Három műszak 1. rész

Elszántan készülődtem össze. Odakint még sötét volt és hosszú út várt rám. Olyan vízre indultam, ahol végre pergetve foghatok halat. Mivel a kiszemelt duzzasztó elég messze fekszik tőlem, ezért a kirándulást két naposra terveztem. A Hármas Körös ezen szakaszán, szinte bármilyen rablóval számolni kell. Elsősorban balin és süllő, de gyakran harcsa és csuka is akad a drillingre, sőt néha idősebb gyönyörű jászok és domolykók örvendeztetnek meg kapásaikkal. Ha belegondolok, három műszakot kell majd végig dobálnom és idén ez lesz az első komolyabb rablóhalas horgászatom.

Első műszak (6-14-ig)

Természetesen később érkeztem, mint ahogy szerettem volna. A nap már régen felkelt és tiszta fénnyel ragyogta be a zsilip alvízét. Ennek ellenére, és talán az erős északi szél miatt, kifejezetten fáztam. Sajnos a hajnali süllőket bizonyára már lekéstem, de talán a balinokhoz éppen jó az időpont. Összeállítottam a felszerelést. Tudtam, hogy ezen a pályán csak a kitartó dobálás hoz eredményt, az órákon át tartó pergetést bírnom kell, és a jelentkező halak általában elég kicsik. Nem féltem hát letenni a voksomat a könnyű, 10-45 g dobótömegű, 270-es Berkley Lightning Rod mellett. Orsónak a legjobb darabom, a Shimano Stradic 3000 került fel, rajta 15-ös, acélkék Ultra Cable fonottal. Gondolkoztam, mi kerüljön a zsinór végére. A választáshoz fel kellett térképeznem a viszonyokat. A lezúduló víz sodrása igen erős, de a víz nem túl mély, tehát olyan wobbler kell, amely nagyobb sebességű áramlatban sem vereti túl magát és nem tör nagyon mélyre. A nagy szél és a távolban fröcskölő ragadozók miatt csak kisebb légellenállású, jól dobható darabok jöhettek szóba. A szín megválasztásakor kissé tanácstalan voltam. Tudtam, itt a küsz a fő eledel, ezért a szürkébb árnyalatok a kedveltek, de a fények még nem érték el teljes erejüket, a nap laposan sütött a műtárgy mögül, és ez arra sarkalt, hogy valami élénkebb, feltűnő színnel próbálkozzam. Salamoni döntésként egy Rapala Team Esko BR (blue-red) került a kapocsra, mely minden feltételnek megfelelt. Akkor még nem tudtam, mennyire eltaláltam a választást a TE típussal... 6 óra volt, mikor az első dobást, és vele az első műszakot útjára indítottam.

A sokat ígérő Békésszentandrási Duzzasztómű

A wobbler nem szállt túl messze, de elérte a kívánt részt, ahol a középső pillér víz alatti kövezése végződik. 3 métert sem úszott a kis fahal, amikor koppintást észleltem és villámgyors bevágással válaszoltam, a várva várt húzás viszont elmaradt, és a csalit üresen tekertem ki. Na! Jól indul a dolog! Már elsőre kóstolgatják! Úgy gyanítottam, egy kisebb balin lehetett, vagy egy szűkszájú jász, ezért nagy elszántsággal és reménnyel folytattam a horgászatot. Négy színváltás és 40-50 dobás után azonban csalódnom kellett. Valamiért nem ízlett nekik a csemege! Beindult hát a szokásos próbálgatás. Amim volt, azon végigmentem. Kicsi és nagy, vízközti és merülő wobblerek, körforgók, twisterek, villantók... minden hiába, pedig a helyemet is sokszor változtatgattam, és akár a másik partig is elsuhintottam a csalik némelyikével. A nap magasan járt és kezdett kegyetlen meleg lenni. Rablásokat sem láttam egy jó órája. Kapás nuku! Csak egy beszakított JSR Rapala volt az eredmény, hogy a kedvem még rosszabb legyen. Reményem kezdett elhagyni. És valószínűleg egy nagyobb szünetre szántam volna el magam, ha a mellettem keszegező idősebb spori nem önt belém egy kis erőt. Ő ugyanis fenekezve várta a termetes keszegeket, de hozzám hasonló eredménnyel büszkélkedhetett két feeder botjával.

