I. Haldorádó - horgászkuckó Homokmégyen 2016

A mai modern kor rohanó világában gyermekeinket nagyon nehéz kimozdítani a számítógépek, videojátékok és okostelefonok elől, melyektől sajnos sokan függővé válnak. Ezért arra az elhatározásra jutottam, hogy a Haldorádó segítségével azt a régi álmom váltom valóra, hogy néhány gyermeket megpróbálok a horgászat világába csábítani, és segítek számukra elsajátítani a szükséges kezdő lépéseket. Erre a 2016. évi homokmégyi falunap kiváló lehetőség volt, melynek során számos gyermek léphetett be a horgászok népes táborába.

A Haldorádó csapata mindig is kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a kezdőket és a gyermekhorgászokat támogassa, tovább segítse a fejlődésüket, illetve hogy gondoskodjanak az utánpótlásról. Országszerte különféle rendezvényeken próbálják a gyermekekkel megismertetni a horgászat kultúráját, a rutinosabbak számára pedig számos versenyt is szerveznek. Döme Gábor, a Haldorádó Team első embere több filmjében is rávilágít arra, hogy mennyire szereti a gyermekeket, és türelemmel, segítőkész munkával igyekszik megismertetni velük a horgászat alapjait, kultúráját. Kitörő örömmel fogadják munkáját a gyermekhorgászok és hatalmas lelkesedéssel töltik el az időt a vízparton, cseppet sem éreztetve azt, hogy ez egy kötelező program lenne számukra, amit nagyon hamar megunnának. Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy a vízpartra érve gyakorlatilag ráerőltetik gyermekeikre a horgászatot, mindezt olyan eszközökkel, felszerelésekkel, melyekről a gyermeknek fogalma sincs, hogy hogyan használja. Így persze sikerélménye sem lesz, amitől egy életre elmehet a kedve a horgászattól. A kezdő gyermekek vágya véleményem szerint az, hogy gyorsan és nagy sikert érjenek el. Ehhez természetesen olyan alapvető horgászeszközök kellenek, melyekkel gyorsan és könnyedén sajátíthatják el a legfontosabb teendőket, illetve minél hamarabb megfoghatják első halaikat, átélhetik első horgászélményeiket, ahol nem feltétlen a méret számít.

A Haldorádó nagylelkű támogatása sok gyermeket megörvendeztetett
A reggeli nyitásnál így vártam a horgászkuckó első látogatóit

Régi álmom megvalósult, és a Haldorádó inspirálása, önzetlen segítsége lehetővé tette, hogy a gyermekek részére horgászkuckót szervezzek kicsiny falumban, ahol élek. Az előkészületeket már több héttel a rendezvény előtt megkezdtem. Folyamatosan szerveztem, mit lehet a néhány órás programba besűríteni, ami felkelti a gyermekek és a kezdő horgászok érdeklődését, amik révén mindenképpen hasznos tanácsokkal, élményekkel gazdagodva térhetnek haza. Természetesen az ajándékok sem maradhattak el, melyben a Haldorádó Team önzetlen segítségének is elévülhetetlen érdeme volt. Többnapos, gyakorlatilag folyamatos ébrenlét mellett sikerült végül egyedül mindent előkészítenem, és bár nagyon fáradtan, de annál nagyobb örömmel és izgatottan vártam az első jelentkezőket.

