A Holt-Körös óvatos halai

Beköszöntött az ősz, a klasszikus nyaralóhelyek lassan elnéptelenednek, a nyaralók helyét átveszik a horgászok, akiknek ez bizony egy ígéretes időszak kezdete. Erdélyi Tomi barátommal mi is egy ilyen helyet szemeltünk ki magunknak Békésszentandráson, a Holt-Körös partján. Két éjszakát tudtunk erre a röpke túrára szánni, de az eredmény még így is felülmúlta várakozásainkat!

Soha nem horgásztam korábban a Holt-Körösön, ezért furdalt a kíváncsiság, milyen is lenne itt egy horgásztúra, vajon milyen élményeket tud nyújtani ez a víz egy magamfajta „pontyos fejjel” gondolkodó horgásznak. Erdélyi Tomi barátomnak és munkatársamnak említettem terveimet, és egy pillanatig sem hezitált, hogy velem tart erre a röpke kétéjszakás horgásztúrára, aminek én is örültem, hiszen egy roppant felkészült és ügyes horgászról van szó, aki kilenc évig a Szigetországban élt és horgászott, így rengeteg fontos tapasztalattal rendelkezik első kézből, a bojlis pontyhorgászat őshazájából.

A vízparti telkeken minden tulajdonos saját stéggel rendelkezik
Bójáinkat a túloldal előtt helyeztük el, a medret szegélyező padka határán
Még így, a nyaralószezon végén is viszonylag nagy vízi forgalommal lehet számolni

Az érkezést követően szembesültünk azzal, hogy a kellemes őszi időnek bizony van még hátránya is, nagyon sok fürdőző és evezős volt a vízen, ami nem igazán kedvezett a mi elképzelésinknek.
Vízre szállást követően kerestük a bóják megfelelő helyét, amihez a mederalakulatok változása mellett figyelembe kellett venni az erős vízi forgalmat is. Mindkettőnk számára a túlpart előtti törés volt a legígéretesebb, itt a lágyabb iszapos részt váltotta a part közelében egy kagylós, sóderos, nagyjából 2 méteres padka.

A kijelölt helyeket csónakból etettük meg naponta egyszer
Etetésem fontosabb elemei
Naplemente az öreg holtág felett
Főzsinórjainkat megjelöltük, így éjszaka is könnyedén visszadobtunk a kijelölt területre

Etetés gyanánt Tigrismogyoró Mixet kevertünk Tejsavas 4X maggal, amelyet azonos ízű FermentX Concentrate aromával és egy kis Syruppal tettünk még vonzóbbá.
Nagyon kedvelem a tigrismogyorót: saját jó tapasztalataim mellett a környezetemben horgászó ismerősök és barátok szintén nagyon jó eredményei meggyőzőek, kiváló ez a csali a természetes vizeken. Valamiért nagyon kedvelik a pontyok és amurok, így nem volt kérdés, hogy a horgom mellé most is ebből válogatok egy-egy szimpatikusabb szemet, amelyet szeretek kicsit kikönnyíteni. Erre most pont kapóra jött az új Haldorádó Tornádó XL Pop Up, amely 16 mm-es méretével éppen annyit emel a tigrismogyorón, amelyre szükségem volt, ráadásul rikító fluo színe kellően figyelemfelkeltő a pontyok számára is. Korábban már szívesen használtam csali végére kikönnyítésre és figyelemfelkeltésre a Tornado családot, és az eredmények is azt mutatták, hogy bizony szükség lenne ebből egy még nagyobb falatra, ami jobban beleillik a nagyhalas horgászatba. A megfelelő csalit egy krimpelt Ronnie rigen terveztem felkínálni, melynek egyszerű elkészítését az írás végén szereplő videóban Tomi részletesen is bemutatja.

A vízi forgalom miatt a spicceket a víz felszíne alá engedtem
Nem túl tágas horgászhely, de ketten pont elfértünk
Ilyennel sajnos elég sűrűn találkoztunk...
Tomi biztosra ment és feltette a zsinórsüllyesztő nehezékeket is

Izgatottan vártuk az estét, nagyon bíztunk benne, hogy valamelyik jelző „felsír”. Na, erre nem is kellett sokat várni, és már fáraszthattam is az első érdeklődőt egy tőponty személyében. Nagyon örültem a remek kezdetnek, ami megalapozta a hangulatunkat, de aztán hajnal közeledtével jött Tomi egy bitang amurral, amely mindent megpróbált, hogy megszabadulhasson a horogtól, de a rutinos horgász végül elnyerte jutalmát: a merítőben egy termetes amur méltatlankodott.

Az Endless orsók nagyon hozzám nőttek ebben ez évben, sok szép élmény köt már hozzájuk
A Carp Acacdemy Endless botokkal könnyedén elértük a túlpart előtt elhelyezett bójákat
Mindketten a Ronnie rig mellett döntöttünk, a csali egy szem főtt tigrismogyoró egy Tornado Pop Up XL csalival kikönnyítve

A nappali órák aztán leginkább a fürdőzőknek és a vízi sportok kedvelőinek tartogattak élményeket, de aztán délután végre elfütyült a jelzőm, amin roppant mód meglepődtem én is, nem számítottam szürkületig bármilyen aktivitásra, de sikeresen szákolhattam egy újabb szép pontyot.

A szerelék elkészítéséhez szükséges kellékek
A Tigrismogyoró Mix tartalmaz főtt kukoricát, tigrismogyorót és egy igazi pontycsemegét, a fekete tigrismogyorót

Tomival egyetértettünk abban, hogy még világosban rá kell frissíteni az etetésre, mert bőven akadt érdeklődő a zamatos falatokra, és egy újabb terített asztallal szerettük volna várni az éjszakai vendégeket.
Sajnos a hétvége közeledtével a strandidőszak este is kitartott, már elmúlt 23 óra is, mire kicsit megnyugodott a pálya. Nem is kellett több a halaknak, éjfél után picivel erőteljes kapásra kellett reagálnom, amit egy termetes amur okozott. A fárasztás közben viszont olyan történt velem, ami horgászpályafutásom alatt még sosem: a hal egyik kirohanása közben a forgókapocs egyszerűen kettészakadt (valószínűleg gyári hibás volt), mérhetetlen csalódottságot éreztem, mert egy nehéz vízből egy ilyen gyönyörű 15+-os amurt ilyen ok miatt elveszíteni felfoghatatlan…

A nappali órákban bőven akadt fürdőző még
Ahogyan besötétedett, megélénkült az élet az etetéseinken
Tomi szuper amurja, amely az első éjszaka érkezett

Nagyon elégedetten pakoltunk össze (leszámítva azt a kis tüskét): ahhoz képest, hogy egyikünk sem horgászott még ezen a gyönyörű, rengeteg élményt tartogató vízen, bőven volt kapásunk, és ami ennél még fontosabb, hogy fogásunk is. Az itt töltött rövidke idő elég volt ahhoz, hogy körvonalazódjon egy újabb, még jobb horgásztúra, amikor egy kicsit több időt tudok itt eltölteni és talán még valamelyest későbbi időpontban, amikor már véget ér a klasszikus nyaralószezon.

Ez a csali kombináció nagyon népszerű volt a túra folyamán
A túra egyetlen nappali hala