Az újabb Spro pergető botok tesztjének második állomásához érkeztünk, ahol a tesztalany a Spro Passion Premium Carbon Spin Light horgászbot. A botcsaládban ez a típus kakukktojásnak számít. Formája, felépítése, dobósúly-tartománya és karakterisztikája eltér a megszokott pergető botokétól. Mellesleg illik megjegyezni, hogy ebben a szériában találhatjuk meg a leglágyabb botokat, amelyek dobósúlyát az igazán kisméretű műcsalikhoz igazították.
Típus: Spro Passion Premium Carbon Spin Light
Hossz: 210 cm
Mért hossz: 213 cm
Súly: 135 g
Dobósúly: 10-28 g
Bottest: TFX-8 Premium Carbon
Gyűrűk: egy talpú LTS SIC
Gyűrűk száma: 7 db
Nyéltag anyaga: formatervezett, osztott neoprén
Orsórögzítő: alumínium és műanyag kombinációja
Mikor megkaptam a próbahorgászatra a Passion botokat, ez volt a legelső, amit kivettem a kartonból. Sajnos csak egy darab érkezett belőle, tehát a tesztet ezzel az egy bottal tudtam véghezvinni. Első ránézésre egy abszolút szemet gyönyörködtető darab. Különleges, formatervezett nyéltagja, karcsúsága azonnal megragadja a horgász fantáziáját. A gyártó 2008-as katalógusából kiderül, hogy a botcsaládba még további 5 változat (a tesztbottal együtt összesen hatféle) bot tartozik, amelyek hosszban és dobósúlyban térnek el egymástól. A táblázatból kiderül, hogy a cég semmit nem bízott a véletlenre! A rövidebb, finomabb változatok pisztrángra, sügérre, domolykóra ideálisak, de ha valaki csukázni vagy süllőzni szeretne, az sem jelenthet akadályt: az ahhoz megfelelő pálcát is megtalálja a kínálatban.
A Light Spin széria a könnyűpergetés minden igényét képes kielégíteni. A kiemelt bot értelemszerűen a tesztalany:
típus | hossz | szállítási hossz | súly | dobósúly | tagok száma |
Passion Light Spin 180 | 180 cm | 97 cm | 105 g | 2-14 g | 2 |
Passion Light Spin 210 | 210 cm | 109 cm | 110 g | 2-14 g | 2 |
Passion Light Spin 210 | 210 cm | 110 cm | 135 g | 10-28 g | 2 |
Passion Light Spin 240 | 240 cm | 127 cm | 140 g | 10-28 g | 2 |
Passion Light Spin 240 | 240 cm | 127 cm | 150 g | 22-48 g | 2 |
Passion Light Spin 270 | 270 cm | 141 cm | 160 g | 22-48 g | 2 |
A bottest
A laikus horgász azt hinné, hogy egy ilyen karcsú botban nincs is erő, és hogy képtelenség egy-egy kapitális csukát megfogni a segítségével, de a teszthorgászat alkalmával kiderült, hogy nem is annyira „Light”, mint ahogyan az rá van írva. 20-22 grammig bezárólag kényelmesen lehetett akár nagyobb támolygó kanalakat is dobálni vele. Terhelés alatt a bottest különlegesen viselkedik. Akciója a hagyományos, betű szerinti besorolásnak megfelelően „A” kategóriába sorolható. Ezt azzal érték el, hogy a rideg bottestet összedolgozták egy lágyabb, erősítés nélküli karbon anyaggal. Ez szemmel is jól látható, mert a spicc felől számolva az 5. gyűrűtől egy kicsit világosabb színűre vált a bot. Talán ez ennek a pergetőbotok legfontosabb tulajdonsága, mivel a rablóhalak nagy többségének kemény szájszerkezete van, tehát még egy ilyen „Light” botban is kellő erőnek kell lenni, hogy a bevágások megfelelően üljenek. A Passion botoknál a gyártók a lehető legkeményebb spiccakció kialakítására törekedtek, éppen azért, hogy ezeknek a fontos kritériumoknak eleget tegyenek.
A bottest vastagsága a nyéltag fölött pontosan 9 mm, a spicc vastagsága a gyűrű alatt pedig 1,5 mm.
