A rakós bot igen különleges gyártástechnológiát igényel, hiszen a botoknak komoly terhelést kell kibírniuk, már csak a hosszuk miatt is, a mindennapi horgászat során. Ezt a technológiát minden gyártó féltve őrzi. Több e-mail-t is írtam a nagy cégeknek, hogy küldjenek egy pár képet a gyárról, vagy a gyártási folyamatról, mert egy rakós botokról szóló cikket szeretnék vele színesíteni, illetve egy-két sorban a folyamatot írják le, de válasz nem érkezett. Magamra maradtam…
Egészen pontosan kettő e-mail jött, az egyik a Colombo családtól, melyben tört angolsággal közölték, hogy örülnek a levelemnek, bármilyen kérdésemmel forduljak bizalommal a "firm SZILARD"-hoz. Szűkszavú levelüket egy "best regards"-al fejezték be. Aláíró: Roberta Colombo volt. A másik válaszadó is igazán kellemes meglepetést okozott számomra. A Shimano Európai központjának elküldött levelemre, a hazai importőr: az Elnex Kft válaszolt!!! Tökéletes magyar nyelvű leírásokat és tájékoztatót kaptam segítségként. Tisztelettel megköszönöm nekik, hogy válaszra méltattak és segítették munkámat.
A leírások zömét azonban a magyar szaksajtóból tudtam összeszedni. Azoktól a fórumozóktól, akik esetleg tájékozottabbak ebben a témában, örömmel olvasnék a hozzászólások között bővebb tájékoztatót.
Hogyan készül a rakós bot?
A mai rakós botok alapanyaga a karbon. Ez az anyag egy fekete színű, és hihetetlenül merev, rideg, de könnyű anyag. Ha csak ebből állna egy rakós bot, az első használatkor eltörne. Ezért, hogy a karbon rugalmasságot kapjon, szükséges egy "hordozóanyag", ami összetartja, illetve rugalmasabbá teszi a rostokat, erre szolgál a speciális műgyanta.
A rakós botok gyártásának két (általam) ismert módja van, illetve ezek kombinációi. Mindkét eljárás alapja egy acél tüske, ami az adott tag belső váza. Minden bot, minden egyes tagjának megvan a saját gyártási sablonja, ami egy edzett acél cső. Erre a vázra juttatják fel a karbon és műgyanta keverékét.
A karbonrostot és műgyanta keverékét egy hihetetlenül vékony "selyemszerű" anyagra viszik fel, és ezt, mint egy szövetet tekerik rá a tüskére. Egyik eljárás lényege az, hogy spirális szerkezettel tekerik fel az acéltüskére, ezzel úgymond végtelenítve magát az anyagot.
Másik módszer, amikor úgy tekerik fel az alapanyagot a vázra, mint mi egy plakátot, vagy térképet. Hátránya ennek a módszernek, hogy megtalálható lesz az a vonal, ahol a tekerési folyamatot elkezdték, illetve befejezték, gyengítve ezzel annak szerkezetét (az én botom is e mentén tört el).
A bot anyaga annál erősebb, könnyebb, de ezzel együtt ridegebb (!) is lesz, minél több karbon rostot tudnak 1 négyzetcentiméterre elhelyezni. Ezt az értéket szokás százalékban megadni. Illetve a Modulus Carbon, High Modulus Carbon, Extra High Modulus Carbon kifejezések is (amely gyakorta olvasható a botokon) egyre jobb anyagszerkezetre utalnak.
Ahogy a "feltekerési" folyamat befejeződött, következik a féltve őrzött titok: a botok végső megszilárdítása, kiégetése. Ekkor a botot egy különleges vákuumkemencébe helyezik és elkezdik melegíteni. Ezzel a hordozó anyagot, a műgyantát és a karbont akarják egybeolvasztani egyetlen homogén anyaggá.
