Ahhoz, hogy a rakós botunk „használható” állapotba kerüljön, elengedhetetlen annak megfelelő begumizása. Ennél a módszernél a hal fárasztását a gumi végzi, ezért nem mindegy milyen kerül a botba, hiszen ezzel a döntésünkkel behatároljuk egyben azt is, hogy mekkora helyen tudjuk majd fárasztani a halat, vagy csak ő fáraszt egy pár másodpercig minket... A jól megválasztott gumi mérettel és gumizási módszerrel egy TÖKÉLETES fékrendszerű orsót „szerelünk” a rakósunkba.
Ahhoz, hogy botunk „életre keljen” szükséges egy pár apró kiegészítő beszerzése, illetve munkafolyamat elvégzése. Amire szükségünk lesz: tefloncső, scaletta létra, gumis gyorskapocs, befűző drót, apró redőzésű reszelő és a gumi.
Vágjunk bele és vegyük sorra ezeket. Kezdjük a legfontosabbal, a gumival.
A horgászboltok polcain jelenleg 5 típusú gumi létezik: normál tömörgumi, latex, normál csőgumi, 2 rétegű csőgumi, folyadékkal töltött csőgumi.
Normál tömörgumi
Ezeket szokás színes guminak is hívni, hiszen a vastagságot a színe alapján is megállapíthatjuk. Én amikor megvettem a rakósomat a Kamasan cég spiccgumiját használtam hozzá, hiszen ez a legnépszerűbb ebben a kategóriában. Ebből a típusból a 0,6 mm vastagságtól 2 mm-ig találunk kedvünkre valót. Ha erről a gumiról kellene véleményt mondanom, akkor 3 dolgot említenék meg:
Előnyei
- 6 méteres kiszerelés (elég 2 topset begumizására!)
- strapabíró (ameddig én használtam nem volt vele gondom, nehezen sérült meg, öregedett el)
- olcsó (ha mégis gond volt vele, akkor nem nagy költség a cseréje)
Hátrányai
- egy kicsit merev
- komolyabb hal után nehezen nyeri vissza eredeti méretét (kinn marad a botból). Ezt megfelelő előfeszítéssel kiküszöbölhetjük, de ezzel a gumi nyúlási tulajdonságát rontjuk.
Latex tömörgumi
Bár tudtam ennek a guminak a létezéséről, sokáig nem próbáltam ki. Az inspirációt az SH 2004. áprilisi számában megjelent cikk adta, amelyik a 3 gumifajtát hasonlítja össze. Itt még a „kritizáljunk meg mindent” táborhoz tartoztam anélkül, hogy kipróbáltam volna. Bár itt a legélesebb kritikámat a Hydrolastic gumi kapta. De be kell vallanom, hogy mégis ezen cikk alakján kaptam kedvet egy lágyabb gumifajta a Milo HP Latex kipróbálásához.
Természetesen nem csak a Milo gyárt latex gumit, hanem a többi cég palettáján is megtalálható e termék. A latex gumiról fontos tudni, hogy rugalmasságát az alapanyagában nagy mennyiségű szilikon és parafin adja.
A Milo mérettartománya: 0,8 mm-1,8 mm-ig terjed.
Előnyei
- jóval lágyabb, mint a színes gumik
- 7 méteres kiszerelés (szintén elég 2-3 topset begumizására)
- fárasztás után gyorsan visszanyeri eredeti méretét
Hátrányai
- sérülékeny (ez a vékonyabb méreteknél fokozottan érvényes)
- gyorsan öregszik
- hagyományos gumiktól magasabb az ára
Versenyzőknél láttam, hogy nyálazzák a gumit és nem értettem, hogy miért, gondoltam, jobban csússzon. Az ok egyszerű volt. Nem nyálazták, hanem a szájukkal ellenőrizték a gumi felületét, hiszen az ajkukkal sokkal kisebb sérüléseket is megéreznek a gumi felületén, mint csak egyszerűen kézzel. A leggyakoribb sérülési pont a gyorskapocs tövénél van, hiszen itt a legvékonyabb és ezt süti a nap a legtöbbet. Érdemes gyakran ellenőrizni.
Mind a színes, mind a latex gumikon megtalálható egy számozás, ami a szakítóértékére vonatkozik. Erre segítségképpen itt egy táblázat.
Számozás | Szakítószilárdság |
No. 2 | 652 g |
No. 3 | 978 g |
No. 4 | 1.304 g |
No. 5 | 1.630 g |
No. 6 | 1.956 g |
No. 8 | 2.608 g |
No. 10 | 3.260 g |
No. 12 | 3.912 g |
No. 14 | 4.564 g |
No. 16 | 5.216 g |
No. 18 | 5.868 g |
No. 20 | 6.520 g |
Érdekességképp összehasonlítottuk a Kamasan cég 1.6-os gumiját a Milo Krepton 1.6-os gumijával:
Kamasan: 1.6=No.12=3.912 g
Milo Krepton: 1.6=No.14=4.564 g
Csőgumik
3 típus létezik ebből a piacon: üreges (Hollow), kétrétegű (Dual Core) és a folyadékkal töltött csőgumi (Hydrolastic).
Én eddig csak az utóbbit próbáltam, így véleményt csak arról tudok alkotni.
A normál üreges gumiról és a kétrétegű csőgumiról csupán azokat az információkat tudom leírni, amit az Interneten találtam.
Csőgumikat több cég is gyárt, ezek közül csupán hármat írok le részletesen, de aki keresgél rögtön ráakad még a Vespe, Preston, stb. cég termékeire is...
Milo Gerardix Hollow Elastic Pole (new 2005!)
A Milo is megjelent az új két rétegből álló csőgumival, ami kiváló rugalmassági tulajdonsággal bír. Sikeresen tesztelték a Genoble tavon számos 20 kg körüli pontyon. Ezt a kimagasló rugalmasságot és nyúlási tulajdonságot megőrzi minden helyzetben. Három méteres kiszerelésben és 4 különböző méretben kapható 1,8 mm-es (rózsaszín), 2,1 mm (sárga); 2,5 mm (zöld) és 2,8 mm (vörös) (forrás: www.milo.it).
Maver Dual Core Elastic
Szintén két rétegből álló csőgumi, aminek ugyanolyan nagy rugalmassági tulajdonságai vannak, mint a hasonló „dual core” társainak. Nyúlékonyságával jóval fölülmúlja a hagyományos gumikat. Ezt nem egy ismert vízterülettel, illetve az ott elért fantasztikus eredménnyel reklámozzák, hanem egy horgász adta hozzá a nevét: Jamie Masson. 2 méretben kerül forgalomba: 6-10-es jelzéssel a téli pontyhorgászathoz vagy a keszegfélékhez, illetve a 12-20-as jelzéssel, amikor kimondottan nagyhalak vannak a célpontban. (forrás: www.maver.co.uk)
PoleMaster Carp Bungee - Hollow Core Pole Elastic
A Drennan által forgalmazott szintén kétrétegű gumifajta, 3 méteres kiszerelésben, négy különböző méretben kapható. A legvékonyabb zöld színű, erőssége: 6-8-ig, vastagsága 1,8 mm. A következő a sárga, amely vastagsága 2,1 mm erőssége: 10-13 ig. Ez a két méret elsősorban a keszegezéshez és finom pontyhorgászathoz ajánlott. A közepes erősségű PoleMaster gumi rózsaszín, ami már 2,5 mm vastag és 14-16-os jelölést kapott. A legerősebb, a kimondottan nagyhalas pedig a vörös, ami 2,9 mm (!!!) vastag és 18-20-as erősségű. A szakítóérték táblázatból itt már egy kicsit nehézkesebb kiigazodni, hiszen mit jelent az, hogy 18-20-ig? Valahol 5,2 és 6,5 kg között szakad? Ez a valóban nagy 10 kiló feletti halaknál is megállja helyét!
