Sokan sokféleképpen érzik a távolságokat, ezért arra gondoltunk, hogy pontosan lemérjük, mennyi is az annyi. Kíváncsiak voltunk arra, hogy vajon milyen messze horgászunk, mekkora az a távolság, amelyet nagy biztonsággal elérhetünk a partról hagyományos módszerekkel és egy etetőhajó segítségével. Készítettünk egy tesztpályát, melyet pontosan, mérőszalaggal hitelesítettünk. Jelzéseket helyeztünk el 50-100-150 m-re. Vizsgáltuk hajóinkat láthatósági, irányíthatósági, teherbírási és hatótávolsági szempontból is.
Teszthajóinkat a Top-Fish 2001 Kft.-től kaptunk kipróbálásra. Két típust vetettünk vizsgálat alá, egytartályost és egy kéttartályost.
![](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Üzembe helyezés:
Első lépésként töltsük fel az akkumulátorokat. A feltöltött telepeket helyezzük el a hajó tetejének eltávolításával hozzáférhetővé tehető vízmentes hajótestbe, majd rögzítsük le őket.
![A rögzítés egy csattal történik A rögzítés egy csattal történik](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A gyorscsatlakozó összeillesztésével áram alá helyezzük az elektromos rendszert A gyorscsatlakozó összeillesztésével áram alá helyezzük az elektromos rendszert](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A távirányító egység ceruzaelem méretű (AA) akkumulátorokkal működik, ezek feltöltöttségéről is gondoskodni kell. Fontos a bekapcsolási sorrend! Először a vezérlőegységet kapcsoljuk be, azután pedig a hajót. Kikapcsoláskor első a hajó, majd a vezérlőegység. Így tudjuk biztosítani, hogy megőrizze a jelet.
![Első lépés a távirányító aktiválása Első lépés a távirányító aktiválása](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Második lépés a hajó bekapcsolása Második lépés a hajó bekapcsolása](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Etetőtartály feltöltése
Használhatunk bojlit, etetőanyagot, szemes terményeket. A kisebb hajó teherbírása 1,5 kg, a nagyobb modellé 2 x 2 kg.
Tapasztalataink:
Sokan a számok bűvöletében élnek, miközben - pontos mérések híján - rosszul mérik fel a távolságokat. Egy átlagos fenekező felszerelést alkalmazó horgász 50-80 méteres távolságot képes elérni. Egy profi bojlis horgász több év tapasztalattal a háta mögött tud 100-120 méteres távolságba pontosan etetni és horgászni. Ennél távolabbi helyeket csak csónak vagy etetőhajó igénybevételével lehet meghorgászni. A horgászat eredményességét nagyban befolyásolja a pontosság. Érdemes olyan helyet kiválasztani, amelyet változó időjárási viszonyok között is biztonsággal meghorgászhatunk. E hely kiválasztásában nagy segítségünkre lehet a beépíthető halradar. Lehet, hogy több napi eseménytelen várakozástól ment meg minket, amikor nem ülünk le horgászni egy olyan helyen, ahol pl. iszapos, hínáros vagy éppen túl sekély a víz. Sajnos a videó elkészültekor nem állt még rendelkezésünkre egy új gyári kiegészítő, a vezeték nélküli halradar. Ennek nagy előnye az eddig ismert, etetőhajón alkalmazott halradarokkal szemben, hogy ez utólag is beépíthető.
![Mindkét egység nagyméretű rádióantennát kapott a nagy hatótávolság eléréséért Mindkét egység nagyméretű rádióantennát kapott a nagy hatótávolság eléréséért](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Az opcionális halradar beépítése gyorsan és egyszerűen elvégezhető. A radarhoz adnak egy új akkumulátor-fedelet, ebben helyezték el az elektronikát.
