Shimano Exage 3000 HS MRC harcifékes orsó a finom módszerekhez

Shimano Exage 3000 HS MRC harcifékes orsó a finom módszerekhez

A nagy távolságba való feederezés mellett szerencsére a mai napig népszerű a legfinomabb, legérzékenyebb rezgőspicces horgászat is, ami megtestesíti e módszer lényegét. A célhal igazából másodlagos, a dolog szépségét a csali és horog mérete, a használt zsinórok vastagsága, illetve a meghorgászott távolság adja meg. Rövid, illetve közepes horgászatnál megvan a kapás észlelésének minden pillanata, hiszen itt a zsinórnyúlás még jóval kevésbé avatkozik közbe, szinte érezzük a spiccen, ahogy a hal felveszi a csalinkat és eliramodik vele. Ehhez a finom módszerhez valóban érzékeny, finom hangolású orsókra van szükségünk, melyre a Shimano harcifékes modellek ideálisak…

Exage 3000 HS MRC harcifékes orsó

A nagy távolságok varázsa kicsit háttérbe szorította azokat az orsókat, amik kimondottan a finom feeder, picker vonalat hivatottak kiszolgálni. Mindemellett természetesen ezek az orsók kiválóak matchbotos horgászatra is. A harcifékes modellek lényege a fékrendszerben keresendő, ráadásul ha jobban megvizsgáljuk a féket, tapasztalni fogjuk, hogy ez a fékrendszer már messze nem csak „finom” pecára való, hiszen 4 kg-os maximális fékerővel büszkélkedhet az Exage modell. De hogy mire is elég a 4 kg? A célzott nagyhalas harcsahorgászat kivételével bármire, a féken nem fog múlni a hal kivétele, az biztos.

Ez az orsó kimondottan a finom feeder-, picker-, illetve a matchbotos horgászok számára készült

A harciféknél egy független fékrendszerről van szó, amelynek segítségével fárasztás közben egy mozdulattal tudjuk módosítani a fék alapbeállítását. Ez a módosítás mindkét irányban +/- fél kilós fékerő-változást jelent, ami igen jelentős. Tehát feeder horgászatnál, például ha középállású harciféknél beállítunk magunknak a főzsinór/előke pároshoz megfelelő fékerőt (a hátsó gombon), akkor balra tekerve szinte nyeletőfékként funkcionálhat orsónk, míg jobbra tekerve már egy nagyon markáns féket kapunk. Ha vékony az előkénk, akkor lehet egy picit balra tekert állásban a harcifék, amíg szerelékünk kapásra vár, majd bevágás után, a fárasztás vége felé lehet fokozni a fékerőt úgy, hogy pár kattintást jobbra tekerjük a harciféket. Ha halunk vehemens kirohanásba kezd, egy mozdulattal balra rántva a harciféket máris szabadabban tudja halunk húzni a zsinórt, meggátolva ezzel az előke szakadását. Dobás előtt elég a harciféket jobbra eltekerni és garantáltan stabilan fogunk tudni dobni, míg utána csak középállásra kell visszahúzni, és már meg is van az előre beállított fékerőnk. Természetesen ezek a manőverek hagyományos fékkel is megoldhatók, de a harciféknek megvan az a nagy előnye, hogy nem veszíthetjük el a halat a nagy izgalomban összevissza tekergetett fék miatt, ha jó volt az előre bekalibrált fékerő.

A harcifék rendkívül precíz fékbeállítást tesz lehetővé

A fék a teszt során kiválóan szerepelt. Az alap hátsó fék teljesen kiengedett harcifék mellett 3 kg-ot tud, és még ilyen terhelés mellett is simán indul. Ehhez még hozzáadódik a harcifék a maga 1 kilójával, ami így összességében már 4 kg - ebből látható, hogy ezt az orsót be lehet vetni minden módszerhez. Ez egy igazi mindenevő, a match és feeder/picker témákon túl bárhol, bármire bevethető, legalábbis a féken nem múlik semmi. Talán ezt látva nem véletlen, hogy a Shimano dupla-harcifék rendszere kiérdemelte „a világon a legtökéletesebb” jelzőt.

