Shimano Nexave 4000FC gyorsteszt

Shimano Nexave 4000FC gyorsteszt

A P4 szériás Shimano orsócsalád már nem ismeretlen a horgászok előtt. A legfrissebb gyártmányok is a - néhány éve már forgalomban lévő - P3-as széria jó szerkezeti tulajdonságait örökölték, változásokat főleg a külsőségek terén tapasztalhatunk. Ilyen előzmények mellett a Nexave FC tesztje nem sok újdonságot ígér, azonban igyekeztem néhány - korábban nem boncolgatott - részlet bemutatásával elérni, hogy ennek ellenére se aludjon el senki a cikk és a hozzá kapcsolódó film alatt.

Méret:4000
Méretsor:1000, 2500, 3000, 4000
Tömeg:360 g (katalógus)
358 g (mért)
Áttétel:1 : 5,1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:3 + 1
Dobperem átmérője:50 mm
Dob magassága19,6 mm
Zsinórkapacitás:180 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás:80 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:grafit-műanyag kompozit (XT7)
Dobok anyaga:alumínium
Tartozék:1 pótdob
Ár:17 990 Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

Nexave 4000FC - az arany középút
A visszaforgásgátló váltókarja az FA szériánál még hátul volt, de az FB, FC típusoknál már rejtettebb, ugyanakkor jól elérhető helyre, alulra került
A hajtókar jó fogású T fogantyúja szétszedhető, ami lehetőséget nyújt a karbantartásra

A fogantyú nem tűnik kritikus elemnek, de ezt csak addig gondoljuk így, amíg nincs vele semmi probléma. Nemcsak az egyszerű, hanem egyes drágább orsóknál is előfordul olyan „bennszülött” konstrukció, amit nem lehet szétszedni, kitakarítani, újrakenni. Márpedig egy nyikorgó, súrlódó, akadozó hajtókarfogantyúnál kevés bosszantóbb dolog van. Szerencsére a Nexave fogantyúja nem ilyen, jól forog, tisztítható és újrakenhető.

Egyszerű megoldás, de jól működik és könnyen tisztítható
A Nexave az eredetivel azonos fém pótdobbal rendelkezik. A zsinórprofillal semmi gond, hibátlan!
A zsinórfektetés szabályozására szolgáló műanyag alátéteket mindig megtaláljuk a Shimano orsókon

A felkapókart, és a zsinórvezetőt egy bővített mondattal el lehetne intézni, de most egy kicsit jobban körbejárjuk a szokásosnál.

A zsinór egy „útszűkületen” keresztül kerül a zsinórvezető görgőre. Így akkor is jó eséllyel a helyén marad, nem okoz gubancot, ha tekerés közben szünetet tartunk, és meglazul a zsinór
A görgő foglalatának a dob felé eső része le van sarkítva, így szélsőségesen nagy terhelés mellett sem érhet bele a dobba
Egyszerű, de megbízható megoldás a görgő műanyag perselyezése. Bírja a terhelést, és a golyóscsapágynál jobban tolerálja a hordalékos vizet
A nyomórugós felkapókar nem hagyja cserben a horgászt, „örökéletű” megoldásnak tartják

Rendszeresen visszatérő vitatéma, hogy hajtókarral vagy kézzel kell-e visszaváltani a felkapókart. Valóban kíméletesebb, és nem utolsósorban csendesebb eljárás, ha kézzel kísérjük vissza a felkapókart, és még ugyanezzel a mozdulattal ellenőrizzük, hogy jó helyre került-e a zsinór. Az éjszaka pergető horgászok számára ez olyan természetes, mint a levegővétel, viszont nem elsősorban az orsó érdekében tesszük mindezt, hanem a horgászati szituáció diktálja. Ugyanakkor az orsó szempontjából nem kifogásolható a hajtókarral való átváltás sem, hiszen úgy van kialakítva a szerkezete, hogy ez teljesen rendeltetésszerű használatnak számít. A néhány évtizeddel ezelőtti konstrukcióknál kizárólag hajtókaros váltásra volt lehetőség, a kézi visszaváltás csak egy újabban megjelent opció.

A nyíllal jelölt „lejtő” löki vissza a váltókar kiálló nyúlványát (másik nyíl), amikor hajtókarral csapjuk át a felkapókart. A P4 széria (és általában az egyszerűbb változatok) jellemzője, hogy a váz anyagából alakítják ki a váltó ékpályát. Drágább orsóknál rendszerint egy különálló műanyag ék látja el ezt a feladatot. Bármelyik megoldásnál bátran használhatjuk a hajtókaros váltást is, egészen régi orsóknál sem találkoztam még olyannal, hogy a funkciót akadályozó mértékben elkopott volna az ékpálya
A 4000-es méretre jellemző, masszív hajtómű lehetővé teszi, hogy erősebb zsinórokkal, nehezebb szerelékkel, nagyobb halak ellen is bevessük a Nexave orsót
Ilyen méretű tányérkerékkel a harcsapergetés sem lehet akadály
A P4-es, ill. P3-as orsók egyedi megoldású, tökéletesített dobemelő rendszerét korábban már részletesen kielemeztük. Most nem szeretnék ismétlésekbe bocsátkozni, aki lemaradt róla, a kapcsolódó írásokban utánanézhet
4 csapágyat ígér a felirat. Lássuk!
A hajtómű házának mindkét oldalában ott a golyóscsapágy. Vegyük észre, hogy zsír is van benne bőven!

