Egy üzleti partnerem mondta egyszer, mikor az aromákról beszélgettünk, hogy egyfajta aromán belül is lehet nagyon sok és nagyon sok jó is, de amelyikre a két ujjaddal csettintve azt mondod: „Ez igen!”, olyan csak egy van! Így voltam eddig a matchorsókkal is. Nagyon sok fajtát próbáltam és most is a legjobbakkal horgászom, de mindegyikből, ahogy a mostaniakból is, hiányzott az a csettintés…
… mert hát nézzük a Shimano Stella 4000 FW orsóimat. Tökéletes zsinórfektetés, futás, kis súly, elég gyors, de a dobja lehetne egy kicsit nagyobb átmérőjű. Vagy ott vannak a Team Daiwa orsóim. Szép futás, tökéletes zsinórprofil, hibátlan fék, de lehetne egy picit könnyebb és nagyobb dobátmérőjű. Nem értem a gyártókat, pedig a versenyhorgászok biztosan felvetik a nagyobb dobátmérő problémáját, miért nem foglalkoznak vele. Pl. egy Twin Power 4000 elsőfékes orsó nagyobb dobátmérővel tökéletes lehetne. Aztán jött a megoldás! Honnét máshonnét, mint Angliából. A fejlesztéseiről is híres angol cég, a PRESTON megcsinálta az eddigi - most már szerintem is legjobb - matchorsót. A tökéletes megoldás természetesen nem olcsó, így az orsó ára is elég magas, de közel sem olyan, mint más, neves gyártók csúcsminőségű orsói. Pedig ez az orsó is magnézium házat, 10 csapágyat, rozsdamentes cső felkapókart, és még sorolhatnám, mi mindent kapott. De mindemellett megkapta azt a kis csettintést is, ami a rendkívül nagy dobátmérőnek jár.
Az orsó katalógus szerinti jellemzői:
- Párhuzamos zsinórfektetési rendszer, amely megakadályozza a zsinór berakódását az extra méretű dobon.
- Hajlékony fém zsinórklipsz, amely lágy műanyagba van illesztve és így maximálisan védi a zsinórunkat.
- Könnyű, vízhatlan szigetelésű magnézium ház, amely védi a belső mechanikus elemeket tovább növelve az orsó élettartamát.
- Ergonómiai kialakítású hajtókar fogantyú lágy fogású anyagból, hogy maximális komfortot nyújtson a hosszú használat alatt is.
Műszaki jellemzők:
- Könnyű, kiegyensúlyozott magnézium rotor.
- Gépi kovácsolású, nagy átmérőjű alumínium dob.
- Megerősített fékrendszer.
- Megerősített visszaforgásgátló rendszer.
- 10 db rozsdamentes acélcsapágy.
- Rozsdamentes acélból készült üreges felkapókar.
- Nagyméretű zsinórfelszedő görgő.
- Repülőgép-ipari minőségű fogaskerekek.
- Rozsdamentes tengelyek.
- Jobb- és balkezes kialakítás.
- Kiegyensúlyozott, erős, gépi megmunkálású alumínium hajtókar.
- Azonnali visszaforgásgátló.
Technikai adatok:
- Áttétel: 5,1 : 1
- Zsinórkapacitás: 0,23 mm / 150 m, 0,28 mm / 100 m
- Egy hajtókar-fordulatra felcsévélt zsinórhossz: 92,96 cm
- Maximális fékerő: 9 kg
- Súly: 289 g
Az orsó ajánlott:
- úszós horgászathoz, nagyméretű úszók esetén is,
- közepesen nehéz feederhorgászathoz.
Ezek a katalógusban leírt dolgok, én azonban másra voltam kíváncsi ezért ezekkel nem foglalkozok, ezeket el lehet olvasni. Sokkal inkább érdekelt két dolog, amelyről nem szól az írás, és amiket csak tapasztalati úton lehet megtudni. Az egyik a zsinórprofil - vagyis hogy hogyan rakja az orsó a zsinórt -, a másik pedig hogy milyen az orsó hajtóműve - vagyis hogy már az úszót is fárasztani kell-e vele kitekeréskor, vagy terhelés esetén is könnyen jár az orsó. Az orsó már decemberben is nálam volt, de az időjárás nem tette lehetővé a „nedves” próbát. Azonban január közepén ismét kitavaszodott és eltűnt a jég a vízről, ezért aztán lehetőség nyílt az éles bevetésre. Nem tudom, ki hogy van a globális felmelegedéssel, nekem tetszik. Amikor januárban plusz 15 fokot mutat a hőmérő és tudok horgászni, el tudom viselni. Így aztán fiammal autóba ültünk és elmentünk orsót próbálni.