Daiwa Hydrolastic
Ez volt az a gumitípus, ami szerintem a legnagyobb vihart váltotta ki a rakós botos horgásztársadalomban. Ennek egyértelműen az ár volt az elsőszámú oka. A Fórumtalálkozó előestéjén tartott vacsorán Döme Gáborral beszélgetve viccesen jegyezte meg, hogy jól megkritizáltam ezt a gumit a fórumon. Ebben igaza volt, de rögtön ki is fejtettem, hogy ennek oka az volt, hogy nem értettem a működési elvét. Erre rövid és egyértelmű volt a válasza: ki kell próbálni(!)..., mert elmagyarázni nagyon nehéz.
Jót derültünk ezen, de akkor is szöget ütött a fejembe, hogy vajon mit tudhat. Addig-addig vitatkoztam magammal, míg végül én is beruháztam egy ilyenbe. Na tessék, még hogy nem hiszünk a reklámnak. (Ez már a sokadik ilyen eset, és még csak a gumizásnál tartunk...)
A Hydrolastic 4 méretben kerül forgalomba (Magyarországon 3 terjedt el), én ebből a harmadik legvastagabbat, a feketét próbáltam ki.
Itt nem bontanám külön az előnyöket és a hátrányokat, hanem leírnám, hogy miket tapasztaltam: A gumi 3 m-es kiszerelésben kapható, ami a kötéssel a gyorskapocsba és a hurokkal a végére épphogy elég volt a botomba. A hagyományos gumiknál jóval vastagabb 2.2 mm-es mérete miatt, a botból a spiccet ki kellett venni, hogy használni tudjam. Itt egy kis bothosszt fel kell áldoznunk, ami az én botom esetében kb. 30 cm-t jelentett. A spicc benn maradhatott volna igaz, de az csak 10 cm-es lett volna, és az már annyira minimális hossz, hogy inkább legyen egy „kályhacső” méretű lyuk, amin kényelmesen kifér a gumi. A gumiban tényleg megtaláltam az olajszerű anyagot, ami a különleges tulajdonságát a hihetetlen lágyságát adja. Horgászataim során több nagyobb pontyot (7,5 kg tükör, 6,9 kg-os nyurga) sikerült vele megfognom, közben volt olyan, hogy már félelmetesen messze járt a hal, annyira kihúzta a gumit. Ha az első kirohanásait megfékeztem halamnak, nem menekült! Ezzel a gumival nehéz elveszíteni a halat, mert akár rángathatjuk is a topsetet akkor is „lerugózza” azt a gumi, de azért ezt ne erőltessük.
Felületi sérülést még nem találtam a gumin, pedig már túl vagyok egy pár 18/18-as szereléket is megtépő tavi-szörnyön és egy szezonon. Tartóssága messze felülmúl minden eddigi gumit. Szerintem még a következő szezont is kihúzza. Igaz - ez az egyetlen negatívuma - a legdrágább gumifajta. De akkor most mi is a dárga?!
Szín | Vastagság | Szakítószilárdság |
kék | 1,8 mm | 2,50 kg |
fehér | 2,0 mm | 3,15 kg |
fekete | 2,2 mm | 6,25 kg |
piros | 2,5 mm | 8,50 kg |
Ha már gumit választottunk, akkor jön a következő kérdés, hogy milyen vastag kerüljön a botba?
Érdemes végiggondolni azt, hogy az adott vízen, ahol végre rakózni szeretnénk milyen fajta és méretű halak vannak többségben, és mi milyenre szeretnénk horgászni. Kezdő horgásznak az 1,4-1,6 mm-es Kamasan színes gumiját ajánlom. Én is 1,6 mm-es Kamasan gumival kezdtem, ezután jött az 1,6 mm-es Milo Krepton, végül a 2,2-es Hydrolastic.
