Nocsak, megint itt egy Twin Power! Nem lesz ez már sok egy kicsit?! Ha csupán arról lenne szó, hogy egy számmal nagyobb az előzőnél, akkor tényleg nem volna akkora durranás, de itt nem az 5000-es méret a lényeg, hanem az SW, vagyis a saltwater (tengeri) kivitel. Ezen lesz mit nézni, még a 4000-es után is!
Méret: | 5000 |
Méretsor | 5000, 8000, 10000 |
Tömeg: | 378 g (mért) |
Áttétel: | 1 : 6,2 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | első fék |
Csapágyak: | 10 + 1 |
Dobperem átmérője: | 54 mm |
Dob magassága | 21 mm |
Zsinórkapacitás: | 175 m / 0,35 mm |
Zsinórbehúzás sebessége: | 105 cm / hajtókarfordulat |
Ház anyaga: | XT7 - alumínium hibrid |
Rotor | alumínium |
Dob anyaga: | alumínium |
Tartozék: | neoprén tasak, dob alátétek, balos hajtókartengely |
Ár: | 124.990 Ft |
A gyártó honlapja: | http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html |
A sós víz agresszív közeg, és a tenger ráadásul hullámzani is szokott, tehát nem kell ahhoz a víz alá nyomni egy orsót, hogy a sós vízpermet megtámadja a fém alkatrészeket. A külső festés, felületkezelés csak az egyik oldala a védelemnek. A hajtómű „pucér” fémből készült elemeit másképpen lehet megvédeni - el kell zárni a víztől a szerkezetet.
Éppen a közelmúltban bukkant fel a Haldorádó fórumán a felszerelések karbantartásáról szóló témák között egy idevágó eset. Egy dél-afrikai (!) fórumon mutatja be a távoli kolléga, hogy milyen brutálisan képes tönkretenni a tengervíz egy hagyományos orsót. Érdemes megnézni, nagyon tanulságos!
Na de mi közünk van nekünk a tengerhez?! Hát sajnos nem sok - attól eltekintve, hogy már a távoli horgásztúrák sem tartoznak az elérhetetlen álom kategóriába -, de édesvízen sem árt, ha vízálló az orsónk belseje. A tiszta víz ugyan önmagában nem teszi tönkre a szerkezetet, ám működési zavarokhoz vezethet, ha bejut a hajtóműbe. És ehhez nem is kell megmártani az orsót, a felülről jövő áldás is okozhat bajt. Esős napokon már több alkalommal jártam úgy, hogy néhány óra után elkezdett szorulgatni a kurbli. Annyira zavaró volt, hogy végül le kellett tennem. Ilyenkor az történik, hogy a vízzel keveredő zsír és olaj egy margarinszerű, kemény masszává áll össze, megszűnik a kenőhatása. Ilyen napok után a legjobb szétszedni és „tisztába tenni” a gépet, vagy be kell szerezni egy vízálló orsót. A Twin Power SW-A modellt most - a rutinszerű pontokon túlmenően - elsősorban azzal a szemmel fogjuk vizsgálni, hogy miben tér el egy vízálló kivitelű orsó a hagyományosaktól.
A SW-A modellen nem találunk visszaforgásgátló kapcsolót. Arra már láttunk példát korábban is, hogy csak előre lehet hajtani egy orsót. A Shimano tengeri peremfutóinál ez megszokott, de itt most többről van szó. A zártság érdekében nemcsak a kapcsolót hagyták el - kiküszöbölve ezzel egy nyílást az orsóházon -, hanem a visszaforgásgátló blokkját is tetőtől talpig gumiba burkolták. A műanyag házat egy nagy gumigyűrű fogja körül. Középen a tengelynél szintén tömített a rendszer, és a váltókapcsoló helyét is lezárták egy gumibetéttel.
Összegzés:
Az orsó futásán szinte nem is lehet megérezni a sok gumitömítést, ezekkel együtt is olyan finoman gurul a gép, mint a hasonló kategóriájú Shimanók általában. Az átlagosnál nagyobb áttételét jól ellensúlyozza a viszonylag hosszú hajtókar, tehát - a legdurvább „mélyenszántó” wobblereket leszámítva - a műcsalik többségével kényelmesen használható. Tengerre termett tulajdonságai édesvízi körülmények között is megnyugtató hátteret jelentenek extrém helyzetekben. Hazai közegbe helyezve egyértelműen harcsapergetőként sorolnám be, de a szerencsésebbek akár barrakudával vagy tarponnal is összemérhetik erejét.
Sajnos ez utóbbit nem áll módunkban bemutatni, de a szerelés további részletei a következő kisfilmünkben megtekinthetők: