Orsókarbantartás a legapróbb részletekig 1. rész

Orsókarbantartás a legapróbb részletekig 1. rész

Egy korábbi sorozatomban már írtam az orsókarbantartás alapjairól. Most egy gyakorlatiasabb, szintén kétrészes cikksorozattal készültem nektek. Egy használt orsó szervizelését fogom bemutatni a legapróbb részletekig.

Legyen egy orsó bármilyen modern, csak akkor fog hosszú évekig megfelelően működni, ha időnként alapos karbantartásban részesül. Egy egyszerű karbantartás akár otthon is elvégezhető, most azonban jobban belemegyek minden apró részletbe, ezért csak azoknak ajánlom megkísérelni az itt leírtakat, akik kellő tapasztalattal rendelkeznek! Más esetben érdemes a komolyabb javításokat a szakszervizre bízni!

Az Okuma Longbow orsókat már sokan ismerik

Régóta használom ezt az 50-es Okumát. Egyszerű, megbízható és több éve kapható a Haldorádó kínálatában. Még feederbotjaim beszerzése előtt vásároltam ezt a nyeletőfékes modellt. A fenekező és a bojlis horgászok számára lehet igazán jó választás, ugyanis nem feeder orsóról van szó. Mély dobbal látták el, és a rajta lévő műanyag alkatrész sajnos nem alkalmas a kiakasztott zsinórklipszes technikához. Picit nehezebb orsó, ettől függetlenül nagyon szeretem. Természetesen a feederbotokon is megállja a helyét, én a method feederes horgászataimnál használom leginkább. Van már benne pár kiló hal, és most elérkezett a karbantartás ideje!

A fékcsillag könnyen levehető, a lamellák sorrendjére viszont figyelni kell!

Egy porvédőt építettek ennek az orsónak a fékrendszerébe, így a lamellák még tiszták és kellően zsírosak. Ilyenkor nincs velük teendő. A koszos, esetleg letapadó féket alaposan meg kell tisztítani és újra kell kenni. A fékcsillag belsejét is érdemes megnézni! Két csavar eltávolítása után bontható az egység.

Ez bizony koszos, ráfér a tisztítás!
Ha fémszemcsék és zsírlerakódás van a fékcsillagban, mindenképpen el kell távolítani. Egy papír zsebkendővel könnyen elvégezhető a folyamat
Friss zsírral kell bevonni az alkatrészeket, ezáltal minimálisra csökkenthető a kopás
A dob belsejéről sem szabad megfeledkezni, itt is lerakódhat minden
Csak egy fültisztítóra van szükség, és olyan lesz, mint az új!

A sokat használt orsóknál az éves karbantartás ajánlott. Ilyenek például a pergető orsók. Egy nyeletőfékes modell jóval kevesebbet dolgozik, így nem feltétlenül szükséges olyan gyakran szétszedni. Több jel utalhat egyébként arra, hogy itt az ideje egy alapos átnézésnek. Egy rendetlenkedő fék vagy zajos csapágy nagyon bosszantó tud lenni, de a hajtókar kotyogása is arra utal, hogy az orsót rendbe kell tenni.

A dobtengelyen jól látszik, hogy mikor használódott el a kenőanyag
A legtöbb orsónál egy biztosító csavar akadályozza meg, hogy a rotort rögzítő anya meglazuljon

A biztosító csavar eltávolítása után az anyacsavart kell levenni, majd a rotor leszedhető. Vigyázat! Az anya szinte mindig balmenetes! Ellenkező irányba kell húzni, illetve lazítani, mint a hagyományos csavarokat. Feszegetni, túlhúzni tilos, mert nem várt következményekkel járhat!

Minden karbantartásnál bekenem a felkapókar alkatrészeit egy adag zsírral, hogy jobban bírja a csattogtatást

Óvatosan kell eljárni a folyamat során, mert a rugó kipattanhat, és a visszarakása nagyon nehéz! A csuklók környékét sűrű olajjal többször is célszerű megkenni, mert fennáll a folyamatos kopás veszélye. A homokos vagy poros helyek nem kímélik ezt a részt.

Sokat segít a friss olaj! Az alkatrészt, amin a zsinórvezető görgő található, meg kell fogni, így nem ugrik szét, amíg átjárja a kenőanyag
A zsinórvezető görgő és környéke folyamatos igénybevételnek van kitéve, így hamar megjelenhet itt a kosz
Alapos tisztítás után a célnak megfelelő zsírral…
… és olajjal szoktam bekenni

A rotorral és részeivel további teendő nincs. Következik az orsóház szétszerelése. Nyeletőfékes modellek esetén először a nyeletőfék kapcsolóját vagy annak egy részét kell eltávolítani. Ezen a típuson egy elemből áll a kapcsoló, ezért csak nagyon óvatosan szabad levenni! Egy célszerszámmal megoldható, de az erőskezűek ujjal is le tudják pattintani a feszes alkatrészt. Ezután már csak néhány csavart kell meglazítani, és a fedél is levehető, de csak lassan, mert egy gumitömítés található alatta.

A szép, fekete fényezésre sem árt vigyázni!
Mivel a kapcsoló tartja helyén a nyeletőfék egyes alkatrészeit, biztonsági okok miatt visszaszereltem

Sok bosszúságot okozhat, ha a nyeletőfék átváltó mechanizmusa szétugrik, kezdő szerelők ezt aligha tudják összerakni! A tányérkerék sem vehető ki akárhogy ebből az orsóból, ugyanis a nyeletőfék átváltása is szükséges lehet hozzá. A visszaforgásgátló kapcsolója felett pedig egy rugó található, amit az orsóház másik oldala rögzít, ezért vigyázni kell vele, mert még a szoba másik sarkában köt ki!

Könnyű levenni a fém alkatrészt, ami a dobtengelyt rögzíti. A csavaros megoldást azért jobbnak tartom

A dobtengely eltávolítása után már nem okozhat nehézséget az alkatrészek kiszerelése. Gond nélkül kijön a tányérkerék és a bal oldali csapágy, a dobemelő kulissza, valamint a dobemelő fogaskerék. Ezután már hozzá lehet férni a többi részhez, és a jobb oldali csapágy is kivehető.

Az évek alatt felhalmozódott az elhasználódott zsír. Fültisztítóval szépen ki lehet szedni, ami nem oda való. Egy másik megoldás az orsóház mosása, én ezt nem alkalmazom
Kellő mennyiségű zsírt raktak az orsóba, de jól látszik a tányérkeréken, hogy ez bizony már nem a műszerbe való
A többi alkatrészen is jól látható a régi, elhasználódott kenőanyag

A sorozat következő részében az orsó belső szerkezetének tisztításáról és kenéséről, a csapágyak hézagolásáról, valamint az összeszerelésről lesz szó.

Írta és fényképezte: Járfás Dávid

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.