Az emberek többségének nincs arra kapacitása, hogy egy új holmi beszerzése előtt begyűjtsön róla minden információt és összehasonlítsa a hasonló termékekkel. Inkább úszik az árral és az ismerősen hangzó, szimpatikus márkanevek által vezérelve válogat. Pedig ha egy kicsit körülnézünk, akkor súlyos ezreket spórolhatunk egy kevésbé sztárolt, de hasonló paraméterekkel rendelkező árucikk vásárlása esetén. Hadd segítsünk egy kicsit mi is a takarékos vásárlásban a Nevis Axum nyeletőfékes orsó bemutatásával!
Méret: | 40 |
Méretsor: | 35, 40, 50 |
Tömeg: | 428 g (mért) |
Áttétel: | 1 : 5,5 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | első fék + hátsó nyeletőfék |
Csapágyak: | 3 + 1 |
Dobperem átmérője: | 52 mm |
Dob magassága | 22 mm |
Zsinórkapacitás: | 200 m / 0,30 mm |
Zsinórbehúzás sebessége: | 86 cm / hajtókarfordulat |
Ház és rotor anyaga: | műanyag |
Dob anyaga: | alumínium |
Tartozék: | műanyag pótdob |
Ár: | 7 290 Ft |
Hogy milyen sokat számít a piacon a márkanév, arra hadd hozzak egy személyes történetet a 80-as évek elejéről. Akkor még javában állt a Szovjetunió, Brezsnyev elvtárssal az élen, és a határ menti „privát-KGST” kereskedelem egyik legkeményebb fizetőeszköze a farmernadrág volt. Abban az időben kezdett működni a Levi’s cégnek bedolgozó ruhagyár Magyarországon, így végre normális áron, állami kereskedelemben juthattunk hozzá a kultikus indigókék ruhadarabhoz. Sőt, egy kis utánajárással másodosztályú gatyót is lehetett szerezni, töredék árért. Azt a kis szálhibát vagy ferde szabást nem vette észre az átlagember, de hogy mégse legyen olyan könnyű ezzel visszaélni, a csökkent értékű nadrágoknak kivágták a címkéjét, azt a bizonyos négy lóval nadrág széttépőst. Nos, én két ilyen farmerrel szálltam le a lembergi pályaudvaron a vonatról, és egy perc alatt, „lábon” elkelt mind a kettő. Kicsit fanyalogtak ugyan a kivágott címke miatt, nem is akarták megadni érte a szokásos árfolyam szerinti 100 rubelt, de 80-ért simán elvitték. Alkudozás közben észrevette az egyik vevő, hogy rajtam is Levis farmer van, méghozzá rendes címkével. Azt mondta, megadja a 100-at a gatyáért, ha leszedheti az enyémről a címkét. Először kiröhögtem - hagyjon már a címkével, hát kit érdekel az?! - mire ráígért, legyen 110. Vonakodásomat látva még feljebb srófolta az ajánlatát, végül a 120-nak már nem tudtam ellenállni. Előkerült a bicska, és a fürge kezek pillanatok alatt leoperálták a 40 rubelt érő bőrdarabkát (viszonyításként: akkoriban kb. 6-7 rubelbe került egy félliteres üveg vodka).
Ha már az italoknál tartunk, eszembe jutott, hogy az orsóknál is hasonló „vaktesztet” kellene csinálni, mint a borversenyeken, ahol eltakart üvegből töltik a nedűket a bírálók poharába. Most a feliratok és az ár óhatatlanul behelyezik egy bizonyos skatulyába a tesztalanyt, így nagyjából sejti az ember, hogy mire számíthat. Persze igyekszem, hogy ne befolyásoljanak ezek az előzetes információk, próbálok elfogulatlanul a műszaki jellemzőkre fókuszálni.
Lássuk hát, mit tud a Nevis Axum!
A műanyag perselyt sokan az olcsóság és kezdetlegesség jelének tartják, de ez túlzott leegyszerűsítése a dolgoknak. Valójában egy strapás orsó zsinórvezetőjéhez ez a legcélszerűbb választás, mert üzembiztos és nem sínyli meg különösebben a karbantartás elmaradását sem. A golyóscsapágy ilyen kis méretben nem igazán teherbíró és érzékeny víz hordalékára, ezért idővel zajossá válik. A bronz siklócsapágy pedig igényli a rendszeres kenést, különben berágódhat, vagy megszorulhat. Ha valaki nem szeret sokat bajlódni a technikával, akkor a műanyag perselyes görgővel lesz a legkevesebb problémája, még ha ez látszatra nem is a legelegánsabb megoldás.
A sötét lyukban megcsillanó kis perem arra utal, hogy a furat középső szakasza nagyobb átmérőjű, mint a két vége, ami egyébként a lyukba benyúlva egyértelműen ki is tapintható. A dobtengely tehát nem a furat teljes hosszában érintkezik a csigával, csak a két végén, másrészt a furat tágabb szakaszán van hely a kenőanyagnak, így nem hordja ki olyan hamar az olajat a szakadatlanul ki-be mozgó tengely. Ezáltal végső soron csökken a súrlódás, könnyebb lesz a szerkezet futása. Ezt a megoldást nevezik lebegő tengelyes szisztémának, ami nem jellemző a „tucat-orsókra”, eddig csak a nevesebb márkáknál láthattunk rá példát.
Összegzés:
Azt hiszem, így a végén kimondhatjuk, hogy a patinás néven kívül lényegében mindene megvan ennek a Nevisnek, amitől egy orsó orsó lesz, és a kivitelezése ellen sem lehet különösebb kifogást emelni. A 10-15 ezer forintos tartományban gyakorlatilag bármelyik hasonló gyártmánnyal felveszi a versenyt, és az ugye nagyon nem mindegy, hogy egy, vagy két orsót kap az ember ugyanazért a pénzért…
Kép és szöveg: Benyhe János
Video: Takács Péter