„Te, ehhez már nehézgépkezelői szakvizsga is kell”, viccelődött barátom, amikor felvette az asztalomról a Legend Carpot. A match és pergető orsókhoz szokott horgászok számára valóban irreálisan nagynak tűnhet ez az orsó, de a pontyozókat biztosan nem fogja elrettenteni a mérete, a teszt elolvasása pedig bizonyára eloszlatja az esetleges további kételyeiket is.
Méret: | 8000 |
Tömeg: | 850 g |
Áttétel: | 1 : 4,5 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | elsőfék + nyeletőfék |
Csapágyak: | 13 + 1 |
Dobperem átmérője: | 76 mm |
Zsinórkapacitás: | 460 m / 0,30 mm (mély dob) |
380 m / 0,30 mm (sekély dob) | |
Zsinórbehúzás sebessége: | 107 cm / hajtókarfordulat |
Ház anyaga: | grafit/műanyag kompozit |
Dobok anyaga: | alumínium |
Tartozék: | pótdob |
textil tasak | |
Ár: | 22 600 Ft |
Az életből vett példát felhozva egy ajtónyílást betöltő, nagydarab fickó nincs rászorulva arra, hogy az erejét bizonygassa. Csak rá kell nézni, és látszik rajta. Valahogy így van ez a Legend Carp esetében is, de a nagy méret természetesen nem öncélú erőfitogtatás.
Az orsó méretét a távdobásra (sőt akár több száz méteres behordásra) méretezett, nagy kapacitású dob szabja meg. Egy ekkora dob mögé már komoly hajtóművet illik tenni, a robusztus szerkezettel pedig a nagy kaszni is vele jár. És mivel mindene nagy, és nem sajnálták belőle az anyagot, hát súlya is van neki, ez ilyen egyszerű. De nézzük a jó oldalát is. Amit kénytelenek vagyunk elviselni súlyban, azt egyúttal megnyerjük erőben, hiszen egy ekkora „úthenger” már mindent kibír, vagy legalábbis sokkal meggyőzőbb, mint egy 30 dekás pergető orsó (amit mellesleg ugyanakkora halakkal, és állandó tekeréssel gyötrünk, és ugyanazt a teherbírást várnánk el tőle, miközben harmadannyi anyagból van).
A csigatengely furatán végigfutó és a nyeletőfék hátsó blokkjában támaszkodó dobtengely (mint minden hátsó fékes orsónál) egy plusz megvezetést ad a csigatengelynek, így a rotornak nincs kézzel érzékelhető kotyogása annak ellenére sem, hogy „csak” egyetlen nyakcsapágyas felépítésű. Említést érdemel továbbá, hogy a bronz csiga furata belül kikönnyített megoldású, tehát csak a két végénél érintkezik a benne csúszkáló tengellyel. A „lebegő tengely” konstrukció előnyei a könnyű futásban és a jobb kenőanyag-ellátásban mutatkoznak meg.
A hajtómű fedelét leemelve a megszokott nyeletőfékes orsóktól kissé eltérő megoldással találkozunk. A szabadonfutó rendszer visszaváltását szolgáló szerkezetet a tányérkerék alatt helyezték el, így a váltó bütykös tárcsa sem a tányérkerék hátoldalán, hanem alatta, a tengelyen található meg. A felhasználó szempontjából ez teljesen érdektelen körülmény, szerelni viszont sokkal kellemesebb, ugyanis a hajtómű szétszedését és karbantartását el lehet végezni anélkül, hogy a váltó-reteszelő rendszerhez hozzá kellene nyúlni.
A 7 mm vastag dobtengely talán túlbiztosításnak tűnhet, de gondoljunk arra, hogy az előre kitolt dob mekkora oldalirányú feszítést kap a zsinór másik végébe kapaszkodó malac nagyságú ponty jóvoltából. Ezt a terhet bizony meg kell tartania a tengelynek, és fárasztás közben nem jó azon morfondírozni, hogy „jaj, istenem, rá merjek e tartani a dobra, vajon elhajlik-e a tengely?”. Hát ez nem fog elhajlani!
Összegzés:
A Nevis Legend Carp rendkívül korrekt, már-már hibátlan szerkezetnek mondható. Műhelybeli viszonyok között nem sikerült rajta fogást találnom, noha szokásomhoz híven igyekeztem a kákán is csomót keresni. Az átgondolt tervezés, a beépített anyagok minősége és a gondos kivitelezés egyaránt a zavartalan horgászatot szolgálja, amit a vízparton nyújtott teljesítmény is bizonyára igazolni fog.
Ha valami esetleg kimaradt volna a cikkből, az remélhetőleg kiderül majd alábbi videóból:
Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter