Fehérvárcsurgó nagy pontyai és nagy amurjai nyomában

Horgász pályafutásom során nagyon sok szép, kapitális fogást köszönhetek az őszi és téli hónapoknak. Eljött hát az én időm, hogy újabb trófeákkal gyarapítsam fotóalbumom. Kalandra fel!

Ha ősz, akkor irány Fehérvárcsurgó…
… szeptember beköszöntével elindul a nagyhalas szezon

A kiszemelt víz lakóhelyem közelében van, ezért számomra nem volt kérdés, hogy oda szervezzem a túrát. Választásom a Fehérvárcsurgói-víztározóra esett. A tó méltán híres nagy ponty és nagy amur állományáról, mely nagyban köszönhető a HOFESZ kiváló halgazdálkodásának, az ott dolgozók fáradhatatlan és becsületes munkájának, valamint a tó természeti adottságainak.

A tó méltán híres nagy ponty…
… és nagy amur állományáról

A horgászparadicsomban az a gyakorlat, hogy őszre a tó vízszintjét mindig lecsökkentik. Ennek mértéke - a nyáron elpárolgott víz miatti vízszint-csökkenéssel együtt - meghaladhatja az 50, esetenként a 80 cm-t, de előfordult korábban olyan év is, amikor ez több mint 1 m volt. E vízszint-csökkentlés fő oka, hogy helyet biztosítsanak a téli hónapokban lehulló és összegyűlő csapadéknak. Ilyenkor a korábban vízben lévő nádasok szárazra kerülnek, megvonva ezzel a főként növényekkel táplálkozó amuroktól a táplálék felvételének lehetőségét. Ennek okán jobban rákényszerülnek az általunk felkínált eleségekre a tél beköszönése előtti féktelen lakomáik során, majd eltűnnek a következő szezonig.

A 26-30mm-es protein bombák…
… szelektáló hatása közismert

Ősznyitó túrámra Kovács Tamás barátommal készültünk fel, majd ezt követően vele töltöttem el a halfogásokban gazdag 72 órát a víz partján. Az etetési stratégiát közösen terveltük ki előre, csekély tóismeretünk alapján. Tudtuk, hogy túl sokat nem szabad etetni, hiszen rengeteg kistestű ponty él a tározóban. Nem ők a célhalak, ezért egy ötletes etetéssel elvontuk a figyelmüket. Miközben ők a felkínált eleséggel voltak elfoglalva, mi megcéloztuk nagyobb testű társaikat. Ezt úgy valósítottuk meg, hogy 150 méterre etettünk és 180-200 méterre koncentráltan horgásztunk. A belső távon nem alakítottunk ki további nagyhalas etetést, hanem a csalit a csónakos behúzást követően szándékosan minden alkalommal más és más helyre tettük le, majd ezek köré dobtunk pár szem nagyméretű, jó minőségű golyót. A 26-30 mm-es protein bombák szelektáló hatása közismert, nekünk is szépen működött. Csalinak is ezt a méretet választottuk, kizárólag duplán. A kagylós és fűszeres ízek ellenállhatatlannak bizonyultak a csurgói halak számára.

Hidegfrontos időszakban horgásztunk, amit a túra kitűzése során figyelembe vettünk, hiszen tudjuk, hogy ez Fehérvárcsurgón fél siker lehet. Ami jó a halaknak, az nem mindig jó a horgászoknak, tartja a mondás. Ez beigazolódott, mert olykor a viharos szélben megnehezedett sportolásunk, de mi nem adtuk fel. Mottónk: „Ha küzdesz, veszíthetsz, ha nem küzdesz, akkor vesztettél!”

Kovács Tomi barátom, új egyéni rekordja: 20,60 kg

Kitartásunknak meglett az eredménye. Tomi barátom volt sikeresebb, neki sikerült túlszárnyalnia évekkel ezelőtti egyéni rekordját a mostani, 20,60 kg-os eredményével. Hatalmas érdem ez egy több mint 200 hektáros vadvízen!

A szép fogások közepette kapitális, 15 kg-ot meghaladó amurok is akadtak horgainkra, melyeknek külön örültünk. Húztuk is őket számolatlanul. A hatalmas víztározó életre szóló emléket adott nekünk ezekkel a nem mindennapi fogásokkal, függetlenül attól, hogy nekem nem sikerült a 20 kg-ot túlszárnyalnom. Majd legközelebb…

A 2015-ös ősz beköszöntével a Fehérvárcsurgói-víztározó azt az arcát mutatta, amely minden odalátogató horgász álma. Jó stratégiával voltunk jókor, jó helyen. Fotóalbumunk feledhetetlen fogások képeivel gyarapodott.

Fotóalbumunk feledhetetlen (17,50 kg) fogások…