Pergető történetek – Bodrogi befolyó halai

Az árhullámok nyár elején kicsit felborították a környékbeli folyóinkon megszokott „horgászrendünket”, így ha a harcsán kívül más halra is pályázni akartunk, olyan vizet kellett választani, ami a leggyorsabban tisztul. Így jutottunk el a Bodrogra.

A Facebook egyik jó hozadéka, hogy a nélkül lehet a vizekről információkat szerezni, hogy el kellene oda utazni és saját szemmel megtapasztalni azt. Ha jó csoportokba kerül be az ember, akkor naprakész információkat kaphat arról, hogy a folyóink fentebbi szakaszán miket fognak a horgászok, illetve milyen a víz átláthatósága. Ebből már kikövetkeztethető, másnap, harmadnap mi fog történni a saját kedvelt területeinken is. Emellett további nagyon nagy előny, ha az embernek vannak olyan ismerősei, akik hitelesen jelzik, mit lehet épp fogni. Ilyen információs halomból sikerült összerakni azt, hogy a Bodrog már jól horgászható, hiszen sok balinfotóval akadtunk össze a Facebookon.

A Bodrogon tettük vízre a csónakot

Az azonban nagyon jól látszódott, hogy a legfrekventáltabb helyek az ártéri befolyók. Ugyanis az árhullám feltöltötte az ártéri területeket, ahonnan az apadás szépen visszaszívja a vizet. Ez viszont már jóval „tisztább”, illetve a kánikula miatt melegebb, mint a főág vize. Ezt roppant mód szeretik a küszök, keszegek, amiket viszont még jobban szeretnek a ragadozók, amik mint a jó pásztorkutya, követik a táplálékhal-rajt. Ha a kishalak ilyen csapata egy befolyónál csoportosul, órákon belül körbeveszik azt a folyók ragadozói, kivétel nélkül a teljes ragadozói skála megjelenik ott.

Peti mondta, hogy ameddig pakolászok, ő vezet
Meg is nyerte ezt a feladatot az úton odafelé :)

Oláh Petivel úgy döntöttünk, hogy mi is ezeket a befolyókat kezdjük el vallatni: BÁRMIRE. Ez viccesen hangozhat, de ehhez hozzá tartozik, hogy vinni kellett magunkkal balinos, süllős, no meg valami erősebb horgászbotot és végül, de nem utolsósorban csalikat is pár táskányit. A terv az volt, hogy próbálunk ezeken a befolyókon halat fogni pergetve, legyen szó wobblerről, jigről vagy egyéb műcsalikról.

Szerintem már tucatnyi képet fotóztam erről a környékről, de mindig rácsodálkozom, milyen szép

Mivel nem hajnalban indultunk, sejtettük, hogy a Tokaj feletti legnépszerűbb befolyón már lesznek horgászok, így eleve fentebbi mellékágakat céloztunk meg. Nem is csalódtunk, 3 csónak is hasonló tervekkel kergette már a Zsaró-ér befolyásán a halakat, míg a tokaji kisebb ágakon nem láttunk olyan mértékű visszaáramlást, ami odavonzotta volna a táplálékhalakat.

Madártávlatból látszik nagyon jól, hol folyik be az ártéri víz

Amikor megérkeztünk a kellően nagy befolyóhoz, egy fenekező horgász állt ott csónakkal, aki a fenekező botja mellett egy bottal pergetett. Mondta is, hogy az igazi nagy dzsemboriról már lekéstünk, mert előző napokban volt rengeteg ragadozó. Egy kis süllőt fogott épp, majd kitekerte a fenekező botját és el is indult lefelé csorogni vertikálozva/kuttyogatva harcsát kergetni.

Közelebbről meg ordít, hogy miért is vannak itt a ragadozók

Mivel folyamatosan voltak rablások, először minnow típusú csalikkal próbáltunk meg halat fogni. Az első halra nem is sokat kellett várni, Petinek talán a negyedik dobása már gazdára is talált.

Lelkesen nekiálltunk minnow típusú csalikat dobálni
Petinek jött az első hal
Balinkölyök szaladt rá a wobblerre
1:0, bár nem vérre menő meccs, de ad egy kis extra izgalmat a naphoz, valamint tudjuk, hány halat is sikerült fognunk, mert egy idő után elfelejti az ember

Az első halamat viszonylag én is hamar megfogtam, de aztán nagy kapáscsönd következett. Megőrjíti az embert, hogy szétrabolják a vizet a balinok, mégse tudjuk őket megfogni. Nem tudtunk mást csinálni, mint kísérletezgetni, cserélgetni a csalikat, hátha valamire felragad a ragadozó őn. Próbáltam a felszíni csalikat is, de azt „le se szarták” a balinok – mondjuk, ez nem volt meglepő, hiszen annyi, de annyi sneci volt vízfelszínen, hogy inkább alájuk kellett menni, nem felettük próbálkozni.

