Kora tavaszi összefoglaló 1. rész – Jól bevált csalogatóanyagok

A téli és a kora tavaszi időszakban a halak kapókedve sajnos még nem az igazi. Ha túl sokáig tart a hideg idő, horgászatra alkalmas vizet sem könnyű találni. Mindig türelmetlenül várom, hogy kiolvadjanak kedvenc tavaim, és a számomra oly kedves Zala folyó vízállása is megfelelő legyen a hóolvadást követő áradás után. Télen mindig átnézem a felszereléseimet, illetve pótolom azokat a csalogatóanyagokat, amelyekre biztosan szükségem lesz a következő szezonban. Mostani írásomban a számomra legjobban bevált etetőanyagokat, aromákat és csalikat mutatom be néhány olyan fogással együtt, amiket e termékeknek köszönhetek.

Mint minden évszaknak, a télnek is megvannak a maga szépségei. Ha időm engedi, a leghidegebb napokon is szívesen ellátogatok kedvenc folyómra, a Zalára. A gyönyörű, hófödte táj és az érintetlen természet látványa az, ami kárpótol a horgászatra alkalmatlan időben. Egy dolog viszont mindenképpen boldoggá tesz minket, horgászokat: a tél nem tart örökké! A tavasz közeledtével egyre jobb lesz a kedvünk, és a felszereléseknek sem kell már sokat várni.

A Zala folyóhoz vezető útra hullott falevelek a tél közeledtét jelzik
Az igazán hideg időszakban még a folyó alsó szakasza is befagy
A Zala melletti réten legelésző tehenek is várják a tavaszt
Nem a kedvenc évszakom a tél, mégis van benne valami különleges

Kedvenc folyómon legtöbbször a keszegeket veszem üldözőbe. Hatalmas öröm számomra, amikor egy nagy lapát dévér kapásától görbül a feederbotom spicce, vagy éppen az úszó tűnik el a vízben, amikor spiccbottal horgászom. Ha kedvezőek a körülmények, nem ritka, hogy kilószámra lehet itt fogni a kisebb-nagyobb példányokat. Két olyan keverék van, amit szívesen viszek magammal, ha a célhalak keszegek.

A Nagy Dévér és a TOP1 Bream is kiváló keszeges csalogatóanyag
A hal nem nagy, az örömöm viszont igen! Első laposkeszegemet a Nagy Dévér etetőanyagnak köszönhetem. Egy új halfaj fogása igazán különleges élmény
A TOP1 Bream szintén adja a halat rendesen. Ezek a vad keszegek sem tudtak neki ellenállni

A Nagy Dévér egy sötétebb és aromásabb keverék, a TOP1 Bream pedig egy visszafogott aromájú, halványabb tónusú etetőanyag. Mindig az adott körülményektől függ, hogy melyiket használom. Ha csak az etetőkosárba rakok kaját, hogy azzal csaljam a horog közelébe a halakat, akkor elsősorban a Nagy Dévért használom. A TOP1 Bream, mivel naturális jellegű, helyben tartó etetéshez lehet igazán jó választás. Pontyra szintén előszeretettel horgászom, és ehhez is megvannak a jól bevált etetőanyagok.

A jó öreg Pelletes Fekete és a finom illatú Mézes Pálinka is sokszor okozott már kellemes meglepetéseket

Jól emlékszem, hogy a Pelletes Fekete volt az első Haldorádó termék, amivel találkoztam. Egy nagyon ügyes nyugdíjas horgász mutatta nekem, még 2012-ben Lentiben, a Sárberki Horgásztavon. Ebben az évben kezdtem el horgászni, és mint minden kezdő, folyamatosan kerestem azokat a csalogatóanyagokat, amelyekkel sikeres lehetek. Több gyártó termékeit is kipróbáltam régebben, folyamatosan fejlesztettem a tudásomat, végül úgy döntöttem, hogy a Haldorádó és a By Döme termékeknek szavazok bizalmat. Döntésem egyértelmű oka az volt, hogy e termékek között találtam meg azokat, amik számomra igazán beváltak. A weboldalon megjelenő írásokat mindig nagy örömmel olvastam és sokat tanultam a videókból is. Egy nyári horgászat után elhatároztam, hogy szeretnék írni egy cikket. Felvettem tehát a kapcsolatot Gáborral, és hamarosan minden kérdésemre választ kaptam. Az első írásomat rövidesen újabbak követték. Így lettem cikkíró. A jól bevált etetőanyagokban és csalikban bízom meg leginkább. Viszonylag ritkán újítok, ezért néhány horgásztársam szerint egy kicsit régimódi vagyok, de hát nem vagyunk egyformák!