Az optimális gumivastagság nagymértékben függ a víztől, és az abban lakó halak erejétől. Például: Gazza írásából kiderül, hogy ő a Velencei tavon a keszegekhez leginkább 1,2 mm-es gumit használ, Polyák Csabi barátom a tiszai keszegezéshez szintén vékonyabb 1 mm-es Kamasan zöld gumit, vagy 1,2-es latexet fűz botjába. Én egy intenzíven telepítet nagyhalas tóra nem ülnék le 1,6 mm alatt. A szükségesnél vastagabb guminak csupán egy hátránya lehet, a kisebb halak leverik magukat a horogról, mert a gumi nem tudja lerúgózni az „ugrálásukat”, de ha egy ilyen vékony 1-1,2 mm-es gumira bejön egy termetes ponty, akkor jóval kisebb az esélyünk, mert bevágáskor nem lesz elég erő a jó akadáshoz, és nehezebb lesz vele bánni. Csak megy és megy..., majd szakít.
2 példa a gumi és a gumizási módszerre. Érdemes megnézni a botok spiccét, melyiket mennyire dolgoztatja meg a hal.
Csabi barátom botjában 1.2-es latex gumi van, külső teflonnal, így a spiccből viszonylag kevés van visszavágva (ezt a gumizást ő keszegezéshez használja, de egyszer azért csak sikerült elcsalnom egy pontyos telepített vízre.)
Saját botomban 2.2-es fekete Hydrolastic van. A spicc ki van véve, a belső teflon és a vastag gumi miatt.
A képek szerintem világosan elárulják, hogy a megfelelő gumizás mire képes és mennyire hatékony.
Nélkülözhetetlen apróságok
A gumivásárlásnál célszerű rögtön beszerezni még egy pár elengedhetetlen kelléket. Melyek ezek? Gumit rögzítő belső létra (scaletta), teflon csövecske és egy gumis gyorskapocs.
Gumi rögzítése a bot belsejében
El kell döntenünk, hány tagot szeretnénk begumizni, és ahhoz melyik méretű gumis létra felel meg. Nagyhalas horgászatnál 2-3 tagot szoktak begumizni, ehhez megfelel a STONFO cég Scalettája, amit egy késsel könnyen a megfelelő méretre szabhatunk. De választhatjuk például a VESPE vagy a PRESTON cég palettájáról is a modernebb gumizási kellékeket. Saját tapasztalatom, hogy célzottan pontyokra való horgászatnál nem a legszerencsésebb a Stonfo cég hagyományos Scalettája. A létra a teljes kerület ~50 %-án fekszik fel csak a bottestre. Mivel a gumi szakítóértéke 6 kg felett van, egy nagyobb hal igen komoly erővel bele tudja húzni a létrát a botba, ami a tag szétroppanásához vezethet. A Stonfo cégnek is létezik kúp alakú csavaros végdugója, vagy kúp alakú rögzítője, de ezeken nincs olyan lehetőség, amivel a gumi feszességét horgászat közben lehetne változtatni.
méret jelölés | minimális mérete | maximális mérete |
1 | 8 mm | 9,8 mm |
2 | 10,2 mm | 14,5 mm |
3 | 14,9 mm | 20 mm |
3,5 | 13,0 mm | 21 mm |
4 | 20,6 mm | 26 mm |
A modernebb gumizási kellékek, jóval nagyobb biztonságot és szabályozhatósági lehetőséget nyújtanak számunkra, mint a hagyományos társaik. Számomra az optimális az olyan rögzítő létra (bung system), ami kúp alakú, a gumi feszességét könnyen lehet szabályozni, és nem utolsó szempont, hogy könnyű, mivel ez a bot első részében helyezkedik el, és ott minden grammnak komoly súlya lesz.
