Az Exage modellel elérkeztünk a P4-es széria legtetejére, ez a Shimano beszálló orsóinak legjobban felszerelt változata. Valójában csak „rendszertanilag” tartozik a P4-es osztályba, hiszen szolgáltatásai és teljesítménye alapján már távolról sem kezdő orsó, inkább a Stradic-kal áll egy szinten.
Méret: | 4000 |
Méretsor | 1000, 2500, 3000, 4000 |
Tömeg: | 405 g (katalógus) |
413 g (mért) | |
Áttétel: | 1 : 5,1 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | hátsó fék + harcifék |
Csapágyak: | 4 + 1 |
Dobperem átmérője: | 50 mm |
Dob magassága | 19,2 mm |
Zsinórkapacitás: | 180 m / 0,30 mm |
Zsinórbehúzás: | 80 cm / hajtókarfordulat |
Ház és rotor anyaga: | grafit-műanyag kompozit (XT7) |
Dobok anyaga: | alumínium |
Tartozék: | 1 pótdob |
Ár: | 21 990 Ft |
A gyártó honlapja: | http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html |
![A Shimano P4-es osztályának legjobbja a full extrás Exage A Shimano P4-es osztályának legjobbja a full extrás Exage](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az Exage első és hátsó fékes kivitelben is létezik. Ezúttal a hátsó fékes verziót vesszük elő, mert az extrák ennél a változatnál tanulmányozhatók a maguk teljességében Az Exage első és hátsó fékes kivitelben is létezik. Ezúttal a hátsó fékes verziót vesszük elő, mert az extrák ennél a változatnál tanulmányozhatók a maguk teljességében](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A dupla hajtókar úgy működik, mint egy lendkerék - szinte a végtelenségig pörgeti az orsót, és tökéletesen kiegyensúlyozottá teszi annak futását A dupla hajtókar úgy működik, mint egy lendkerék - szinte a végtelenségig pörgeti az orsót, és tökéletesen kiegyensúlyozottá teszi annak futását](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A harcifék lényegét a többség valószínűleg ismeri, de az újonnan érkezők kedvéért gyorsan átismételjük. Egy független fékrendszerről van szó, amelynek segítségével fárasztás közben egy mozdulattal tudjuk módosítani a fék alapbeállítását.
A beállítási taktikák többfélék lehetnek. Ha - tegyük fel - valaki szereti a bevágásnál megszólaló féket, vagy vigyáznia kell a finom előkére, akkor célszerű kiengedett harcifékkel indítani. A fárasztás vége felé lehet fokozni a fékerőt - az előke teherbírásának erejéig -, hogy ne ugorjon be a hal mellettünk a nádba vagy a szomszéd stég alá. De ennek a fordítottja is elképzelhető, amikor akadó mellett horgászva a bevágást követő pillanatokban kell bedobni az összes tartalékot, majd nyíltabb vízre kormányozva a halat engedhetünk neki lazább fékkel még 1-2 fordulót.
Természetesen ezek a manőverek hagyományos fékkel is megoldhatók, de a harciféknek megvan az a nagy előnye, hogy nem veszíthetjük el a halat a nagy izgalomban összevissza tekergetett fék miatt, ha jó volt az előre bekalibrált fékerő.
![Szinte észre se lehet venni a harci kallantyút, amikor középállásban parkol Szinte észre se lehet venni a harci kallantyút, amikor középállásban parkol](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Balra tekerve fél kilót kiengedünk… Balra tekerve fél kilót kiengedünk…](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![… míg jobbra húzva fél kilót rátehetünk a fék alapbeállítására … míg jobbra húzva fél kilót rátehetünk a fék alapbeállítására](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A P4-es „vezérgépnél” már némi szolid fényűzés is belefért a csomagba, a dobok eloxálása igazán elegánsra sikerült A P4-es „vezérgépnél” már némi szolid fényűzés is belefért a csomagba, a dobok eloxálása igazán elegánsra sikerült](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A P4-es orsók - az Exage-dzsel az élen - mind ugyanilyen szépen rakják a zsinórt. Vegyük észre a csapott dobperemet, ez már a C-s Shimanók velejárója A P4-es orsók - az Exage-dzsel az élen - mind ugyanilyen szépen rakják a zsinórt. Vegyük észre a csapott dobperemet, ez már a C-s Shimanók velejárója](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az Exage-nél a zsinórvezető görgő alatt is megjelenik a golyóscsapágy Az Exage-nél a zsinórvezető görgő alatt is megjelenik a golyóscsapágy](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A minőségi csapágy és a görgő foglalatának többi alkatrésze egyaránt fontos abban, hogy a görgő sokáig simán, hang nélkül forogjon, de időnként azért kenni is kell, jót tesz neki! A minőségi csapágy és a görgő foglalatának többi alkatrésze egyaránt fontos abban, hogy a görgő sokáig simán, hang nélkül forogjon, de időnként azért kenni is kell, jót tesz neki!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A hátsó fékes, és ezen belül különösen a harcifékes Shimanók szétszedése és összerakása nem kezdőknek való feladat. A fék tekerőgombjának lebontása hamar fel szokta adni a leckét, ehhez szeretnék egy kis segítséget nyújtani a teszt ürügyén.
![Látszik, hogy a fék gombja két darabból áll (amiről hamarosan kiderül, hogy valójában három). A kupak alatt egy különálló gyűrű található, ezek menettel kapcsolódnak egymáshoz. A szétcsavarásukhoz előbb meg kell fognunk a gyűrűt, amihez szükségünk lesz egy célszerszámra Látszik, hogy a fék gombja két darabból áll (amiről hamarosan kiderül, hogy valójában három). A kupak alatt egy különálló gyűrű található, ezek menettel kapcsolódnak egymáshoz. A szétcsavarásukhoz előbb meg kell fognunk a gyűrűt, amihez szükségünk lesz egy célszerszámra](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az arany csík mögött látható két kis bemélyedés lehetővé teszi, hogy házi készítésű (bicikliküllőből hajlított) célszerszámmal rögzítsük a gyűrűt, és letekerhessük róla a kupakot Az arany csík mögött látható két kis bemélyedés lehetővé teszi, hogy házi készítésű (bicikliküllőből hajlított) célszerszámmal rögzítsük a gyűrűt, és letekerhessük róla a kupakot](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Ez lenne a korrekt, gyári célszerszám, ami boltban sajnos nem kapható Ez lenne a korrekt, gyári célszerszám, ami boltban sajnos nem kapható](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A kupak letekerése után megnyílik az út a mélyebb régiók felé A kupak letekerése után megnyílik az út a mélyebb régiók felé](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Azért 1-2 dolgot le kell még bontani ahhoz, hogy érdemben bele tudjunk nézni a szerkezetbe Azért 1-2 dolgot le kell még bontani ahhoz, hogy érdemben bele tudjunk nézni a szerkezetbe](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A meghajtás szóról szóra ugyanolyan, mint a többi P4 modellnél, ezért az Exage-ről nem készítettem „pipere” fotókat, meghagytam az alkatrészeken a gyári zsírt. Kiváló anyag, és van is benne bőven, úgyhogy normál használat mellett 2-3 évig biztosan nem kell hozzányúlni A meghajtás szóról szóra ugyanolyan, mint a többi P4 modellnél, ezért az Exage-ről nem készítettem „pipere” fotókat, meghagytam az alkatrészeken a gyári zsírt. Kiváló anyag, és van is benne bőven, úgyhogy normál használat mellett 2-3 évig biztosan nem kell hozzányúlni](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A Shimano görgős visszaforgásgátlója egy évtized alatt már szinte ipari szabvánnyá vált A Shimano görgős visszaforgásgátlója egy évtized alatt már szinte ipari szabvánnyá vált](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az ovális és négyszögletes fogaskerék adja a Shimano P4-esek trükkös dobemelő rendszerének lényegét, melynek működési elvéről a korábbi, kapcsolódó tesztekben bővebben is írtam Az ovális és négyszögletes fogaskerék adja a Shimano P4-esek trükkös dobemelő rendszerének lényegét, melynek működési elvéről a korábbi, kapcsolódó tesztekben bővebben is írtam](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A dobemelést végző egyszerű, robusztus alkatrészek az idő próbáját is kiállják. A hasonló felépítésű P3-asokat már jó pár éve hajtják, és nem hallok rájuk panaszt az ismerőseimtől A dobemelést végző egyszerű, robusztus alkatrészek az idő próbáját is kiállják. A hasonló felépítésű P3-asokat már jó pár éve hajtják, és nem hallok rájuk panaszt az ismerőseimtől](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A fék a teszt során kiválóan szerepelt. Az alap hátsó fék 3 kg-ot tud, és „tök hangerőn” is simán indul. Ehhez még hozzáadódik a harcifék a maga 1 kilójával, ami így összességében már 4 kg, szóval a „hátsó fékes orsó = finompeca” sztereotípiát nyugodtan el is felejthetjük. Ez egy igazi mindenevő, a match és feeder témákon túl bárhol, bármire bevethető, legalábbis a féken nem múlik semmi.
![Itt még egyben van a fék-szendvics Itt még egyben van a fék-szendvics](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Így kiterítve nehéz elképzelni, hogy ez a rengeteg alkatrész mind abból a kis lyukból jött ki :) Így kiterítve nehéz elképzelni, hogy ez a rengeteg alkatrész mind abból a kis lyukból jött ki :)](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Összerakáskor fontos a harcifék beszabályozása. A fekete gyűrűt addig kell előre tekerni, amíg éppen rátámaszkodik a háromlábú alátétre, ilyenkor kell bal szélső (kiengedett) helyzetben visszatenni a harci kallantyút Összerakáskor fontos a harcifék beszabályozása. A fekete gyűrűt addig kell előre tekerni, amíg éppen rátámaszkodik a háromlábú alátétre, ilyenkor kell bal szélső (kiengedett) helyzetben visszatenni a harci kallantyút](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Összegzés:
Ha csak a „felhasználói felületet” nézzük, akkor az Exage RCDH lényegében ugyanazt nyújtja, mint egy Stradic, csak kicsit lassúbb áttétellel (bár ez nem teljesen igaz, hiszen a „match méretű” 3000-es Exage 6,2-es áttételű) és némileg egyszerűbb belsőséggel (ezt meg csak mi tudjuk, ugye ;)). A P4-esek zsinórképe 3000-es méretig annyira tökéletes, hogy nincs az a csigás dobemelésű orsó, ami ennél szebben rakná a zsinórt, szóval matchezni szinte nincs miért Stradicot venni (4000-esnél a hozzáértő szem már észreveszi a különbséget, de a gyakorlatban ennek sincs sok jelentősége). Ha úgy tekintünk az Exage-re, hogy „majdnem Stradic”, akkor ez a gondolat talán az árával is segít megbarátkozni :)
Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter