A Super Aero széria match orsójával ismerkedve az jutott eszembe, hogy kb. 10 évvel ezelőtt a versenyhorgász élmezőny - meglehetősen nagy egyetértésben - szinte kizárólag ennek az orsónak az elődeivel volt felfegyverkezve. Az AERO márkanév fogalommá vált, és nagyjából ettől az időszaktól datálhatjuk a Shimano áttörését az orsók piacán. A bevált típust most valamicskét átöltöztetve látjuk viszont, a középkategória szolid képviselőjeként. Tudjuk, hogy a töltött káposztának jót tesz, ha minél többször fel van melegítve. De vajon megállja-e a helyét ez a tétel a horgászorsók vonatkozásában is?
Méret: | 4000 |
Méretsor: | 1000, 3000, 4000 |
Csapágyszám: | 4 |
Visszaforgásgátló: | 24 ponton záró |
Fékrendszer: | hátsó fék |
Áttétel: | 6,1 : 1 |
Súly: | 325 g |
Zsinórkapacitás: | 100 m / 0,18 mm |
1 hajtókar fordulat során feltekert zsinórmennyiség: | 88 cm |
Dob anyaga: | műanyag (XT-7) |
Ház anyaga: | műanyag (XT-7) |
Tartozék: | 1 db matchdob |
Ár: | 16.900 Ft |
A gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: | |
Az orsó általános vonásaiban sok hasonlóságot mutat az elsőfékes Super Aeroval. Jó ötlet volt, hogy a hajtókarnál mindkét oldalra golyóscsapágyat tettek. Az ezüst festéssel viszont nehezen tudok megbarátkozni, és nosztalgiával gondolok vissza a régi Aerok szépséges gőzmozdony-színére.
A visszaforgásgátló kilincse - az első fékes Super Aero szériától eltérően - nincs felszerelve gumiütközőkkel, emiatt kicsit koppanósan működik. Funkcionálisan tökéletes ugyan - különös tekintettel a vékony zsinórból adódó kíméletes használatra - csak hát a modern orsókon kényeztetett fülek már elszoktak az efféle zajoktól.
Az orsóhoz két "teli" dobot kapunk, hagyományos mély dob - match orsó lévén - nem is jár hozzá. Így a vékony, 12-18-as zsinórokat is alátöltés nélkül tudjuk használni. Az aránylag nagy átmérőjű dob, és a magas áttétel jóvoltából, az egy hajtókarfordulattal behúzott zsinór hossza 88 cm.
Köztudott, hogy hasonló esetben egy jobb minőségű, első fékes orsónál a mellékelt dob alátétek segítségével könnyűszerrel kiigazíthatjuk a zsinórprofilt, ha a gyári beállítás nincs ínyünkre. De mihez kezdhetünk ilyen esetben egy hátsó fékes orsóval? Talán lesz, akinek újdonságot árulok el azzal, hogy van megoldási lehetőség, még ha nem is teljesen magától értetődő.
Első lépésként le kell csavarnunk a dob tetejéről a záró kúpot. Ez általában szabad kézzel is sikerülni szokott, de jelen esetben egy kis darab lécből, és két alkalmas szögből hevenyészett célszerszámot kellett igénybe vennem.
Lényeges, hogy a dob nem a csapon ütközik fel, hanem a rugó tartja meg a helyén, amikor bepattan a tengely végén lévő horonyba. A dobnak a tengelyen elfoglalt helyzetét tehát, bizonyos mértékben befolyásolhatjuk azzal, hogy az "euro" alakú drót rugót, és az alátéteket milyen sorrendben helyezzük vissza a dobba. Esetünkben a peremnél szemlátomást kissé alultöltött volt a dob, tehát lejjebb kellett engedni. Ennek érdekében a két kisebb alátétet az "euro-rugó" alá kellett átcsoportosítani (eredeti elrendezésben közrefogták azt).
Ezt a trükköt bizonyos határok között szinte mindegyik hátsó fékes orsónál el lehet játszani. Ha esetleg nincs ott alátét (ilyen is előfordul), vagy nem elegendő a vastagsága, akkor akár egy műanyag flakon anyagából is lehet fabrikálni alkalmas méretű pótlást.
A hátsó fék precíz, mint egy Doxa óra, tökéletesen simán, letapadásmentesen működik. Beállítási tartománya 1,5 fordulat, a legnagyobb fékerőnél 3 kg-ot "tud". Egy match orsóhoz szinte már túlzás is ekkora erőtartalék.
Azt hittem, hogy a hajtómű az első fékes Super Aero ismeretében már nem tud az újdonság erejével hatni. Ezek után meglepve tapasztaltam, hogy a kereszthornyos dobemelő tengely végén bronz fogaskerék csillog! Itt manapság már a legmenőbb modelleknél is általánossá vált a műanyag alkatrész alkalmazása. Végre akadt egy kedvükre való orsó azoknak is, akik már elsiratták a régmúlt "bronzkorszakot"!
A meglepetést csak fokozta, hogy a dobemelő tengely aszimmetrikusan hornyolt, vagyis a régi AERO hagyománynak megfelelően a hátsó fékes Super Aerot kétsebességes dobemeléssel szerelték fel, ami egy újabb eltérést jelent az első fékes "rokonhoz" képest.
Összegzés
A tesztelt orsó méltó képviselője a jó hírű Aero sorozatnak. A meghajtó rendszer a szükséges pontokon golyóscsapágyazott, kotyogástól mentes, a fék és a zsinórkezelés egyaránt hibátlan. A mendemondák szerint "ezek a Malaysiában gyártott orsók már nem olyanok, mint a Japánok". Nos, ezt a kijelentést az én megfigyeléseim nem támasztják alá. A teszt során csupán a dob matricáján lévő kis ráncot fedeztem fel, mint "kivitelezési hibát". Az orsó egyetlen fogyatékosságaként a divatjamúlt visszaforgásgátlót lehetne megemlíteni, de aki ezzel megbarátkozik, az nem fogja megbánni, hogy a Super Aero mellett döntött.