Célunk a meghökkentés, avagy egy műcsali születésének igaz története - 7. rész: a szárnyak elkészítése

Célunk a meghökkentés, avagy egy műcsali születésének igaz története - 7. rész: a szárnyak elkészítése

A szárnyak elkészítése korántsem bizonyult olyan nagy ördöngösségnek, mint a megtervezésük. Csupán néhány ügyes szerszám meg egy cseppnyi kézügyesség szükségeltetett hozzá. Az első szárnyakat kizárólag ollóval készítettem, majd használtam hagyományos lyukasztókat (melyek él-geometriája nem kifejezetten volt alkalmas gumi kivágásra), később én magam készítettem alkalmas kivágó szerszámokat. Esetemben ezek a szerszámok hozták meg a kívánt áttörést a szárnyak elkészítésben.

Mivel a lyukasztóim (de nevezhetjük őket kivágóknak is - ez csak nézőpont kérdése) igen nagy segítséget jelentettek a szárnyak elkészítésében, pár mondat erejéig kitérek rájuk és magára a lyukasztási műveletre is. Ezek az ügyes kis szerszámok vékonyfalú acélcsövekből készültek a külső élük 30 fokos letörésével és felpolírozásával. Az élek ilyetén kiképzése sajnos csak esztergapadon volt megoldható, ami - valljuk meg őszintén - nem alaptartozéka egy barkácsműhelynek. Szerencsére egy esztergályos ismerősöm kisegített és felélezte a nyers csöveket.

A vékonyfalú acélcsövek beszerzésében szintén egy ismerősöm segített, aki rögtön egy teljes szériát bocsátott a rendelkezésemre 6; 8; 12; 16; 22; 28 és 32-es belső átmérőkben. Ezek a csődarabkák megmunkálási anyagvég maradványok voltak, kvázi selejtek, így ingyen jutottam hozzájuk. Gondolom, egyéb esetekben azért némi költséggel kell számolni. Vagy egy kis MÉH-telepi turkálással. Nem mondom azt, hogy egy szabványos lyukasztóval nem lehet szépen dolgozni (főleg kisebb méretekben), de a gumi alattomos módon tud viselkedni a szerszám éle alatt, szóval nekem megérte ez a kis fáradozás.

Lyukasztószerszámok

Miután szert tettem rájuk, a kisebb szárnyak kivágásához kizárólag lyukasztókat használtam, míg a nagyobb szárnyak külső íveit már csak ollóval tudtam kivágni. Esetemben a határ 32 mm-es átmérőnél húzódott, ugyanis ekkora volt a legnagyobb lyukasztóm. Szerencsére a belső ívek kialakításához ennél nagyobbra nem is volt szükségem, ezért azokat mindig lyukasztóval vágtam ki. A belső, kivágott rész geometriáját (ebből fakadóan) mindig a lyukasztóim egyedi méretei határozták meg, ami azt jelentette, hogy ha épp nem állt rendelkezésre lyukasztó a kívánt mértben, akkor kisebb, eltolt sugarú körből vágtam ki a belső részt. Összességében egy lyukasztóval mindig egyszerűbb volt vágni, mint ollóval, ráadásul tökéletesen egyenletes vágási felületet is adott. Persze a gumi ollóval történő pontos vágása (értve ez alatt a vonal mentén történő pontos vágást) sem egy nagy ördöngösség, bár igényel némi kézügyességet. Nem lesz olyan tökéletes a vágási felületünk, de a célnak tökéletesen megfelel, s vélhetően a halak sem fogják felróni nekünk ezt a kis esztétikai hibát.

A nagyobb méretű (ollós kivágást is igénylő) alaptípus szárnyak elkészítését következőképp végeztem: kitaláltam a koncepciót, majd a megfelelő anyagkihozatal figyelembevételével körzővel felrajzoltam a gumi alapanyagra (ez látszik a címlapfotón is). A kivágást mindig a belső rész (belső ívek) lyukasztós kivágásával kezdtem. Ehhez érintő vonalakat használtam, melyek - tapasztalataim szerint - sokkal nagyobb segítséget jelentettek, mintha magukat a köríveket rajzoltam volna fel a gumira.

Belső részek lyukasztós kivágása

Ezután ugyanúgy lyukasztóval (elöl és hátul) kivágtam a külső ívek összekerekítésére szolgáló köröket úgy, hogy azok érintőlegesen találkozzanak a gumira kirajzolt külső ívvonalakkal.

Külső ívek összekötő körívének lyukasztása

Következhetett az ollós kivágás. Ehhez először néhány milliméteres ráhagyással körbevágtam a szárnyat, megelőzve ezzel a levágandó rész nyeklését-nyaklását, ami igencsak zavaró lenne a végleges kivágás során.

Szárny körbevágása ráhagyással

Végezetül pedig a külső ívek mentén ollóval kivágtam magát a szárnyat. Gumit ollóval vágni nem olyan egyszerű, mint például papírt - életlen ollóval, pl. nem is lehet, mert csak begyűrné az anyagot. Egy jó tanács: érdemes a vágást nagy nyílásszögű ollószárakkal kezdeni és a szárak újranyitása nélkül addig vágni, ameddig csak lehet. Ezzel elkerülhetjük a külső él apró csipkéződését, ami az olló élének újbóli bepozícionálása során képződik. Jó esetben így egyetlen fogással végigvághatjuk az ívet, és szép, egyenletes lesz a vágási felületünk.

Külső körívek ollós kivágása után

A különleges szárnyak elkészítése ugyanígy történt: a belső íveket lyukasztóval, a külsőket ollóval vágtam ki - esetükben a különbség csupán az előrajzolás mikéntjében jelentkezett.