A régi nem feltétlenül jelenti azt, hogy rossz! E két etetőanyag szinte egész évben eredményesen használható

A Pelletes Fekete és a Mézes Pálinka etetőanyagot használtuk, pl. Kéthelyen, Balázs barátommal. November elején látogattunk el az ottani tóra és nem eredménytelenül! Több pontyot is fogtunk a hideg idő ellenére. Aznap mi voltunk a legelszántabbak, rajtunk kívül alig voltak horgászok. Zalacsányban, több évvel ezelőtt, szintén a Pelletes Fekete került az etetőkosárba és egy olyan dolog történt, amit az óta sem felejtettem el. Erőteljes, húzós kapásra vágtam be. Hatalmas súlyt éreztem, és pár percig meg is volt a hal, ami sajnos elment. Még kezdő voltam, de abban biztos vagyok, hogy az egyik legnagyobb halam akadt akkor horogra!

A Mézes Pálinka etetőanyagot különleges aromája miatt szoktam használni. Keszegre, pontyra és amurra is kiváló. A Pelletes Feketével keverve szintén eredményesen használható
A Mézes Pálinka ananászos Carp Syrup aromával is jól működik. A fiatalabb pontyok nagyon szeretik az édes ízeket. A Pelletes Feketét érdemes még kiegészíteni az erősen halas kajákkal is

A Haldorádó TOP Method Feeder etetőanyagok messze a legfogósabbak. Ezek a halliszt alapú keverékek leginkább a telepített tavakon működnek, de más vizeken is okozhatnak meglepetéseket. Mind a négy method etetőanyag kiváló, én leggyakrabban kettőt használok közülük. Az egyik a Maximum Green, a másik pedig a Brutal Liver. Tipikusan olyan kaják ezek, amikből nem kell sokat használni, akár három horgászatra is elég lehet egy zacskó, és tapasztalatból mondhatom, hogy a halak bizony tudnak különbséget tenni!

Ha megdicsérek egy terméket, az nem lehet véletlen! A Brutal Liver rászolgált a nevére, valóban brutális!

A Brutal Liver egy zseniális etetőanyag! Ha nem zavarja a halakat se front, se más környezeti tényező, ezzel a keverékkel fantasztikus eredményeket lehet elérni. Sikeresen használtam Kéthelyen, a Zalán és Lentiben is, de a legfontosabb az, hogy ha nálam volt ez a májas kaja, mindig fogtam vele halat. A legkedvesebb fogásom ezzel a termékkel és egy chilis-tintahalas gumikukoricával egy 6 kg feletti, bányatavi, nyurgatestű tőponty, melyet egy kapástalan időszakban sikerült horogra csalni.

Ez a fogás örök emlék marad! Régóta vágytam már arra, hogy fogjak feederbottal egy ekkora pontyot a négyhektáros Sárberki-tóból
Ha nyár, akkor FermentX!

Akik olvasták a korábbi írásaimat, azok biztos emlékeznek rá, hogy nem egy cikkemben szerepelt a FermentX Tejsavas Ananász etetőanyag. Legyen szó telepített tóról vagy a kedvenc folyómról, ezzel a kajával többször is szép eredményeket értem el. Kiló feletti dévéreket fogtam rekkenő nyári hőségben, amikor ezzel a keverékkel horgásztam. Ezek között volt egy közel 2 kg-os, horgot még sosem látott, nagy lapát dévér. Amire viszont igazán büszke vagyok, az a Zala folyóból fogott 6 kg-os, vad nyurgapontyom. Akkor is a Tejsavas Ananászt használtam, amikor ezt a halat fogtam.

A dévérkeszeg az egyik kedvenc halam. Hihetetlenül boldog voltam, amikor összehozott a sors ezzel a gyönyörű példánnyal!
Tavaly sajnos csak júliusban tudtam először ellátogatni a Zala folyóra. Ezt a vad nyurgát fogtam aznap, egy régi álmom vált valóra!

A tejsavas erjesztésű etetőanyagok közül kettőt használok még szívesen. A Tejsavas Betainos és az FX 1 is jó választás lehet a meleg, nyári napokon. A betainos változatot azért kedvelem, mert bármilyen aromát lehet adni hozzá. Fontos, hogy ezt csak akkor szabad megtenni, ha némi száraz anyag került a gyári keverékhez! Minden FermentX etetőanyag horgászatra kész a zacskó kibontása után, mindössze annyi velük a teendő, hogy át kell őket rostálni. Gyakran adok darált kukoricacsíra pelletet és tökmaglisztet a FermentX etetőanyagokhoz. Miután összekeverek mindent, pihentettem egy kicsit, végül vízzel és a tetszőleges aromával állítom be a megfelelő állagot. Egy horgászat költsége is csökkenthető ezzel a megoldással, hiszen olyan adalékokkal is fokozhatjuk a drágább etetőanyagok csalogató hatását, amik egyébként nem drágák.

