Shimano USA Baitrunner 8000D gyorsteszt

Shimano USA Baitrunner 8000D gyorsteszt

Újdonság, de mégsem az. Na de miért is kellene folyton az újat hajszolni, amikor jó a régi is?! Lényegében az „USA Baitrunner” néven közkedvelt, tradicionális nyeletőfékes orsó került elénk most újra, némi ráncfelvarrás után. Idestova két évtizede jelen van már a piacon, miközben néhány évenként jönnek-mennek mellette az újabb nevek. Vajon mi a titka annak, hogy egy gyártmány ilyen hosszan fennmaradjon?

Méret:8000
Méretsor:4000, 6000, 8000, 12000
Tömeg:617 g
Áttétel:1 : 4,8
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék + hátsó nyeletőfék
Csapágyak:3 + 1
Dobperem átmérője:61 mm
Dob magassága:20 mm
Zsinórkapacitás:340 m / 0,35 mm
Zsinórbehúzás:92 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:grafit/műanyag kompozit (XT-7)
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:olajozó, dob alátétek
Ár:49 990 Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

Régóta állja a sarat a Baitrunner

Nemrég egy hagyatékból került a kezembe egy 90-es ausztrál-ázsiai kiadású Shimano Fishing horgászmagazin. Magazin, mondom, mert a 140 oldalas lapnak csak a középső 20 oldala a termékismertető rész, a többi egy gazdag, színes horgászmagazin egy számunkra ismeretlen világról. Egzotikus tájak, csodás vizek, gondtalanul mosolygó emberek, és tömérdek hal - kicsik, nagyok, közepesek. A technika szemlátomást másodlagos szerepet játszik, a felszerelések egyszerűek, mint a százas szög. Valami felkötve a damil végére, oszt’ annyi - van hal bőven, nem cifrázzák. És vajon mi virít dupla oldalon az újság közepén? Lám, egy Baitrunner! Húszéves, de abszolút rá lehet ismerni a képről a mai gyártmányra, miközben a szomszédos oldalakon látható daraboknak már semmit nem mond a neve, rég eltűntek a süllyesztőben (na, jó, egy kivétellel: a másik régi ismerős a Spheros). Szóval nagy túlélő ez a Baitrunner, tudhat valamit!

Hiába a 20 év korkülönbség, le se tagadhatnák a rokonságot!

Manapság hajlamosak vagyunk egyenlőségjelet tenni a nyeletőfékes orsók és a bojlis pontyozás közé, de a Baitrunnert alapvetően nem erre találták ki annak idején, hanem élő csalis, ill. nagy csalis (tengeri) horgászathoz. A dob méretarányain is látható, hogy nem extrém nagy dobásokhoz, hanem átlagos távra van szánva - naná, egy csalihalat nem lehet úgy megküldeni, mint egy tésztagolyót. Szóval elsősorban rablós szemmel kell nézni az ős-baitrunnert és annak későbbi reinkarnációit. Természetesen pontyozni is lehet vele, hisz nem kell mindig kidobni a világból, de távdobáshoz, ill. több száz méteres távú behordáshoz nyilván léteznek ennél alkalmasabb orsók.

Nem gyenge ez a markolat! Akkora, mint egy „S” méretű tyúktojás!
Rendes adag zsírt kapott, ez biztosan elég lesz egy időre!
Acéltengelyes tányérkerék, menetes hajtókar-csatlakozással. Ez nem tud kotyogni, ha egyszer betekertük a helyére
XT-7 karbon kompozit váz hordozza az orsó szerkezetét
A műanyag perselyes görgő még a hagyományokat idézi. Nem annyira pörgős, mintha golyóscsapágyas lenne, inkább a teherbírás és tartósság jegyében készült. Az egy darabból kialakított, folyamatosan vékonyodó felkapókart viszont már az új idők szele hozta
A korszerű Shimano orsók végsőkig egyszerűsített átváltó rendszerét látva ide kívánkozik Antoine de Saint-Exupéry aforizmája: „Nem akkor alkottál tökéleteset, ha már nem tudsz mit hozzátenni, hanem ha már nem tudsz mit elvenni belőle.”
A nagy átmérőjű, mély dobon szépen áll a zsinór. Persze nem „Aero wrap” mércével mérten, hanem a maga kategóriájában, a kulisszás dobemelésű orsók mezőnyét tekintve
A kulisszás dobemelés egyszerű felépítésével, és strapabírásával tűnik ki. A zsinórprofil tökéletesítése érdekében néhány éve feltűnt Shimano újítást - szögletes és ovális fogaskerekek - azóta a gyakorlat próbája is sokszorosan igazolta
Ilyennek látnánk az orsó szerkezetét, ha átlátszó lenne a gépház
A hajtómű fogaskerekei A-RB csapágyakkal vannak felszerelve, a dobemelő fogaskerék bronz perselyen forog
A nyeletőfék karja alapállásban van, a visszahúzott „csőr” mögött szabadon elforognak a tányérkerék hátoldalán lévő váltó bütykök
Ebben a helyzetben a hátulsó retesz nem engedi elfordulni a dobtengelyt, az úgy viselkedik, mintha fix lenne. Ilyenkor a dobba épített első fék dirigál, mintha egy hagyományos orsót tartanánk a kezünkben
Amikor hátrahúzzuk a nyelető kallantyút, az átváltó szerkezet „csőre” előremozdul és mindaddig így marad, amíg a hajtókart megtekerve vissza nem váltjuk
Ilyenkor a hátsó retesz kilép a tárcsa fogai közül, ezzel élesre állítottuk a nyeletőféket, jöhet a kapás!
Két csavar és egy mozdulat - könnyen szerelhető a nyelető hókuszpók, de hosszan el lehet morfondírozni rajta, hogy mi merre mozdul, és mit csinál
Habár fekete színével szinte beolvad az orsóházba, nem kerülheti el figyelmünket a csészefék bordázott gumigyűrűje. A felkapókar nyitott helyzetében ez fékezi a váltó rudat, hogy a dobás lendületétől elforduló rotor ne okozhasson spontán átváltást
Ami belefér! Szó szerint és képletesen is ráillik ez a jellemzés a visszaforgásgátlóra, hiszen méretével és teherbírásával egyaránt rászolgál
A mély dob közepében nincs túl nagy hely a lamellák számára, de a karbonszövet betétekkel felszerelt fék viszonylag szerény méretei ellenére sem vall szégyent. Négy kilónál van a fékerő vége, és hozza a szokásos „shimanós” érzést - a legkisebb rántás vagy letapadás nélkül működik
Teflon fékbetét, rozsdamentes acél és bronz alkatrészek jellemzik a nyeletőféket

Összegzés:

A Baitrunner a kevés nagy túlélő egyike a Shimano orsópalettáján. Hosszú fennmaradását annak köszönheti, hogy nincs mindig szükség 100 méteres dobásokra, gyakran elég az, ha egy egyszerű, kézre álló, masszív, megbízható, de amúgy semmi extrém tulajdonsággal nem rendelkező orsó van a botunkon. A mai piacon ritkán élnek a hagyomány marketing-erejével, pedig a nosztalgia nem elhanyagolható tényező. Kevés olyan horgászcikk van ma forgalomban, amire rámondhatjuk: „ha apámnak jó volt, jó lesz nekem is”! A Baitrunner D megadja ezt az érzést anélkül, hogy a retró kedvéért le kellene mondanunk az utóbbi évtizedek technikai vívmányairól.

És végül jöjjön a ráadás, az elmaradhatatlan videó!

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.