A rakós botos horgászat ABC-je 7.rész - Szerelék ötletek II. Pontyok Papp József mesterhorgász segítségével

A szerelékes sorozat második részében a tavaszi pontyozással kapcsolatban kerestem meg Papp József mesterhorgászt, hogy segítsen szereléket összeállítani azoknak, akik már tavasszal üldözőbe szeretnék venni a pontyot. Tanácsot kapunk az etetőanyag, csali kiválasztásához is. Arra gondoltam, azokat a horgászokat, akik segítségemre vannak, önéletrajzszerűen is bemutatom, innen bárki megtudhatja, kik ők és mióta vannak kapcsolatban a horgászattal.

Papp József mesterhorgász

- 1957-ben születtem, 1968-ban volt először engedélyem. Középiskola után gépészmérnöki diplomát szereztem, majd levelezőn egy építészmérnökit is, és három szakmérnökit. Egy cégnél kezdtem dolgozni 1978-ban, ahol 1984-ig a főmérnöki pozícióig jutottam. KISZ tag is voltam, ahonnét kizártak, mert nem jártam KISZ gyűlésre, amikor evett a hal, na már most az elég gyakran eszik. A munkahelyemen a munkám is nagyon lekötött, kevés idő jutott a pecára, részben ezért is 1986-ban a magam ura, vállalkozó lettem. Acélszerkezeteket gyártottunk és szereltünk. Ezt 2000-ben hagytam abba, mikor is nekiálltam a TOP MIX-nek. Ezt a vállalkozást sikerült 4 év alatt olyan szintre fejleszteni, hogy a kezdeti garázsban történő keverést és utánfutós terítést felváltotta a saját, 8000 nm-es telephely, a keverő és csomagoló géplánc, és a két teherautó.

A gyártás mellett elkezdődött a kereskedés is, lásd botok, táskák, amelynél a sok éves horgász tapasztalat adja a termékeknek a jó minőség mellett a jó használhatóságot és ezzel az eladhatóságot is.

folyt. köv…

Az etetőanyagok sikere után ismét nagy fába vágta fejszéjét, amikor saját botpalettával lépett piacra

Hol is keressük a pontyot?

- A jég nem régen ment el, a víz még tiszta és hideg. A pontyok bandában járnak, keresik a kicsit melegebb vizeket és a jó minőségű ennivalót. Ezért szinte lehetetlen egy helyben tartani őket. A bothossz megválasztásánál a mederviszonyokat kell figyelembe venni. Jó, ha találunk egy kis medertörést, pár centi is számít, vagy egy kis púpot, akadót. A pontyok ezek mellett fognak keresgélni, úgyhogy a horgot is oda kell tenni. Hol próbálkozzunk? Mindenképpen fenéken kezdjünk, mégpedig úgy, hogy az előke hosszának a felét fektessük le. Ez az induló állapot. Ezt lehet variálni a teljes előkehossz, sőt jelzőólom lefektetésétől a fenék fölött 5-10 centiig.

Milyen etetőanyag lehet tavasszal sikeres?

- Magunk elé csalhatjuk a bandát jó kajával, de csak rövid ideig maradnak ott. Etetéshez használjunk sötét színű és meglehetősen intenzív illatú etetőanyagot, mert a hideg vízben az illatok is lassabban terjednek. Az ízeket intenzívebbé tehetjük egy kevés só, vagy ízfokozó használatával. A TOP MIX etetőkben az ízfokozó benne van.

A még hideg vizeken eredményes lehet a Téli ponty...
… vagy a tejcukor tartalmú, gyümölcsös ízesítésű Lacto Ponty is

Saját etetőanyagaim közül javaslom a Téli Ponty etetőt, vagy a Lacto Ponty etetőt. Igazából, némi csontival dúsítva teljesen megfelel a jégolvadás utáni hideg vizekre. Később, mikor már egy kicsit melegszik a víz, jó lesz a HP Ponty, és a Red Carp etető is.