Az FX 1 a képen látható adalékok őrleményével keverve és Nagy Hal Carp Syrup aromával kiegészítve egy igazán különleges illatú etetőanyagot alkot. Érdemes kipróbálni!
Az adalékanyagok használatával szintén szép eredményeket lehet elérni. Nekem beváltak!
A különböző aromákban rengeteg fantáziát látok. Nagy kedvencem a Carp Syrup termékcsalád

Miért pont a Carp Syrup a nagy kedvencem? A válasz egyszerű. Egy kiváló ár/érték arányú aromáról van szó! Félliteres kiszerelésben kerül forgalomba. Hasonló árban legtöbbször csak 250 ml-es aromákat lehet kapni, a minőségről nem is beszélve. A Carp Syrup ezenkívül sok felhasználási lehetőséget biztosít. Tuningolható vele az etetőanyag és az alapozó etetésre szánt magvak, csalik készítéséhez is használható, dipelésre is alkalmas, valamint a PVA hálót sem oldja. Nekem legjobban a Fekete Tintahal, a Nagy Hal, a Fűszeres Vörös Máj és az Édes Ananász vált be. Az ananászos a szeszélyes Zala folyón is kiválóan működik. A Fluo Flavor Fekete Erőnek azért szavaztam bizalmat, mert halolaj tartalma jó hatással van a pontyokra. A hidegvízi horgászatokra mindig viszek magammal CSL Tuningot. Nem szoktam túlbonyolítani a dolgot, egy büdös és egy édes CSL szerintem éppen elég, ezért választottam a Tenger Kincse és a Fagyos Ponty termékeket, de a Mézes Pálinka is nagyon jó.

A SpéciAdditive több mint egy hagyományos aroma. Ezek a kivonatok rendkívül tömények, tehát nem is kell belőlük sokat használni a kívánt hatás eléréséhez

A SpéciAdditive termékcsalád egy magasabb árkategóriát képvisel, hiszen az állati és növényi eredetű kivonatok előállítása munkaigényes. Nagy előnye e kivonatoknak, hogy kis mennyiség is elég belőlük. A képen látható változatok már több mint egy éve megvannak. Sokszor vetettem be őket, de eddig még csak a Kukoricatej fogyott el. Többször is használtam horgászatokhoz és legalább kétszer készítettem vele oldódó csalikat. Fokhagyma kivonat, Csípős paprika kivonat, Kukoricatej, Folyékony máj és Japán Krill. Ez az öt változat gyakorlatilag lefedi mindazt, amikre az adott vizeken szükségem van.

A megfelelő adalékokból és a jó minőségű aromákból akár csalikat is lehet készíteni
És ha már csalikról van szó, bemutatnám a kedvenceimet

A BlendeX Pop Up sokak számára ismerős lehet. Én sem véletlenül szavaztam bizalmat ezeknek a lebegő, kisméretű golyóknak. Tapasztalatból mondhatom, hogy a színeknek és az ízeknek komoly jelentősége van. E csalik egyedi színekkel és ízekkel kerülnek forgalomba. Sok esetben csak akkor tudunk kapást kicsikarni az adott vízen, ha olyan etetőanyagokat és csalikat vetünk be, amelyekkel a halak még nem, vagy csak ritkán találkoztak. Kiváló példa volt erre az egyik nyári horgászatunk Lentiben. Balázs barátommal vettük üldözőbe a pontyokat, és fel is adták a leckét! A korábban jól bevált ananászos etetőanyagok és csalik helyett csak a fűszeres-büdös változatokkal tudtunk eredményt elérni. Ami pedig a színeket illeti: gondoljunk csak egy hagyományos, fluo sárga pop-up golyóra! Sokan használnak ilyen csalit telepített tavakon, ezért a többször megfogott halak már jól ismerik. Egy új, szokatlan színű golyó, mint amilyen a BlendeX ilyen helyzetben eredményesebb lehet. Vannak persze olyan tavak, amik nagyon mélyek, ebben az esetben inkább a csali illata vagy formája lehet meghatározó. A képen látható négy ízesítés mellett döntöttem végül, de külön kiemelem a tintahalas és polipos változatot, szerintem ez a legfogósabb. A külön aroma pedig igazán ötletes. Biztos vagyok benne, hogy a halak „tanulnak”. Tapasztalatból mondhatom, hogy sokkal gyanakvóbbak lesznek, ha egy etetőanyagot vagy csalit már jól ismernek.

A színeken és az ízeken kívül sokszor a csali formája is meghatározó lehet

A Spéci csalik és a kisméretű, lebegő pelletek használatával a kapástalan időszakokban is eredményesek lehetünk. Ezekből is szoktam használni büdös, fűszeres és édes változatokat egyaránt. Ha nem vagyok biztos abban, hogy konkrétan milyen ízvilág működhet az adott vízen, mindig viszek magammal egy büdös vagy fűszeres és egy édes etetőanyagot, majd ezekhez választom ki a megfelelő csalikat.

