Ha valakinek egyszer részt vesz egy jól sikerült csónakos horgászatban, annak varázsa nagy valószínűséggel rabul ejti. Egyszerűen szűkké válik számára a parti közeg, a parti hely adta kötöttségből ki akar majd lépni. Ahhoz azonban, hogy vízi emberekké váljunk, néhány dolgot érdemes magunkban előtte tisztázni, ami segít majd abban, hogy olyan csónakból vághassunk neki a kalandoknak, amire valóban szükségünk van. Az alábbi sorokban bemutatom, hogy miként jutottam el én a Hírös Yacht HY Fish 5.0-s csónakjához, és hogy milyen tapasztalatokat sikerült gyűjteni az elmúlt időszak alatt.
Széles a kínálat, vagy mégsem?
Pár év tiszai fa csónakból végzett horgászat után született meg a döntés bennem, hogy szeretnék „mobilabb” lenni, de úgy, hogy megmaradjon a csónakos vonal. Tehát ha egy másik folyószakaszon szeretnék horgászni, akkor magammal tudjam vinni a csónakomat. Nekiálltam a neten keresgélni, kinek milyen tapasztalatai vannak ezekkel a ladikokkal, ki melyik gyártóra esküszik. Milyen hajótest lehet vajon az ideális? Dióhéj-forma, hagyományos kúpos kialakítás, vagy a katamarán test? A sok szempont közül egy dolog volt számomra a legfontosabb volt: a biztonság. Stabil csónakot akartam mindenképp. Két kiskorú gyermekem van, akik előszeretettel kísérnek el a horgászatokra, vagy csak csónakázni, így egyértelmű volt, hogy nekem olyan test kell, ami stabil akkor is, ha például mocorgás van a csónakban.
Többek javaslatára a katamarán vonal mellett haladtam tovább a keresgélés során. Katamaránban még mindig vannak verziók az országban, de azért igen le tudja lombozni az ember lelkesedését, ha azt mondják januárban, hogy júliusra vagy augusztusra talán tudják vállalni. Szerintem sokan ismerik a következő mondást: Add meg Uram, de máris! Szerencsére kapóra jöttek a szokásos évi horgászkiállítások, ahol – például a Boat Show-n – nemcsak hatalmas vízi cirkálókat, hanem csónakokat is meg lehetett testközelből nézni. Rögtön más az ember érzése, ha nem csupán fotó alapján kezd el nézelődni a neten, hanem akár bele is tud ülni és ott látja, hogy valójában mekkora is az 5 méter egy horgászcsónak esetében, vagy hogy mit jelent a 120 cm és a 150-160 cm szélesség közötti különbség a térben.
Igazából, amikor helyet foglaltam ott a csónakban, akkor szerettem bele abba a modellbe, ami azóta is hű társam a vízen, a HY Fish 5.0-ba. A Boat Show előtt már mondták nekem, hogy azt mindenképpen nézzem meg, mivel volt olyan a baráti körben, aki a Dunán használja nagy megelégedéssel. Nos, ha a Dunán jól vizsgázik egy horgászcsónak, ott, ahol a kitűző hajók vagy épp a turistahajók olyan hullámokat tudnak indítani, hogy az ember csak pislog, akkor nekem, zömében a tiszai vonalra bőven meg fog felelni, gondoltam. Eldöntöttem, legyen ez a modell! Ekkor februárt mutatott a naptár… én sem gondoltam volna, hogy másfél hónappal később már a vízen próbáljuk ki az új csónakot!
Hasznos terek a csónakban
Mint írtam, a döntés legfontosabb oka a vízen való stabilitás, a biztonság volt, de emellett természetesen volt számos „kiegészítő”, amik mint kiderült, jó szolgálatot tettek az évek alatt. Nincs akkora csónak, amit ne tudna az ember a „legszükségesebb” horgászeszközökkel telerakni… A fa csónakos korszakomból megtanultam ezt a mondást, ami gyakorta valóban igaz. Ennek az a következménye, hogy ha mozdulni kell a csónakban, például horgonyzáskor vagy épp kikötéskor, akkor mindig minden útban lesz! Ami a HY Fish 5.0-nál első percben feltűnt, az a 4 darab nagy tároló rekesz.
