Távdobás és nyeletőfék - a divatos pontyozó módszer, a bojlizás kulcsszavai. A bojlis horgászoknál itt kezdődik egy orsó megítélése, és persze folytatódik az általános szempontokkal. Mindamellett az sem árt, ha nem kerül egy vagyonba a kiszemelt kurbli, hiszen mindjárt kettő (vagy három) is kell belőle. Csakhamar kiderül, hogyan felel meg a sokoldalú elvárásoknak eheti tesztünk szereplője, a Banax Free Runner 5600.
Méret: | 5600 |
Súly: | 830 g (mért) |
Áttétel: | 4,7:1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék + nyeletőfék |
Csapágyak: | 5+1 |
Zsinórkapacitás: | 480 m / 0,35 mm |
Dob átmérője | 68 mm |
1 hajtókar fordulat során feltekert zsinórmennyiség: | 100 cm (!) |
Ház anyaga: | műanyag |
Dob anyaga | alumínium |
Tartozék: | műanyag pótdob |
Ár: | 22.900 Ft |
A gyártó honlapja: | |
A puritán, szögletes formavilágú gépezet műszaki adatait végigfutva nyilvánvaló, hogy nem gyerekjátékkal állunk szemben. A nagy mérettel összhangban van a masszív, nehezen deformálható műanyag váz, ami szemlátomást a megfeszített igénybevételre van méretezve. A hajtókar gombnyomással billenthető le, precíz kivitelű, nem kotyog. A kezelőszervek (fékek, nyeletőfékváltó, visszaforgásgátló) kialakítása és elhelyezése kézre álló, működésük zavartalan. A szerkezet futása normális, a méretének megfelelően kicsit „mackós”.
A felkapókar átváltása a távdobó orsóknál gyakori megoldással történik. Belső váltó szerkezet helyett az orsó talpából kiálló nyúlvány „pofozza” vissza a felkapókart, ha a hajtókarral váltjuk át. Aki idegenkedik a műanyag felületek ütközésének csattanó hangjától, az természetesen kézzel is visszabillentheti a felkapókart dobás után.
A dob mozgását egy alatta elhelyezkedő védő kosár kíséri, ami a zsinór dob alá kerülésének megakadályozására szolgál. A hajtás közben hallható enyhe surrogó hang a kosár peremén lévő rovátka, és a rotor villáinak belső részén kiképzett borda érintkezésével függ össze, tehát nem jelent rendellenességet.
A soklamellás, olajozott filcbetétes féknél nehéz jobbat, és egyszerűbbet kitalálni, és szinte lehetetlen rosszul megcsinálni. A Free Runner fékjével sincs gond, precíz kivitelű, erős, és egyenletes működésű. Három fordulat szabályozási tartománya bőven elég a finom beállításhoz. A fékerő gyakorlatilag korlátlan, hiszen a dob teljesen állóra fékezhető, de ezen belül kb. 5-6 kg az a határ, ami alatt jól kontrollálható a fék működése. A játékszabályok betartása esetén nyugodtan rábízhatjuk magunkat, és reménybeli zsákmányunkat is.
A dobtengely 5,5 mm-es vastagsága is a robusztus szerkezethez van méretezve.
A nyeletőfék erőssége 2,5 fordulaton belül szabályozható, a szabad futástól az 1 kg-os maximumig. Felépítése erőteljes, megbízható, az átváltást és reteszelést végző összes bizgentyűt is beleértve.
A visszaforgásgátló működésének sajátossága, hogy növekvő erővel terhelve kb. 1 cm-t visszarugózik. Ezt tulajdonképpen nem nevezhetjük holtjátéknak, csak éppen nem úgy áll meg, mint Csollány Szilveszter a tízpontos gyakorlat végén, hanem kicsit komótosabban. Ez a viselkedés valószínűleg a négygörgős felépítés velejárója (az orsók többségénél itt inkább 6 görgő a szokásos).
A hajtóműben nehéz lenne hibát találni, nem is próbálkozom ilyesmivel. A csapágyazás kifogástalan, az illesztések megfelelőek. A stabilitást tovább fokozza a hátsó végén is megtámasztott dobtengely, ami a nyeletőfékes orsók közös sajátossága.
Említést érdemel, hogy a dobemelő csigatengely egy félig nyitott csőborításban helyezkedik el, amelynek kettős célja van. Egyrészt a csigatengely jobb kenését biztosítja, másrészt a dobemelő csúszka vezetésében is szerepet játszik.
Összegzés
A Banax Free Runner 5600 a túlméretezett szerkezetnek, a minőségi anyagoknak, és a gondos kivitelnek köszönhetően tartós darabnak ígérkezik. Ezért elsősorban azoknak ajánlott a beszerzése, akik nem sokat adnak a divatirányzatokra, és 10-15 év múlva nem fogják cikisnek tartani, hogy ilyen veterán masinával fogják egyre-másra a nagy pontyokat :-)