Shimano Twin Power 5000SW-A gyorsteszt

Shimano Twin Power 5000SW-A gyorsteszt

Nocsak, megint itt egy Twin Power! Nem lesz ez már sok egy kicsit?! Ha csupán arról lenne szó, hogy egy számmal nagyobb az előzőnél, akkor tényleg nem volna akkora durranás, de itt nem az 5000-es méret a lényeg, hanem az SW, vagyis a saltwater (tengeri) kivitel. Ezen lesz mit nézni, még a 4000-es után is!

Méret:5000
Méretsor5000, 8000, 10000
Tömeg:378 g (mért)
Áttétel:1 : 6,2
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:10 + 1
Dobperem átmérője:54 mm
Dob magassága21 mm
Zsinórkapacitás:175 m / 0,35 mm
Zsinórbehúzás sebessége:105 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:XT7 - alumínium hibrid
Rotoralumínium
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:neoprén tasak, dob alátétek, balos hajtókartengely
Ár:124.990 Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

Nagypályás játékos kemény ellenfelekhez!

A sós víz agresszív közeg, és a tenger ráadásul hullámzani is szokott, tehát nem kell ahhoz a víz alá nyomni egy orsót, hogy a sós vízpermet megtámadja a fém alkatrészeket. A külső festés, felületkezelés csak az egyik oldala a védelemnek. A hajtómű „pucér” fémből készült elemeit másképpen lehet megvédeni - el kell zárni a víztől a szerkezetet.

Éppen a közelmúltban bukkant fel a Haldorádó fórumán a felszerelések karbantartásáról szóló témák között egy idevágó eset. Egy dél-afrikai (!) fórumon mutatja be a távoli kolléga, hogy milyen brutálisan képes tönkretenni a tengervíz egy hagyományos orsót. Érdemes megnézni, nagyon tanulságos!

Na de mi közünk van nekünk a tengerhez?! Hát sajnos nem sok - attól eltekintve, hogy már a távoli horgásztúrák sem tartoznak az elérhetetlen álom kategóriába -, de édesvízen sem árt, ha vízálló az orsónk belseje. A tiszta víz ugyan önmagában nem teszi tönkre a szerkezetet, ám működési zavarokhoz vezethet, ha bejut a hajtóműbe. És ehhez nem is kell megmártani az orsót, a felülről jövő áldás is okozhat bajt. Esős napokon már több alkalommal jártam úgy, hogy néhány óra után elkezdett szorulgatni a kurbli. Annyira zavaró volt, hogy végül le kellett tennem. Ilyenkor az történik, hogy a vízzel keveredő zsír és olaj egy margarinszerű, kemény masszává áll össze, megszűnik a kenőhatása. Ilyen napok után a legjobb szétszedni és „tisztába tenni” a gépet, vagy be kell szerezni egy vízálló orsót. A Twin Power SW-A modellt most - a rutinszerű pontokon túlmenően - elsősorban azzal a szemmel fogjuk vizsgálni, hogy miben tér el egy vízálló kivitelű orsó a hagyományosaktól.

