Shimano Catana 3000SRB gyorsteszt

Shimano Catana 3000SRB gyorsteszt

A Shimano 2011-re megint előáll néhány új gyártmánnyal, csak hogy ne legyen olyan egyhangú a kirakat. Ennek keretében a belépő szintű orsóit új szlogennel hozza forgalomba, a korábbi „P3” helyett „P4” lett a jelszó. A teljesítmény-centrikus jellemzőket - power, precision, performance (erő, precizitás, teljesítmény) - negyedikként a pleasure (élvezet) szóval toldották meg, hiszen végső soron az élményekért horgászunk. Ezt kell szolgálnia a technikának is, lehetőleg úgy, hogy tudomást se szerezzünk róla.

Méret:3000
Méretsor:1000, 2500, 3000, 4000
Tömeg:285 g (katalógus)
287 g (mért)
Áttétel:5,2 : 1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:hátsó fék
Csapágyak:2 + 1
Dobperem átmérője:45 mm
Dob magassága:17 mm
Zsinórkapacitás:140 m / 0,25 mm
Zsinórbehúzás:67 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:grafit-műanyag kompozit (XT7)
Dobok anyaga:1 alumínium, 1 grafit
Tartozék:1 pótdob
Ár:12 990 Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

A Ferrari színű Catana új színt hozott a Shimano palettájára

A korábbi évjáratú Catana FA halvány metálkék színéhez képest 180 fokos fordulatot jelent az FB modellek tűzpiros fényezése, amit lehet szeretni vagy nem szeretni, de szerintem nagyon jól megy ez a szín a grafitszürke és krómozott elemekhez. Ráadásul az új színvilág mellé mintha visszacsempésztek volna egy keveset a 90-es évek klasszikusnak számító Shimano dizájnjából is. Az FB markánsabb vonalú, tagoltabb fazonú lett, nem olyan gömbölyded, mint az FA, ami határozottan jól áll neki.

Természetesen az új Catanának is létezik első és hátsó fékes változata is, a szokásos 1000-től 4000-ig terjedő méretekben
A Catana B szériáján is megjelent az ék alakú dobperem, ami az újabb típusok egyik jellemző vonása. A tökéletes zsinórfektetés dicséretet érdemel!

A zsinórkép első feltekerésre hibátlan lett, de mit tehetünk, ha esetleg túl magasra, vagy alacsonyra rakja az orsónk a zsinórt? Az első fékes modelleknél egyszerű dolgunk lenne, hiszen a dob alatti alátétek számának növelésével vagy csökkentésével egyszerűen befolyásolhatjuk a zsinórprofilt. Kevésbé közismert dolog, hogy a Shimano hátsó fékes modelljeinél is megvan erre a lehetőség, de ehhez magát a dobot is szét kell szerelnünk.

A dob menetes fedelét egy határozott fogással, puszta kézzel is meglazíthatjuk és letekerhetjük
A tengely végére pattintott „euró alakú” rugót - melynek feladata a dob rögzítése - az előtérben látható alátétek fogják közre a dobban. Az alátétek és a rugó behelyezési sorrendjének változtatásával befolyásolhatjuk a dob pozícióját, ezáltal alakíthatjuk a zsinórprofilt
A zsinórvezető görgő strapabíró műanyag persellyel van ellátva, ami zsinórcsévélés közben és a fárasztás terhelése alatt is könnyen forog. Jót tesz neki, ha néha kap egy csepp olajat, de kenetlenül is eljár szinte a végtelenségig
A szétszerelés a fék gombjának megbontásával indul
A fékgomb leszerelése után tudjuk levenni a hátsó borítást, ami a továbblépés előfeltétele
A hajtómű megtartotta az FA típus jellegzetességeit, ami egy bevált konstrukció esetén nem meglepő
A tányérkerék bal oldalán porvédett golyóscsapágy, a túloldali tengelyvégen vastaghúsú poliamid persely található

A műanyag perselyes kivitel átlagos használathoz teljesen megfelelő, évekig hibátlanul szolgál. A „pörgősebb” módszerek (pergetés, match horgászat) gyakorlóinak 1-2 év után érdemes csapágytuningra gondolni, vagy már eleve a nagyobb testvért (Nexave) beszerezni, amiben ezen a helyen már gyárilag golyóscsapágy van.

