törések, iszapos és kemény részek találkozása, gödrök, régi patakmedrek… ezek mind jó haltartó helyek. Amennyiben nincs lehetőségünk csónakkal feltérképezni a horgászhelyünket, akkor markerezéssel juthatunk fontos információkhoz. A markerezés mikéntjét a „Partról történő horgászat segédeszközei” c. videóban nézhetitek meg.

Mivel a bojlizással ismerkedő horgászoknak kívántam hasznos információkat adni, a hitelesség kedvéért csalit is így választottam. A már oly sokat bizonyított M1 ízt otthon hagytam, választásom a „Bojlikészítés alapszinten, avagy valóban ilyen egyszerű lenne?!” c. filmben bemutatott két bojlira esett. Ez pedig a Squid & Octopus - Strawberry Jam oldódó bojli és a Franfurter Sausage főzött bojli. A csalizásra szánt bojlikat magam készítettem el a videóban bemutatott módon, míg etetésre gyári termékeket használtam. Ezek a bojlik ugyanolyan minőségi alapanyagokból készülnek, mint nagynevű társaik, csak nem tartalmaznak olyan sok összetevőt, ezért jóval kedvezőbb árfekvésűek. Fogósságukat pedig mindenki döntse el a horgászaton készült videó megtekintése után.

A tó amurállománya is nagy lelkesedéssel fogadta csalijainkat

A bóják elhelyezése után elvégeztük az alapozó etetést. Mivel csak rövid ideig tudtunk horgászni, nem etettünk sokat a minél hamarabbi kapás reményében. A 85 m-en lévő bója elé különböző oldódási idejű kisméretű pelleteket szórtunk: Halibut pellet, CSL pellet, Carp pellett, illetve 20 mm-es oldódó bojli, és 16 mm-es főzött bojli jelentette a pontyok számára megterített asztalt. Barátom meglepetésére a bóján túlra szórtam be 24-es méretű főzött bojlit. Gyorsan meg is adtam számára a magyarázatot: „Itt fogsz bojlizni”.

Az alapos helyválasztás, az átgondolt etetés a sikeres horgászat feltétele

Az én bójám elé 24-es főzött bojlit, 20-as oldódó bojlit és 20-as Halibut pelletet szórtam. Az alapozó etetés mennyisége bójánként összesen 1-1 kg bojli, és 2-2 kg pellet volt. A terv az volt, hogy nem a mennyiséggel állítjuk meg a halakat, hanem az etetés folyamatosságával. Arra törekszünk, hogy mindig legyen az etetésen csábító falat, de nem sok. Így sokkal hamarabb felveszik a csalit a pontyok, főleg ha a következő részben bemutatásra kerülő módon ki is emeljük horogcsalinkat a többi közül.

Egyre több horgásztavon kalkulálhatunk azzal a jelenséggel, hogy már az etetőgombócok, bojlik vízbecsapódásának hangjával táplálkozásra ösztönözhetjük a pontyokat. Ezt kihasználva horgászat közben pár szem bojli dobócsővel történő bejuttatásával vagy 2-3 gombóc beparittyázásával „felizgathatjuk” uszonyos barátainkat.

Nagy pocakja ellenére hihetetlen erővel küzdött
Festői táj, hibátlan tőponty: Harsányban vagyunk

A következő részben be fogom mutatni azt a végszereléket, csalizási módot, mellyel sikerült átütő sikert aratnunk a Harsányi Horgásztavon. Addig is tekintsétek meg a horgászaton készült videó első részét: