A Banax orsókat aligha kell bemutatni az eltökélt harcsahorgászoknak, hiszen a Banax Si orsók régi szériája és az újabb, Koós Ferenc nevével fémjelzett remeke egyaránt nagy népszerűségre tett szert a harcsázók körében az elmúlt évtized során. A dél-koreai cég most ismét egy csupa fém erőgéppel rukkolt elő, amelynek nevében az „extrém” szó nem csak üres frázispufogtatás, hanem valóban megalapozott jelző, amint ez hamarosan ki fog derülni.
Méret: | 5000 |
Tömeg: | 646 g (mért) |
Áttétel: | 4,7 : 1 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | első fék |
Csapágyak: | 6 + 1 |
Dobperem átmérője: | 67,8 mm |
Dob magassága: | 24,4 mm |
Zsinórkapacitás: | 320 m / 0,40 mm |
Zsinórbehúzás: | 99 cm / hajtókarfordulat |
Ház és rotor anyaga: | fém |
Dobok anyaga: | alumínium |
Tartozék: | 1 pótdob |
Ár: | 39.990 Ft |
A gyártó honlapja: | http://www.banax.co.kr/english/shop/list.asp?catecode=1281917547&PT=1_02 |

Az 5000-es Xtreme viszonylag emberszabású szerkezet, nem olyan óriási „mákdaráló”, mint a Koós-féle Si 7000-es, és lényegesen könnyebb is annál. Első ránézésre nincs is rajta semmi extrém látnivaló: egy vaskos, mokány orsó, a szolidabban designolt fajtából. A feliratok böngészése közben egy apró betűs sor - Drag power 25 kg - árulkodik csak róla, hogy nem akármilyen géppel van dolgunk. 25 kilós fékerő? Ejha! Nem biztos, hogy talpon marad a pecás a csónakban vagy a parton, ha ilyen erővel húzza valami a bot másik végét!

Sokat próbált „harcsapecérek” beszámolói szerint az 5 kilós emelés már szélsőségesen nagy terhelésnek számít. Talán elegendő, ha a témában mérvadónak mondható Lukácsi-Kovács páros idevágó véleményét felelevenítjük. Ennek tudatában vajon van-e arra szükség, hogy ennek az ötszörösét bírja egy orsó?!
Nos, azt hiszem, több okból is figyelemre méltó ez a 25 kg-os felirat.
Először is azért, hogy egyáltalán rá merték írni. Lehet, hogy korábban is létezett olyan orsó, ami elbírt ekkora terhet, de ezt mindenki a saját rizikójára próbálhatta ki. Ha valami eltört, szétment a szerkezetben, akkor senkihez nem lehetett panaszra menni, „így jártunk”.
A másik, hogy ez a 25 kg nem csupán a fék erejét, hanem az orsó többi részének terhelhetőségét is jellemzi, hiszen a fék mögé oda kell pakolni még némi további hardvert. A felkapókartól kezdve a dobtengelyen és visszaforgásgátlón át az orsótalpig minden alkatrésznek el kell bírnia azt a terhet, amire a féket kalibrálták, ami persze nem jelenti azt, hogy kötelező is ilyen igénybevétel mellett járatni. A műszaki életben jól ismert a biztonsági túlméretezés fogalma. Egy darut vagy kazánt sem a törés, robbanás határán működtetnek, hanem annál jóval alacsonyabb üzemi terhelésen. Tehát ha az orsónkra rá van írva a 25 kg, akkor 5-10 kilóval - ami még mindig elképzelhetetlenül brutális, de csak a 20-40%-a a felső határnak - bátran feszegethetjük a cuccot, nem kell azon aggódni, hogy mikor esünk hanyatt a csónakban, mert letört az orsó talpa.
Még egy előnyét lehet említeni a 25 kilós max. fékerőnek. Egy szerkezet - így az orsó fékje is - általában nem a maximális terhelésnél, hanem közepes tartományban működik optimálisan. Egy átlagos orsón az 5 kg már „csutka” fék, könnyen letapadhat, ez meg 5 kilónál még vígan ketyeg, mint a Doxa óra, ez a kényelmes „utazósebessége”.






A fék tesztjét érdemes lesz inkább „élőben” megnézni. Itt csak annyit, hogy nem jártunk messze a maximumtól, de ilyen szélsőséges erő alatt már bevágódik, beszorul az erős fonott zsinór az alatta lévő - akármilyen szorosan felcsévélt - tekercsbe, ezért nem könnyű tisztán megmérni a fékerőt. Lehetne éppen egy tömör betétet fabrikálni a teszt kedvéért, ami kitölti a dob mélyedését, és csak vékony rétegben feltekerni rá egy pár méternyi zsinórt, de egyrészt nem sok értelme lenne laboratóriumi körülmények között méregetni, amikor a valóságban nem így használjuk az orsót, másrészt nem akartam hazavágni a rugós mérlegemet se, ami 20 kilóig mér.











Összegzés:
A Banax GT 5000 Xtreme egyszerű, bevált szerkezeti alapokra épülő, kiváló anyagokból, precízen összerakott orsó. Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy megsejtsük: a nagyhalas horgászokat nem fogja hidegen hagyni a Banax név, a fém váz, a bronz fogaskerekek és az extrém fékerő elegáns, vörössel díszített feketébe bújtatott együttese.
Akit érdekel a szétszedés, folyamata és az erődemonstráció, az nézze meg a következő videót!
Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter