Horgászat Angliában 1. rész - A horgászengedély beszerzése

Ismerkedés Angliával, információszerzés az első horgászat megkezdése előtt… Ebben a cikkben a nagy halak - és egyáltalán a halak - még elmaradnak, de igyekszem sok hasznos információval szolgálni számotokra. Kérlek benneteket, tartsatok velem!

Szőke András vagyok, 33 éves. 2012. április 4-én érkeztem Angliába munkavállalás céljából. Eltelt több mint egy év, amire végre eljutottam itt is horgászni. Természetesen sok tényező hátráltatott. Nem tudtam, hol és hogyan kell engedélyt csináltatni. Információt szereznem sem volt könnyű, hiszen az itteni magyarok nagy többsége egyáltalán nem horgászik, így maradt az Internet. Sok utánajárást követően sikerrel jártam, de ne menjünk ennyire előre! Megérkeztem hát Angliába, Manchesterbe azon a bizonyos fent említett napon. Stockportban volt az akkori első szállásunk barátnőmmel közösen. Az első napokban ő idegenvezetett engem, hiszen pár hónappal előbb érkezett. Megmutatta nekem, hol lehet vásárolni, hol van orvos, gyógyszertár, buszok, vonatok… stb. „Jó-jó, de hol lehet majd horgászni?”, kérdeztem. Persze ez akkor még csak álom volt, hogy egyszer eljutok majd a vízpartra… Ám egy nap sétálni indultunk egy parkba, és máris partközelbe kerültem. A park neve Sykes Reservoir volt.

Az első angol vízterület, amely horgászatra csábított
Gyönyörű környezetben tárult elém a tó. Itt máris éreztem, hogy nekem bizony horgásznom kell - ha törik, ha szakad!

Angliában nagyon sok park van, kisebbek-nagyobbak vegyesen. Valamelyik csak fákkal-bokrokkal teli, és van, ahol tó vagy akár tavak vannak. Fontos megemlítenem, hogy minden parkban táblán olvashatjuk a helyi szabályokat, legyen szó a madarak etetéséről, a környezet védelméről vagy az épp aktuális terület horgászati szabályairól.

A táblán olvashatóak az itteni szabályok

Horgászati szabályok

A napijegyeket a tiszttartótól kell beszerezni.

Csak a megszámozott horgászállásokról lehet horgászni.

Kizárólag szakáll nélküli horoggal.

Lebegő csali használata tilos.

Haltartó szákot használni tilos.

A horgászoknak merítő hálóval, horogszabadítóval és érvényes engedéllyel kell rendelkezniük.

Tüzet gyújtani, sütögetni nem lehet.

Szigorúan tilos az éjszakai horgászat.

A részletes szabályokat lásd a napijegyen.

Valamint a következő horgászverseny időpontja olvasható halványan.

Aznap nem horgászott senki a tavon - igaz, munkanap volt. Mit ad Isten, egy horgászbolt is volt a közelben. A neve: Edgeley Sports & Fishing, amit meg is látogattam természetesen.

Horgászbolt a közelben

Őszintén megmondom, nem ájultam a bolttól. Kis üzlet, mindössze pár darab bot, pár fajta etetőanyag és csali. Természetesen egy „alap” horgászathoz lehet venni dolgokat, de nekem - mint egy igazi magyar horgásznak - érthetetlen volt, hogy hol van a hagyományos gubancgátlós bordás kosár vagy a gubancgátló cső? Persze azért láttam pár dolgot, amit otthon még nem, ezek közül volt például a NASH termékpalettájáról a CHAIN REACTION termék, amit meg is vettem egyből. Végül is ezek a horogelőkére felfűzhető kb. 20 mm átmérőjű, gyorsan oldódó granulátumok, amelyekkel egy horog közelében lévő koncentrált etetés érhető el. Még nézelődtem kicsit, majd távoztam csendben. A lényeg, hogy megtudtam, el kell mennem a postára és ott vehetek horgászengedélyt. Ezt nem nagyon értettem hirtelen, de hazamentem, az Interneten utánanéztem és valóban ott volt, hogy bizony oda kell mennem engedélyért. Ekkor már láttam, hogy 27 font egy éves engedély (kb. 9.800 Ft), ami egy otthoni állami horgászjegynek felel meg lényegében, bár ezzel bizonyos helyeken ingyen lehet horgászni. Ezekről a helyekről természetesen az Interneten lehet olvasni. Az engedély további érdekessége, hogy adott év április 1-jétől a következő év március 31-jéig érvényes (Full licences are valid from the date of issue (or the 1st April if purchased in advance) until the 31st March.)

Voltam később egy másik horgászboltban, Swintonban. Ez egy nagyobb bolt volt. Ide már nagyon elszántan mentem, hogy most bizony végre veszek magamnak feederbotokat. Jött is az eladó, segítőkész volt, de sajnos nem találtam azt, amit kerestem. Magyaráztam én neki, hogy megnövelt gyűrűátmérős spicctagú botokra lenne szükségem, de nem értette, hogy mi az, és hogy miért akarok olyat. A lényeg, hogy nem kaptam, illetve nem is találtam megfelelő botokat. Csak azért, hogy vegyek valamit, azért pedig nem vettem! Tudtam, hogy ebből így nem lesz horgászat. Kissé bosszantó volt számomra, hogy otthon, Magyarországon minden botom megvan és minden, ami egy jó horgászathoz kell, itt meg semmim sincs. Hogy hozzam ki minden cuccomat? Akkor, ha hazamegyek, otthon nem lesz… szóval, sokszor nem könnyű ez a kétlaki élet.

