A rakós bot parti használatánál látszólag elengedhetetlen feltétel a horgász mögött rendelkezésre álló megfelelő méretű szabad tér, ahol a bot kezeléséhez szükséges alkalmatosságokat el lehet helyezni. Nos, a csónak körül térben ritkán van hiány, a bot részeit megtartó segédeszközök rögzítése viszont (főleg ideális távolságban) sokszor csak nehezen megoldható, és ez nem csak a horgász háta mögött elhelyezendő görgőre, hanem a kézközelben igényelt kiegészítőkre is igaz. Utóbbiakat a parton az ülőkéül is szolgáló ládához rögzítjük, csakhogy a legtöbb csónakba nem érdemes (vagy nem is lehet) a ládát betenni. Némi barkácsolással, kreatív megoldásokkal azonban a csónakban is kényelmes horgászatot biztosító „harcálláspontot” építhetünk ki.
Az első és legfontosabb: mire lesz szükségünk? Ha hosszabb botrészt (3-4 tagot) mindenképpen egyben kívánunk levenni / feltenni a top szettre, akkor a hátratolást segítő görgő és a toldó botrész első tagját bontott állapotban stabilan megfogó tulipán szinte nélkülözhetetlen. Ha az aktuális bontás csak 1 (vagy rövidtagos botnál 2) tagot érint, mindez nem létszükséglet, de a bot kímélése szempontjából ilyenkor is jól jön, hogy nem a dörzs- és hablécre kell fektetni a botot, ha valamiért letesszük (a csónakos rakózás során alkalmazott kisebb bothossz miatt a görgő-tulipán páros a teljes, bontatlan botot is jól megtartja - a szélben billegő csónakban ez nagy előny!). Mivel a görgő - szükségmegoldásként, kompromisszummal - kiváltható valamilyen puha, a rakós felületét nem karcoló anyaggal is (botzsák, nagy törölköző, kiselejtezett ágynemű stb.), amin hátratolhatjuk a botot, célszerű elsőként a tulipán rögzítését megoldani.
A görgőt illetően nincsenek komoly igények: elég egy aránylag kis vagy közepes méretű V-alakú görgő is. A kis távolság miatt ebbe is könnyen beletalálunk, és ha elöl a tulipán is fogja, akkor a szél sem tudja kifordítani belőle a botot. A tulipán (széles Stonfo vagy sima villa) kiválasztása ízlés és az alkalmazott bot aktuális bontásánál jellemző átmérő függvénye.
Lélekben fel kell rá készülni, hogy a jól bevált ládánkat (főleg, ha nagy) a csónakba talán egyáltalán be sem lehet állítani, még akkor sem, ha az itt valójában szükségtelen lábrácsot leszereljük (/ a láda alatt betolva hagyjuk). Már a ládánk külső és a csónak belső méretei sem biztos, hogy összhangban vannak, de a trepni (a csónak lábrácsa) is okozhat kellemetlen meglepetést, ha osztása miatt nem tudjuk kizárni a láda billegését. További, és egyben a leginkább jellemző probléma, hogy a legtöbb ládát egyszerűen képtelenség a lábain olyan mélyre ereszteni, hogy a kialakított ülőhely a csónak stabilitását ne csökkentse. A csónakpalánk fölé magasodó ülés egy átlagos csónakban semmiképpen nem lesz alkalmas hosszú távon kényelmes pecára, még tükörvízen sem. Mindezek miatt jó eséllyel le kell mondani arról, hogy megszokott módon, a ládánk lábaihoz rögzíthető adapterekkel oldjuk meg egyes kiegészítők elhelyezését.
A következő fontos kérdés az, hogy saját csónakról van szó, vagy kölcsön / bérelt vízi járműről. Utóbbi esetben ugyanis csak a nyom nélkül feltehető-lebontható, a csónakban semmilyen kárt, maradandó elváltozást nem okozó rögzítési lehetőségek jöhetnek szóba. Saját csónaknál kissé jobb a helyzet, hiszen azt igényeink szerint, kedvünkre alakíthatjuk. Ez rendszerint nem is jelent többet, mint a csónakpalánkba (dörzs- vagy hablécbe) süllyesztett, a kiegészítők nem metrikus csavarmentének megfelelő menetes hüvelyek beszerelését. Mivel ezek fix helyen lesznek, igen lényeges momentum a gondos tervezés: bottal a kezünkben ki kell próbálni, hogy különböző „ülésrendeknél” hol lenne számunkra praktikus, kényelmes egy-egy kiegészítő.
Nem saját csónakban a szükséges kiegészítők elhelyezéséhez általában csak a bilincsekkel, hevederrel stabilan rögzíthető (illetve - ha az adott vízi járműé arra alkalmas - például az evezővilla-tartóba csavarozható), házilag barkácsolt adapterek használhatók. Ezek hátránya az elkészítésükhöz szükséges több munka, előny viszont, hogy szinte bármilyen csónakon a későbbiekben is ugyanúgy alkalmazhatóak lesznek, a befektetés tehát hosszú távú.
Mint látható, nem túl sok barkácsolással könnyen megoldható, hogy láda nélkül is bármilyen csónakban kényelmesen, gyorsan rakózhassunk - azaz: ez nem a szükséges kiegészítőkön fog múlni…
Írta: Csörgits Gábor (csg)
Fotók: csg