Ilyenkor azonban bekövetkezik egy olyan jelenség, amit a sütőben sülő piskótához tudnék hasonlítani, buborékok, zárványok képződnek. Csúnyán mutatna a lyukacsosra sült bottag. Ezeket a buborékokat tüntetik el a különleges vákuumkemencében. Ez az eljárás a gyártási folyamat egyik kulcsa, amely féltve őrzött titok! A kiégetett, megszilárdult bottestre viszik fel a külső rétegeket, ami lehet sima lakkozás, festés, vagy különböző rétegeket, mint pl.: az AFS.
Aki a rakós botos horgászat iránt érdeklődik, az első perctől több tucat idegen kifejezéssel találja szembe magát. Gyakran még a magyar szavakból képzett kifejezéseket sem tudjuk értelmezni, nemhogy az idegen szavakat. Ezeket gyűjtöttem össze (már amennyit találtam) és írom le a jelentésüket…
Új alapanyagok a botgyártásban
1. Superlitium
A Reglass különleges botalapanyaga, amely nem más, mint egy speciális karbon, ez dúsítva van egy rendkívül könnyű fémmel a lítiummal. A rakós bot szerkezete ez által erősebb, rugalmasabb és terhelhetőbb, mint a tisztán karbonból készült hagyományos botok. A két agyag a karbon és a lítium ötvözése speciális és szupertitkosan őrzött gyártási folyamat.
2. Biofibre Technology
A Shimano nevéhez fűződő technológia egy újfajta anyagot és bottag építést takar. A Biofibre (bioszál) nevű anyag a botgyártás egyik forradalmi újdonsága, amely szerves, aromás, hosszú láncmolekulákból épül fel, és négyszer(!!!) erősebb, mint bármely más karbonanyag. Ezek a nem szövött, a rövid-középhosszú mérettartományba eső bioszálak véletlenszerű elhelyezkedésűek, nem keresztezik egymást, hanem "úsznak" egy elasztikus gyantában (szintetikus gumiban) és minden irányból erősítik a karbonszálat. A szálak körkörösen elhelyezkedve növelik a nyomószilárdságot, ellenállnak a csavarodásnak és elnyelik az ütéseket, a hosszanti lefutásúak pedig jelentősen növelik a törési szilárdságot. A bioszálnak van még egy hihetetlen extra tulajdonsága: ellenálló képessége növekszik a hőmérséklet csökkenésével. Jellemzői +80 °C és +10 °C között változatlanok, és még tovább javulnak +10 °C és -20 °C között!!!
Különleges bottagok, tagosztás
3. Rövid és hosszú tagosztás
Az utóbbi 2-3 évben megfigyelhető, hogy megnőtt egyes botok szállítási hossza. Ennek oka, hogy arányosan megnövelték a tagok hosszát. Az alapcél az volt, hogy tovább csökkentsék a kopó felületek és illesztések számát, valamint még merevebb, kiegyensúlyozottabb botokat hozzanak létre. Egy 13 m-es botot alapul véve az dönt, hogy ezt a hosszt (normál hosszúságú spicc esetén) hány tagból érik el. Hosszú tagosztás esetén 9, míg rövid esetén 10 tag kell hozzá. AB tipp esetén ez csak 8! A normál rakósok szállítási hossza 165 cm körül van, míg a hosszú tagosztás esetén ez 15-20 centivel több.
4. AB Tip
A gyártók követve a horgászok elvárásait évről évre merevebb és keményebb botokkal jelentek meg a piacon, a botok a halak alatt szinte nem vagy csak alig-alig hajlottak, ezáltal egyre nagyobb szerepe lett a gumiválasztásnak, a gumizás milyenségének. Az AB Tip valójában egy olyan kétrészes topset, ahol a spicc és a második tag nem teleszkóposan illeszkedik egymásba, hanem egybe van építve, egy darabban van. Hosszúsága megfelel egy normál, első két rész, gumizáshoz történt levágás utáni hosszával. Előnye, hogy a gumi sokkal szabadabban dolgozik, ezáltal kevesebb lesz bevágáskor és fárasztáskor a letapadt gumi miatt elveszített hal. Továbbá nagytestű halak horgászatakor, a kritikus szákolás előtti pillanatban, mikor a kézben tartott bot hátrafeszül, a halak szákra húzását sokkal magabiztosabban tehetjük meg az AB Tippel, hiszen az egybeépítés miatt sokkal erősebb egy hagyományos tagolású, teleszkóposan illeszkedő első két résznél.
5. Magic Steps
Ezzel az újdonsággal még eddig nem találkozhattunk, hiszen a Reglass 2005 évi szuper újdonsága. Kivel ne fordult volna elő, hogy gumija nedvesen nem akart visszacsúszni, vagy "beragadt" a bot belsejébe. Ezt egy kicsit feszesebbre spannolt gumival lehet némiképp korrigálni, de ekkor meg a legfinomabb horgászat lehetőségétől esünk el. A "Magic Steps" rendszer a bot spiccét és második tagját érinti (amit általában gumizunk). Kívülről semmi nem látszódik, de belül egy rendkívül elmés megoldás rejtőzik. A belső felülete nem teljesen sima, hanem lépcsőzetesen szűkül. Ezeken a vállakon feltámaszkodva minimális felületen tud hozzáérni (hozzátapadni) a gumi a bottesthez. A gumi nedves és száraz állapotban is, tökéletesen csúszik ki és be. Fantasztikus lépés ez a még tökéletesebb gumizás érdekében!
6. Mini toldó
Gyakran előfordul, hogy a 13 m-es botunk, begumizás után (a spicc drasztikus visszavágása miatt) nem éri a tényleges 13 métert. Ezen a problémán "segít" a mini toldó, ami tulajdonképpen egy kb. 50-80 cm (gyártónként változik) körüli nyéltag. Ezt a rövid tagot a nyéltag végébe illesztve, meghosszabbítjuk vele botunkat, kiküszöbölve ezzel a gumizás okozta veszteséget. Létezik olyan bottípus is, amelyikhez nem szükséges mini toldó, hiszen a bot begumizva 13 m hosszú. (Top Mix).
A mini toldó két vége általában úgy van kialakítva, hogy mind a 13 m-es, mind pedig a 11,5 m-es tagba illeszkedjen, elérve ezzel a megengedett hosszt. Az én botom esetében, a mini toldó ára: 12.000 Ft körül mozog és a tag 90 cm hosszú, de ezt még méretre kell vágni, mert nem gyári, hanem univerzális un. F1-es toldó.
7. Mini Plus
Közvetlenül a horgászoktól jövő fejlesztés. Ez a párhuzamos falú, 60 cm hosszú tag, ugyanolyan hosszú, mint egy mini toldó. A 4. és az 5. tag közé illeszkedik. Viszonylag gyakran előfordul, hogy a 4 részes topset túl rövid, de az 5 részes topset túl hosszú a vízmélységhez képest. A Mini Plus segítségével a topsetek hosszát úgy be tudjuk állítani, hogy a gyors horgászat minél gördülékenyebb legyen. A Mini Plus segítségével úgy lehet a pontos limitált bothosszt elérni, hogy nem kell a nehéz mini toldót használni. Kifejezetten előnyös, ha a spiccet kivéve vastag gumikkal, csőgumikkal horgászunk. A Mini Plus visszaadja a spicc által elvesztett hosszt anélkül, hogy a bot egyensúlya, kiegyensúlyozottsága gyökeresen megváltozna. A Mini Plus sokoldalúan felhasználható.
8. Short
A Short egy lerövidített kúpos 4. számú tag. Ötlete Angliából származik. Ez a rövid tag erősebb, mint egy normál 4. számú tag. Power Kit-tel (erősített pontyos topsettel) egy tökéletes kombináció a nagyhalak elleni harcban. Ez a rövid tag egy stratégiailag fontos tag a bot súlypontját tekintve. A Short használatával egy még keményebb, bevágáskor még masszívabb botot kapunk. Ezen felül egy 4 részes topset stabil nyélrészeként is előnyösen használható.
