Érdekes dolog veterán orsókat boncolgatni és nézegetni is, ám gyakorlati szempontból többet ér, ha egy hétköznapi, sokak által használt orsótípus szétszedését mutatjuk be, melynek felépítése számos rokon vonást mutat a manapság forgalomban lévő alsó-középkategóriás tekerentyűkkel. Aki végigkíséri a nyeletőfékes Silstar szétszedését és összeszerelését, az saját, hasonló szerkezetű orsójának karbantartásával is minden bizonnyal könnyen fog majd boldogulni.
Fodor Gyula horgásztársunk az alábbi sorok kíséretében küldte karbantartásra orsóját:
A tulajdonomban lévő orsó egy Silstar X-FORCE 450. A szerkezetet egy Silstar Viento 3,4 méteres, 120 grammos teleszkópos bottal párosítottam össze.
Két éve vásároltam, mikor elkezdtem aktívabban horgászni, így az első felszereléseim között van. Azért választottam ezt a márkát, mert kisebb koromban, mikor még faterral jártam lógatni, szinte csak ebből a típusból voltunk felszerelkezve, és jó tapasztalataim voltak a Silstarral kapcsolatban. Az idő során kiderült, hogy jók voltak a megérzéseim, nem bántam meg, hogy megvettem. Egyedül a fék beállításához kellett egy kis tapasztalatot szereznem, mivel az első féknek egy kicsit érzékenynek találtam a beállítását.
Nyáron ugye gyakrabban használom, mivel pontyozni, illetve amurozni szoktam vele. Ha az időm engedi, akkor hetente kétszer-háromszor megyek pecázni, de átlagban hetente egy lógatással számolhatunk. Nem szeretem a nagyon vastag szerelékeket, 25-ös, max. 30-as monofilt szoktam használni a főzsinórként, az előkének pedig 20-22-est. Általában kéthorgos páternoszterrel horgászom, de néha csúszó etetőkosárral egyhorgos végszereléket is felrakok.
Általában vigyázok az összes felszerelésemre, de azért annyira nem, hogy minden nap otthon polírozom, fényezem a cuccot.
Kisebb-nagyobb pontyokat és kárászokat szoktam fogdosni 20 cm-től, 50 cm-ig (eddig a legnagyobb ponty, amit fogtam vele, 4,3 kg-ot nyomott). De általában a 1,5-3 kilósak jönnek.
Teljesen még nem szedtem szét az orsót, épp csak annyira, hogy be tudjam zsírozni.
Az utóbbi két hónapban jött elő olyan problémája, hogy nem indul meg rendesen a fék a halnál, kicsit rá kell segíteni kézzel.
A ránézésre kissé viseltes orsó a működését tekintve aránylag rendben van. Látszik, hogy gazdája gondosan bánik vele, tisztítja, karbantartja. A fék rendellenes viselkedését illetően viszont teljesen jogos volt a panasza, ilyen letapadós, rángatós tünetek mellett valós veszély egy jobb hal elvesztése. Szerencsére nem kell beletörődni a dologba, hiszen egyszerű, háztáji eszközökkel orvosolható a probléma. De mielőtt a fék tuningolásához látnánk, fussunk végig a szerelés egyes lépésein.
















A szerelés és a féktuning további részletei a filmből derülnek ki.