Shimano Exage 4000RCDH gyorsteszt

Shimano Exage 4000RCDH gyorsteszt

Az Exage modellel elérkeztünk a P4-es széria legtetejére, ez a Shimano beszálló orsóinak legjobban felszerelt változata. Valójában csak „rendszertanilag” tartozik a P4-es osztályba, hiszen szolgáltatásai és teljesítménye alapján már távolról sem kezdő orsó, inkább a Stradic-kal áll egy szinten.

Méret:4000
Méretsor1000, 2500, 3000, 4000
Tömeg:405 g (katalógus)
413 g (mért)
Áttétel:1 : 5,1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:hátsó fék + harcifék
Csapágyak:4 + 1
Dobperem átmérője:50 mm
Dob magassága19,2 mm
Zsinórkapacitás:180 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás:80 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:grafit-műanyag kompozit (XT7)
Dobok anyaga:alumínium
Tartozék:1 pótdob
Ár:21 990 Ft
A gyártó honlapja:https://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

A Shimano P4-es osztályának legjobbja a full extrás Exage
Az Exage első és hátsó fékes kivitelben is létezik. Ezúttal a hátsó fékes verziót vesszük elő, mert az extrák ennél a változatnál tanulmányozhatók a maguk teljességében
A dupla hajtókar úgy működik, mint egy lendkerék - szinte a végtelenségig pörgeti az orsót, és tökéletesen kiegyensúlyozottá teszi annak futását

A harcifék lényegét a többség valószínűleg ismeri, de az újonnan érkezők kedvéért gyorsan átismételjük. Egy független fékrendszerről van szó, amelynek segítségével fárasztás közben egy mozdulattal tudjuk módosítani a fék alapbeállítását.

A beállítási taktikák többfélék lehetnek. Ha - tegyük fel - valaki szereti a bevágásnál megszólaló féket, vagy vigyáznia kell a finom előkére, akkor célszerű kiengedett harcifékkel indítani. A fárasztás vége felé lehet fokozni a fékerőt - az előke teherbírásának erejéig -, hogy ne ugorjon be a hal mellettünk a nádba vagy a szomszéd stég alá. De ennek a fordítottja is elképzelhető, amikor akadó mellett horgászva a bevágást követő pillanatokban kell bedobni az összes tartalékot, majd nyíltabb vízre kormányozva a halat engedhetünk neki lazább fékkel még 1-2 fordulót.

Természetesen ezek a manőverek hagyományos fékkel is megoldhatók, de a harciféknek megvan az a nagy előnye, hogy nem veszíthetjük el a halat a nagy izgalomban összevissza tekergetett fék miatt, ha jó volt az előre bekalibrált fékerő.

Szinte észre se lehet venni a harci kallantyút, amikor középállásban parkol
Balra tekerve fél kilót kiengedünk…
… míg jobbra húzva fél kilót rátehetünk a fék alapbeállítására
A P4-es „vezérgépnél” már némi szolid fényűzés is belefért a csomagba, a dobok eloxálása igazán elegánsra sikerült
A P4-es orsók - az Exage-dzsel az élen - mind ugyanilyen szépen rakják a zsinórt. Vegyük észre a csapott dobperemet, ez már a C-s Shimanók velejárója
Az Exage-nél a zsinórvezető görgő alatt is megjelenik a golyóscsapágy
A minőségi csapágy és a görgő foglalatának többi alkatrésze egyaránt fontos abban, hogy a görgő sokáig simán, hang nélkül forogjon, de időnként azért kenni is kell, jót tesz neki!

A hátsó fékes, és ezen belül különösen a harcifékes Shimanók szétszedése és összerakása nem kezdőknek való feladat. A fék tekerőgombjának lebontása hamar fel szokta adni a leckét, ehhez szeretnék egy kis segítséget nyújtani a teszt ürügyén.

Látszik, hogy a fék gombja két darabból áll (amiről hamarosan kiderül, hogy valójában három). A kupak alatt egy különálló gyűrű található, ezek menettel kapcsolódnak egymáshoz. A szétcsavarásukhoz előbb meg kell fognunk a gyűrűt, amihez szükségünk lesz egy célszerszámra
Az arany csík mögött látható két kis bemélyedés lehetővé teszi, hogy házi készítésű (bicikliküllőből hajlított) célszerszámmal rögzítsük a gyűrűt, és letekerhessük róla a kupakot
Ez lenne a korrekt, gyári célszerszám, ami boltban sajnos nem kapható
A kupak letekerése után megnyílik az út a mélyebb régiók felé
Azért 1-2 dolgot le kell még bontani ahhoz, hogy érdemben bele tudjunk nézni a szerkezetbe
A meghajtás szóról szóra ugyanolyan, mint a többi P4 modellnél, ezért az Exage-ről nem készítettem „pipere” fotókat, meghagytam az alkatrészeken a gyári zsírt. Kiváló anyag, és van is benne bőven, úgyhogy normál használat mellett 2-3 évig biztosan nem kell hozzányúlni
A Shimano görgős visszaforgásgátlója egy évtized alatt már szinte ipari szabvánnyá vált
Az ovális és négyszögletes fogaskerék adja a Shimano P4-esek trükkös dobemelő rendszerének lényegét, melynek működési elvéről a korábbi, kapcsolódó tesztekben bővebben is írtam
A dobemelést végző egyszerű, robusztus alkatrészek az idő próbáját is kiállják. A hasonló felépítésű P3-asokat már jó pár éve hajtják, és nem hallok rájuk panaszt az ismerőseimtől

A fék a teszt során kiválóan szerepelt. Az alap hátsó fék 3 kg-ot tud, és „tök hangerőn” is simán indul. Ehhez még hozzáadódik a harcifék a maga 1 kilójával, ami így összességében már 4 kg, szóval a „hátsó fékes orsó = finompeca” sztereotípiát nyugodtan el is felejthetjük. Ez egy igazi mindenevő, a match és feeder témákon túl bárhol, bármire bevethető, legalábbis a féken nem múlik semmi.

Itt még egyben van a fék-szendvics
Így kiterítve nehéz elképzelni, hogy ez a rengeteg alkatrész mind abból a kis lyukból jött ki :)
Összerakáskor fontos a harcifék beszabályozása. A fekete gyűrűt addig kell előre tekerni, amíg éppen rátámaszkodik a háromlábú alátétre, ilyenkor kell bal szélső (kiengedett) helyzetben visszatenni a harci kallantyút

Összegzés:

Ha csak a „felhasználói felületet” nézzük, akkor az Exage RCDH lényegében ugyanazt nyújtja, mint egy Stradic, csak kicsit lassúbb áttétellel (bár ez nem teljesen igaz, hiszen a „match méretű” 3000-es Exage 6,2-es áttételű) és némileg egyszerűbb belsőséggel (ezt meg csak mi tudjuk, ugye ;)). A P4-esek zsinórképe 3000-es méretig annyira tökéletes, hogy nincs az a csigás dobemelésű orsó, ami ennél szebben rakná a zsinórt, szóval matchezni szinte nincs miért Stradicot venni (4000-esnél a hozzáértő szem már észreveszi a különbséget, de a gyakorlatban ennek sincs sok jelentősége). Ha úgy tekintünk az Exage-re, hogy „majdnem Stradic”, akkor ez a gondolat talán az árával is segít megbarátkozni :)

Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.