Az elmúlt 3 év használata bebizonyította, hogy tudatos horgász volt, aki a csónakot anno tervezte, mert számomra igazán praktikusak bizonyultak e rekeszek. A 2 legnagyobb tároló az orrban, illetve a fartükörnél van, ami egyben ülőpadként is szolgál. Az első tökéletes helyet biztosít a kötelező kellékeknek, mint például kötél, súly, mentőmellény, de esetemben itt kapott helyet a tűzoltó készülék is, ami – mivel külső tankos a csónakmotorom – szintén a csónak kötelező felszereléséhez tartozik. Ugyanakkor ide kerülhet bele a tartalék ruházat, esőruha stb.
No, és a csónakos horgásztok egy igen „súlyos” kiegészítője az a nagy munkaakkumulátor, amit könnyedén a csónak hátsó részéhez lehetett vezetékelni, ráadásul a csónak vázán belül. A hátsó ülőpad alá került be nálam a 12 literes külső tank, ami az üzemanyag-ellátásért felelős, illetve keresztben elfér az evező is benne. Ha nincs rá szükség, azt sem kell így kerülgetni. Emellett van még 2 kisebb tároló rekesz a hajó középső részén, a kivehető ülőpad két végén, amibe kedvünk szerint pakolhatunk kisebb dolgokat.
Én ezt úgy „tuningoltam” fel, hogy az egyiket kibéleltem 2 cm-es hungarocell lemezzel és ezt leborítottam egy hővédő fóliával. Ebbe csak beleteszek egy hűtőtasakot pár jégakkuval és a legmelegebb nyári napon is van kéznél hűs innivaló. A másikba olyan dolgok kerülnek rendszerint, mint iratok, telefonok, pénztárca, illetve egyéb apróságok. Mind a 4 tárolónak közös jellemzője, hogy vízmentes, tehát amit oda pakolunk, az nem tud elázni, ami szintén nem egy utolsó szempont, valamint garantáltan nincs láb alatt, ha mozogni kell a csónakban.
Motorerő…
Sarkalatos kérdés a HY FISH 5.0-hoz szükséges motorerő. Alaphelyzetben egy kis sodrású folyón – mint amilyen a Tisza vagy a Bodrog – el lehet boldogulni a csónaktesttel egy 5 lóerős motorral is, de akkor azért azt számolni kell, hogy így két személlyel a sebessége mindössze maximum ~10 km/h. Ha ki akarjuk használni a katamarán testben rejlő kiváló siklási tulajdonságokat, akkor ennek a teljesítménynek minimum a duplájára lesz szükségünk.
10 lóerős motorral már két emberrel is gyönyörűen ki lehet siklatni a víz tetejére a csónakot, és akár el lehet érni a 25-27 km/h-s sebességet is. Természetesen minél több motorerőt tudunk a meghajtásra fordítani, annál nagyobb lesz a végsebességünk. 15 lóerő körül már kényelmesen tudja 2 emberrel + felszereléssel a 30 km/h-t, ami azt jelenti, hogy 1 km 2 perc. Így már könnyű számolni, hogy ha például 10 km-re mennénk, akkor az 20 percet fog igénybe venni, ami azért haladós tempó.
Akkor végre a horgászat…
Felmerülhet a kérdés, hogy milyen módszerekre alkalmas a csónak? Nos szerintem tökéletes két felnőtt 2 x 2 bottal történő horgászatára, legyen szó hagyományos fenekezésről, feederezésről, vagy épp ragadozó halas horgászatról. A nagy belső terek lehetővé teszik, hogy akár 2 nagy horgászfotelt beletéve kényelmesen horgászhassunk a csónakból.
Én legtöbbször vagy feeder módszerrel, vagy pergetve kergetem belőle a halakat. Ilyenkor a középső padot kiveszem és hátra rakom a fartükör előtti tárolóba, hogy a csónakban még kényelmesebben lehessen mozogni. Gyermekeimmel előfordul, hogy hárman pergetünk, olyankor azért már igen oda kell figyelni, ki dob, milyen irányba, hogy ne legyen belőle kardozás.
Bár ez a 6 méteres fa csónakban is pont ugyanígy előfordult, tehát ezen nem is csodálkozom, ha 2,1 méteres botokkal forgolódik 3 ember egy csónakban. Magas oldalfala szerencsére extra biztonságot nyújt a gyerekek számára, bár kötelező a mentőmellény, de attól még jó, hogy magas a perem.
Egy kis nyári bónusz
Mivel a csónak igazán stabil, ráadásul gyárilag van a hátfalán két rögzítő kampó, nyáron extra programmá vált a gyerekekkel a hajózás, ugyanis a motor kellően erős ahhoz, hogy a csónak mögé kötött felfújható „fánkot” húzni tudja. Így aztán nem volt nehéz a gyerekeket rábeszélni, amikor már igazán meleg volt a víz, hogy menjünk kicsit hajózni. Fel is sorakoztak pár másodperc alatt egyik kezükben a pumpával, a másikban a kötéllel és a fánkkal.
A mobilitás előnye
Az egész csónakprojektnek az volt számomra a célja, hogy új, számomra még ismeretlen vízterületeken is tudjak horgászni. Itt nem feltétlenül a „nagy hal” vonzására kell gondolni, hanem tényleg csupán arra, hogy vannak olyan vizek, amiket már csak a szépségükből adódóan látni kell, ki kell próbálni. Ilyen például a Tisza-tó is.
Éppen ezért a csónakot trélerrel együtt szereztem be, ami lehetővé teszi azt, hogy ahol van egy sólya, ott vízre lehessen bocsátani. Kezdeti félelmeim szerencsére nem igazolódtak be, hiszen ezzel a szerelvénnyel így tolatni, fordulni igazán könnyű, amint megszokja az ember. A vízre tétel pedig valóban gyerekjáték, mert a tréler görgős, így amint a csónakról a biztosító hevedereket levesszük, könnyedén gurul be a vízbe, nem kell vele görcsölni, mint a párnafás kivitellel.
Bejött…
Összességében a HY Fish 5.0 tényleg olyan csónak, ami maximálisan kiszolgálja az igényeimet akkor is, ha horgászatról van szó, illetve akkor is, ha a családdal megyek a vízre pár órát „kirándulni”. Mivel nincs folyamatosan vízen, olyan problémám sincs, hogy algásodna a csónak alja, így bő két év távlatában is kifogástalan állapotban van, bízom benne, hogy még sokáig a családi élmények részese lesz a HY Fish 5.0.
Forgatásra a „kistestvér”, a HY320
A filmezési munkákból adódóan állandó kihívást jelentett, hogy még látványosabb szögből, különlegesebb perspektívából készítsünk el felvételeket. Emellett több olyan vizet is meglátogattunk, ahol engedélyezett a csónak használata.
Pár majdnem balesettel végződő gumicsónakos mutatvány után döntöttünk úgy, hogy a forgatásokra beszerezzük az 5 méteres kistestvérét, ami a HY320 Kingfisher nevet viseli.
Ezt először a Nagy pontyok nyomában 16. részében láthatták, ahol igen jó szolgálatot tett. Ugyanis bár a test kisebb, mint az 5-ös kivitel, mégis elfér benne 3 ember, és az elektromos motornak köszönhetően könnyedén lehet vele lavírozni a víztározó területén.
Ráadásul a katamarán testnek köszönhetően meglepően stabil ez a kis vízi jármű, amit könnyedén lehet a vízre tenni, onnan levenni, hiszen tömege üresen mindössze 75 kg (!!). Arról nem is beszélve, hogy méretéből adódóan elfér a forgatásokon használt Fiat Ducato csomagterében, így mindenhova magunkkal tudjuk vinni.
Nem csoda ezek után, hogy ezt látva pár bojlis csapat meg is keresett minket a csónakkal kapcsolatban méreteket és adatokat kérve, hisz egy utánfutón is szállítható kivitelről van szó.
(x)
Írta: Takács Péter