Ilyenkor az év vége felé a horgászcikk-piac már a jövő évi új modellek beharangozásától visszhangzik. A cégek „forradalmian új” horgászcuccok özönével igyekeznek kiváltani a horgászok pénztárca-nyitogató reflexét - így, karácsony előtt rendszerint nem is eredménytelenül. De mit szóljunk akkor, ha egy cég a divathullámoknak fittyet hányva ragaszkodik a 10 évesnél is régebbi modelljéhez? A Banax Si-nél ugyanis ez a helyzet, hiszen a Haldorádó gyorsteszt rovatát éppen az Si szériával nyitottuk, idestova 10 éve. A nagy, 7000-es Si azóta lényegében csak annyit változott, hogy rákerült Koós Ferenc neve. Márpedig ha az idő is igazolta, és „fekete öves” harcsázó mesterünk is nevét adta hozzá, akkor valamit tudnia kell ennek a szerkezetnek, nem igaz? Próbáljunk meg együtt a végére járni, mi lehet a titok!
Méret: | 7000 |
Tömeg: | 806 g (mért) |
Áttétel: | 3,7:1 |
Visszaforgásgátló: | kilincskerekes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Csapágyak: | 6 |
Dobperem átmérője: | 69 mm |
Dob magassága: | 32,5 mm |
Zsinórkapacitás: | 0,52/240 m, 0,57/200 m, 0,62/170 m |
Zsinórbehúzás: | 80 cm / hajtókarfordulat |
Ház és rotor anyaga: | fém |
Dob anyaga: | alumínium |
Ár: | 26 990 Ft |
Aki ragaszkodik a fémből készült orsókhoz, annak már első ránézésre is szimpatikus lesz a Banax Si, hiszen jóformán csak a vaskos hajtókarfogantyú - bár ami a méretét illeti, nyugodtan nevezhetjük markolatnak is - és még 1-2 apró-cseprő elem készült rajta műanyagból. Nagyon egyben van a szerkezet, semmije nem kottyan, nem hajlik. A mérete és kis áttétele is azt mutatja, hogy igazi csörlővel van dolgunk, amivel nem lesz gond a karnyi stupekot és a combos csalikárászt huzigálni, nem is beszélve a reménybeli, mohos hátú harcsákról.
Mivel csak egy dob jár az orsóhoz, érdemes annyi zsinórral nekifogni a felcsévélésnek, hogy biztosan teli legyen a dob, hiszen az alátétzsinóros-áttekerős figura pótdob nélkül nehezen fog menni.
Nem véletlen, hogy a komoly, nagyhalas orsóknál még nem szorult ki teljesen a gyakorlatból a hagyományos, kilincskerekes visszaforgásgátló. Ennek nagyon egyszerű a magyarázata. A szemléletesség kedvéért képzeljünk magunk elé egy áruházi forgóajtót. Próbáljuk először úgy megállítani, hogy két marokkal jó erősen megszorítjuk a tengelyét (mint tudjuk, hasonló elven működik a görgős visszaforgásgátló). Nagyon valószínű, hogy ez nem fog sikerülni, ha valaki komolyan át akar menni, ettől még át is fog. Sokkal könnyebb dolgunk lesz úgy, ha a forgó küllő és a korlát közé betámasztjuk a bevásárlókosarat. Akkor hiába kapálózik a betolakodó, nem fog átjutni, ha nem engedjük. Nagyjából ugyanez a helyzet az orsóknál is. Ha egyszer rendesen kitámasztjuk a rotort a nagy vassal, akkor itt szóba se jöhet szalajtás, nem lehet rossz akasztás!
A hajtóművel kapcsolatban csak egy kritikai észrevételt tudok említeni: gyárilag minimális kenőanyagot tettek a hozzám került modellbe, nem kellett kimosdatni a fotózáshoz. Mindenképpen ajánlatos egy nullkilométeres zsírozást megejteni rajta, mielőtt hadrendbe állítanánk a gépet.
A csapágyak illesztése pontos, nem esik ki a helyéről, és nem csúszik le a tengelyről egyik sem, így aztán érthető, hogy az összerakott orsón sem kotyog semmi! A dobemelő csigát befogadó, félig nyitott cső a Banax (és Daiwa) orsók jellegzetessége. Szerepe kettős. Egyrészt biztosítja, hogy az ide-oda járkáló csúszka ne tolja le a kenőanyagot a végtelen csigáról, másrészt a csúszka - és vele együtt a dobtengely - megvezetésének feladatát is ellátja.
Összegzés:
Próbáltuk megfejteni a „titkot”, de így a végére érve láthatjuk, hogy nincs is semmi nagy rejtély az orsó körül. Egyszer valamikor jól kitalálták, tisztességesen megcsinálták, azóta működik, nincs mit variálni rajta. És ha egy ilyen sokak által használt, bevált szerkezethez még emberszabású, megfizethető ár is társul, akkor már nem kell sokat találgatni, hogy mi a Banax Si széria - és benne a Koós Ferenc nevével fémjelzett 7000-es modell - tartós sikerének titka.
(X)
Benyhe János