Nagy pontyok nyomában 1. rész - A móri tűzijáték

Látszólag minden bojli egyforma… azonos az alakjuk, szinte mindegyik golyó formájú, hasonló méretekben készülnek. Léteznek belőlük egyező színűek, és még sorolhatnám a tulajdonságokat, amelyektől látszólag egyformák. Egy dologban azonban biztosan különböznek egymástól, ami miatt mégsem lehet őket egy kalapba alá venni. Ez a tulajdonság a fogósságuk! Ránézésre, megszaglászva ezt nehéz megítélni, ám a halak pontosan tudják, melyik a finom csemege! Bízhatunk az ízlésükben, hiszen ők kizárólag ösztöneikre hallgatnak, nem érdeklik őket a hangzatos marketingszövegek.

A pontyok pontosan tudják, melyik a finom csemege!

A biztos fogásra SOHA nincs garancia, azonban egy jó bojlival közelebb kerülhetünk álmaink halához. Az általunk kifejlesztett, számos alkalommal tesztelt, sok-sok vízterületen kipróbált bojlik sem garantálhatják minden időben, hogy megfogják a tóban található legtöbb és legnagyobb halakat. Még nekünk sem sikerült a mindenhol működő „csodacsalit” feltalálni, és nem is akarjuk ezzel az érdeklődőket ámítani, de ha megfogadják tanácsainkat, a hőn áhított fogások nem maradnak el a jövőben!

Egy jó bojlival közelebb kerülhetünk álmaink halához

Sok vízen különösen eredményesen használhatók a felmelegedett időszakban az erjesztett magvak és keverékek, így a FermentX termékek is. A Haldorádó 2013. évi legsikeresebb, legnagyobb mennyiségben eladott termékcsaládja a FermentX etetőanyagok és tejsavas magvak voltak, talán nem véletlenül! A 2014-es Haldorádó Pontyprogram részeként, több éves folyamatos kutatómunka, számtalan kísérletezés, megannyi vízparton teszteléssel töltött óra alapján megszületett egy világújdonság!

… így a FermentX termékek is
A 2014-es Haldorádó Pontyprogram részeként megszületett egy világújdonság, neve: FermentX bojli

Megtisztelve érzem magam, mert ebben a tesztelő és fejlesztő munkában kaptam én is szerepet Haskó Tamás barátommal. Akik még nem ismernek bennünket, azok számára bemutatom párosunkat. Barátom, Tamás a Haldorádó Horgászportál kiváló bojlis szakírója, a Haldorádó Team Kft. főállású munkatársa, egyben fejlesztő és teszthorgásza.

Haskó Tamás, a Haldorádó Horgászportál kiváló bojlis szakírója

Jómagam a Magyar Pontyfogó Válogatott munkáját irányítom szövetségi kapitányként. A 2013-as portugáliai Pontyfogó Világbajnokságon 7. helyezést értünk el, részeredményben 44 órai állás alapján a 3. helyet birtokoltuk. Ez a magyar csapat eddigi legjobb helyezése!

A Magyar Pontyfogó Válogatott munkáját irányítom szövetségi kapitányként

A fejlesztési folyamat lassan 3 éve tart, amely során számos íz-változat és termék került a kezünkbe, de végül csak a 4 legfogósabb maradhatott. Ezeket fogjuk a következő filmekben, írásokban részletesen bemutatni, számos hasznos, praktikus tanáccsal kiegészítve. A pozitív előjelek és sikeres tesztek alapján várhatóan ez a csali valóban sikeres pontycsemege. Ami már jelenleg is biztos, hogy egy forradalmian új világújdonság! Neve: FermentX bojli. A hagyományos bojlikkal ellentétben e családot többlépcsős gyártási technológiával állítják elő. Alapja egy tejsavas erjesztésű keverék, amelyből a nedvességet elvonják, finomra őrlik, majd a legjobb bojlis adalékanyagokkal dúsítják. Magas szénhidráttartalmú, állati fehérjét nem tartalmazó bojli. Az említett különleges golyó, mint a Haldorádó termékpalettáján minden termék, hosszas tesztelés után nyerte el végleges összetételét, formáját. Az Ezerjó Horgásztavon is nagy sikereket értek el különböző csapatok az erjesztett anyagokkal, ezért is választottuk tesztelésünk helyszínéül a Mór mellett elterülő tavat.

A Haldorádó FermentX bojlik is, mint minden termék…
… hosszas tesztelés után nyerték el végleges összetételüket

Az Ezerjó Major Horgásztó hazánkban és néhány környező országban is méltán kapott hírnevet. A 2011-ben megrendezett II. Ezerjó Nemzetközi Bojlis Kupán az SBS SZI-KO Team csapata 96 óra alatt 1415,04 kg pontyot és amurt fogott itt! Ezzel a kiemelkedő eredménnyel egy nem hivatalos világrekordot állított fel hazánkban. Sokan találgatni kezdték ennek igazságát, mert a tavon az árvíz rengeteg uszonyost vitt el. Erre rácáfol az idei eredmény: a IV. Kupán egy másik csapat hozott hasonló eredményt. Több mint 1 tonna halat zsákmányolt a tó teljesen másik részéről (pontosan 1086,56 kilót). A számok önmagukért beszélnek, tehát a tó méltán híres halállományáról. A vízfelület halállománya jelenleg a következőképpen alakul: néhány példány híján 600 db 10 kg-ot meghaladó (összesen kb. 83 mázsa súlyú), ebből több mint 100 db 15-20 kg közötti egyed. Él a vízben 20 kg-ot meghaladó ponty is 4 db, továbbá 130 mázsa 5-10 kg-os. 2012 decemberében további 40 mázsa növendék ponty került a tóba az állomány növelése céljából. A felsorolt állomány összesen kb. 283 mázsát tesz ki a közvetlenül jégolvadás után beletelepített 30 mázsa 5-10 kg-ot meghaladó ponttyal együtt. Ezenfelül 42 mázsa nagytestű amur lakja a mindösszesen 20 hektárt. További információ: http://ezerjomajor.hu/

Horgászmódszerünk kiválasztása során nagy figyelmet szenteltünk a helyi szabályok betartására. Ez lehetővé teszi a hagyományos dobós módszert, illetve helyenként a behúzást. Tamással behúzós pályára kerültünk, ezért egyik botunkkal dobtunk, míg a másikkal behúztunk a kiszemelt helyre.

