Legutóbbi horgászatom során a Shimano „Cross The Line” sorozatának több szempontból is különleges pergető botját, a Speed Master család Esox Soft Bait névre keresztelt darabját kaptam meg tesztelésre. A SpeedMaster név sokunknak ismerősen cseng, az „esox” csukát jelent, a „soft bait” pedig lágy csalit. A magas minőségű XT100-as karbonból és bioszál (Biofibre) keverékéből létrejött botot kifejezetten nagy plasztik csalikkal, gumihalakkal, twisterekkel történő horgászatra fejlesztették ki, megnevezését tekintve célzottan csukahorgászatra. Bár valóban egy tipikusan nagy csukás vízre, a Harsányi-horgásztóra indultam kipróbálni, az már a horgászat elején kiderült, hogy a bot ennél lényegesen sokoldalúbban használható.
A bot adatai
Shimano SpeedMaster Esox Soft Bait H+ | |
Mért hossz: | 290 cm |
Dobósúly: | 28-112 g |
Tömeg: | 280 g |
Anyaga: | XT100 + bioszál |
Részek száma: | 2 |
Szállítási hossz: | 149 cm |
Gyűrűk: | 9 db Fuji Alconite |
Orsótartó: | Slide'n'Grip (elcsúsztatható) |
Nyélborítás: | parafa + hypron |
Nyélhossz az orsótalptól az alsó botvégig | |
- alsó állásban (rövid): | 38 cm |
- felső állásban (hosszú): | 60 cm |
A Shimano cég néhány éve alkalmazza ezt az anyagpárosítási technológiát (magas modulszámú karbon + bioszál), s ezáltal speciális tulajdonságokkal ruházza fel horgászbotjait. Nincs ez másképp a SpeedMaster Esox Soft Bait pergető botnál sem, hiszen a hihetetlenül erős bottest mellé egy meglepően érzékeny és rugalmas spiccrészt kapunk. Mindezt hűen mutatja az igencsak tág H+ dobósúly-tartomány, mely 28 grammtól egészen 112 grammig terjed. Ez teszi a botot alkalmassá a közepes méretű jigfejjel szerelt plasztikoktól kezdve a „sütnivaló”, 20-25 centis vagy ennél még nagyobb gumihalakkal történő horgászatra is.
Már maga a bot külleme is erőt sugároz: a végig kéttalpas Fuji Alconite gyűrűkkel szerelt, kétrészes bottest robosztus, mégis relatíve könnyű. Össztömege 280 gramm, amihez ha hozzátesszük, hogy iszonyatos erő közvetítésére képes, már egyáltalán nem tűnik soknak. A gyakorlati használat során fejnehéznek sem érezhető a bot, hiszen egyensúlyát mi magunk állíthatjuk be, pontosabban mi igazíthatjuk a kezünkhöz egy viszonylag tág tartományban.
Mindezt egy újítás, a Slide’n’Grip orsótartó teszi számunkra kivitelezhetővé. Az elnevezés annyit jelent, hogy az orsótartó bizonyos határok között, egy közel 35 centiméteres nyélrészen bárhová elcsúsztatható és ott rögzíthető. Az így testreszabott bottal könnyeddé válik a pergetés, még az egészen nagy műcsalikkal, például óriás gumihalakkal történő horgászat során is.
A botot komoly falvastagság jellemzi, de emellett ügyeltek a konstruktőrök arra is, hogy alapból se legyen fejnehéz a blank. Ezt segíti a hirtelen elvékonyodó spiccrész, mivel így az első bottag még kisebb tömeget hordoz magában. A bot gerincéhez képest egészen karcsú spicc igazi jelentősége persze abban áll, hogy érzékenyen közvetítse a műcsalit érintő mozgásokat és rezgéseket. A nyél mindehhez stabil fogást biztosít, felül szivacsos résszel, alul parafaborítással.
Az orsó adatai
Shimano Stradic 4000FC | |
Dobátmérő: | 50 mm |
Áttétel: | 5,8 : 1 |
Tömeg (katalógusból): | 365 g |
Zsinórral feltöltve (mért): | 380 g |
Orsóház: | alumínium |
Féktípus: | első fék |
Dob: | alumínium |
Pótdob: | alumínium |
Kapacitás: | 0,40 - 100 m |
Csapágyszám: | 4 + 1 db S A-RB |
Zsinórbehúzás: | 91 cm |
Hajtókar: | dupla |
A teszthez kapott orsó a Shimano nagy múltú, mondhatni, legendás Stradic sorozatának 4000 FC megnevezésű darabja volt. A legújabb FC verzióban a márka számos újítással állt elő. Az újszerű, Zink Diecast névre hallgató meghajtó-rendszer a cég tájékoztatója szerint az oxidációval és a mechanikai behatásokkal veszi fel eredménnyel a harcot - bár ennek és a belső szerkezeti okosságnak Benyus mester lenne a legautentikusabb megmondhatója, én magam ugyanis nem vettem a bátorságot az orsó szétszedéséhez. Ezért is inkább a mérhető-tapasztalható tulajdonságokra, jellemzőkre fókuszáltam, mint például a Stradic áttétele, ami maradt kellően gyors: 5,8-szor fordul a rotor, mialatt a hajtókar egyszer körbeér. Ez egy 4000-es orsóra nézve (50 mm dobátmérő) tekintélyes mennyiségű zsinór becsévélését jelenti, mintegy 91 centit, természetesen megfelelően feltöltött dobra vetítve.
A dupla hajtókar szintén alapfelszereltség maradt, bár az innováció eredményeként még inkább kézbe illővé tették, kapott némi ergonómiai átalakítást. A Rigid Support elnevezésű, vízhatlan és finom beállítású fékrendszer maximum mintegy 5 kg fékerőt biztosít. Az orsó teljes értékű fém (alumínium) pótdobbal ellátott, zsinórprofilja nem hagy kívánnivalót maga után, még a csomagban található alátét-lemezkék közbeiktatása nélkül sem. Az orsóhoz járó két dob különbsége csupán annyi, hogy a pótdob nem kapta meg az aranyszínű súrlódáscsökkentő - design-növelő bevonatot, de hasonlóan az eredetihez, a kilépő dobperem itt is ferdén kidolgozott a távoli dobásokat és a zsinór könnyed lefutását elősegítendő.
Az orsót elegáns és modern design jellemzi, külleme hűen tükrözi a jól megszokott Stradic-feelinget. A kinézetre - mondhatni - gyönyörű, a gyöngyházfehér orsótest vonalvezetése is formatervezésen esett át, így mind megjelenésében, mind a belső szerkezet minőségében, mind árban felsőkategóriás ajtókat nyitogat a Stradic FC.
A horgászat során a Shimano Dyneema-szálas Aspire Spinning fonott zsinórját használtam 0,20 mm-es méretben, igazodva a bot gerincének erejéhez, a nagy csalikhoz és a várható csukákhoz. A zsinórhoz kapcsolódó használati tapasztalatokról bővebben a következő részben szólnék, mint ahogy a viszonylag száraz paraméterek bemutatása után szintén rendhagyó módon folytatnám a bot és az orsó tesztjét is. Azon túl, hogy a gyakorlatban szerzett tapasztalatokat megosztom majd a felszerelésről, azokról a használati területekről és módszerekről írnék, melyeket „beleláttam” a botba, és amelyekre úgy vélem, kifejezetten alkalmas lehet ez a speciális, már-már felsőkategóriás kombó.
[folytatása következik]
(X)
Írta: Gégény Viktor
Videó, fotó: Takács Péter