A 2018. év legszebb fogásai 1. rész – nemes halak Szavazz az év fogására!

Szokás szerint az év végén áttekintettük a Fogási napló tavaly összegyűlt bejegyzéseit, hogy kiválasszuk a legszebbnek tartható fogásokat. Szavazásra biztatjuk olvasóinkat: válasszátok ki a jelöltek listájából a nektek leginkább tetsző halakat, fogásokat! A „legszebb fogás” címet a regisztrált látogatóink választása alapján kaphatja majd meg az egyik jelölt. Ma a „nemes” hal kategóriára kerül sor, holnap pedig az „egyéb” halak válogatott fogásaira lehet majd szavazni. Nézzétek meg és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E címmel – és a vele járó díjjal – az is a célunk, hogy még jobban ráirányítsuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is kizárólag nektek, azaz az oldalt látogatóknak köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és színvonalas bejelentést, élménybeszámolót.
Szokás szerint most is kiemeljük, hogy Fogási naplónk nem rekordlista, épp ezért nincs is benne alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem a hazai horgászok rekordfogásainak begyűjtése volt, hanem az, hogy így szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet fogni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak – ez adja a Fogási napló igazi értékét.
Immár ötödik éve vannak érvényben azok a szabályok, amelyek kissé átalakították a korábban sokáig változatlan „nemes-egyéb” felosztást, hiszen több korábban csak napi súlykorlátozással védett halfaj kapott egyedi méretkorlátozást és napi darabszám-kvótát. E változástól függetlenül, a hagyományosnak mondható felosztást megtartva kezeljük a „nemes” (mint elsőrendű haszonhal) és az „egyéb” (mint másodrendű haszonhal) kategóriát.
Idén 8 „nemes” halfajból választottunk ki 1-1 példányt, amely megfelelt elvárásainknak, és – reményeink szerint – a Ti elvárásaitoknak is megfelel majd.
A kiválasztás szempontjai ezúttal is a következők voltak:

• Kizárólag a 2018-ban kifogott halak jöhettek számításba.
  • Nem volt meghatározó, hogy mindenképp az adott halfaj legnagyobb egyedét válasszuk – ezzel is jelezni kívánjuk, hogy nem okvetlenül rekordokat, hanem inkább átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni.
  • A halról készült jó fotó(k) is számított(ak).
  • A részletes, élményeket átadó és/vagy a fogás körülményeit, a felszerelést részletező beszámoló előnyt jelentett.
  • Meghatározó volt a hal későbbi (megfogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!
  • Kizárólag hazai, Magyarországon fogott halakat vettünk figyelembe.

Mindezekre tekintettel alakítottuk ki a lent megtalálható ajánlati listát, amivel az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2018. év Fogása – nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!
Szavazni 2019. január 14. (hétfő) 08:30-ig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki már szavazott!
Az itt bemutatott 8 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2018. év Fogása – nemes hal kategóriában” kupa. Emellett 2019-ben lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy az ezen írásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt 2018-ban, amelyre joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és kifogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.
Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur
A 2018. évi amurok közül Cunami 18 kg-osnak becsült halát jelöljük szavazásra.
Fogás ideje: 2018-09-09
Időjárás: Tiszta
Fogás helye: Sebes-Körös
Súly: 18 kg
Csali: kukorica + bojli
Módszer: feeder
Részletek: Szeptember elején újra meglátogattam szeretett folyómat. Minden körülmény ideális volt a horgászathoz. Délután kettőkor brutális kapást jelzett a feeder, épphogy sikerült elkapnom a tartón átbillenő bot nyelét. Félórás fárasztást és több, merítőháló előtti „robbantást” követően boldogan tartottam fényképező elé az eddigi legnagyobb amuromat! A digitális mérleg pontatlannak bizonyult, halam súlyát 15-20 kg közé becsültük. A visszaengedését nem siettem el, a vízben mozgattam és megvártam, amíg magától szépen erőre kapott és magabiztosan elúszott.

Gyönyörű amur a Sebes-Körösből

Balin
A 2018-as balinok közül Itsnogood fogását ajánljuk figyelmetekbe.
Fogás ideje: 2018-08-10
Időjárás: Tiszta
Napszak: Szürkület
Fogás helye: Fővárosi duna
Súly: 4,5 kg
Hossz: 70 cm
Csali: wobbler
Módszer: pergetés
Részletek: Egy dunai estén egy visszaforgóban találtuk meg a balinokat. Elsőként érkezett egy 1,5 kilós, majd egy 2,5-es, végül pedig az eddigi rekord balinom durrantott bele a minnow-ba. Kb. 10 perces fárasztás következett. C & R.
Felszerelésem:

• Bot: Megabass Destroyer F4-66X Cyclone
  • Orsó: Megabass IS71 Hyper Lariat
  • Csali: Megabass FX 6,6 minnow