Újítások a még jobb rakós botok érdekében
A rakós botok világában a legtöbb újítást a Reglass által gyártott botokon találtunk, melyeket fokozatosan vesznek át a többi rakós bot forgalmazók is. Itt azért írtam forgalmazót, mert információim szerint, a világon közel sincs annyi rakós botgyár, mint ahány cég kínálja a palettáján ezeket. Nyomasztó a fölénye a REGLASS-nak, akinek saját terméke a Maver botcsalád. Érdekes, hogy az én Milo botomhoz is Reglass topsetet kaptam, amelyből nem nehéz kikövetkeztetni, hogy hol készül. Így tulajdonképpen nyílt titok, hogy a Milo, Trabucco, Colmic (az ismertebbek közül) csúcsbotjai is Reglass termékek. Kis utánajárás után azt is sikerült kideríteni, hogy bárki gyártathat magának botot a Reglassal. Ennek feltételei a következők: évente minimum (átszámolva) 100.000.000 Ft értékű botot kell a gyártótól megrendelni, és ismert márkanévvel kell rendelkeznie. Nos, ehhez már komoly felvevő piac kell. Talán kevesen tudják, de a világ legnagyobb rakós bot fogyasztói az angolok, ahol ez a bottípus olyan átlagos horgászeszköz, mint nálunk a 3.000 Ft-os teleszkópos horgászbot.
A botokon feltüntetett rövidítéseket nem találtam meg sehol lefordítva magyarra, sőt a konkrét jelentésüket sem igazán, ezért a Maver honlapjáról összegyűjtött információkat fordítottam le, illetve Magyar Szilárdtól, Tánczos Zoltántól (Maver képviselet hazai tulajdonosa) és Straubinger Zoltántól (Elnex Kft.) kaptam ebben még hathatós segítséget. Köszönet érte!
9. Anti Friction System
A bot vastagabb tagjait (a 6.-tól egészen a kézrészig) matt, mikroporózus, tapadást gátló felülettel látták el, ami a rakós bot kezelhetőségét emeli Forma 1-es szintre, segítségével annak mozgatása nagyságrendekkel válik gördülékenyebbé és ezáltal gyorsabbá. A szerelék betolásakor az úszó gubancolódása ezzel elkerülhető, kivételekor a horgon lévő hallal tartott kapcsolat, kontrol válik hibamentessé.
10. Ultra Sound Sanding System
Ez egy felületkezelési eljárás, amelyet a Shimano alkalmaz. A Reglass Anti Friction System rendszerére hasonlít, amely során a bottagok kézhez tapadását meggátolják. Más cégek különböző bevonatokat használnak, de ezek nehezítik, megnövelik a bot tömegét. A Shimano ultrahangos eljárása nem. Itt igazából érdesítik a felületet, ezért nem tapad.
11. Sun Ice
A Reglass volt az első, aki megjelent a rakós botok palettáján a szürke színű botokkal. Ez nem csupán egy festékréteg, hanem egy forradalmi karbon és gyanta megmunkálás és kezelés, amit találóan "Sun Ice"-nak hívnak, és egyedülállóan a K47 és 57 modelleknél alkalmaztak elsőként. Ez az új és egyedi kidolgozás visszaveri a meleget, így a tagok hidegek maradnak még a legmelegebb olaszországi nyári napokon is. Ez a kezelés védi a botot az UV sugárzástól, az ellágyulástól akció közben, ami általános minden botnál, ami ki van téve a hőségnek. Az új "Sun Ice" technológia csökkenti a bottörés veszélyét, fenntartva a bot rugalmasságát még a hideg téli időben is. Mínusz 15 °C és +50 °C között a bot paraméterei mit sem változnak! Ezt a speciális felületkezelést az ötödik tagtól alkalmazzák a nyéltagig.
