Tesztelünk és karbantartunk 9. rész - Shimano Technium 2500 FA

Tesztelünk és karbantartunk 9. rész - Shimano Technium 2500 FA

Noha a legutóbbi alkalommal is egy Shimano pergetőorsó volt terítéken, mégis érdekesnek ígérkezik a most asztalra kerülő darab is. Egy Duna-deltai profi pecás mindennapos horgászeszközét vehetjük közelről szemügyre, melynek sok hajtás és fárasztás jutott osztályrészéül, amellett nem sok kíméletet kapott. Egy ilyen intenzív nyúzópróba feltárja a szerkezet gyengéit, ugyanakkor erősségeire is rámutat.

Ezúttal Farkas Levente - alias Fary, ismert Duna-deltai horgásztanya-tulajdonos és mesterhorgász - orsóját fogjuk ellátásban részesíteni, de mindenekelőtt fussuk végig a mester ajánló sorait:

Az általam felajánlott darab nem tartozik a veterán orsók közé, de mivel az elmúlt évek alatt sok mindenen átment, gondolom, megér egy „misét”. Pár orsó széthajtása után vett rá egyik barátom a Technium 2500 FA megvásárlására. Szerinte ez meg nálam is bírni fogja. Ugyancsak az ő tanácsára még használatbavétel előtt kapott egy plusz csapágyat és újra lett zsírozva. A horgászok többségével ellentétben én nem szoktam kímélni orsóimat, sokszor elveri az eső, időnként vízbe, kőre, homokba esik, szóval használom, nem a „vitrinben” porosodik. Néha, amikor sikerül vízbe ejteni vagy teljesen eláztatni, utána nagyon szorul, szinte használhatatlan, de a kiszáradás megoldja a problémát. Ezenkívül csak a zsinórvezető görgő egyre hangosabb morgása volt zavaró, amit próbáltam orvosolni zsírspray-vel és olajjal is, de nem csendesedett. Ezeket leszámítva elégedett vagyok az orsóval, jól működik, precíz a fékje, nem kotyog, pedig már harmadik éve használom, évente legalább 100 napot, csak pergetve, csak fonott zsinórral, csukára és süllőre. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy minden télen megkapta a nagyszervizt egy hozzáértő műhelyében, és év közben is fújok bele néha egy kis zsírt.

Egy gyönyörű süllő a sok közül, melyeket a kis Technium orsó segített terítékre hozni
A dobot leszerelve egyúttal belenéztem a fékbe is. Egyetlen filctárcsájával tényleg olyan egyszerű, mint egy százas szög. Aki kevesli a fékerőt - ami kétségkívül elmarad a háromtárcsás megoldásokétól - annak a fenti süllős kép talán elég nyomatékos ellenérvet jelent
Nos, ez a csapágy nem csoda, hogy morgott, sőt az a csoda, hogy egyáltalán forgott!
A csapágyat addig kell kenni, amíg nincs hangja. Ha sustorogni kezd, az már elhasználtságra, kopásra utaló jel, olyankor már rendszerint csak a csere segít (a csapágy típusjele MR74)
A szétszedés a szokásos forgatókönyv szerint zajlik. Lehúzzuk a tengelyről az alátéteket és a dobot alátámasztó fogaskereket, kihajtjuk a biztosító csavart
Leszereljük a hajtókart
A hátsó lemezborításon látszik, hogy már koccant egy párszor
A rotor leszereléséhez a Shimanóknál szokásos 12-es kulcsot vesszük elő
Fontos, hogy jó méretű csavarhúzót használjunk. Ha túl kicsi, akkor nem lehet vele elég nyomatékot kifejteni a csavarra, és a hornyot is kikezdi. Ha túl nagy, akkor pedig a festést sérthetjük fel vele a lyuk pereménél
Összerakáskor majd figyeljünk rá, hogy a hosszabb csavar hátulra kerüljön
A tányérkerék fogain már látszik egy kis kopás, de - figyelembe véve az intenzív használatot - ezen nem is kell csodálkozni. Egy hétvégi horgász 10 év alatt sem teker annyi kilométert egy orsóba, amennyit egy profi horgászkísérő 3 szezon alatt belerak
A visszaforgásgátló egység leszerelésével haladunk tovább a mélyebb régiók felé
Leemelése után akadálytalanul lehúzható a dobtengelyről a bronz csiga, csapágyastól-mindenestől
A dobemelő rendszer megbontása a hátsó zárólemez leszerelésével kezdődik, és a vezető rudak kihúzásával folytatódik. A két rúd nem egyforma (az alsó a vastagabb), de ezt összerakáskor úgyis észrevesszük :-)
A vezető rudak eltávolítása után kifordíthatjuk és kihúzhatjuk a dobtengelyt
A dobemelő csigatengely szintén hátrafelé bújtatható ki. A poliamid perselyek az intenzív használat ellenére is kifogástalan állapotúak. A lassító fogaskerék tengelyét egyszerűen csak ki kell előre húzni, ezzel gyakorlatilag minden mozdíthatót kiszereltünk a vázból. Jöhet az alkatrészek mosása, tisztogatása
A műanyag fogaskerekek - a perselyekhez hasonlóan - remekül állták a sarat, semmi elváltozás nincs rajtuk
Az összerakás gyakorlatilag a szétszedés fordítottja, de van egy-két dolog, amire nem árt külön odafigyelni. Amikor visszatesszük a görgős visszaforgásgátló egységet, ügyeljünk arra, hogy a váltó kallantyú bütyke a megfelelő helyre kerüljön. Erről néhány oda-vissza kapcsolással győződhetünk meg
Másik gyakori hiba a központi görgő fordított visszahelyezése. Úgy kell visszatenni, hogy a széles fele legyen kívül
A hézagoló alátétek ki ne maradjanak a tányérkerék csapágya alól!
Ha minden a helyén van, visszatehetjük a fedelet

Számomra is nagyon tanulságos volt látni belülről ezt az orsót, amit valóban intenzív módon használtak. A zsinórvezető görgő tönkrement, cserére szoruló csapágyát leszámítva gyakorlatilag csak a tányérkerék volt az az egyetlen alkatrész, amelyen a kopás észrevehető (de még nem zavaró) jelei kezdtek mutatkozni. Hasonló intenzitású használat és évenkénti rendszeres karbantartás mellett még további 3 jó évet megszavaznék neki.

Írta: Benyhe János
Videó: Takács Péter

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.