A SpéciCorn csalik rendkívül fogósak

Több olyan horgászatban is volt már részem, ahol csak ezekkel a gumikukoricákkal tudtam halat fogni. Az Édes kukorica, az Eper, az Ananász, a Fokhagyma és a Chilis Tintahal bizonyult a legfogósabbnak. Az epres a hideg vizekben a legjobb, az édes kukoricás, az ananászos és a fokhagymás egész évben hatékony, a chilis-tintahalas változat pedig a melegedő és a meleg vizek nyerő csalija. Egy igen fontos dolgot osztok még meg a kedves olvasókkal! Törpeharcsás vizekre bátran ajánlom a fokhagymás gumikukoricát! Nemcsak azért, mert kemény, így a törpe nehezebben veszi fel, hanem azért is, mert a fokhagymás aromát kevésbé kedveli ez a nemkívánatos halfaj. A SpéciCorn egy igen sokoldalú csali, kiválóan működik telepített tavakon és természetes vizeken is egyaránt!

Fogós csali a BlendeX Pop Up és nem is puha, de csak lerágták a felét a zalai kecskerákok! Ez a kép egy tökéletes példa arra, hogy bizony érdemes többféle csalit magunkkal vinni!
Az nem lehet kérdéses, hogy nyáron több a kecskerák a Zala folyóban, mint a hal! Ilyenkor csak a legkeményebb csalikkal lehet halakat fogni a fenéken
Olyan csali nem létezik, ami mindenhol és mindenkor ugyanolyan jól működik! Sokszor a legapróbb részletekben rejlik a siker

Sosem voltam az a típusú horgász, aki csak nagy halakat akar fogni, és nem is szeretnék az lenni. A bojlizás emiatt nagyon távol áll tőlem. Évek óta a feederezés megszállottja vagyok, de néha spiccbottal is horgászom. Régebben használtam egy pickerbotot is, amit végül lecseréltem egy hosszabb, de lágy feederbotra. A felszereléseimről részletesen még nem írtam, de ami késik, nem múlik!

A közös horgászatok mindig jókedvűen telnek. Balázs barátom ezt a szép koi pontyot Kéthelyen fogta
Ez a kép szintén Kéthelyen készült. Megfogtam az aranyhalat, pontosabban egy koi kárászt
Sosem lehet tudni, hogy mi akad horogra, ezért is olyan jó a horgászat!
Azokról a bizonyos apró részletekről is lesz majd szó egy következő írásomban
Ha minden szuper, perceken belül görbülni fog a bot spicce!

A saját készítésű etetőanyagaimról még nem esett szó. Mivel kísérletező kedvű horgász vagyok, az egyik nyáron különböző etetőanyagok készítésével foglalkoztam. Sikerült végül olyan keverékeket összeállítanom, amiket barátaim is eredményesen használtak a tesztelések során. Köszönöm nekik ezúttal is a sok segítséget! Azt még nem tudom, hogy mit hoz a jövő, de egy biztos: a jól bevált termékek mellett megbízom a saját készítésű etetőanyagaimban is, hiszen nincs bennük mesterséges aroma, sem színezék, mindegyik természetes összetevőkből áll.

Saját készítésű keverékeim közül a keszeges, a hideg vízi és a method változatok bizonyultak a legfogósabbnak
Bakancslistás etetőanyag. Sosem próbáltam még ki, de nagyon jókat hallottam róla!
Az újdonságok bűvöletében hajlamosok vagyunk elfelejteni a régi csalikat. Ez a pellet azért nem rossz!
Rend a lelke mindennek! A csalikat is érdemes rendbe rakni a téli időszakban

Lehet, hogy néha maradi vagyok, de egy olyan új termék, amiben látok fantáziát, nem hiányozhat a kelléktáramból! A TripleX csalikkal, az új Carp Syruppal és a TORNADO Wafterekkel biztosan bővülni fog majd a szortiment. E termékek igazán egyediek, biztos vagyok benne, hogy sikeresek lesznek!

Végül, de nem utolsósorban: ha csak egyetlen csalit vihetnék magammal a horgászatra, akkor az mindenképpen az ananászos SpéciCorn lenne!

Az ananászos SpéciCorn az egyik legfogósabb csali, amit ismerek! A fentebb bemutatott gyönyörű dévért és a nyurgapontyot is ezzel fogtam, méghozzá a Zala folyón, ami egy igazi vadvíz. Érdekes, hogy a halak ananásszal nem találkoznak a vízben, mégis sok helyen előszeretettel vetik rá magukat az ilyen ízesítésű csalikra. A következő részben a felszereléseimet fogom nektek részletesen bemutatni. Addig is kívánok mindenkinek sikerekben gazdag horgászatokat! Görbüljön!