Szeptemberi bojlizás bányatavon

Az ősz beköszöntével az időjárás napról napra romlik, nem ritka hogy szabadnapjainkat, hétvégénket nem tudjuk kedvenc hobbinknak szentelni zuhogó eső vagy szélvihar miatt. Többségünk azért próbál még kihozni valamit az idei szezonból, még akkor is, ha nem épp legkedvezőbbek a körülmények. Írásaimban szeretném bemutatni azokat a módszereket, felszerelést és etetőanyagokat, amelyeket egynapos horgászat alatt különböző vizeken és körülmények közt eredményesen használok. Ez sokszor rövid idő, hogy kihozzunk a maximumot egy adott vízterületből, de mindig az adott helyzethez próbálok igazodni és lehetőleg kapásra bírni valahogy a pontyokat.

Szeptember 9-én reggel 70-90 km/h sebességű szélviharra ébredtem. Hosszan nézelődtem az ablakból, menjek-e, vagy maradjak inkább?! De egy barátom ösztönzésére - kevéssé bizakodva - megindultunk a vízpartra. Előző írásaim a feederezésről szóltak, de ezen a napon ilyen hatalmas szélben valami mással kellett próbálkoznom. Nehéz lett volna finomabb kapásokat észrevenni és pontosan horgászni, mivel a horgászat helyszínéül kiszemelt tavon a halak többsége bent, 100 m-es távolság környékén vagy még annál is messzebb tartózkodik.

Bojlis horgászatnál vagy a behordós, vagy bedobálós technikát választhatjuk. Én az utóbbit szeretném részletezni, mellyel sikerült aránylag rövid idő alatt elég mozgalmas horgászatot elérnem nem éppen ideális körülmények között. Idén kezdtem még csak foglalkozni a bojlizással, de ezzel a technikával már sikerült egy 10,5 és egy 12,27 kg-os példányt partra terelnem. Egy Korda DVD inspirált: a filmben szintén partról horgásztak, és a siker a koncentrált Spod etetésen, a jól megválasztott csalin és a távdobó felszerelésen múlott. Dobálós horgászatnál ugyanis ezekre hagyatkozhatunk igazán, és a technikánkra :) - hiszen nincsen se csónak, se halradar vagy más mélység-, ill. talajmérő eszközünk, amikkel egyszerűbbé tennénk a helykeresést, etetést és a szerelék behordását.

Az AKT kavicsbánya - ezúttal bojlis botokkal

Helyválasztás

Reggel 9:00-re érkeztünk meg a helyszínre, Almásfüzitőre, amelyet a Tüzes támadás c. feederes írásban már bemutattam. A tavon maximum 15 horgász ült, de mindenki a szélvédett helyen, úgyhogy nekünk már csak az oldal- vagy szembeszél maradt. Ilyen hullámokban nem sok pontyugrást látni, ezért helyválasztáskor ösztöneinkre hagyatkoztunk :) A déli partoldalt - a szembeszelet - választottuk.

4 botot pakoltam elő: egy marker egy Spod és két bojlis botot. Már itt is látszik, mennyivel egyszerűbb a feederbotos horgász dolga, persze nem ilyen időjárásban :)

A markerúszót max. 80-m re dobhattam be. Ezt a távot probléma nélkül meg tudtam etetni és horgászni erős szembeszélben is. Mindkét bojlis bot szerelékét a markerúszó mellé dobtam (előke és PVA nélkül), és kitekerés előtt a zsinórokat filccel megjelöltem, majd klipszbe akasztottam.

Prologic 4,5 librás Spod bottal és Spomb etetőbombával etettem kb. 70-80 m-re szintén klipszbe kiakasztott zsinórral. 0,5 kg PROL-INE Monstercrab 8 mm-es pelletet és 1 kg 15 mm-es Fish and Garlic bojlit alapoztam be. Mindezek után repülhettek be a már felcsalizott végszerelékek.

Az etetőtáska nagyon praktikus dolog Spod-botozásnál
Ekkora szélben nem volt könnyű a klipszbe kiakasztott szakaszig minden esetben kidobni a Spod bombát, de dobókesztyűvel azért megoldható volt

Csalik

Idei feederes horgászataim alatt nagyon meggyőztek voltak a halibut változatok és a hasonló, halas alapú, büdösebb ízek. Ezért a pontyok számára természetes táplálékhoz hasonló összeállításokat kerestem. A Dynamite Baits kínálatából süllyedő csalinak a Squid and Octopus változatot választottam, lebegőnek pedig Pop-Up Mussel and Oyster (kagyló + osztriga) és Spicy Shrimp and Prawn (rákos alapú) bojlit + 1 halibut pelletet Haldorádó Tüzes Ponty ízben (ez mindig beválik!). Próbáltam más édes fluo pop-up bojlikkal kombinálni, de ezen a napon csak a fenti két kombináció adott eredményt.

Az e napon nyerő csalik és előkék

Végszerelékek

Két különböző végszerelékkel készültem távdobáshoz, egy in-line és egy heli elrendezéssel. Nem vagyok a nagy csalik és horgok híve. Idén kedvencemmé vált a FOX SSC 7-es mérete horogbefordítóval. Ezzel már sikerült 2 kg-ostól 12 kg-os példányokig jutnom. Előkének a Korda Supernatural Weed Greent használom, ennél finomabb tapintásút még nem találtam. Bízom ezekben a végszerelékekben, de jövőre a NAGYOK érdekében biztos ki kell próbálnom valami újat, ráadásul minden vízterület más-más módszert igényelhet. Főzsinórom 0,27 mm-es és 0,30 mm-es Daiwa volt, dobóelőkének 0,19 mm átmérőjű Power Pro fonott zsinórt használtam. E két végszereléket kisebb PVA etetőcsomagokkal kombinálva, 100%-ig elkerülhető a gubanc nagyobb távra dobva is.