Teltek a hetek, hónapok, lassan közeledett a szabadság, amit természetesen Magyarországra terveztünk barátnőmmel. Öcsémmel már régóta beszélgettünk róla az Interneten, hogy kéne egy közös jó peca majd otthon, Magyarországon… de közben ugye itt, Angliában minden szabadidőmet a számítógép előtt töltöttem és azt hiszem, minden létező horgászvideót megnéztem, amit csak találtam. Többek között arra az időszakra tehető, hogy rátaláltam a Döme Gábor videókra, és bizony a rabja lettem a videóinak. Mindet megnéztem, azóta már nem is tudom, hányszor! :) Aztán jöttek Walter Tomi matchbotos videói, majd a Top Mix videók, Erdei Attila… és nem volt megállás. Azt hiszem, sok eddigi tudásomat át kellett értékelnem a videók láttán!

Én előtte hagyományos fenekező horgász voltam, illetve nagyon sokat foglalkoztam az úszós horgászattal. A felvételeket látva bizony kezdett megtetszeni a feederbotos technika. Minden videóban sok-sok információt lehet hallani. Hamar kialakult bennem a kép: meg kell vennem életem első feederbot párosát és a hozzá tartozó orsókat. Közeledett a magyarországi peca, hosszas gondolkodás után meg is rendeltem a botokat, amelyek a SPECIAL PELLET FEEDER-ek lettek - Döme Gábor nevével fémjelezve. Kiváló botok nagyon jó karakterisztikával és fantasztikus erőtartalékokkal. Minden rendelésemnél Szlávik Szabolcs úr volt a segítségemre, aki a Haldorádó munkatársa, boltvezető és minden alkalommal készséges, segítőkész. Szabolcs! Ezúton is köszönök Neked minden segítséget!

Nem sokkal később megérkezett a csomagom, amit a magyarországi címemre kértem. Nagyon vártam már, bár én ekkor még Angliában voltam. Öcsém nyitotta ki és fényképezte le, majd küldte el nekem a képeket. Új botok, kellékek, aromák, etetőanyagok… minden!!! Mikor hazajöttem, megszereltük az új botokat, mindent előkészítettünk és el is mentünk három napra öcsémmel Gerézdpusztára, és bizony szép eredményekkel zártunk, de erről egy későbbi cikkemben számolok be nektek. Ekkor használtam életemben először a Haldorádó termékeit.

Pár ember elégedetlenségét hallottam már a termékekkel kapcsolatban, de ezt én nem értem. Semmi baj a termékekkel, szerintem kifejezetten jók. Az aromák jól működnek, a különböző pelletek, amiket öcsémmel használunk, bizony szépen adják a halat, és az etetőanyagokra sem lehet panasz! Úgy gondolom, hogy sokan nem is tudnak jól bekeverni egy etetőanyagot. Sok esetben túlnedvesítik egyből, és ezzel használhatatlanná válik a keverék, vagy nem használnak rostát stb. Általában az ilyen horgásztársak panaszát érzem. Elgondolkodtató!

Nyaralásnak vége, „back to England”! Ott tartunk tehát, hogy még mindig nem horgásztam Angliában…! Munka, munka és munka jellemezte minden hétköznapomat. Napi 3 óra utazás + a fárasztó munkás napok és az idő csak telik és telik. Sokan úgy gondolják, hogy aki külföldre megy dolgozni, hamar milliomosként tér haza. Meg kell mondanom, itt sincs kolbászból a kerítés, és bizony nagyon keményen kell dolgozni minden fillérért, de ez a cikk most nem erről szól. Minden káros szenvedélytől mentesen élek, de a horgászatról nem mondok le semmi pénzért!

A postán váltható angol horgászengedélyem…
… nevemre kiállítva!

A kiváltást biztosító honlapot ezen a címen meg tudjátok nézni, ha akarjátok: http://www.postoffice.co.uk/rod-fishing-licence

Engedély letudva, de hol horgásszak? A munkába menet minden reggel szemeztem az út mellett található tavakkal. 2 kisebb tó és 1 nagyobb kiterjedésű alkotja a tórendszert, valamint plusz egy tó, ahol nem lehet horgászni. Ha volt épp egy percem, akkor megálltam és irigykedve néztem az épp horgászókat, de tudtam, hamarosan én is itt fogok pecázni. Egy nap körbejártuk a tavat a feleségemmel (ugyanis időközben megnősültem) és informálódtunk. Egy bácsi elmondta, hogy Radcliffe városban van egy horgászbolt (Elton Tackle Fishing), itt tudok majd napijegyet váltani, amely 4 font/bot (kb. 1.450 Ft), illetve 6 font/két bot (2.180 Ft) áron kapható. Ő rakós bottal horgászott egy kis sarokban. Tudtam, hogy itt szeretnék horgászni, ezen a szent helyen. Ki is néztem, hova fogok dobni, ha jövök. És eljött végre a várva várt nap, irány a vízpart!

Erről olvashattok majd a következő cikkemben.