A HP Pontyot a magas fehérjetartalom miatt kedvelik a horgászok
Sokan bíznak tavasszal a vörös színben és az intenzív eper aromában. A Red Carp mindkét feltételt „teljesíti”

Adalékok az etetőhöz, csalik

- Az etetőkhöz célszerű csontit és konzerv kukoricát keverni. Jó az is, ha etetésnek csak kukorica, búza és kender összetételű magkeveréket használunk, természetesen a búzát és kendert főzve. Ilyen magkeverék egyébként az egyik idei újdonságunk is, az Etető Mag-Mix.

A pácolással készült magok etetőanyagba és horogra is kiválóak

Az etetőt, ha lehet csészével tegyük be. A magkeveréket lehet csészével is, de jobb csúzlival az úszó köré lövöldözni. Ha van elég csonti, akkor azt is lőjünk az úszó köré.

Csalinak mindenképpen csontit és konzervkukoricát javaslok. Meglepő, de a ponty néha szívesebben fölveszi a kukoricát, mint a csontit.

A csali mennyisége: 4-8 csonti, vagy 1-2 kukorica + 2-3 csonti, tehát a mérete elég nagy.

A csonti elengedhetetlen tavaszi kellék a pontyozáshoz

Gumizás

- Javaslom csőgumi használatát, mert ez a fajta gumi rendkívül rugalmas. Úgy jellemezhetném, hogy akkora különbség van a csőgumi és hagyományos gumival begumizott bot között, mintha a hagyományos gumit hasonlítanánk a gumizatlan bothoz. Több cégnek van ilyen csőgumija, én a Drennant használom, mert jó, és talán a legolcsóbb.

A csőgumik egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek

A 2,1 mm-es méretet, a sárga színűt ajánlom, szerintem pontyra ideális. Legalább 2 tagot gumizzunk be, akkor működik jól és hatékonyan. Nem kell nagyon megfeszíteni, elég annyira, hogy a gumi biztosan csússzon vissza a botba. Az említett Drennan gumin kívül jó még a Maver Dual Core gumija, és jó a Preston Hollo Elastik gumija is.

Az úszó

- Az úszó nagyságát a víz áramlása határozza meg. Teljesen álló víznél a 0,5 grammos úszó is elég, ha fúj a szél és áramlik a víz, az úszóméretet növeljük akár 2 grammig is.

Vékony antennájú úszót javasolok, ha lehet, akkor olyat, aminek az antennája és szára egy anyagból van, mert ez kevésbé sérülékeny. A víz alól visszacsapódó ilyen úszóból nem törik ki az antenna.

A pontyozásnál a legsérülékenyebb kellék, ha jó típust választunk elkerülhetjük a folyamatos szerelést

Főzsinór és előke

- Főzsinórnak elég a 15-ös körüli méret. A főzsinór minőségének nem szoktam különösebb jelentőséget tulajdonítani. Kamasaki Euromatch zsinórt szoktam főzsinórnak használni. Ez elég olcsó és a szerelékkészítésnél elég sok fogy belőle, egy szerelék pedig csak addig tart, amíg meg nem unjuk. Mert egyébként sosem megy tönkre.

Fontos azonban az előke, amely 12-14-es legyen. Ilyenkor, tiszta víznél én fluorocarbon előkezsinórt használok, amely lágy, erős és nem látszik a vízben. Erre kényes vagyok. A Preston PowerLine előkezsinórt használom. Jó még a Gamakatsu Super G-Line zsinór és a Browwning Cenitan zsinór.

„Ezeket használom a leggyakrabban”

Horog

- A horog szintén a Preston terméke. Javaslom a PR26, PR28, PR21 típusokat. Ezek szakáll nélküliek, de pontyozáshoz ennél jobb horog véleményem szerint nincs. Használható még a Kamasan horgok közül néhány vékony húsú fajta és jó még a Maver 1150 sorozat is.

Végül az ólmozás

- Az ólmozásnál mindenképpen javaslom jelzőólom használatát, amely 8-as méretnél (0,06-0,07 gramm) ne legyen nagyobb, és a horogtól kb. 25 cm-re legyen. E fölé kerüljön kb. 20 cm-re a főólmozás, mely sörétólom legyen, legalább négy darabba elosztva.

Működött az elméletünk

Eredményes horgászatot kíván Papp József mesterhorgász

Írta: Takács Péter (t_peti)