Egyik botunkkal dobtunk…
… míg a másikkal behúztunk

Kiadós alapozó etetés előzte meg a szerelékek bejuttatását. A víz hőfoka 20 Celsius-fok felett volt, ezért mindenképpen az e közegben jól működő, erjesztett FermentX 4X Mag Mixet részesítettük előnyben az alapozás során. Ráadásként szintén a termékcsalád bojliját szórtuk rá oldódó és főzött változatban, némi halibutos ízesítésű pellet kíséretében. Ez utóbbiak is több méretben kerültek feltálalásra, figyelembe véve az oldódási idejüket. Fontos kérdés ez, hiszen akkor jó az etetés, ha nem egyszerre oldódnak szét a különféle ott felkínált eleségek.

A víz hőfoka 20 Celsius-fok felett volt a forgatás napján
Az alapozás során a FermentX 4X Mag Mixhez…
… adagoltunk FermentX oldódó és főzött bojlit
Több méretben, halibutos ízesítésű pellet is került…
… a bója környékére

A jó előkészítő munka megérdemelt eredményeként társammal nagyobbnál nagyobb pontyokat szákolhattunk. A túra megkezdése előtt számítani lehetett kapitális egyedekre is, azt is tudtuk, hogy a bojli jól szelektál, ami a teszt végére ismét bizonyosságot nyert. Tomi - előzetes beszélgetésünk alapján - csak remélni merte, hogy megdönti eddigi 15 kg-os egyéni rekordját. Arra azonban még álmaiban sem gondolt, hogy ezt 30 óra elteltével kétszer is felülmúlja Móron!

A jó előkészítés eredményeképpen…
… felváltva szákoltuk őket
Tudtuk, hogy a bojlink jól szelektál
Tomi ennek köszönhetően…
… döntötte meg egyéni rekordját…
… 30 órán belül kétszer is!
Catch & Release, természetesen!!!
Külön öröm, hogy ezek a hatalmas halak szinte mind érintetlen tőpontyok voltak

Az etetés beérését követően, egyes időszakokban 10 perc leforgása alatt megfogott két kopoltyúsunk meghaladta a 25 kg-ot!!! Ezek a folyamatos eredmények is bizonyították a bojli erejét és szelektáló hatását. Ottlétünk alatt a kifogott halak átlagsúlya meghaladta a 10 kg-ot. Ez egyedülálló, főként olyan vízen, ahol az állapotfelmérő lehalászások során és a versenyek eredményei alapján kitűnik, hogy bőven található benne 3-8 kg körüli ponty is, amelyek rendre megelőzik az óvatosabb, nagyobb halakat.

Az etetések beérését követően…
… 10 perc leforgása alatt megfogott…
… két kopoltyúsunk meghaladta a 25 kg-ot!!!
Ottlétünk alatt…
… a kifogott halaink átlagsúlya…
… meghaladta a 10 kg-ot…
… ami itt egyedülálló!

„Örömpecánk” közben sem feledkeztünk meg a csalik folyamatos akváriumban történő teszteléséről. Fontos információ látni, hogy azonos közegben kb. mennyi ideig számíthatunk kapásra az oldódó golyókkal csalizott horgokkal. Egyáltalán nem kellett újracsalizni a teljes leoldódás miatt. Erre megfogott halaink is felfigyeltek, és már húzták is horgainkat.

Nem feledkeztünk meg a csalik és a paszta…
… akváriumban történő teszteléséről sem
A paszta ideális oldódási ideje ellenére midig maradt egy kevéske (a heves fárasztások dacára) az ólom bordái között
Az oldódó golyó igazán fogósnak bizonyult

Ezt a folyamatos etetésnek is köszönhettük: az eleséget dobócsővel juttattuk be kellő mennyiségben, ezzel is háborítatlanul hagyva a bója környékét. E technikával és a jó minőségű új bojlival voltunk folyamatosan sikeresek.

Fontos szerepe volt a jó minőségű végszereléknek…
… a PVA-ba csomagolt félbevágott bojliknak…
… továbbá a FermentX pasztának

Nem mindennapi horgászatban volt részünk! 30 óra leforgása alatt összesen 14 db pontyot fogtunk. Ebből 9 db volt 10 kg-ot meghaladó, melyből 3 súlya átlépte a 15 kg-ot. Tamásnak kétszer is sikerült túlszárnyalni az addigi egyéni rekordját, ez több mint meggyőző!

És ez csupán a kezdet! A „könnyű” móri Ezerjó Major Horgásztó után stílszerűen egyre nehezebb vizek felé evezünk. Olyan nagy természetes vízterületeken tettük próbára a Haldorádó újdonságait és fogtunk velük nem hétköznapi halakat, amely a - talán most még - kétkedő horgászokat is meggyőzi. Biztosíthatom a kedves olvasókat, hogy a következő túránkra is érdemes lesz velünk tartani!