Az érdeklődők számára igen széles palettát készítettem elő

Meglehetősen nehéz dolgom volt, hiszen a rendezvény alatt számos más gyermekprogram is zajlott, így az első órákban nem volt könnyű a sátorba invitálni őket. Bálint, az első jelentkező azért nem sokkal a nyitás után megérkezett, és rövid bemutatkozás után, máris nekiláttunk a teendőknek. Elsőként az egyik legfontosabb, legalapvetőbb feladatot csináltuk meg, ez pedig a horogkötés. Emlékszem, nekem még nagyapám tanította meg egy darab cérnával és egy szál gyufával. Elsőre persze nehézségekbe ütköztem, ám az ebéd után gyakorolva rövidesen sikerrel jártam, és mire nagyapám felébredt, addigra a dobozban lévő összes gyufaszál fel volt kötve, nem kis meglepetésére… Mi azért maradtunk a modern eszközöknél, így egy viszonylag vastagabb horgászzsinórral, illetve egy nagyobb méretű horoggal kezdtük el a gyakorlást. A vastagabb zsinórt, illetve a nagyobb méretű horgot az indokolta, hogy az első lépéseket a jobb láthatóság érdekében ezekkel tegyük meg, és majd a kellő rutin után már egyre kisebb horgokkal, vékonyabb zsinórokkal is próbálkozhassunk.

Bálint, az első látogatóm, akivel rövid bemutatkozás után máris horgot kötöttünk

Bálint keze először nagyon remegett, próbáltam nyugtatni és folyamatosan biztatni, hogy ez nem verseny, én is így kezdtem valamikor. Néhány perc után nagy örömömre már sikerrel vette az első akadályt, és egyedül felkötötte a horgot.

Egy nagyméretű horoggal kezdtük a gyakorlást a jobb láthatóság érdekében
A biztonságos és stabil horogkötés alapja a menetek szakszerű elrendezése
Íme, Bálint legelső sikeres horogkötése

Természetesen ezzel nem ért véget a feladatsor, ezután egy spiccbotra való úszós szereléket készítettünk el, miközben újabb látogatóim érkeztek. Nem volt könnyű mindenkinek feladatot adni, mindenkire folyamatosan figyelni, hiszen egyedül voltam, és nem egy adott időpontra érkeztek a látogatók, mint mondjuk egy tanórára. Természetesen az új látogatóimmal is a horogkötést gyakoroltuk elsőként, miközben Bálinttal egy úszós készséget is szép lassan összeállítottunk. A nap folyamán először nagyon kevesen, majd később egyre többen látogattak el a sátorba, köztük már rutinosabb ifjú horgászok is. Különféle kérdésekkel, tanácsokkal fordultak hozzám, melyekre készséggel és türelemmel igyekeztem válaszolni, illetve igyekeztem újdonságokat bemutatni, például a modern pontyhorgászat eszközeit, különböző szerelékeket, csalizási technikákat, a legfontosabb kötéseket. A rendezvényen látogatását tette községünk polgármestere, Krisztina, akiről talán a helyiek közül sem sokan tudják, hogy már rutinos horgász. Családjával rendszeresen látogatják a vízpartot, amikor ideje engedi. Gyermekei is betértek hozzám egy-két jó tanácsra, illetve eltanulni néhány hasznos praktikát. Természetesen a szokásos teendőkkel, lépésről lépésre haladva sajátítottuk el együtt a legfontosabbakat, Dorottya nagyon lelkes volt és hihetetlen gyorsan tanult, így Bálinttal együtt hamar nekiláttunk egy újabb feladatnak, mégpedig egy csalitüskés végszerelék elkészítésének.

Dorottyával egy úszós szereléket próbálunk elkészíteni
Az egyik leglelkesebb tanítványom volt a napon
A duplahurkos végfület gyakoroltuk, ami Bálintnak nem is ment olyan könnyen, ám végül sikerrel járt
Rutinosabb látogatóimnak eközben bemutattam néhány fogós csalit a kedvenceim közül
Látogatóim megismerkedhettek a különféle horgászeszközökkel, kiegészítőkkel és ki is próbálhatták azokat
A kétpontos, belső zsinórvezetésű úszó felhelyezését gyakoroltuk, ez mindenkinek könnyű feladatnak tűnt
Minden kezdő horgásznak elsőként a spiccbotot ajánlom, mellyel könnyedén megszerezhetik első horgászélményeiket
Hová is tűnt az az átlátszó izé? Megvan!
Dorottya volt a leggyorsabb, a többiek még nagy munkában vannak
Készen vagyunk! Hurrá! Sikerült!
A csalitüskés minták már készen állnak
Íme, a közösen elkészített csalitüskés előkénk…
… amit rögtön ki is próbáltunk víz alatt egy oldódó-lebegő pellettel

Ezután jött a „piszkos munka”, hozzáfogtunk az etetőanyagok keveréséhez, összeállításához, melyben továbbra is lelkes segítőim akadtak. Talán ez az egyik legkönnyebbnek tűnő feladat, ám egy jól működő és fogós etetőanyag összeállítása bizony komoly odafigyelést és precizitást igényel. A gyermekek később láthatták a különféle csalogatóanyagok víz alatti viselkedését a hibás, illetve a helyes összeállításnál egyaránt.