Érdekes, hogy a bőséges zsíradag egyáltalán nem megy a könnyű futás rovására. Ha jól meghajtom és elengedem a hajtókart, megállásig 15-nél többet pörög, mindezt persze szobahőmérsékleten. Amikor ezeket a sorokat pötyögöm, az időjárás nem kedvez a horgászatnak, de az orsótesztelésre annál alkalmasabb. Ezért az ablakpárkányon helyet cserélt a Nexave a kőkeményre fagyott, sütésre váró hurkával. A mínusz tízben eltöltött egy óra után már nem volt ennyire pörgős a gép, de 6-8 fordulatig elvitte a lendület, ami azt mutatja, hogy a zsír „négy évszakos”, a legzordabb téli viszonyok között sem fogja le túlságosan a hajtóművet.

A visszaforgásgátló a fagyos körülmények ellenére is hibátlanul működött, melynek háttere megérdemel egy külön bekezdést.

A csigatengelynél is zárt csapágy van, ez megakadályozza, hogy a hajtóműből zsír jusson a visszaforgásgátlóba

A görgős visszaforgásgátlóval felszerelt orsóknál (mostanában már szinte mindegyik ilyen) tipikus téli panasz, hogy szalajt a visszaforgásgátló, vagyis bevágásnál nem áll meg azonnal a rotor, hanem még forog valamennyit visszafelé. Ez kész rémálom, mert egyrészt nem tudunk rendesen akasztani, másrészt meg könnyen gubanc is lehet a dolog vége. A fent látható zárt csapágy mellett azonban ilyesmi nem fordulhat elő. A hibajelenség oka ugyanis az, hogy egyes orsók nyitott nyaki csapággyal vannak felszerelve, amelyen átszivároghat a zsír a hajtóműből, egyenesen bele a visszaforgásgátlóba. Márpedig az elzsírosodott görgők könnyen letapadnak, mert nagy felületen érintkeznek a környezetükkel, és a hidegben megdermedt zsír tapadását csak lassan tudják leküzdeni a szerkezet finom rugói.

Az előtérben látható finom rugó csak lassan bírja „kipajszerolni” a görgőt a fagyos, sűrű zsírtócsából, ezért a visszaforgásgátlót nem szabad zsírral kenni, csak műszerolajjal (esetleg a WD-40 is szóba jöhet). Azért nem tesznek ide erősebb rugókat, mert az már fékezné az orsó futását
A fékkel gyorsan végzünk, hiszen amióta ezek az orsótesztek futnak a Haldorádón (hogy elrepült ez a 8 év, ugye?), lényegében minden elsőfékes 4000-es Shimano ugyanígy nézett ki

A tesztelés során 4,5 kg maximális fékerőt mértem, a szabályozási úthossz 3 tekerés meg egy pici. Ez nagyjából ekörül szokott lenni a 4000-es Shimanóknál.

A „szétrobbantott” fékcsillagban is minden megtalálunk, ami egy jó fékhez kell
Első ránézésre olyan, mintha kicsit bővebb lenne a csiga furata a dobtengelynél
És tényleg! Ha belenézünk, jól látszik, hogy az első pár milliméteren valóban bővebb a furat

A kibővülő furatnak az a célja, hogy minél tovább megmaradjon a dobtengelyen a kenőanyag. Ezt a részt műszerolajjal kell kenni, ami egy aránylag híg folyadék. Ha többet teszünk belőle a kelleténél, akkor sem tart tovább a kenőhatás, mert a csigatengely letolja a felesleget a ki-be járkáló dobtengelyről, a tengely tövénél összegyűlő olajcseppet pedig szétcsapja a centrifugális erő a rotor belső oldalára. Ezt a bizonyos olajcseppet tartja vissza nekünk a szóban forgó kis besüllyesztés, amit szinte észre se veszünk, mert ugye az nem feltűnő, ha valami jól működik, és az okát se szoktuk behatóan keresgélni. Jó és kész, ki foglalkozik vele, gyerünk pecázni!

A Nexave természetesen első és hátsó fékes kivitelben egyaránt rendelkezésünkre áll, a szokásos 1000-től 4000-ig terjedő méretekben

Összegzés

A Shimano P4-esekkel szemező horgászoknak rendszerint a Nexave orsókat ajánlom, a szérián belül ezek testesítik meg az arany középutat. Akinek számít a fém pótdob, és aki nem akar bíbelődni a hajtómű utólagos csapágytuningjával, az általában össze szokta spórolni a rávalót, még akkor is, ha a pénztárcájához amúgy a Catana állna közelebb.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.