Így hát komótosan előkapta pergető szerelését, szeme sarkából rám kacsintott, mintha azt mondaná: "figyelj öcskös!" és lazán átküldte a folyót. A második dobásnál talán 5-6 métert húzhatott, amikor vehemensen bevágott. Hajlott a bot rendesen, de ő csak ingatta a fejét. Kicsévélte a negyvenes forma balin-kamaszt, és méltatlankodva engedte vissza:
- Á, mindig csak ezek jönnek!
Hogyaza! Gondoltam magamban, de ehelyett, inkább mosolyogtam illedelmesen, de 5 perc múlva fanyar pofával lestem, ahogy az előbbi koreográfia megismétlődik, igaz, az áldozat egy picivel kisebb volt. Barátkozni próbáltam.
Bárcsak, én lennék ilyen ügyes!
És közelebb oldalazva letettem a botomat, egy kis beszélgetést kezdeményezve. Sokszor segítettek már át kapástalan helyzeteken a helyi, tapasztalt horgászok. Szinte mindig érdemes a tanácsukat megfogadni. Nem mindegy, hogy valaki pár órája, vagy mondjuk harminc éve gyűri ugyanazt a vizet. Sokan mondják, hogy a horgász nem szívesen osztja meg másokkal a nyerő tippjeit, de ez szerintem nem igaz. Mindegyikünkben van annyi büszkeség, hogy eldicsekedjen fogásaival. A leghasznosabb és leghitelesebb dolgokat a hallgatag, mogorvákból húzhatjuk ki. Igaz, belőlük a legnehezebb dolog kiszedni nyerő információt, de ha megfelelően közelítünk és szerények maradunk, eljátszva a tapasztalatlan tanítványt, akkor a mogorvák mája is hízik, hogy egy zöldfülűt a módszerükre megtaníthatnak. Ezúttal nem volt nagy titok! A nyerő balinozó szerelék a Balatonon már jól bevált ólmos-legyes összeállítás volt. A fehér színű, műanyaggal bevont ólom fölött 40-40 centire két, arasznyi előkére kötött kis légy fityegett.

Természetesen nem sokat haboztam és egyik keményebb botomat felszereltem, igaz egy kicsit változtatva, mert én hosszabb előkére kötöttem a legyeket és a felsőt messzebb, hogy az csak éppen szántsa a víz tetejét. Alulra ólom helyett pedig egy 40 grammos ezüst pilkert függesztettem fel. Alig vártam hogy útjára induljon a súly... úgy kellett visszafognom, nehogy a túlparton landoljon. Behúzásnál ügyeltem, hogy a felső légy mindig a felszínen pattogjon. A közelembe érve, úgy tíz méterre billeghetett a pilker, amikor a bot végét leengedtem, hogy megnézzem, miként festenek a legyek a víz alatt, úszás közben. Szinte az alámerülés pillanatában vágott rá a balin. Alig méretes lehetett, a felső legyet kapta el, és mintha megrázta volna az áram úgy rángott egyet, majd a bot megkönnyebbülten rúgott és az ezüstös test eltűnt a mélyben.

Sajnos a legyek horgai túl vastag húsúak és a hegyük sem túl penge... ezért mehetett el a hal! Újra dobtam. A következő órában még háromszor volt rávágásom, de egy sem akadt meg. Le kellett volna cserélnem a horgokat, de nem volt több legyem. Erre nem készültem. Majd legközelebb. Szomorúan állapítottam meg, hogy délután 2 van, az első műszakom lejárt és halam még nincs. Tartotta bennem a hitet a kapások száma és a kövezés előtt felszaporodó néhány csukarablás is. Iszom egy kortyot és pihenek pár percet az árnyékban, majd újult erővel lépek a második műszakba!