Az „A” végszerelék: Fox Inline system 78 g-os ólom, Fox SSC 7 horog, Fox PVA-ban monstercrab pellet + squid & octopus bojli
A „B” végszerelék: Cormoran Pro Carp helicopter rig 92 g-os ólommal, Korda Supernatural 25 lb előke, Fox SSC 7 horog, Fox horogbefordító

10:30-ra sikerült beélesíteni a botokat és befejezni az etetést, ami ebben a helyzetben nem kis munka volt. A szél egyre erősödött, a horgászok meg egyre jobban fogyatkoztak. 12:20-kor jött az első kapás, ami cseppet sem volt óvatos, inkább tökéletes „carp-run”… :) Hatalmas szélvihar és hullámok közepette fárasztottam - hol beborult, hol sütött a nap, de mindez csak élménydúsabbá és kicsit extrémebbé tette az egészet.

Az első fárasztás 12:30-kor
4,5 kg-os tükrös halibut + pop-up bojlira

Felszerelés

Daiwa Black Widow botokat használok, az egyik 3, a másik 3,5 librás. A 3 librás kimondottan finom bot, dobáshoz max. 70-80 g-os ólmokat ajánlok, ha a horogra PVA-hálós etetőcsomagot is akasztunk. Nehezebb végszereléket már nem tudjuk vele olyan messze eldobni, illetve kevésbé pontosan. Ezzel szemben a 3,5 librás egy igazi távdobó nagyágyú. Dobálós horgászathoz mindenképp nagy dobbal ellátott orsókat és dobókesztyűt használjunk!

Távdobó nagyágyúk…
A második 13:00-kor: 4 kg

Az első ponty visszaengedése után nemsokára, 13:00-kor már a másodikat sikerült szákolnom. Kerek 4 kg-jával ez sem volt kapitális, de az igazán nagy halak távolmaradását a kapások gyakorisága kompenzálta - ez jól jelezte, hogy beálltak a halak az etetésre, és hogy minden úgy zajlik, ahogy beterveztem. A délután folyamán minden 3/4 órában volt kapás. Előfordult, hogy újracsalizás és dobás közben húzta el a ponty a másik végszereléket (egy-két képen ezt látni is abból, hogy még dobókesztyűben fárasztok). Az egyik előkén háromféle fluo pop-up csalit is próbáltam, de sikertelenül. Úgy tapasztaltam, hogy a pontyok a tiszta vizű kavicsbánya tavon a sötét csalikat is könnyen kiszúrják az aljzaton. Sok vízterületen - itt is - kizárólag ezekkel értem el eredményt. Példának felhoznám, hogy két kifogott hal között fent volt 2 óráig pontosan az etetésen egy rákos fluo pop-uppal kombinált bojli - kapás nélkül… ahogy ezt lecseréltem a szintén rákos ízű világosbarnára, 15-20 percre rá megjött a kapás.

Ez az, amiért jöttem!
Ez is meglesz!
A szebbik a két kisebb harcos közül
Hullámok, szél, akció… mi kell még?
4,7 kg… ez sem a legnagyobb, de aki a kicsit nem becsüli…

Az események nálam rendesen elkezdtek felpörögni, ennek ellenére új csapattársunk, Feri feederbotjaira egyetlen észlelhető, határozott kapás sem jött. Rengeteget harcolt a széllel szemben, de a 35 g-os megtömött kosár sem repült kellően messze és lehetetlen volt vele pontosan ugyanoda dobni. Úgy gondoltuk, a feederbotra felteszünk egy feljebb részletezett „A” típusú végszereléket (92 g-os in-line Fox ólommal és azonos csalikból készített hóember kombinációval). A siker magáért beszél… :)

Feri feederbottal és in-line végszerelékkel már boldogult
5,5 kg-os tükrös a feeder/bojli kombóra
Ezen a képen látni jobb kezemen a dobókesztyűt: újradobás előtti pillanatokban jött a kapás
A legharciasabb nyurga 6,3 kg-os volt
A körülmények akciódúsabbá tették a fárasztásokat… :) … háttérben az üres oldalszeles partszakasz
A legizgalmasabb másodpercek
17:00-kor jött az utolsó ponty: kerek 7-es

17 órakor komoly viharfelhőket tolt felénk a szél, és pakolás után egy hatalmas zápor be is takarta a tavat - ezzel sajnos be is fejeztük horgászatunkat. E szeptemberi vasárnapnak nem éppen egy pihenős bojlizás lett a vége, de sajnos nem is a legnagyobb példányokról szólt. 7 óra horgászat alatt 8 kapásból 1 dévért és 7 pontyot sikerült fogni, ezek között két nagyobb, 6,3 és 7 kg-osat.

Ferenc feederbottal 2 pontyot szákolt, de kizárólag egy in-line ólommal működő végszereléknek és a bojlis felszerelésen sikeres csalinak köszönhetően. Kapitális halakat nem tudtam horogra csalni, de az időjáráshoz és tapasztalatomhoz képest sikerült egy új technikával kihoznom a legtöbbet ebből a napból. Próbálkozni kell, még ha a körülmények nem is a legkedvezőbbek, mert egy kihívás teljesítése újabb kulcs a sikerhez.