Végre, a Spinmad kis csalit megfogta ez a szebbecske balin
Felkerültek közben a napvédő maszkok, mert a 30+ fok, illetve az UV sugárzás nem játék, percek alatt megég a védtelen bőrfelület

Peti a balinok kergetése helyett felfigyelt apró, víztetőn látszódó halmozgásokra, amire azt mondta, hogy egyértelműen jászok. Nagy vágya volt, hogy egy bodrogi termetes jászt fogjon, ezért nekiállt módszeresen vallatni a befolyót pici, crank jellegű csalikkal.

A befolyóban Peti felfigyelt a jászokra, elkezdte kergetni őket

Kettő is gazdára talált, de előbbi nem akadt jól, míg második megtalálta azt az akadót, ami köztünk és a befolyó között volt, így némi cincálás után már csak a wobbler jött felszínre. Ez Petit még jobban felidegesítette és mondta, hogy csak azértis megfogja a jászt onnan. Addig-addig piszkálta, míg csak sikerült egyet, igaz, kisebb példányt megfogni… majd még egyet…

Meg is vagy, kár, hogy nem az előző, nagy testvér jött ki

Én közben folyamatosan cserélgettem a csalikat, hol Spinmad csalivel, hol védett horgos cheburashka jiggel, hol wobblerrel dobáltam.

Stradic munkában: épp lassú csalivezetéssel a jiget kelti a bottal együtt életre
Balin támadása I. – előtte, fentebb (világos csík) az elvétett táplálékhal
Balin attack II.
Balin attack III. – az egész folyamat fél másodperc volt élőben
Megvagy!
Aznap a 17. halam

Peti újabb különleges halfajjal bővítette a balin, jász sort, mégpedig egy keszeg akadt a körforgó horgára szabályosan, szájon belüli akadással. Aztán mindketten átváltottunk védett horgos cheburashka szerelékre.

Pergetett keszeg
Az egész napot pergetésre szántuk

Én a jól bevált gumi csalijaimat erőltettem, míg Peti rák utánzatot léptetett a fenéken. Mint mondta, ez azért jó csali, mert minden halfaj szereti. Nem is kellett sokáig várni az első halára ezzel a csalival, egy ~2 kilós harcsaifjonc jelezte, hogy ő bizony ezt megenné.

Hoppá, ez már jobb játékos
Szájában a kis rák imitáció
Ennek a harcsaifjoncnak tetszett meg a rák csali
Nőj nagyra!
Pár dobással később ugyanonnan, ugyanarra a csalira egy kis süllő
Felraktam egy rákszerű no action csalit, gazdára is talált
Újabb darabosabb hal rákra, talán harcsa…
Ez se harcsa… de nem is egy ragadozó kinézetű hal
Ott a csali
Meglepő hal a pergetés során, bár előfordul azért
A befolyó lelkesen öntötte magából a sötét, de tiszta vizet
Balin tempóban dolgozik a Shimano Stradic 2500
Újabb balin
Peti mutatott egy nagyon praktikus trükköt a Spinmad csalikkal
Alapesetben a kétágú horog így áll, tehát a test mellett felfelé hajlik a két horogszár
Így átfordítva viszont sokkal, de sokkal fogósabb, jóval kevesebb a rontott kapás
Felül az eredeti, alatta az átfordított
A kétágú horgot kézzel simán le lehet venni
Egyik irányból lejön a horog…
… a másik irányból kell visszadugni, és már meg is van fordítva
Peti tapasztalatai alapján ebben az állásban sokkal eredményesebb
A kedvenc színeim a Spinmad kínálatból, már kiforgattam mindegyiken a horgokat
Első dobás a kifordítás után, és már be is bizonyította, miért fontos ez a horog
Íme, a trükk eredménye, ma is sok újat tanultam Oláh Petitől, köszönöm!!!
Könnyed, alsó dobások, hátha jön a nagy jász
Úton hazafelé
Azon ritka, sőt ez idáig egyetlen alkalom, hogy az én számlálóm mutat több halat… bár ha Peti nem a jászokat kergeti, simán nyert volna

Baromi jó horgásznapot sikerült zárnunk úgy, hogy fogtunk 9 féle halfajt pergetve: balin, süllő, kősüllő, harcsa, sügér, csuka, jász, karikakeszeg és a bónusz potyó. Valamennyi hal visszanyerte a szabadságát, mi pedig megúsztuk minimális szúnyogcsípéssel a napot. Ha kíváncsiak vagytok a horgászatra film formájában, akkor klikkeljetek oda, és ha tetszett, dobjatok rá egy like-ot! Köszi!