50 lb teherbírású fonottal ellenőriztem a zsinórképet, hiszen ez az orsó a való életben is ilyesmire számíthat majd
Zsinórcsíptető helyett egy gumírozott pánttal lehet lefogatni a zsinórt. Nem egyedi megoldás a Shimanónál, hogy éppen a legmagasabb presztízsű orsóikról hagyják le ezt az apró, de praktikus tartozékot. Kb. ugyanannyira nem értem benne a logikát, mint amikor egy botra nem tesznek horogbeakasztó fület
Ez már a tengeri kivitelre utaló jel: nem csak a fékcsillag felől, de a másik oldalon is gumitömítés tartja távol a vizet a féktől…
…sőt még egy harmadik gumigyűrű is szerephez jut a fékcsillag mellett látható alkatrészen. A dob alátámasztását két golyóscsapágyra bízták, ezek természetesen a „száraz oldalon” helyezkednek el. A legfontosabb maradt a felsorolás végére: a karbon féklamellák, melyek segítségével 5 kg maximális fékhatás érhető el
Egy újabb O-gyűrű óvja…
… a hajtókarfogantyú csapágyait a víztől
A menetes szárra felcsúszó fém hengeren egy szoknyás gumigyűrű biztosítja, hogy ne szivároghasson be a víz a hajtóműbe a tengely mellett. A hajtókar további különlegessége, hogy a jobbos/balos átszereléshez magát a tengelyt is ki kell cserélni, mert egy-egy száron csak egyféle menet van.
A dobtengelyen egy finom kis szimmering-szerűség választja el egymástól a vizes és az olajos oldalt. Vegyük észre az anya mélyedését, amely kenőolaj-„tartályként” szolgál
Itt is a fogazott gumigyűrűs csészeféket alkalmazták, mint a többi új modellen
A görgő szétszedése nem a hagyományos módon megy, a nagy csavart egy kis biztosító csavarral is rögzítették. Valószínűnek tartom, hogy ez elsősorban a szakszerűtlen szerelgetés ellen véd, hiszen ez a csavar nemigen szokott magától meglazulni
A görgőt nem tudjuk ennél jobban szétszedni, mert a tengely nyúlványai szét vannak terpesztve, nem engedik lejönni a csapágyat. Az viszont kívülről is látszik, hogy nem egyszerű porvédő lemezes, hanem zárt, gumigyűrűvel tömített golyóscsapágyak vannak a görgő alatt. Ezeket úgysem tudja kenni a „mezei” felhasználó, tehát jobb, ha eleve nem is piszkálja. Nyilván azért nehezítették meg a szétszedését, hogy ne nyúlkáljon bele senki feleslegesen
A fedél négy csavarjából kettő a csészefék gyűrűje alatt van elrejtve
A fedéllel egybeépített talp és a rotor alumíniumból, a váz többi része XT7 kompozit anyagból készült
A nagyméretű tányérkereket csavarok rögzítik a rozsdamentes acél tengelyhez. A zárt csapágyak szintén korrózióállóak
A bronz csiga elől-hátul golyóscsapágyazott. A poliamid perselyeken futó dobemelő tengelyt bronz fogaskerék hajtja
A ház két fele olyan pontosan illeszkedik, hogy a sík felületeket nem tömítették külön, elölről viszont egy fél gumigyűrű gondoskodik a hermetikus zárásról
A visszaforgásgátló egység szerkezetileg azonos a hagyományos Shimano modellekével, viszont itt is nagy hangsúlyt fektettek a zárt kivitelre

A SW-A modellen nem találunk visszaforgásgátló kapcsolót. Arra már láttunk példát korábban is, hogy csak előre lehet hajtani egy orsót. A Shimano tengeri peremfutóinál ez megszokott, de itt most többről van szó. A zártság érdekében nemcsak a kapcsolót hagyták el - kiküszöbölve ezzel egy nyílást az orsóházon -, hanem a visszaforgásgátló blokkját is tetőtől talpig gumiba burkolták. A műanyag házat egy nagy gumigyűrű fogja körül. Középen a tengelynél szintén tömített a rendszer, és a váltókapcsoló helyét is lezárták egy gumibetéttel.

A váltókapcsoló nyílásának helyén…
… egy gumi vakdugót találunk

Összegzés:

Az orsó futásán szinte nem is lehet megérezni a sok gumitömítést, ezekkel együtt is olyan finoman gurul a gép, mint a hasonló kategóriájú Shimanók általában. Az átlagosnál nagyobb áttételét jól ellensúlyozza a viszonylag hosszú hajtókar, tehát - a legdurvább „mélyenszántó” wobblereket leszámítva - a műcsalik többségével kényelmesen használható. Tengerre termett tulajdonságai édesvízi körülmények között is megnyugtató hátteret jelentenek extrém helyzetekben. Hazai közegbe helyezve egyértelműen harcsapergetőként sorolnám be, de a szerencsésebbek akár barrakudával vagy tarponnal is összemérhetik erejét.

Sajnos ez utóbbit nem áll módunkban bemutatni, de a szerelés további részletei a következő kisfilmünkben megtekinthetők:

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.