A kisebb méretű, szimplán lyukasztókkal is kialakítható szárnyak esetében a kivágás fordítva történt, itt magát a szárnyat vágtam ki először, és csak utána alakítottam ki a belső részt. A szárny kivágása során egy kis trükköt alkalmaztam: félbehajtottam a gumilapot, majd a megfelelő átmérőjű lyukasztóval egyetlen lépésben vágtam ki a szárnyat úgy, hogy lyukasztó köre részben magába foglalta a gumi hajtási vonalának egy szakaszát. Minél nagyobb hajtási szakasz esett lyukasztó körívén belülre, értelemszerűen annál keskenyebb lett a szárny, és fordítva. Ezzel a módszerrel be lehetett állítani a teljes külső szélességet, ám igazán széles szárnyakat nem lehetett ily módon kreálni, hiszen ezzel az egy lépésben történő kivágással a külső ívek összekerekítési lehetősége elveszett - a külső ívek itt valóban egy pontban találkoztak.

Szárny külső íveinek kivágása egyetlen lépésben, lyukasztóval
Lyukasztóval kivágott szárny a valóságban

A belső, kivágott rész kialakítása szintén lyukasztóval történt, de ehhez először ceruzával felrajzoltam néhány segédvonalat.

Belső ívek kivágáshoz szükséges segédvonalak

A belső rész kivágását a fentiekben ismertetett módon végeztem.

Kizárólag lyukasztós kivágással készült szárny

Megjegyzés: e módszerrel kizárólag alaptípus, tehát körívekből kialakított szárnyak készítetőek, hiszen a különleges szárnyak külső ívének kialakítása csak ollóval lehetséges - hacsak nem képes valaki elkészíteni hozzá egy profilos lyukasztót.

Maga a lyukasztás / kivágás talán nem tűnhet bonyolult műveletnek, mégis bátorkodnék megemlíteni pár apró praktikát. Hogy a lyukasztóim éle ne csorbuljon ki, én mindig újságpapír-halmot raktam a kivágandó szárnyak alá. A szerszám éle így valameddig behatolt a puha papírba és kevésbé volt kitéve a kicsorbulás veszélyének. Fontos itt megemlítenem, hogy a puha papír valóban puha legyen, tehát a fényes felületű, keményebb papírok nem jók, ezeken hamar kicsorbulhat a szerszám éle. A fekete-fehér napilapok többsége kiválóan megfelel erre a célra. Mivel e kényes műveletet többnyire a konyhaasztalon végeztem, vigyáznom kellett, nehogy eljussak a terítőig vagy az asztal lapjáig. Ez többnyire sikerült is, ám volt, hogy nem - ilyenkor garantáltan nem maradt el a „jutalmam”. A terítőnk / asztallapunk kilyukasztásának kockázata fordított arányban áll az alkalmazott újsághalom nagyságával. Fő a megelőzés, ugye.

Magát a lyukasztást úgy végeztem, hogy gondos bepozícionálás után, enyhe merőleges irányú nyomás mellett finoman forgatni kezdtem a lyukasztót jobbra-balra, míg az kellőképp át nem hatol a gumin. Az éles lyukasztóimmal nem volt probléma a kivágás, nagyobb átmérőkben sem. Persze a sok-sok próbálkozásnak köszönhetően egy idő után elkoptak, kicsorbult az élük, ami azt eredményezte, hogy a gumi begyűrődött a papírba, a vágás szélei pedig kicsipkésednek, elszakadtak - főleg nagyobb átmérők kivágása esetén. Ekkor újra kellett éleztetnem őket.

És végül, de nem utolsósorban egy apró, ám annál fontosabb dologra hívnám fel a figyelmet: ha egy ilyen saját készítésű csőlyukasztóval dolgozunk, a kezünket vagy a lyukasztó végét mindig tekerjük valami rongyba! Sok kellemetlenségtől és csúnya véraláfutásoktól tudjuk ezzel megkímélni magunkat. Higgyék el, én már csak tudom.

A két legjobban bevált szárnyforma elkészítéséhez vékony műanyag fóliából készítettem egy-egy sablont. Ez a fólia elég vékony volt ahhoz, hogy a belső, kivágott részeket lyukasztóval ki tudjam alakítani, de elég vastag is, hogy ceruzával tudjak rajzolni mellette.

Alaptípus szárny sablon
Szív-szárny sablon

A sablonokon található jelölés az alkalmazható hordozók előfeszítési hosszát mutatja.

A szárnyak mintázatával és színezetével szintén a különleges szárnyformákkal való kísérletezgetés során kezdtem el foglalkozni. Felmentem a Netre, letöltöttem pár rovarszárny ereztet, lepkeszárny mintázatot (ezeket a szerzői jogok védelmére való tekintettel sajnos nem csatolhattam be), és megpróbáltam őket felrajzolni a szárnyakra. Ebben a munkámban nagyszerű eszköznek bizonyultak a különböző színű alkoholos filctollak, melyek szépen beleivódtak a gumi anyagába és maximálisan vízállónak bizonyultak. Nagyon nem mennék bele a témába, hiszen a lehetőségek határtalanok, ugyanakkor egy szárny színe, erezete, mintázata mindenki egyedi ízlését tükrözi. Inkább csak becsatolok ide két képet:

Egy alaptípus szárny fantáziamintázattal
Egy szív-szárny fantáziamintázattal

A következő részben a már oly sokat emlegetett wobblertest hordozókkal, illetve ezek elkészítési lehetőségeivel foglalkozom.

Sulyok Sándor
Fotók, ábrák, saját forrásból

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.