Az előző cikkben az első fék és a rotor részeinek karbantartását, valamint az orsó belső szerkezetének kiszerelését mutattam be. Ebben az írásban a belső alkatrészek tisztításáról és kenéséről, valamint az összeszerelésről lesz szó. Lássuk csak, hogyan készül el az Okuma Longbow orsó!
A modern orsók belső szerkezete nagyon összetett. Fogaskerekek és finom mechanizmusok találhatók a fedél alatt, ezért az alkatrészek karbantartása nélkülözhetetlen. Ha a hajtókar holtjátéka nagyon zavaró, könnyen előfordulhat, hogy nagyobb mértékű kopás keletkezett a szerkezetben. Idővel persze szinte minden orsó hajtókarja kotyog valamennyit, de ez az apró hiba is könnyen orvosolható.
![A koszos alkatrészeket mindig két részre osztom. Bal oldalon vannak azok, amiket egyszerűen csak el kell törölgetni, a jobb oldaliak pedig mosásra várnak A koszos alkatrészeket mindig két részre osztom. Bal oldalon vannak azok, amiket egyszerűen csak el kell törölgetni, a jobb oldaliak pedig mosásra várnak](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A bronz csiga belsejéből eltávolítható a szennyeződés egy fültisztító segítségével A bronz csiga belsejéből eltávolítható a szennyeződés egy fültisztító segítségével](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Sok kosz összegyűlik itt, mivel a dobtengely fel-le mozog benne Sok kosz összegyűlik itt, mivel a dobtengely fel-le mozog benne](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Az alkatrészek tisztítása nem nagy feladat. Egy papír zsebkendővel vagy ruhával gyorsan letörölhető az elhasználódott kenőanyag a csapágyakról, alátétekről és csavarokról. A tűgörgős visszaforgásgátlóból el kell távolítani a bele került zsírt, mert ez akadályozhatja a pontos működést! A fogaskerekeket és a többi alkatrészt mindig langyos, szappanos vízzel mosom el. Egy régi fogkefével a réseket is jól ki lehet tisztítani. Hideg vizes öblítés után jöhet a törölgetés, pár perc alatt megszárad minden. Mosóbenzint nem szoktam használni.
![Minden tiszta, máris szebb az összkép! Minden tiszta, máris szebb az összkép!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A nyeletőfékben található lamellákat is érdemes ellenőrizni A nyeletőfékben található lamellákat is érdemes ellenőrizni](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A Longbow orsó hátsó nyeletőféke egyszerű felépítésű. Egyetlen rögzítő elem tartja, ennek eltávolítása után kivehető a többi része, egyedül a sorrendre kell figyelni. Jelen esetben csak minimális mennyiségű felületi kosz van a lamellákon, ez nem befolyásolta a fék működését. Tisztítás után csak egy kevés zsírt kell a rugóra kenni, és némi olajjal be kell vonni a lamellák felületét.
![A többi rugót sem árt bekenni zsírral! Igaz, hogy itt ritkán van kopás, de fő a biztonság! A többi rugót sem árt bekenni zsírral! Igaz, hogy itt ritkán van kopás, de fő a biztonság!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Az orsóház másik oldalán található a nyeletőfék hangjáért felelős alkatrész. Mivel fém és műanyag alkatrészek érintkeznek egymással, a zsírozásuk különösen fontos. Arra nincs szükség, hogy a vékony fémlemez eltörjön vagy elkopjon! Az orsóház másik oldalán található a nyeletőfék hangjáért felelős alkatrész. Mivel fém és műanyag alkatrészek érintkeznek egymással, a zsírozásuk különösen fontos. Arra nincs szükség, hogy a vékony fémlemez eltörjön vagy elkopjon!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Több évnyi használat után már érezhető volt az orsó hajtókarjánál egy kis kotyogás. Ez teljesen normális, mert a legjobb kenőanyag mellett is mindig van egy minimális kopás a fogaskerekeknél és a csapágyaknál. Gyári hiba is előfordulhat, aminek oka, hogy a csapágy és a tányérkerék csonkja között nagy a hézag. Körömlakkal azonban teljes mértékben megszüntethető ez a probléma!
![A csonkot és a csapágy külső részét vékonyan be kell kenni a lakkal. Ilyen egyszerű! Ha túl vastag lesz a réteg, akkor az alkatrészek nem fognak a helyükre menni, erre vigyázni kell! A csonkot és a csapágy külső részét vékonyan be kell kenni a lakkal. Ilyen egyszerű! Ha túl vastag lesz a réteg, akkor az alkatrészek nem fognak a helyükre menni, erre vigyázni kell!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A lakk gyorsan szárad és jól tart a felületen. Szinte örökéletű és nem megy tönkre az orsó belsejében, mivel nem éri oldószer. Érdemes kipróbálni ezt az egyszerű megoldást, újjá varázsolja az orsót! Egyedül a siklócsapágyaknál nem szabad lakkot használni, mert beragad a szerkezet.