12. Sun Core
A Sun Ice technológia továbbfejlesztett, még tökéletesebb változata. Az új 2005 évi M széria (M3; M47; M57) jellemzője. Nagyon érdekes és látványos lett ettől a bot külső felülete. Úgy néz ki (erős nagyításban), mint a kígyóbőr. Kis apró lemezecskék, fémes hatást keltve sorakoznak egymás mellett, amitől szintén szürke tónusú lett a bot. De mi is ez valójában? Olyan különleges mikrofém részecskékből összeállított hálózati anyag, amely egy speciális védőréteget biztosít a tagok felszínén. Ez növeli a tagok maximális csúszását, valamint képes a felszínen kialakult elektromosság szétoszlatására. Továbbá visszatükröző hatása megakadályozza az anyag felmelegedését. Még szélsőségesebb hőmérsékleti viszonyok között (-15 és +70 Celsius-fok között) is változatlan marad az anyagszerkezet. Így a bot megtartja eredeti alakját és ebből következően eredeti tulajdonságait.
13. Teflon Joint
A topset bontási pontokon az illesztési felületek egy speciális (PTFE) teflon réteggel lettek ellátva, melynek tesztelése során kiderült hogy ötvenszer (!!!) tartósabb az eddigi karbon-karbon illeszkedéshez képest. Nincs többé idő előtt szétkopott topset, vagy emiatt összeszorult bottag. Ilyen réteghez hasonlót mi is felvihetünk a botunkra Teflon Spray-vel, csak ezt a bontási pontokon, minden horgászat után újra pótolni kell.
14. Linear Joint System
A könnyebb érthetőség kedvéért a fordításban "A"-val jelöljük azt a tagot, amit beleillesztünk a másik tagba. Amibe beleillesztjük az pedig legyen a "B" tag. A Maver K47 és K57-es modellek új jellemzője a “Linear Joint System" (egyenes irányú összeillesztési rendszer) amelyet az ötödik tagtól a nyéltagig alkalmaznak. Ez az újítás különleges előnyt jelent a botnak. A hosszú teflon bevonatú illesztési pontok kúposítottak, így összeillesztéskor megvédik a "B" tagot a sérüléstől (csorbulás, repedés). Az "A" tag egyedi felfekvési felülete megkönnyíti a gyors horgászatot, mivel gyakorlatilag nincs pereme. A hosszú, megerősített összeillesztési felületek tovább növelik összességében a bot keménységét, erejét.
15. Clean Cap Sytem
A speciális neoprén végdugó segíti a két tag összeillesztését, azoknál a botoknál, amelyek vége nem kúposított. Gyorsabbá is teszi ezt a folyamatot, valamint megvédi a tag peremét az ütődéstől, repedéstől. A végdugót mindig az "A" tagba tesszük. A "Clean Cap System" nem csak védi a bot végét a véletlen sérülésektől, hanem a rossz helyre letett "B" tag belsejét ténylegesen megtisztítja minden alkalommal, amikor széthúzzuk. Veszélye lehet a használatának, hogy a dugó kijön az "A" tagból és beleszorul a "B" tagba.
A rögzítés módja: Helyezzük a kupakot a bottag felső végébe és ellenőrizzük a használt méret helyességét. A gumikúp pereme a bot falának síkjától ne térjen el 1 mm-nél nagyobb mértékben. A rögzítéshez pontszerű ragasztást alkalmazva megmelegített ragasztórudat vagy pillanatragasztót használjunk.
A kupak levétele: Fogjuk meg a bottagot, enyhén csavarjuk meg a kupakot, míg a ragasztási felület elenged. A dugót cserélni kell, amennyiben azon az elhasználódás jelei mutatkoznak.
16. Fusion
Amikor 13, 14,5 vagy esetleg 16 méteres hosszban horgászunk, a topset gyakran libeg. Gyors horgászatnál, rövid zászló esetén, ez a libegés gyakran gubancot eredményez. Az egyedülálló "Fusion" technológia, amit a topset második tagjában használnak, kiküszöböli ezt a problémát. Ez a különleges tag kettő High Modulus Carbon egyesítéséből jött létre, amit a gyártási folyamat során feltekertek az esztergatüskére. A belső része a tagnak hosszanti irányú szövéssel készül és ez sötétebb színű, míg a külső rész gyártásánál a hagyományos keresztszövésű technológiát alkalmazzák. Ennek végeredménye egy hihetetlenül szilárd második tag, megnövelt erőtartalékkal, amelyet a tag levétele után, fárasztásnál fogunk érezni.
17. Power Zone
Az egyik legfontosabb újítás a Reglasstól. A legnagyobb terhelésnek kitett 5, 6, 7, 8 számú tagok alsó részei még egy plusz, kiemelt belső erősítést kaptak. Ennek a jelentősége fárasztásnál domborodik ki, amikor szinte ugyanolyan keményen foghatjuk a lerövidített tagot és húzhatjuk vele a halat, mintha a nyéltagot fognánk. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy dupla teherbírásúak lettek így a "Power Zone"-nal ellátott botok, ellentétben a hagyományos rakósokkal.
18. Power Wave
Tulajdonképpen megegyezik a Power Zone gyártástechnológiával, csak ezt a nyéltagon alkalmazzák. Ennek során nemcsak a tag egy kiemelt részét, hanem az egészet megerősítették. Tették mindezt úgy, hogy nem nehezítették és vastagították meg drasztikusan a színes tagokat. Képtelenség ezt összekönyökölni vagy eltörni. A teherbírása a Power Wave rendszerrel erősített tagoknak 150 kg, amely lehetővé teszi, hogy akár rá is álljunk!
19. Tip Saving System
Ezt a "spicckímélő rendszert" az új Shimano rakós botoknál használják (Speedmaster, Antares AX), mely egy speciálisan tekercselt falú, a végén is kellő átmérőjű spiccet takar. A védelem igazából a spicc hosszára vonatkozik, a nagy átmérő miatt nagyon keveset kell visszavágni belőle, így a hossza minimálisan csökken.
20. Hand Position
A versenybotok kézrésze 20 centinként egy speciális jelöléssel van ellátva. Ezáltal pontosan tudjuk, hol fogjuk a botot, hogy precízen az etetés felett tartsuk a szereléket. Ha sikerült megtalálni, hogy hol eszik a hal az etetésen (közepén, szélén) úgy tudjuk fogni a botot, hogy a szereléket függőlegesen egyszerre a legmegfelelőbb helyre tudjuk engedni. Apró, de fontos támpont!
Mielőtt döntesz
Ezek az új megoldások meghatározó mértékben hozzájárulnak a rakós botos horgászat komfortérzetének növelésében, de érdemes pár szót szólni arról a horgászok számára örvendetes tendenciáról, ami az utóbbi évek botgyártását jellemzi. Ez a módszer teszi lehetővé a legprecízebb partközeli horgászatot, ezáltal jogosan fogalmazódott meg az-az igény, hogy a keszegfélék horgászatán túlmenően legyen lehetőség nagytestű halak, pontyok, márnák megfogására is. A gyártó és forgalmazó cégek ezek alapján alakították ki folyamatosan megújuló programjaikat, melyek eleinte egy-egy speciálisan pontyozó bottal bővültek ki. Ezek annyira népszerűek lettek, hogy ma már általánosságban elmondható, napjaink rakós botjai sokkal erősebbek elődeiknél. Természetesen ehhez tartozik egy optimális súly, ezért már nem elsődleges szempont a súlyadatok minden áron történő lecsökkentése. A mérlegen mért súlynál sokkal fontosabb a botokra kinyitott állapotban jellemző kiegyensúlyozottság, amivel a gyártók egyre könnyedebbé teszik napjaink modern rakós botjait. Éppen ezért botvásárláskor azt tanácsolom, ne a súlyadatokra koncentráljatok, hanem kézbe véve, minél több botot megfigyelve válasszátok ki a legmegfelelőbbet.
Írta: Takács Péter (t_peti)
Fotók: Döme Gábor, Takács Péter