„Dunaparty összefogás”… Mostanában egyre többször akadhatunk bele ebbe a szókapcsolatba a média nyomtatott vagy elektronikus csatornáit böngészve. Legutóbb egy hétvégi kirándulás során hallottam ki a mögöttünk sétáló idegen emberek beszélgetéséből ezt a néhány, számomra oly fontos szót. De mit is jelent ez?
A Dunaparty összefogás egy civil (saját) kezdeményezés, ami mára már országos szintre emelkedett, és a jelek azt mutatják, hogy az országhatáron is túlnyúlik majd. Az ötlet onnan indult, hogy a Horgászat ezerrel Facebook-csoport vezetőjeként és alapítójaként több horgásztársammal folytatott beszélgetés folyamán belefutottam abba a témába, hogy vízpartjaink a horgászokat nem megfelelő tisztaságban fogadják. Ez a többszöri megállapítás indította el a gondolatot, hogy ez ellen TENNI KELL. Gyűjtsük össze a szemetet közös erővel!
A Dunaparty összefogás a nevét onnan kapta, hogy eredeti tervem szerint csupán egy folyó, a Duna teljes magyarországi szakaszán végeztük volna el az emberek önkéntes munkájával zajló szemétgyűjtést. A visszajelzések azonban ráébresztettek, hogy hiba lenne csupán a Duna partjaira korlátozni a szemétgyűjtő akciót, hiszen több más magyarországi folyó mellől is jelezték csatlakozási szándékukat a környezetükért aktívan tenni kívánó emberek. Mára már kialakult több alprogram (összefoglalóan továbbra is a Dunaparty összefogás címet használjuk): a Körösparty összefogás, a Tiszaparty összefogás, és ugyanígy megtörténik az Ipoly, a Dráva, a Maros partjának megtisztítása is. A Körösparty összefogás Romániában kezdődik egy ottani helyi egyesület közreműködésével. A Tiszaparty összefogás Szerbiában is megrendezésre kerül, így ma már a Dunaparty összefogás nemzetközi szintre emelkedett.
A Dunaparty összefogást magánemberként szervezem, figyelve arra, hogy politikától és egyéb felhangoktól szigorúan mentes maradjon. Itt most az emberek összefogása a fontos! A projekt célja, hogy minél több vízpart közeli település csatlakozzon, és hogy folyóink, tavaink teljes magyarországi szakaszát megtisztítsuk. Szeretném, hogy ez a megmozdulás hagyományt teremtsen és minden évben megrendezésre kerüljön, ezzel is példát mutatva mindenkinek, hogy igenis fontos az, hogy összefogjunk, és hogy együtt megmutassuk, hogy közösen bármi sikerülhet. Az emberekben ki kell alakítani egy új eszmét, ami azt hangsúlyozza, hogy a természetet ne csak kihasználjuk, hanem tegyünk érte, mert csak akkor tudunk az utódnemzedéknek példát mutatni és örökséget hagyni, ha a mi mostani hozzáállásunk nemcsak a pillanatnyi problémát próbálja megoldani, hanem megtalálja annak okát és azt meg tudja szüntetni. Hiába megyünk egy üres kúthoz vizet meríteni, ha az elapadt, elsőnek tisztítsuk ki az ereket. Magyarországon ekkora összefogás még nem volt.
A Dunaparty összefogás ötletének véglegesítése decemberben történt. Párom segítségével megterveztük a projekt arculatát, majd januárban elkészült az első plakát és a legnagyobb internetes közösségi hálóra felkerült mint esemény. Ezzel egy időben, levélben megkerestem a Duna-parti települések önkormányzatait és segítségüket kértem az ötlet megvalósításához. Szerencsére jellemzően nagyon pozitívan álltak hozzá. Bár mindegyikük egyaránt fontos, mégis kiemelem Gönyű Község Önkormányzatát, személy szerint Major Gábor Polgármester urat, mert ő volt az első, akinek a válaszából az tűnt ki, hogy számára is fontos ez a téma és 100%-os partnerként állt mellénk. Ifj. Tasnádi Istvánt, az I Love Dunakeszi blog szerkesztőjét szeretném még kiemelni, mert a helyi csapatot teljes vállszélességgel, mintha a sajátja lenne, úgy kezeli és szervezi. Az emberek pozitív hozzáállása megerősítette bennem, hogy a cél, amit kitűztem, sokak számára fontos és megér minden fáradtságot. Azóta folyamatosan csatlakoznak a környezetükért tenni kívánó emberek.