A gyűrűsor
Egy kakukktojáshoz méltóan a gyűrűzés is eltérő az egy héttel ezelőtt bemutatott Spincaster zsinórvezetőihez képest. Itt nem a gyűrűk anyagára vagy típusára gondolok. Maradt az LTS-SIC, amely valóban osztályon felüli minőségű, viszont a keverőgyűrűtől a spiccgyűrűig egytalpúakkal szerelték fel a botot. Igaz, hogy sérülékenyebb lett így, de azért különösen nagy figyelmet fordítottak arra, hogy ne hajlékony, gyenge anyagból készítsék el a gyűrűk lábait. Az egytalpú gyűrű több szempontból is nagyon előnyös. Kevesebb a kötés a bottesten, ami a bot akciójának előnyére válik. Mert gondoljunk csak bele: a duplatalpú gyűrűk két kötése között bizonyosan nem hajolhat ideális ívben a bottest, és ha mondjuk 7 db ilyen gyűrű található rajta, akkor a bot minimum 20-30 centiméternyi ilyen, gyűrűtalpak között némileg merevebbé tett bothosszal rendelkezik. Ennél a botnál mindez 14 cm! A bot akcióját tovább javítja az, hogy az egytalpú gyűrűkkel megspórolt fémtalp, kötés és fedőréteg nem terheli plusz súllyal a botot, ezért így könnyű, gerinces és gyors csillapodású botok alkothatók.
A tesztbot gyűrűosztását így alakították ki:
spicc- és 2. gyűrű | 2. és 3. | 3. és 4. | 4. és 5. | 5. és 6. | 6. és 7. | 7. és orsótartó |
10,5 cm | 14,5 cm | 17,5 cm | 20,5 cm | 24,5 cm | 35,5 cm | 63 cm |
A nyéltag
Ez az egyetlen Passion bot, amely nem kapott parafaborítást, de ez egyáltalán nem mutatkozott hátránynak. Így is sikerült a gyártónak kihozni belőle a maximumot. Csavaros orsótartója nem a megszokott módon viselkedik. A szorítócsavar az orsórögzítő fölött található, majd ezt kell a botvég irányába letekerni ahhoz, hogy orsónkat rögzíteni tudjuk. A nyéltag hossza 35,5 cm. Ez kifejezetten rövidnek mondható, és egykezes dobásokhoz is kiválóan alkalmassá teszi a botot. A fogórész alsó részét a bal kéz számára nagyon szépen megmunkálták. Az alumínium toldalék viszont nagy hidegben kellemetlenséget okozhat, ezért itt is, mint minden más olyan botnál, amelynek a fogórész kialakításához fémet használtak, előnyös lehet a neoprén kesztyű használata.
Ajánlott orsók
A Spro Red Arc, Blue Arc, illetve Passion 30-as és 40-es változatai a bottal tökéletesen harmonizálnak. Természetesen más, hasonló méretű és felépítésű orsók is megfelelnek hozzá, de már ezek a szériák is bizonyítottak. Az, hogy melyik méret a rokonszenvesebb, azt mindenki maga dönti el. A rövidebb, lágy változatokhoz akár egy 20-as méretű is megfelel. Ha azonban mégsem engedhetjük meg magunknak ezt az árkategóriát, válasszuk az Intruder 430 vagy 440-es orsót. Nem lehet vele mellényúlni! Felépítése, dobja és működése azonos a fentiekével, de töredék árban szerezhető be (és a forgalmazó erre is vállalja a 3 év garanciát!). Fékrendszerük a legnagyobb téli hidegben is letapadásmentesen működik.
Végszó
Céltudatos horgászoknak, céltudatos horgászatra kifejlesztett pergető botokról van szó. A botcsalád minden egyes darabjának megvan a maga funkciója. Nehéz azt rá mondani, hogy „olyan, mint a vietnámi balzsam”, vagyis mindenre jó! Ha valaki a Passion Premium Carbon Spin Light szériát választja, akkor jól át kell gondolnia, mire is szeretné valójában használni. A döntés meghozatala előtt illik átgondolni, hogy milyen méretű műcsalikat akar használni, és mi a megcélzott halfaj. Ha sikerül kiválasztani az ideális botot, garantáltan nem fog benne csalódni a használója.
Bevallom, a valóshoz képest először én is kétszeres kiskereskedelmi árra számítottam. Szerencsére kellemesen csalódtam! Nyugodtan kijelenthetem, hogy több gyengébb minőségű bot is forgalomban van, ennél jóval borsosabb áron!
(X)
Egedi Róbert