Hatalmas balin a fővárosi Dunából

Csuka
A csukák közül ismét az egyik nagyobb példányt választottuk, amit ráadásul már 2018 első napján sikerült megfogni: Nero szép halát jelöljük szavazásra.
Fogás ideje: 2018-01-01
Időjárás: Borult
Napszak: Nappal
Fogás helye: Hidegvölgyi Horgásztó (Siófok)
Súly: 8,2 kg
Hossz: 97 cm
Csali: wobbler
Módszer: pergetés
Részletek: Szerettem volna az évet horgászattal kezdeni, ezért fogtam a kedvenc botomat, a pergető táskámat és elmentem az egyik kedvenc kis tavamra dobálni. Máskor is már adott jó pár csukát. Ezen a napon hidegfrontos idő volt, ami meg is látszott a ragadozók étvágytalanságán. Már szinte az összes műcsali fajta képviseltette magát a zsinórom végén mindenféle eredmény nélkül. Végül egy újonnan beszerzett vertikális wobblert tettem fel, ami nem a szokásos csörgőkamrás megoldással adott hangot bevontatás közben, hanem egy – a vízbedobás után aktiválódó – elektromosan gerjesztett hangrezgést ad ki magából. Ilyennel még nem találkoztak a tavon a halak. A csuka már a harmadik dobásra jelentkezett egy határozott kapással, és nem is adta meg magát egykönnyen. Fényképezést követően visszakerült éltető elemébe ez a nemes ellenfél.

Gyönyörű csukát adott a szokatlan műcsali
Majd méteres!

Harcsa
A 2018. évi harcsák közül egy korábbi válogatásainkban is sokszor szereplő horgász, Ridgeback tiszai fogását választottuk.
Fogás ideje: 2018-07-20
Fogás helye: Tisza
Súly: 5 kg
Hossz: 90 cm
Csali: lótetű
Módszer: harcsázó
Részletek
Idén júliusban belekóstolhattunk egy számunkra teljesen idegen horgászmódszerbe, a tiszai kuttyogatásba. Gyönyörű, egészséges kis harcsákat fogtunk, szám szerint 7 darabot. Ha érdekel, itt megírtam a teljes történetet: https://akvariumipecas.wordpress.com/2018/09/26/puttyogunk/

Csodaszép mintázatú bajszos a Tiszából!
Ezúttal a kuttyogató módszer volt eredményes

Márna
A márnák közül ezúttal egy dunai fogást választhattunk: Engilaci termetes halára lehet voksolni.
Fogás ideje: 2018-07-04
Napszak: Szürkület
Fogás helye: Duna
Súly: 3,2 kg
Hossz: 60 cm
Csali: csontkukac + pufi
Módszer: feeder
Részletek: Bevágás után rögtön tudtam, hogy márna, de kisebbnek saccoltam. Félúton kifelé (kb. 15 méterre) beakadt a kosaram egy akadóba. Be kellett sétálnom, magasra emelve a botot sikerült kipöckölgetnem, bár közben nem éreztem semmi halmozgást a csúszóra szerelt kosáron át, azt hittem, letépte magát… Aztán kiderült, hogy csak pihent kicsit, mert hatalmas erővel védekezett tovább! Hosszú fárasztás volt, elég megviselt 18-as előkével akasztottam meg a halat. A partnál is nagyon nehezen, csak negyedszerre tudtam pipáltatni, onnantól viszont én bírtam jobban szuflával, győztem! :)

Izmos dunai márna

Ponty
Legnépszerűbb halunkból 2018-ban is sok jelöltet töltöttek fel az eredményes horgászok a Fogási naplóba. Ezek közül egy közepes méretű, ám igazán szép halra, Mirjamka89 pontyára esett a választásunk.
Fogás ideje: 2018-11-11
Horgász: mirjamka89
Fogás helye: Spicces Horgásztanya Gyomaendrőd
Súly: 10,4 kg
Csali: pellet
Módszer: feeder
Részletek: Szeles, hűvös időben érkezett.

Szép gyomaendrődi potyka

Sebes pisztráng
Hosszú idő óta végre ismét szerepelhet listánkon ez a halfa, amit rendhagyó módon nem egyik hegyvidéki patakunkból, hanem a Duna folyamból kerített horogvégre Pecas-ati horgásztársunk.
Fogás ideje: 2018-05-19
Fogás helye: Duna
Súly: 0,2 kg
Hossz: 23 cm
Kerület: 20 cm
Csali: csontkukac
Módszer: feeder
Részletek: Feederezés közben jött. El sem akartam hinni, hogy pisztrángot sikerült fogni a Dunából! Mindenesetre a vízminőség, úgy látszik, egyre jobb. Nem szoktam felrakni a fogásaimat, de nagyon kíváncsi vagyok, mennyire egyedi eset ez, vagy más is fogott már / látott már mást fogni? Kommentben osszátok meg, ha tudtok hasonlóról! Ja, és persze ment vissza! Görbüljön!

Ritka fogás: sebes pisztráng a Dunából

Süllő
A tavalyi lista mintájára a 2018. évi süllőket a harcsával is szereplő Ridgeback hala képviseli, ám ezúttal nem balatoni, hanem tiszai fogással.
Fogás ideje: 2018-01-21
Időjárás: Havas
Fogás helye: Tisza
Súly: 5 kg
Hossz: 70 cm
Csali: gumihal
Módszer: pergetés
Részletek: Nagyon extrém időjárási körülmények között sikerült néhány gyönyörű süllőt fognunk a Tiszán. Ha érdekelnek a részletek, itt megírtam: https://akvariumipecas.wordpress.com/2018/01/24/behavazva/

Komoly méretű tiszai süllő

Szavazni bejelentkezett Google fiókkal lehetséges. Minden a Googleben regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet az alábbiakban adhat le.

A szavazást 2019. január 14. (hétfő) 08:30-kor zárjuk le.