![A két fedél egy mozdulattal kicserélhető A két fedél egy mozdulattal kicserélhető](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A szonár jeladó fejét két csavarral rögzítjük a hajótest erre kialakított részében A szonár jeladó fejét két csavarral rögzítjük a hajótest erre kialakított részében](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A fedélen (balról jobbra) a rádióantenna, az áramellátás és a szonár fej csatlakozási pontjai találhatók. A halradar a főkapcsoló melletti dugaljból, a hajó saját akkumulátoráról kapja az áramellátást A fedélen (balról jobbra) a rádióantenna, az áramellátás és a szonár fej csatlakozási pontjai találhatók. A halradar a főkapcsoló melletti dugaljból, a hajó saját akkumulátoráról kapja az áramellátást](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Minden csatlakozó a helyén Minden csatlakozó a helyén](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Sekély (70 cm-től) vizeken is jól működik, méri a vízmélységet és a hőfokot Sekély (70 cm-től) vizeken is jól működik, méri a vízmélységet és a hőfokot](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Éjszakai használatot is lehetővé teszi a jó minőségű első és hátsó világítás. Az első LED-ek fehér, a hátsók pedig kék fényűek. A hátul elhelyezett színes LED-sor folyamatosan jelzi számunkra az akkumulátor pillanatnyi töltöttségi állapotát.
MŰSZAKI TARTALOM
Egytartályos modell:
![A halradar szett már opció a hajón A halradar szett már opció a hajón](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Méretei: 54 x 37 x 20 cm
Teherbírás: 1 x 1,5 kg
Tartozékai: távirányító, hordtáska, tölthető akkumulátorok, hálózati töltő
Hatótávolsága: max. 500 m
Behordó szerkezet: egy szerelékhez
Világítás: elöl két fehér, hátul két kék jelzőfény
Kéttartályos modell:
![](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Méretei: 70 x 50 x 25 cm
Teherbírás: 2 x 2 kg
Tartozékai: távirányító, hordtáska, tölthető akkumulátorok, hálózati töltő
Hatótávolsága: max. 500 m
Világítás: elöl két fehér, hátul két kék jelzőfény, kétoldalt a tartály kiürítését jelző fény
Behordó szerkezet: két szerelékhez
A meghajtó propellerek mindkét modellnél maximális védelmet kaptak: egy fémrács tartja távol a propellerre egyébként könnyen felcsavarodó növényeket.
![Ezen nem jut át se zsinór, se növény Ezen nem jut át se zsinór, se növény](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Praktikus tanácsok:
- Mindig tartsuk be a bekapcsolási sorrendet!
- Ha a hajó elveszti a jelet, akkor le kell ellenőrizni a távirányító elemeit (akkumulátorait), mert egy kisebb feszültségcsökkenés is megszakíthatja a kapcsolatot. Csak jó minőségű tartós elemeket és akkumulátorokat használjunk, ezzel sok bosszúságtól megkímélhetjük magunkat. Ha lemerülnek az elemek, a távirányító fény- és hangjelzést ad figyelmeztetésként.
- Fontos tudnivaló, hogy ha a hajó elveszti a rádiójelet üzemeltetés közben, akkor nem fog a túlpartig továbbhaladni, hanem elkezd körözni azon a helyen, ahol a jelvesztés történt.
- A hajó tárolásakor - ha nem a hordtáskában tartjuk - vegyük le az akkumulátor-fedelet, ezzel elkerülhetjük a hőingadozások okozta bepárásodást.
- A horog behordásakor ne az orsó fékjét kilazítva engedjük a zsinórt, hanem nyissuk ki a felkapókart és használjuk az erre a célra kidolgozott „behordó csipeszt”. Így elkerülhetjük a főzsinór megcsavarodását.
![Ez a speciális csipesz folyamatosan és kíméletesen adagolja a zsinórt Ez a speciális csipesz folyamatosan és kíméletesen adagolja a zsinórt](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
- Mindig maximálisan feltöltött akkumulátorokkal és tartalék elemekkel induljunk neki a horgásztúránknak. Ha ennek ellenére lemerítjük a telepeinket, akkor segítségünkre lehet egy másik gyári opció, egy napelemes töltő.
![Tölthető vele közvetlenül az akkumulátor és a távirányító is Tölthető vele közvetlenül az akkumulátor és a távirányító is](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Tévhit az, hogy csak a bojlis horgászmódszer alkalmazásakor tudjuk hasznosítani hajónk jó tulajdonságait. Hagyományos fenekező horgászok is nagy előszeretettel alkalmazzák, és vannak rablóhal horgászok, akik a nagy távolságra levő akadók, tartások közelébe így tudják eljuttatni az élőhalas szereléküket. Tehát a felhasználási terület igen széles lehet, melynek csak a horgászok kreativitása szab határt. Azt azért be kell vallanom, hogy játéknak sem utolsó…
(X)
Pintér Zoltán
Videó: Takács Péter