![Egy fecskendő segítségével a zsír pontosan adagolható Egy fecskendő segítségével a zsír pontosan adagolható](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Mindenhová jusson belőle, de érzéssel! Ennyi kenőanyag pont elég a következő időszakra Mindenhová jusson belőle, de érzéssel! Ennyi kenőanyag pont elég a következő időszakra](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A fecskendő nagyon praktikus eszköz, de van más megoldás is. Gyakran használok egy kis kupakot, amibe zsírt nyomok, ezután egy ecsettel viszem fel a kenőanyagot a felületre. Pontosan és szépen lehet vele dolgozni.
![A zárt csapágyak külső részét is be szoktam kenni, ez tartósabbá teszi a szerkezetet A zárt csapágyak külső részét is be szoktam kenni, ez tartósabbá teszi a szerkezetet](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A zárt csapágyak tisztításához mosóbenzint használni tilos, mert fellazíthatja vagy feloldhatja a csapágyba nyomott gyári zsírt! A nyitott csapágyakat viszont ki kell kimosni, majd újra be kell kenni. Ha poliamid persely van az orsóban, alapos törölgetés vagy vizes mosás után mehet rá egy adag zsír.
![Egy korábbi cikkemben részletesen írtam a tűgörgős visszaforgásgátlóról. Zsírral bekenni tilos, csak minimális mennyiségű olaj kerülhet bele! Egy korábbi cikkemben részletesen írtam a tűgörgős visszaforgásgátlóról. Zsírral bekenni tilos, csak minimális mennyiségű olaj kerülhet bele!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A bronz csigánál lévő csapágynak is jót tesz az orsózsír. A felesleget egyszerűen le kell törölni A bronz csigánál lévő csapágynak is jót tesz az orsózsír. A felesleget egyszerűen le kell törölni](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A csiga sem maradhat ki! Sokat dolgozik ez az alkatrész, ezért igényli a folyamatos kenést. Túlzásokba azonban nem szabad esni, mert közel van a visszaforgásgátló, amibe belejuthat a felesleges kenőanyag A csiga sem maradhat ki! Sokat dolgozik ez az alkatrész, ezért igényli a folyamatos kenést. Túlzásokba azonban nem szabad esni, mert közel van a visszaforgásgátló, amibe belejuthat a felesleges kenőanyag](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A dobtengely olajozás után mehet a helyére A dobtengely olajozás után mehet a helyére](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Így néz ki a megfelelően karbantartott orsó. A tányérkerék felső részét is érdemes megkenni, mert az itt található fogak lökik vissza a nyeletőfék egy alkatrészét, ami szintén fémből van Így néz ki a megfelelően karbantartott orsó. A tányérkerék felső részét is érdemes megkenni, mert az itt található fogak lökik vissza a nyeletőfék egy alkatrészét, ami szintén fémből van](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A kellő figyelemmel szétszedett orsó összerakása nem okozhat különösebb bonyodalmat. A sorrendben kiszedett alkatrészek könnyen visszaszerelhetők. A visszaforgásgátlónál figyelni kell a jelölésekre és óvatosan kell bánni a pici rugóval, mert könnyen elszáll! Legegyszerűbben egy csipesszel akasztható vissza. A belső alkatrészek közül először a tányérkerék jobb oldalán lévő csapágyat kell a helyére tenni, majd a dobemelő fogaskereket, utána pedig a dobemelő kulisszát. Ezután a tányérkerék következik, végül pedig a dobtengely. Az orsóház fedelét óvatosan a helyére lehet illeszteni, majd a csavarokon a sor. A rotor visszaszerelése a legegyszerűbb, hiszen csak két csavar tartja.
![A hajtókar-fogantyú sem maradhat ki! Elég egy adag friss olaj, hogy ne nyikorogjon fárasztás közben A hajtókar-fogantyú sem maradhat ki! Elég egy adag friss olaj, hogy ne nyikorogjon fárasztás közben](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![Elkészült az orsó, már csak a megfelelő zsinórképet kell beállítani és újra bevetésre kész! Elkészült az orsó, már csak a megfelelő zsinórképet kell beállítani és újra bevetésre kész!](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Írta és fényképezte: Járfás Dávid