Az eredmény nulla, pedig Tanár úr! Én készültem!!!

Második műszak (14-22-ig)

A hőség elviselhetetlen lett volna, ha a szél nem fúj veszettül. A balinozó betli és a forró napszak figyelembevételével két stratégiát dolgoztam ki. Új célpontjaim a kövezés tövében megbúvó csukák és a hűs, árnyas befolyó jászai. A csukákkal kezdem - gondoltam - és egy "nagyon-küszös" hologramos fényű Rapala SSR-HSH-t bújtattam a karabinerbe. A 7 centis méret ideálisnak tűnt, de egy csöppet tartottam a túl feltűnő csillogásától, ezért pár centire magam elé pöccintve meglötyögtettem az áramlásban. Mint egy igazi sneci! Csodálatos... az nem lehet, hogy ez sem kell majd nekik! Hoppá!!! A szívem ugrott ki, majdnem! Egy kölyök csuka a kövek közül rávágott az alálibbenő műhalra! A zsinór éppen belazult, ezért sajnos nem akadt meg, de arra elég volt látogatása, hogy remegő kézzel lássak munkához. A parttal párhuzamosan engedtem le a rapalát... a kapás az előbbi helyen menetrendszerűen megérkezett. Egy feszes csuklómozdulattal beledöftem horgaimat. Delfin módjára szinte a partra próbált kiugrani, de nem engedtem. Boldogan éreztem rúgásait, és amikor felfeküdt a felszínre rákattintottam a fényképezőgépet. Picurka 37-es, de én örülök neki.

A horog kegyetlenül akadt és több helyen is sebet ejtett, de sikerült megszabadítanom. Remélem nem sérült meg és nagyra nő még nekem!

Végre az egyik taktika bejött!

Hamar dolgoztam tovább. De nem akadt folytatás. Annyit szűrtem a vizet, hogy már csak röhögnek rajtam, gondoltam. Egy kicsit pihentetni kéne a terepet. Lejjebb sétáltam a Kákafoki holtág befolyóhoz. Ahol a két áramlat összesimul, szép jászok szoktak jönni. Kis körforgót kötöttem fel és nyomás! Sajnos a legjobb helyen egy srác bolognaival úsztatott... míg én a kevésbé ígéretes, távolabbi részekre szorultam, ő tízpercenként gyönyörű kiló körülieket vezetett szákba. A hetediknél elegem lett. Nem vagyok egy irigy típus, de egy kicsit fáradt kezdtem lenni és túl kevés halam volt ahhoz, hogy ezt elviseljem. Erre mondják: ki korán kel... talán majd holnap reggel ideférek. Hogy távozási szándékom megerősödjön akasztok egy mikro törpeharcsát... twisterrel... farokba! Ó! A farokba!

Eddig azt hittem, a legbiztosabb módszer, hogy elkerüljem őket, a pergetés...
Hogy ez szép jászok lakhelye, azt sajnos más horgász bizonyította nekem

Felkalandozom a lombok közé. A meredek parton, a bokrok közt nehéz az előrejutás... lopakodás közben a behajló fák limányában rablást látok. Csendesen dobok rá párat, de semmi. Még feljebb egy bedőlt törzs mögött percenként csobbannak fel a halak, szerintem domolykók. Figyelem őket, de a vadászathoz inkább egy monofilos finom készséget állítanék össze. El is határozom, hogy szerelek és visszatérek.

Bázisomon, a duzzasztó alatti kőpadkán szerelgetve a hátam mögött felcsobbannak a csukák. Hát megéheztetek? Megér egy pár dobást, hogy megnézzem, mi a helyzet. A már bizonyított, hologramos SSR most pár húzás után is csak üresen kóvályog. Hamar lecserélem egy Team Esko Rapalára szintén egy harmonikus SD színre. Az Esko-wobbler már reggel érdeklődésre tartott számot... hát most? Most is! A parttól alig 4 méterre kapja el egy ifjú csuka... hasonszőrű a kora délutáni rokonával. A horgokat jól behörpölte, de épségben úszhat haza ő is nemsokára. Küldhetné valamelyik idősebb tesóját... eltelik egy óra, de nem küldi.

Ezek a kisebb csukák lakják a kövezés tövét

A csukázásba belefeledkezve és a napon alaposan megaszalódva csak azon veszem észre az idő múlását, hogy körülöttem egyre több helyi pergető gyűlik össze, lesznek vagy tízen. Nem kedvelem túlzottan a társas horgászatot, ezért egy kis szünetet tartok, nézem őket. Egyik sem fog halat. Nocsak! A befolyónál üresedés. A srác gondolom degeszre fogta magát jásszal, és hazament. Beugrom a helyére. Keszeg nem jelentkezik egy se, pedig nem gondolom, hogy mind kifogta őket. Változtatok, és a mélyebb részeken táncoltatom a fehér twistert. Kettőt be is szakítok, mire kiismerem a mederviszonyokat. A harmadik is elakadt! Ja nem! Verdes valami a mélyben, de ellenállása szinte semmi. Csak nem megint egy törpe!? Nem ám! Egy szép kis ezüstös nemes, éppen 20 centi.

Ha vigyázol magadra, két év múlva találkozhatunk!

Örömmel szabadítom meg a kampótól. Jó látni, hogy van utánpótlás. Ezek szerint jó helyen vagyok jó módszerrel... csak a szép süllők hiányoznak a randiról. A fenti szakaszon összegyűlt tömegre pillantva döntök, itt húzom ki a fényváltást... és a "műszak" végét. A csalikat váltogatva szűröm végig a jó 4 méteres vízoszlop szinte minden rétegét, felszerelésem és fantáziám kimerítem, de hiába. A kis kölyök-süllő csak arra volt hivatott, hogy felizgasson és fenntartsa a pergetésbe vetett hitemet és tettvágyamat. Pedig már minden bajom volt. Fájt a hátam, izzadtam, szomjas, éhes és álmos voltam egyszerre, no meg egyre nyűgösebb, amit csak egy méretes ragadozó tudott volna megfelelően enyhíteni. De továbbra is csak a mozgás öröme és a szép naplemente vígasztalt.

Megbékélve "sorsommal" és abban bízva, hogy a duzzasztónál nemsokára feladják a sporttársak, leültem hát, és pihegve fotózgattam a napnyugtát, közben kissé hitehagyottan, szinte csak alibiből dobáltam. Nem csoda, ha nem is volt eredménye.

Nem is kell ide hal!...Vagy talán már csak az hiányzik?

Kilenc óra is elmúlt és besötétedet, mikor feladtam a helyemet és visszamentem a duzzasztóhoz. Szaglásztam egy kicsit a kitartóan hajigáló horgászok között, de két kisebb, éppen méretes süllőn kívül nem akadt senkinek semmi. Egyikük egy legyes felszereléssel fárasztott egy 3 kilós forma harcsát. A hal kívülről akadt és természetesen az alsó ólom drillingjébe, amit a "sporttárs" a megengedhetőnél és indokoltnál jóval gyorsabban, rángatva vontatott be. Az áldozatot nagy nehezen kiemelve és a harcsatilalom miatti szúrós tekinteteket felmérve azonban visszaengedte a harcsát, de utána még sokáig hajtogatta, hogy bizony el kellett volna vinni. Ha egyedül van, bizonyosan nem habozott volna megtenni. Mást - csúnyábbat - gondoltam, de hangosan csak annyit mondtam neki: - higgye el, a folyó meghálálja! A kis közjáték arra is jó volt, hogy felébressze szunnyadó vágyaimat és összekészítsem mindkét botomat az éjszakai bevetésre.

A keményebb vesszőre a szilikonokat szántam, a finomabbikkal továbbra is a wobblerek segítségével számítottam ellenfelekre. Növelte jókedvemet, hogy hárman is távozásra szánták el magukat, így helyem is támadt.