Exage P4

Ha jobban megnézzük az Exage modellt, láthatjuk, hogy a P4-es családba tartozik, hiszen felszereltsége, technikai paraméterei és teljesítménye alapján már távolról sem kezdő orsóval van dolgunk. Az viszont biztos, hogy az orsó garantáltan teljesíti a P4-es koncepció által megfogalmazott kritériumokat: erő (Power), precizitás (Precision), teljesítmény (Performance) és élmény (Pleasure). Utóbbin van igazán a hangsúly, hiszen akkor jó egy orsó működése, ha arról tudomást se veszünk, csak horgászunk az élményért. Ennek ellenére azért érdemes belenézni az orsóházba, mit rejt az Exage modell.

Ez a modell a P4-es családba tartozik

Az orsóban 4 darab rozsdamentes golyóscsapágy kapott helyet, valamint egy tűgörgős nyakcsapágy, ami az azonnali bevágást lehetővé tevő, holtjáték nélküli visszaforgásgátlásért felel (Super Stopper II). A meghajtó rendszer lenyűgözően sima futást biztosít, miközben ellenáll a rozsdának, oxidációnak és a mechanikai behatásoknak is. Ez az orsó még a legzordabb körülmények közepette is képes hosszú időn át kiemelkedő teljesítményt nyújtani! További erőssége a vibrációmentes, egyenletes futást eredményező Dyna Balance rendszer.

Az orsóban 4 darab rozsdamentes golyóscsapágy, valamint egy tűgörgős nyakcsapágy kapott helyet

A régebbi orsók egyik „fogyatékossága”, hogy a dob szélső helyzetei közelében lelassul a dob mozgása, ezért a dob két szélére púposan rakja az orsó a zsinórt. A Shimano ezen a problémán a változó áttételű dobemeléssel lett úrrá. Az ovális és „négyszögletű” fogaskerék összjátéka váltakozva lassuló és gyorsuló mozgást hoz létre, ami kompenzálja a káros jelenségeket, kisimítja a zsinórprofilt és végeredményben zavartalan dobást biztosít. Ezt segíti az orsó hidegen sajtolt alumínium dobja is, amin AR-C dobperemet találunk. Az AR-C dobtechnológia újdonsága a megváltoztatott szögű első dobperem, melynek eredményeképpen dobásnál kisebbek a dobról lefutó zsinórmenetek, jelentősen lecsökkentve a zsinór csapódását a keverő- és a többi vezetőgyűrűknél. A kisebb súrlódás azt jelenti, hogy kisebb erő alkalmazása mellett nagyobb dobásokat lehet elérni. A megnevezésben található „MRC” pedig a sekély matchdobra utal. Így nem kell a vékony főzsinórból sem több száz métert feleslegesen felcsévélni, de még így is 170 méter 0,16 mm átmérőjű zsinór fér rá.

A vékony főzsinórból nem kell több száz métert feleslegesen felcsévélni

A nagysebességű orsó áttétele 6,2:1 és egyetlen hajtókar fordulat során 88 centit csévél fel.

Az orsó legfontosabb technikai jellemzői:

  • XT-7 orsóház
  • Nagy átmérőjű zsinórvezető görgő
  • Varispeed dobemelő rendszer
  • Azonnali visszaforgásgátló II
  • Kiegyensúlyozott forgórészek
  • Ergonomikus orsótalp és hajtókarfogantyú
  • Dupla hajtókar
  • Alumínium dob
  • Alumínium pótdob

Az orsó dupla hajtókart kapott
A nagy átmérőjű zsinórvezető görgőbe is került csapágy
Ettől az orsótól nem fog leszakadni a kezünk
Egy alumínium pótdob is jár az orsóhoz

Bővebb információ a Shimano Exage 3000 HS MRC orsóról: ugrás az áruházba

Válaszd a megbízható és megfizethető minőséget, amelyre sok-sok évig számíthatsz!

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.