Banax Free Runner 5600 gyorsteszt

Banax Free Runner 5600 gyorsteszt

Távdobás és nyeletőfék - a divatos pontyozó módszer, a bojlizás kulcsszavai. A bojlis horgászoknál itt kezdődik egy orsó megítélése, és persze folytatódik az általános szempontokkal. Mindamellett az sem árt, ha nem kerül egy vagyonba a kiszemelt kurbli, hiszen mindjárt kettő (vagy három) is kell belőle. Csakhamar kiderül, hogyan felel meg a sokoldalú elvárásoknak eheti tesztünk szereplője, a Banax Free Runner 5600.

A távdobó nagyágyú

Méret:

5600

Súly:

830 g (mért)

Áttétel:

4,7:1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

elsőfék + nyeletőfék

Csapágyak:

5+1

Zsinórkapacitás:

480 m / 0,35 mm

Dob átmérője

68 mm

1 hajtókar fordulat során
feltekert zsinórmennyiség:

100 cm (!)

Ház anyaga:

műanyag

Dob anyaga

alumínium

Tartozék:

műanyag pótdob

Ár:

22.900 Ft

A gyártó honlapja:

A puritán, szögletes formavilágú gépezet műszaki adatait végigfutva nyilvánvaló, hogy nem gyerekjátékkal állunk szemben. A nagy mérettel összhangban van a masszív, nehezen deformálható műanyag váz, ami szemlátomást a megfeszített igénybevételre van méretezve. A hajtókar gombnyomással billenthető le, precíz kivitelű, nem kotyog. A kezelőszervek (fékek, nyeletőfékváltó, visszaforgásgátló) kialakítása és elhelyezése kézre álló, működésük zavartalan. A szerkezet futása normális, a méretének megfelelően kicsit „mackós”.

A felkapókar átváltása a távdobó orsóknál gyakori megoldással történik. Belső váltó szerkezet helyett az orsó talpából kiálló nyúlvány „pofozza” vissza a felkapókart, ha a hajtókarral váltjuk át. Aki idegenkedik a műanyag felületek ütközésének csattanó hangjától, az természetesen kézzel is visszabillentheti a felkapókart dobás után.

A felkapókar átváltásának ez az egyszerű módja egyúttal a véletlen átcsapódás ellen is védelmet nyújt
A fedél alatt a megszokottól eltérően nincs átváltó szerkezet, csak egy spirálrugó
A golyóscsapágyazás, és a görgő tükörsima felülete kíméli a zsinórt
A zsinórnak a dob alá keveredését egy védő kosár akadályozza meg

A dob mozgását egy alatta elhelyezkedő védő kosár kíséri, ami a zsinór dob alá kerülésének megakadályozására szolgál. A hajtás közben hallható enyhe surrogó hang a kosár peremén lévő rovátka, és a rotor villáinak belső részén kiképzett borda érintkezésével függ össze, tehát nem jelent rendellenességet.

A mintaszerű zsinórcsévélés egy távdobásra kifejlesztett orsó esetében alapfeltétel
A fék tervezésénél nem tértek el a leginkább bevált konstrukciótól

A soklamellás, olajozott filcbetétes féknél nehéz jobbat, és egyszerűbbet kitalálni, és szinte lehetetlen rosszul megcsinálni. A Free Runner fékjével sincs gond, precíz kivitelű, erős, és egyenletes működésű. Három fordulat szabályozási tartománya bőven elég a finom beállításhoz. A fékerő gyakorlatilag korlátlan, hiszen a dob teljesen állóra fékezhető, de ezen belül kb. 5-6 kg az a határ, ami alatt jól kontrollálható a fék működése. A játékszabályok betartása esetén nyugodtan rábízhatjuk magunkat, és reménybeli zsákmányunkat is.

A dobtengely 5,5 mm-es vastagsága is a robusztus szerkezethez van méretezve.

A nyeletőfék fél hajtókarfordulat után vált vissza
A teflonbetétes nyeletőfék kifogástalanul működik

A nyeletőfék erőssége 2,5 fordulaton belül szabályozható, a szabad futástól az 1 kg-os maximumig. Felépítése erőteljes, megbízható, az átváltást és reteszelést végző összes bizgentyűt is beleértve.

Masszív, négyszögletű acél \'gyűrű\' és négy görgő foglal helyet a zárt házas visszaforgásgátlóban

A visszaforgásgátló működésének sajátossága, hogy növekvő erővel terhelve kb. 1 cm-t visszarugózik. Ezt tulajdonképpen nem nevezhetjük holtjátéknak, csak éppen nem úgy áll meg, mint Csollány Szilveszter a tízpontos gyakorlat végén, hanem kicsit komótosabban. Ez a viselkedés valószínűleg a négygörgős felépítés velejárója (az orsók többségénél itt inkább 6 görgő a szokásos).

Precíz és erős!

A hajtóműben nehéz lenne hibát találni, nem is próbálkozom ilyesmivel. A csapágyazás kifogástalan, az illesztések megfelelőek. A stabilitást tovább fokozza a hátsó végén is megtámasztott dobtengely, ami a nyeletőfékes orsók közös sajátossága.

Említést érdemel, hogy a dobemelő csigatengely egy félig nyitott csőborításban helyezkedik el, amelynek kettős célja van. Egyrészt a csigatengely jobb kenését biztosítja, másrészt a dobemelő csúszka vezetésében is szerepet játszik.

Összegzés

A Banax Free Runner 5600 a túlméretezett szerkezetnek, a minőségi anyagoknak, és a gondos kivitelnek köszönhetően tartós darabnak ígérkezik. Ezért elsősorban azoknak ajánlott a beszerzése, akik nem sokat adnak a divatirányzatokra, és 10-15 év múlva nem fogják cikisnek tartani, hogy ilyen veterán masinával fogják egyre-másra a nagy pontyokat :-)

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.