A Dunaparty összefogás az országban egyszerre, egy időpontban kerül megrendezésre. Az összes korábban említett vízfelület mellett 2015. május 16-án 9:00-kor lesz a gyülekező és az indulás.
A Dunaparty összefogáshoz bárki csatlakozhat önkéntes szemétszedőként! Csupán annyi a dolga, hogy a Facebookon rákeres a Dunaparty összefogás eseményre: https://www.facebook.com/events/442774629207788/
Ezen az oldalon jelentkezhet (pl. úgy, hogy a hírfolyamba ír egy érdeklődő üzenetet), így eligazítást kap a továbbiakról. A csatlakozási szándékukat jelző emberekből csapatokat szervezünk, melyek külön Facebook-csoportokat kapnak a helyi szervezés és kommunikáció megkönnyítésére. Az esemény Facebook-oldalán már olvasható az is, mely települések rendelkeznek csoportokkal, ezekhez akár önállóan is lehet csatlakozni. Jellemzően a lakóhelyük alapján csoportosítjuk a jelentkezőket, de természetesen, ha egy baráti társaság csatlakozna és nem szeretnének másokkal együtt lenni, akkor külön csoportként is tudjuk kezelni őket. Azonban ez utóbbit nem javaslom, hiszen az összefogás nem titkolt célja, hogy összehozza az embereket egy jó cél érdekében. Ettől függetlenül természetesen várjuk külön csapatok jelentkezését is! A csapatok élére csapatvezetőt választanak a tagok. Én, mint főszervező, a csapatvezetőkön keresztül osztom meg az információkat az önkéntesekkel.
A csapattagok az előre egyeztetett találkozási ponton fognak gyülekezni 2015. május 16-án 9:00-kor, ahol megkapják a szükséges eligazítást és kezdődhet is a munka. A találkozási pontokra az eljutás és onnan a hazajutás a résztvevő által megoldandó feladat. A munka befejezésének időpontja a résztvevőkre van bízva. Addig tevékenykednek, ameddig kedvük van hozzá. A vidám munkáról kérjük fényképek készítését, valamint egy csoportképet mindenképpen.
Jogosan felmerülhet a kérdés, hogy mi történik az összegyűjtött szeméttel… Ebben idén úgy tűnik, hogy a TeSzedd-től kapunk segítséget. Ők vállalták, hogy biztosítják számunkra a szükséges mennyiségű szemétgyűjtő zsákot, kesztyűt, és az összegyűjtött hulladék elszállítását. Az összegyűjtött hulladékot bezsákolva, egy-egy kupacba kell gyűjteni, melyet GPS-koordinátával vagy pontos cím megadásával, pl. utcák kereszteződésénél (ilyen a vízpartokon nemigen van!) kell regisztrálnunk, hogy a csapatvezetők a TeSzedd felé jelezni tudják, hogy honnan kell azokat majd begyűjteni. Fontos, hogy ezek a gyűjtőpontok szemétszállító autóval megközelíthetők legyenek, tehát ne közvetlenül a vízparton hagyjuk a zsákokat, 500 m-re az autóúttól, továbbá ne 10 méterenként legyen egy-egy kupac, hanem nagyobb távolságonként. E gyűjtőpontok meghatározása a csapatvezetők bevonásával a csapattagok javaslatai alapján történik majd.
A TeSzedd a támogatásukért cserébe csupán annyit kért, hogy az eredetileg kitűzött május 2. dátum május 16-ra változzon. E módosítási igényüket elfogadtuk. Jelenleg arról folynak a tárgyalások, hogy a Dunaparty összefogás a TeSzedd honlapján más néven jelenjen meg. Ezt azonban nem kívánjuk elfogadni.