A közepes áttételű hajtómű a súlycsoportján belül sokoldalúan használhatóvá teszi a kis Catanát
A P4-es modellek egyik erőssége a P3 szériából már ismert dobemelő mechanizmus, ami egyszerű és teherbíró alkatrészekből épül fel, ennek ellenére a felső kategóriás orsókra jellemző zsinórképet nyújt

A régebbi orsók egyik fogyatékossága, hogy a dob szélső helyzetei közelében lelassul a dob mozgása, ezért a dob két szélére púposan rakja az orsó a zsinórt. A Shimano ezen a problémán a változó áttételű dobemeléssel lett úrrá. Az ovális és „négyszögletű” fogaskerék összjátéka váltakozva lassuló és gyorsuló mozgást hoz létre, ami kompenzálja a káros jelenségeket, kisimítja a zsinórprofilt és végeredményben - itt a lényeg! - zavartalan dobást biztosít. Nem kell az orsóval vacakolni, gubancokkal bajlódni, csak a PECA! (ugye emlékszünk, az a bizonyos negyedik P ;-)).

A holtpontoknál gyorsul…
… a közbenső helyzetekben lassul a dob mozgása
A kisebb modellek közös jellemzője a „lájtos” fék 2 kg maximális fékerővel

A fék teljesítményét az orsó méretéhez hangolták, vagyis véletlenül sem lehet „megnyekkenteni” a szerkezetet még erős zsinór és durva bánásmód mellett sem. Az orsóhoz illő 20-as körüli damilokhoz egyébként sem szükséges 1 kg-nál szorosabbra húzni a féket.

Sajátos paradoxon, hogy a hátsó fékes orsóknál a hátulról stabilan megtámasztott dobtengely jóval erősebb féket is elviselne, mint amit a konstrukció lehetővé tesz. Ebből az (is) következik, hogy a hátsó fékes orsók „tovább élnek”, hiszen stabilabb felépítésük mellett kisebb terhelésnek vannak kitéve, mint azonos méretű elsőfékes társaik.

A mára szinte ipari szabvánnyá vált görgős visszaforgásgátló egyik legsikerültebb változata a Shimano nevéhez fűződik. Ezen nem spórol a cég, ugyanezt teszik a 10.000 és 100.000 Ft-os orsóikba is
A görgős visszaforgásgátló bekapcsolt állapotban lényegében egy második golyóscsapágyként támasztja, stabilizálja a csigatengelyt
A csigatengely furatában megcsillanó kis perem arról árulkodik, hogy a dobtengely jobb kenése érdekében… de erre majd egy következő P4-es orsó kapcsán térünk ki részletesebben, nem kell minden poént egyszerre lelőni ;-)

Összegzés:

Gyerekkori horgászálmaim netovábbja lehetett volna egy ilyen orsó, ahogy 35-40 évvel ezelőtti pecázásaimra visszagondolok. Jó helye lett volna egy 4 méteres keszegező teleszkópboton (ma bolognainak neveznénk), ami után szintén csak sóvárogtam. Gyakran rátettem volna a kétrészes, 2,10-es „bedobós” botomra (eredendően könnyű pergető), amivel kárászra-keszegre fenekeztem (ma ezt pickerbottal tennénk), vagy felkötöttem rá az egy szál körforgó villantómat, amikor elkezdték nyomatni a vizet a csatornán, és a torkolatban megjelentek a balinok. Kamaszéveim alatt valószínűleg egyszer se látta volna szerelő, csak tekertem volna látástól mikulásig. Kölyökként inkább a vagány kinézetére buktam volna, most, felnőtt fejjel az egyszerű, letisztult, funkcionálisan hibátlan megoldásai fognak meg. Egy szó, mint száz, tanuló célra ideális első orsónak tartom, de kényes ízlésű, rutinos horgászként is tudnék vele mit kezdeni.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.