Még indulás előtt feltöltöttem az orsót a PRESTON új, orsóra ajánlott zsinórjával, a 16-os méretű REFLO POWER MAX zsinórral.
Az orsóra tekercselt zsinór minden alátétezés nélkül is tökéletes profilt mutatott. Szokásomhoz híven csordultig töltöttem a dobot, továbbá kötöttem még a zsinórhoz néhány méternyi 20-as dobóelőkét is. A felszerelésem így állt össze: orsó, 420-as matchbot, 16-os főzsinór, 20-as dobóelőke, 12 g-os CARSTEN úszó fixre szerelve, 0,35 g-os hármasforgó és 11-es horogelőkén 12-es méretű PR34 horog.
Az etetőanyagot is otthon készítettem el, amely a Winner széria Big One nevű, nagyszemcsés etetője volt. Összesen két kg-ot kevertem - úgy gondoltam, január közepén a közel nulla fokos vízben sokkal inkább a minőség dominál, mintsem a mennyiség.
A vízpartra érve az egyik stégen foglaltam helyet. A mederben lévő nem túl mély árok túlsó, mintegy 55-60 méterre lévő kemény partját akartam meghorgászni, ezért az eresztéket is oda állítottam be, illetve a 8 gombóc alapetetést is oda csúzliztam. Teljes meglepetésemre alig tíz perc kellett az első kapáshoz, mely egy kárász képében realizálódott is. A kapások aztán folyamatosan követték egymást. Ami feltűnő volt, hogy az etetésen nem tudtam halat fogni. Folyamatos testkapások voltak, az ott lévő halak testükkel lökték arrébb a szerelést, de a csalit nem vették föl. Egyértelmű volt, hogy táplálkoztak. Csak az etetés mellett vették fel a csalit.
Az orsó is jól működött. A belsejében dolgozó precíz tervezésű hajtómű könnyű zsinórcsévélést biztosított minden helyzetben. Üresen és hallal terhelten is könnyen és csendesen végezte feladatát. Az orsó nagy dobjának és a megfelelően felcsévélt zsinórnak köszönhetően érezhetően nagyobb lett a dobótávolság is. Ami azonban különösen tetszett, a gyors kicsévélés. Üresen a felszerelés pillanatok alatt a parton volt. Bizton állíthatom, hogy ezzel egy versenyen 10-20% időmegtakarítás érhető el.
A hivatalos gyári leíráson és technikai adatokon túlmenően a legfontosabb, hogy az orsóról élesben is jó tapasztalataim születtek. Íme, néhány fontosabb, amiről a katalógus nem ír, de számomra a legfontosabbak:
- A párhuzamos zsinórfektetési rendszer és az egymásra fektetett zsinór könnyebb zsinórlefutást eredményez, ezáltal nő a dobástávolság!
- Az orsó egyszer sem rakta félre, tekerte a dob alá, vagy tekerte a fékcsillagra a zsinórt.
- A jól megtervezett hajtómű mindenképpen könnyű orsókezelést biztosít, nem kell az úszót fárasztani.
- A nagyon gyors zsinórfelcsévélés miatt csökken a holtidő.
- Precízen beállítható és működő a fékrendszer.
- Tökéletes a zsinórkép és kiváló a hajtómű.
- Az orsó jövőbeni használói ne lepődjenek meg, ha a zsinór surrogó hangja megerősödik. Az orsó olyan gyorsan szedi föl, hogy a bot gyűrűin gyorsan befutó zsinór adja ezt a hangot.
Ez egy kitűnő nap volt. Sikerült kipróbálnom egy új, számomra szimpatikus orsót, mely ezennel számomra is bebizonyította használhatóságát. Ismét bizonyított az etetőanyagom, mert mindkettőnknél jól és gyorsan odacsalta a halakat. A ritka januári idő pedig csak hab volt a tortára, mert ilyen is ritkán fordul elő. És talán Zoltán fiam is visszatér a horgászathoz… :-)
(X)
Papp József