Senki ne felejtse el, hogy a Dunaparty összefogásban a részvétel teljesen önkéntesen és saját felelősségre történik! Ezzel nem kívánom elvenni senkinek a kedvét a csatlakozásról, de fel kell hívnom rá a figyelmet. Ismerve a vízpartokon uralkodó állapotokat, azaz, hogy mennyi oda nem illő dolog van ott felhalmozva (rozsdás kályha stb.), mindenkit kérek, hogy fokozottan ügyeljen a saját és szemétszedő társai testi épségére! Fontos, hogy megtisztítsuk a vízpartjainkat, de magunkra odafigyelve! Ami éles, szúrós, túlságosan nagy méretű vagy vegyileg szennyezettnek tűnik, azt ott kell hagyni. Figyelni kell az esetlegesen magasra nőtt aljnövényzetben a balesetmentes közlekedésre (esetleg a gaz takar valamit, amire rálépve sérülést szenvedhetünk). Továbbá figyelnünk kell a védett növények megóvására is (szemétszedés közben ne tapossuk le, nehogy nagyobb kárt okozzunk, mint hasznot)! Javaslom, hogy mindenki hozzon magával egy kis üveg kézfertőtlenítőt (boltokban kapható) kézmosásra, valamint inni megfelelő mennyiségű folyadékot. Védjük magunkat naptejjel a májusi nap miatti esetleges leégés ellen, ill. a napszúrás elkerülése érdekében legyen nálunk kalap, napellenzős sapka vagy kendő. Mivel a munka gazos területen folyik majd, a rovarok, kullancsok elől zárt (pl. hosszú nadrág zokniba tűrve), de a túlhevülés ellen szellőző és réteges ruházatban érkezzünk. A lábbeli talpa is legyen megfelelően vastag, hiszen nem tudhatjuk mire/mibe lépünk. Szúnyog- és kullancsriasztó spray használata is javasolt. Legyen mindenkinél feltöltött állapotú mobiltelefon! Mindezeket az óvintézkedéseket megtesszük akkor is, amikor gyermekünk osztálykirándulásra megy, így senkinek ne vegye el a kedvét a részvételtől! Csupán készüljünk fel a feladatra!
A Dunaparty összefogás már most fel tud mutatni követendő kezdeményezéseket.
A Dunakeszi Sárkányhajó Egyesület felajánlotta, hogy a Dunakeszi partszakaszon szemetet szedőket meghívja egy ingyenes sárkányhajós evezésre.
A RiverRide (budapesti „vízi busz”) ingyenes jegyeket ajánlott fel. Ezeket a jegyeket a legnagyobb csapatot megszervező csapatvezető és családja számára fogjuk kiosztani.
A Pécsi Önkormányzat bérelt busszal szállítja ki a szemétszedőket a helyszínre és vissza.
Budapest területén, ill. már több helyen csónakokból, hajókból is történik majd nemcsak a vízpart, hanem a vízfelület megtisztítása is.
A Tiszavárkonyért Kulturális Egyesület a helyi résztvevőknek kávét, ásványvizet, pogácsát ad és egy plusz meglepetéssel készül, ezenfelül plakátokat nyomtat a még nagyobb siker eléréséhez.
Csatlakozott hozzánk önálló csapatként. az Újpesti Állatmentő Liga, a Paksi Sporthorgászok Egyesülete, a Horgászok Egyesülete Rákóczifalva, különböző focicsapatok, a Bethlen Gábor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakközépiskola és Kollégium stb.
Külön köszönet a fő támogatóimnak:
Horgász Egyesületek Fejér Megyei Szövetsége, MG Special Carp Hungary Team
A középiskolák 9-12. évfolyamos diákjai számára az akcióban történő részvétel beszámítható a kötelezően teljesítendő 50 órás közösségi munkába (a beszámítás szigorú szabályai szerint).
A Dunaparty összefogás egy tisztább jövőért harcol, hogy ne csak álom legyen, kérlek, nyújtsatok segítő kezet: EGYÜTT SIKERÜLNI FOG!
Elérhetőség: horgaszatezerrel@gmail.hu, +36 30 411 6863 Tölcsér Tibor főszervező
Tölcsér Tibor