Hosszú az út a márnákig 2. rész - A tilalom utáni márnadömping

Az előző részben megtudhattátok, micsoda szenvedésben volt részem a tavalyi év utolsó heteiben. Az új év első napjaiban összekapartam spórolt pénzemet és kiváltottam az éves engedélyt. Megszállottként kezdtem keresni a márnákat. Csak azon járt az eszem, hogy hogyan tudnám horogra keríteni őket. Az év első próbálkozásai még balszerencsésebben kezdődtek, mint ahogyan a tavalyi évet befejeztem. Nem adtam fel, még erősebben küzdöttem! Semmi sem tudott eltántorítani a célomtól, a márnafogástól. A végén rájuk találtam és olyan örömökben volt részem, amelyek megismételhetetlenek!

Az esztendő első fizetése után első dolgom volt számba venni a tavalyi szezonban leamortizálódott cuccaimat és megpróbáltam pótolni őket, ami hellyel-közzel sikerült is. Kiváltottam az engedélyt. Idén még csak a fővárosi Dunára, de jövőre már - azt hiszem - az óbudai szakaszra is ki fogom váltani. Ennek oka, hogy van egy teóriám a márnák tartózkodási helyeiről. Megfigyeltem, hogy ősszel, amikor eltűnnek a márnák Budapestről, akkor egyre feljebb vonulnak a folyón. Ezt a horgászokkal folytatott beszélgetésekből szűröm le. Amikor itt, felénk csendesedni kezd a dolog, akkor ott nagy számban kezdik fogni a márnákat, amolyan utolsó nekifutásként az évben. Az az elgondolásom, hogy akár az Ipoly torkolatáig is felmennek a márnák, de lehet, hogy még feljebb. Erre a kérdésre csak úgy tudnék választ adni magamnak, ha ott is horgásznék. Vonulnék együtt én is a halakkal. Az biztos, hogy ez még nem idén lesz. A fővárosi Duna-szakaszon látok még bőven kiaknázatlan lehetőséget! De térjünk vissza az idei történésekhez!

Január 8-án már birtokomban volt a területi

Az időjárás nem volt éppen kedvező, de felpattantam a biciklimre és elindultam. Összepakoltam mindent, kivéve a defekt esetére szükséges felszerelést… Valahol félúton a házunk és a Duna között megtörtént a tragédia. Szétdurrant kerékkel és logó orral tértem haza. Előfordul az ilyen. De mindig velem? Megcsináltam a kereket és másnap elmentem a fiammal szánkózni. Hirtelen leesett annyi hó, hogy a Dunára nehezen tudtam volna eljutni. Szánkózás közben is hoztam a formámat… Leejtettem a fényképezőgépemet, és annyi lett neki. Fényképezőgép nélkül nehéz fotókat készíteni, így be kellett szereznem egy másik gépet. A pénztárcám kiürült január végére az engedély, felszerelés, fotómasina, miegymás miatt. Januárban kivettem egy hét szabit, hogy igazi téli márnafogásokban legyen részem. Kíváncsi voltam arra, hogy az öregek által ajánlott telelőhelyek működnek-e. Megérkezem a partra és kicsomagolok… csörög a telefonom, rosszat sejtek! A főnököm volt az és elmondta, hogy ugrott a szabim, mert az egyik kolléga lebetegedett. Ez aztán így tényleg kiábrándító volt.

Amikor kezdett egy kicsit enyhülni az idő, fiammal első dolgunk volt egy kis gilisztát begyűjteni.

A szerencsegiliszta sem hozott szerencsét…
A gilisztahegyek sem hoztak a konyhára márnát, pedig a hideg ellenére kimentem jó párszor
A tél, ha lassan is, de csak a végét járta, ezért egyre többször útnak indultam
Fiam is elkísért, kárpótolt, hogy ő legalább mindig jól érezte magát! Itt éppen azon nevet, hogy fogtunk egy méteres, irkafirkás vécépapírt!
A zsákmányom nem hal lett, csak néhány szárnyast sikerült lencsevégre kapni. A sirály…
a … varjú…
és a tőkés réce. Bár én csak simán levadkacsázom

Az enyhe idő áradást eredményezett. Ami nem lenne rossz, ha nem hozna magával a folyó mindenféle hordalékot. Lehetetlen volt a horgászat azokban a hetekben, bárhová ültem le, hegyekben állt a zsinóromon a zöld hulladék.

Nem voltak optimális körülmények a nyugodt horgászathoz a tavasz nagy részében
Minden variációt kipróbáltam, a rövid és a hosszú előkén keresztül tényleg mindent. Kis horog, nagy horog stb.
A horogra friss sajtkockát tűztem, a kosárba is az került csak kisebb méretben
Fiammal elmentünk követ gyűjteni, mert annyi ólmot, kosarat vesztettem a tavasz folyamán, hogy az már abszolút nem volt pénztárcabarát. Ez sem segített rajtam
Kaptam az egyik haveromtól egy ilyen csörgős kapásjelzőt arra az esetre, ha esetleg a nagy haltalanságban elaludnék a parton. Nem rossz dolog egy ilyen jelző, de ha eszik a márna, akkor nincs rá szükség
Amikor a sokadik helyen ez fogadott, az rendkívül feldühített! Sajnálom a hajléktalanokat, de a szegénység nem mentség arra, hogy ilyen gusztustalan környezetet teremtsenek maguk körül
A hab a tortán az volt, amikor egy terepszemle alkalmával az egyik menő uszoda kifolyójánál ezt tapasztaltam!
Keményen bűzölgött ez a fehér színű valami. Miért engednek bele ismeretlenek ilyen mocskot a Dunába? Csodálkozik az ember egy ilyen kifolyó alatt horgászva, hogy nem fog semmit. Nem mondom, hogy csak az ilyen dolgok okozták a betlis pecáimat, de biztosan kihatással vannak a horgászatunk végkimenetelére!
Az idei tavaszon magasan állt a Duna vízszintje. Kedvenc helyeim ebben az időszakban teljesen meghorgászhatatlanok voltak

Hozzátartozik a történet teljességéhez, hogy idén is arcüreggyulladással küzdöttem szinte egész évben. Volt egy kisebb műtétem is. Nagyon bízom benne, hogy a „doktorbácsik” és „nénik”, most már pontot tettek a szenvedésem végére.

Tavaly októberben fogtam az utolsó márnámat, idén a tilalom kezdetéig nem sikerült márnát fogni. Zsinórban 28 horgászaton maradtam márna nélkül, 28 üres peca. 28 eredménytelen próbálkozás. Összeomlottam. Környezetváltozásra volt szükségem ahhoz, hogy fel tudjam dolgozni a történteket. Ezért elhatároztam, hogy a tilalom alatt még a Duna környékére sem fogok menni. Majd tilalom után újrakezdem. A márnatilalom alatt végig egy tavon pecáztam. Csalódott voltam, le kellett vezetnem a feszültséget valahogy. Közben megérkezett az árvíz, soha nem látott magasságokkal!

Az árvíz mindenkit aggodalommal töltött el, én örültem neki. Az ilyen hatalmas vízhozam átírja a forgatókönyvet, olyan helyekre is halat hozhat, amely előtte néma volt.

Egy kicsit kitolódott a tilalom a vészhelyzet miatt. Figyeltem a híradásokat, ahogy engedélyezték a horgászatot, rögtön elindultam szerencsét próbálni. Ezután olyan élményekben volt részem, ami bőven kárpótolt az ínséges időszakért! Rábukkantam egy helyre, ahol zabáltak a márnák! Majdnem kiugrottam a bőrömből örömömben!

El sem hittem, hogy márnát tartok a kezemben!
Örök emlék ez a kép! Megismételhetetlen! Fiam életében először szemtanúja volt egy márnafogásnak! Sőt, mi több! Ő merítette meg nekem! Dagadt a mellem a büszkeségtől!
Fiamnak mákja volt, mert amikor jött velem, mindig belenyúltunk a „méhkasba”
Az első közös fotó, amelyen apa és fia egy márnával látható
Úgy szerveztem meg mindig a menetrendet, hogy a fiam vigye le a márnát a partra a visszaengedésnél, és várja is meg, míg észhez tér a hal
Aztán amikor úgy látja, hogy menne a marci…
… akkor eressze szabadon az otthonába
Nem tagadom, igencsak belenyúltunk a márnákba! Rendkívüli pillanatok voltak!
Csak jöttek és jöttek a márnák…
Ez a kis „törött hátú” márna is olyan volt, mint egy gyors vonat
Örömömben majdnem elsírtam magam! Fantasztikus pillanatok voltak ezek
Dajnics Fishing Team
Elfogult vagyok - nyilván, mert a fiam van a képen… - de nagyon ütős lett ez a fotó! Kedves ismeretlen arra járó ember! Köszönöm szépen, hogy elkészítetted!
Egy jó kis hatvan centi feletti
Egy kettes márna
Ez is egy hatvanas
A tilalom után nem győztem kiszedni a merítőmből a márnákat! Előtte meg semmi. Ki érti ezt?
Nem rossz márna! Ez is egy hatvan centi feletti! A súlya: 3,21 kg! A csali: a lehető legnagyobb sajtkocka, amit valaha életemben feltettem a horogra! Nem vicc!
Ezért a mosolyért megérte végigszenvedni a nehéz időszakot!

Meggyőződésem lett, hogy ahhoz, hogy itt, Budapesten a favorit helyek jól adják a márnát, kell egy jó áradás, ami visszahozza ide őket a telelőhelyről. Szennyvízkifolyók környékén más lehet a tapasztalat, ez nem vitás, mert ott az ingyen kaja ott tarthat jó pár márnát egész évben. Az egész évben etetett helyek is hasonlóan működhetnek. Egy biztos, ha nyitott szemmel járunk, akkor egy idő után kifejlődik az emberben valamiféle érzék a halak tartózkodását illetően. Ezt viszont csak úgy sajátíthatjuk el, ha sokat horgászunk. Én azt gondolom, hogy ha halat szeretnénk fogni, akkor csak egyet tehetünk: Sokszor menjünk horgászni! Eredmény csak úgy lesz!