Típus | Méret jelölés | Szín | minimális mérete | maximális mérete |
Preston Stora Bung | Midi | piros | 8 mm | 12,5 mm |
Preston Stora Bung | Maxi | sárga | 12,0 mm | 20,0 mm |
Preston Hollo Bung | - | "Preston" zöld | 17,0 mm | 24,5 mm |
Forrás: www.vespe.com
Ha mégis a hagyományos létránál maradunk, akkor segíthet a helyzeten, hogy a fonott zsinórt, amit a kihúzáshoz kötöttünk a létrára, feszes állapotban oda szikszalagozzuk a bot külsejéhez. (Forrás: Fórum)
Ha megvan a létra, jöhet a méretre vágás!
Itt is igaz az-az állítás, hogy inkább kicsiket többször, mint egyet, de azt rossz helyen. Ha túl sokat vágunk le, akkor a létra túlzottan a bot belsejébe csúszik, és már mehetünk is vissza a boltba újat venni. Érdemes lehet akár egyesével levágni a sávokat, így biztosan nem ronthatjuk el! Mielőtt belepróbáljuk a tagba a Scalettát, ne felejtsünk el rákötni egy damilt vagy fonott zsinórt, így könnyebb lesz kiszedni a próbálgatásnál, a végleges használathoz pedig úgyis kell. Annyit kell levágni a létrából, hogy az a toldási felületnél beljebb helyezkedjen majd el.
Tefloncső
A gumi védelme érdekében, a vágott spiccre kell egy „védőkupak” a tefloncsövecske. Itt a használni kívánt gumi vastagsága szabja meg a méretet, ezért célszerű azt is megvenni a gumival együtt, no meg egyszerűbb is így, mint egy teflon méretskálából kiválasztani a megfelelőt.
Itt rögtön felmerül 2 variáció: belső, vagy külső teflon.
A külső teflonnál a botra húzzuk rá a teflont és a botspiccből csak annyit kell visszavágni, hogy a gumi kényelmesen kiférjen rajta, és a védőcső csak a spicc csúcsánál „tereli” és védi a gumit.
A belső teflont az előzővel ellentétben a spiccbe kell belenyomni, és eleve olyan mértékben kell visszavágni a botot, hogy a teflon pont beleilleszkedjen. Ennél a módszernél nagyobb a hosszveszteség, de sokkal jobb lesz a gumi hatékonysága, mivel a spiccben távolabb van a bot falától, így kisebb a letapadás veszélye is.
Hogy teljes legyen a repertoál van egy Maver Kong külső-belső tefloncső is. Ez a rendkívül precízen legyártott gumis kellék belső teflont tartalmaz, de egy fémházzal ellátott, amely a spicc külső felületén rögzül. A precízen levágott spicc a külső fémház és a belső tefloncső közé „szorul” be. A legprofibb kivitelű, legtökéletesebb megoldást kínáló finom holmi. Három méretben készül (amely a belső tefloncső mérete!): Red-1.0 mm; Green-1,6 mm; Blue-2,2 mm.
Gumis gyorskapocs
Ha megvan a létra, akkor a gumi, bot felőli oldala már rögzítve van. Csupán a másik - spicc felöli - végét kell valahogyan rögzíteni, hogy ne csússzon bele a botba, és szereléket tudjunk rá akasztani. Erre szolgál a gumis gyorskapocs. A kapcsok méretének kiválasztásánál is a használni kívánt gumi vastagsága a mérvadó!
A választék - mint minden kelléknél, ennél is - hihetetlenül nagy, mind méretben, mind pedig gyártóban.
Ezekről se feledkezz meg!
3 dolog szükséges még hogy be tudjuk végre gumizni a botot:
- 1 darab éles, kisméretű olló
- 1 darab apró redőzésű reszelő
- 1 befűző drót
Megvannak a szükséges és nélkülözhetetlen eszközök, jöhet a bot begumizása!
Írta: Takács Péter (t_peti)
Fotók: Döme Gábor, Takács Péter