Bálint már az etetőanyagot keveri
Megy ez nekünk kettesben is…
… sőt, még hármasban is !
Kész vagyunk! A „piszkos munkát” is sikerrel vettük!
Dorottya már az etetőkosarat tölti…
… Bálint sem marad ki a jóból…
… és persze a többiek sem
Mindeközben az érdeklődők kérdéseket tettek fel, tanácsokat kértek tőlem
Majd láthattuk, hogyan működik a bekevert Fluo Energy etetőanyagunk a víz alatt

Annyira sikerült belemerülni a beszélgetésekbe, szerelékek készítésébe, hogy az ebédről kis híján lemaradtam. Végül azért maradt nekem is, de amikor éppen befejeztem, akkor jutott eszembe, hogy egy nagyon fontos kötelesség is hív. Sem fáradtság, sem kimerültség nem lehet elegendő indok arra, hogy a rászorulókon ne segítsek, így sprintelve igyekeztem a néhány száz méterre lévő helyi községházba a véradásra, ahová az utolsó pillanatban értem oda, szinte könyörögtem, hogy hadd adjak vért. Persze örömmel fogadták igyekezetemet, ugyanakkor aggodalommal is, mert látták rajtam a kimerültség jeleit. Mint rendszeres véradó, kötelességemnek éreztem, hogy ezt megtegyem, hiszen akár életet vagy életeket is megmenthetünk azzal, ami nekünk csupán egy apró szúrás.

Segíteni jó! A véradás számomra kötelező program. Csupán egy apró szúrás, ami másoknak lehet, hogy az életet jelenti!

Visszatérve a sátorba a rendezvény vége felé természetesen az ajándékokat is kiosztottam. Mindenkinek igyekeztem egy kis meglepetéssel kedveskedni, melyekkel a gyermek- és kezdő horgászoknak lehetősége nyílik majd elkezdeni horgászkarrierjüket vagy pótolni a hiányosságokat.

Talán a nap legjobban várt pillanatai, az ajándékok kiosztása
Mi már mindannyian csatlakoztunk a horgászok népes táborához!
Községünk polgármestere, Krisztina már rutinos horgász, persze nem maradhatott ajándék nélkül…
… ahogy a többiek sem…
Lassan meggyógyul az a kéz, és irány a vízpart!
Dorisz is csatlakozott hozzánk, bár nem először fog horgászbotot a kezében
Botond is örömmel fogadta a kis ajándékcsomagot
Vanessza egész nap kitartóan dolgozott, a nap végén azért meglátogatott, így Ő sem távozott üres kézzel
A rutinosabb ifjú horgászok is betértek, jó néhány kérdéssel fordultak hozzám, melyekre készséggel válaszoltam, emellett egy kis ajándékkal térhettek haza

Egy nagyszerű és élményekben gazdag napot töltöttünk együtt, mely biztosan feledhetetlen és szép emléket hagyott mindazokban, akik ellátogattak a horgászkuckóba. Bízom benne, hogy e kezdeményezés hatására egyre többen kapnak majd kedvet hasonló rendezvények szervezéséhez, hiszen minden jóérzésű horgász érdeke, hogy gondoskodjunk az utánpótlásról, a sportszerű horgászat kultúrájának megőrzéséről. Ezúton is szeretném megköszönni a Haldorádó Team önzetlen segítségét és támogatását, mely nélkül ez a rendezvény nem jöhetett volna létre. Horgásszunk együtt! Mert horgászni jó!